Author Topic: F3K ili DLG jedrilice  (Read 44934 times)

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #30 on: October 31, 2008, 09:11:34 AM »
Evo i mog predloga:

Organizovati jedno takmičenje sa dve kategorije:
F3J pa ko voli sajlu neka je koristi
F5J ko voli motor neka ga koristi.

I da nema drugih ograničenja. Za prvo takmičenje to je dovoljno.
Kada se budu sakupila iskustva sa takve organizacije lako je za sledeće takmičenje dopuniti pravila prema interesovanju.

Možda sve ukupno pojavi se 5-6 ljudi i čemu onda velika diskusija...
A ako bude 50 za sledeće takmičenje će se iskristaliti šta nam je činiti.

Možda čak može da se i F3J i F5J stave u istu kategoriju stim što bi komisija procenila u kom trenutku (visini) takmičar sa motorom mora da ga isključi (na istoj visini na kojoj se izbacuju i jedrilice sa vitlom)

Pozdrav Goran
« Last Edit: January 11, 2009, 07:20:54 PM by SABURO »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #31 on: October 31, 2008, 09:56:27 AM »
Slazem se sa Mircetovim komentarom da ovde svako malo "vuce" na svoju stranu uglavnom zbog opreme koju vec ima. Izaci cu i ja sa jednim predlogom koji ce probati da sumira sve prethodno navedeno:

Kako ne bi radila sujeta i kako stvarno ne bi bacali pare (makar ne u prvoj sezoni dok se stvari malo ne iskristalisu) predlazem da svi koristimo isti model. Vise puta je pominjan model koji sada prodaje Emil Hanak. Nije skup za izradu a i servoi koje trazi takodje. Sutra dan ako neko zeli bolji, taj model moze da mu bude super model za trening. E sad, zbog poslednje reci iz prethodne recenice stvarno mislim da modeli trebaju da imaju elektro pogon. Samo ko nije probao komfor elektro pogona ne zna koliko sve postaje jednostavnije, i starijima i mladjima  ;). Set up moze da bude onaj jeftiniji koji sam vec predlozio ili bilo koji drugi ali cemo odrediti minimalnu tezinu modela i dodavati balast onima koji su laksi od dozvoljenog. Ili na dan takmicenja videcemo ciji je model najtezi i onda svi dodati balasta kako bi smo se izjednacili. Snaga motora ne igra nikakvu ulogu jer vreme penjanja na visinu nije ograniceno, ali to ne bi trebalo da bude manje od 7g/W da bi to ipak licilo na nesto.

Kako i stanica ne bi igrala presudnu ulogu zabranjuje sa miksovanje elerona u bilo koju poziciju (sem mozda za diferencijalno kretanje) kako se ne bi popravljale mogucnosti modela u jedrenju i na sletanju.

Evo primera celog set up-a teskog oko 300g (ne racunajuci servoe) sa cenama u dolarima i linkovima. Sve komponente su vec proverene u praksi i pokazale su se odlicno:

Motor: 25$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3887&Product_Name=TR_35-42B_1250kv_Brushless_Outrunner_(Eq:_AXi_2820

Kontroler: 12$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6461&Product_Name=SuperSimple_40A_ESC

Spiner: 6$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5563&Product_Name=Folding_Prop_Spinner_40mm_/_4.0mm_shaft

Elisa: 9$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7988&Product_Name=TGS_13x7F_Precision_Folding_propeller_

Servo standard: 6$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3743&Product_Name=HXT_6.9kg_/_39.2g_/_.16sec_Twin_bearing_servo

Servo mikro: 3,5$ (ovako mali servoi idu i na Cularisa od 2,6m i na na elerone i na flapsove!)
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662&Product_Name=HXT900_9g_/_1.6kg_/_.12sec_Micro_Servo

Baterija: 18$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7362&Product_Name=Rhino_2150mAh_2S1P_20C_Lipoly_Pack

Punjac/balanser: 5$
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7637&Product_Name=Turnigy_balancer_&_Charger_2S-3S


Sa postarinom sve ovo ne prelazi 80Eur! U slucaju lupanja za motor postoje rezervne osovine, za sevoe zupcanici ...

Kako materijal za sam model ne bi trebao da kosta vise od 40Eur, eto kompletnog modela za 120Eur. U UH ima i Oracovera ako je nekome problem. Stanica jako kvalitetnih polovnih na trzistu ima dovoljno tako da ako neko i nema ama bas nista moze moze sa 200Eur da ima SVE.


Ja vas ne bi dalje zadrzavo' ...


Pozdrav
« Last Edit: October 31, 2008, 10:07:55 AM by magic »
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #32 on: October 31, 2008, 02:34:29 PM »
Naravno da se "Perica" odnosio na pravu F3J klasu, za manje zahtevne modele sigurno moze i drugaciji najlon. Sajla za F3J klasu zove se Speedline i prodaje se u par debljina (1,40  1,45  1,5mm) i razliciti najloni se koriste u zavisnosti od vremenskih uslova.

Sto se tice Emilove jedrilice ja trenutno ne znam da li je ona kupovna ili je Emil sam pravio model. Emil je dugogodisnji modelar i njemu izrada takvog modela nije problem. Mislim da mnogi ne mogu napraviti dovoljno kvalitetnu jedrilicu pa, ce time biti inferiorni, makar svi modeli bili isti. Zato sam predlozio da se jedrilice kupuju gotove, da bi svi imali iste sanse...

Moje misljenje je da ta neka buduca kategorija moze biti i elektro ali, i tu bi svi trebali imati istu opremu...

Po meni, za pocetak treba samo voditi racuna da sve ne bude preskupo da bi se dobila masovnost...

Mi smo nekada na F3J koristili vitla, posto ni tada nije bilo dovoljhno "masovnosti" ali, takmicari sa vitlima bili su "hendikepirani" time da su im sajle bile dugacke 150 m isto kao i one za rucno slepanje. Sa toliko kratkom sajlom na vitlu samo ako dobro ispucas model mozes imati visinu rucnog slepa. Takvo ispucavanje izdrzavaju samo extra modeli...
Neki su poletali i na gumu.... (sta je sad to?)....

Sve u svemu predlazem da svi zainteresovani prvo kazu da li su za elektro (koje je sigurno mnogo komfornija ali, skuplja varijanta) ili za obicne modele. Takodje konkretno treba dati par predloga za modele (i opremu ako bude elektro) pa, da se odredimo "nekom carstvu"...

Treba voditi racuna da ce na takmicenjima verovatno biti veoma malo mljudi koji nisu takmicari, tako da propozicije budu maximalno pojednostavljen (jedni drugima da merimo vreme u vazduhu i sletanje i sl...).
Kod elektro modela treba smisliti kako da se proveri da takmicar cak ni slucajno ne moze da "malo upali" motor pa, da time poboljsava vreme. Preko je to reseno elektronikom i kompjuterom koji stoji kod organizatora gde se odmah vidi da li je motor upaljen...

Inace ja sad prvi put cujem da je rad motora ne ogranicen. Rad je uvek bio ogranicen na, cini mi se, 30 sekundi.
Po startu, kad postoji radno vreme od 10 minuta, takmicar je mogao da poleti samo dva puta. Uvek bi se bodovao drugi pokusaj. Znaci poletis i sletis za recimo tri minuta a imas jos sest i po minuta radnog vramana, logicno je da ces probati ponovo ne bi li napravio bolje vreme...
Nema logike da motor radi ne ograniceno jer time mozes dici model do "besvesti" i tako sigurno postici 6 ili 10 minuta koliko treba da traje radno vreme.

Na kraju ako mislimo da nesto uradimo molio bih za konkretne predloge, jer bez njih cemo se samo dopisivati bez pravih rezultata..

Pozdrav

Mirce

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #33 on: October 31, 2008, 02:54:56 PM »
Jos mala dopuna,

mozda je Goran u pravu, ajde da se tokom Novembra nadjemo negde, neka svako donese sta ima...

Propozicije:

- Slobodna prijava. Takmicenje traje 2-3 sata...
- Startovanje: rucni slep 150 m sajla, vitlo 150 m najlon, elektro-motor 30 sekundi rad motora.
- Treba ostati u vazduhu 10 minuta (preko tog vremena kazneni poeni)
- Sletanje na cilj kao mu F3J klasi
- Bodovi za letnje (svaka sekunda 1 poen) + sletanje
- Takmicenje 3-5 turnusa, najgori rezultat se odbija, pa ko koga "odere"

Pozdrav

Mirce


Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #34 on: October 31, 2008, 04:02:08 PM »
Tako je Mirče.

Ako se sastanemo npr. u Beogradu što bi se reklo na pola puta onda bi improvizovali pravila.

150m sajla ili elektromotor ali ne 30 sekundi nego dok ne izbaci jedrilicu na visinu za koju komisija proceni da je oko visine sajle.
Pa onda na 10 min jedrenje pa ko bude bolji.

Ne trebaju zvučnici, niti nagrade, neka to bude probno takmičenje...
Tek da se vidi našta bi to ličilo i da li je Stork 2 u termičkom danu (ako bog da) bolji od Easy glider-a :-).
Za 10 min. i za percizno sletanje nije baš mnogo bitno da li je jedrilica od 80E ili 850E.
A ako se motor uključi samo do visine od 120-150m kakve veze ima da li je motor 200 ili 500W.
Na kraju sve je to zabava.

Ne mora da se sve gleda na žilet.

Pozdrav Goran
« Last Edit: January 11, 2009, 07:22:11 PM by SABURO »

Offline kremic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 478
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #35 on: October 31, 2008, 04:12:39 PM »
Mirce ovo bi bilo ok. Za pocetak naravno, pa cemo posle tokom "tekmi" videti da li je to sve ok ili bi nesto menjali.
Ono da kupujemo istu jedru od jednog proizvodjaca mislim da ne pije vodu na ovim prostorima. Da kojim slucajem imamo izbora pri kupovini modela ovde kod nas, pa ok, da razmisljamo na tu temu, ali ovako... Da bilo bi idealno da je tako, da imamo svi iste modele, pa bi se kompletna pilotaza dokazala i prikazala u punom svetlu.
Mada postoje pravila kojim bi definisali sam model, koliki sme da bude , povrsinu, tezinu... To se bar da lako odraditi, pa ljudi mogu i da takve prave a mogu i da kupe u toj nekoj definisanoj zoni.

I jedno pitanje za sve, da li bi ovakvo neko buduce takmicenje mogli da  tj. HTELI da i ozvanicimo u VSS?
Boco, ti to odlicno znas (predpostavljam :) ) da li moraju po FAI-u  da budu takva takmicenja ili ne pa da budu i u kalendaru VSS?
DA li uopste zelimo tu vrstu zvanicnosti?

KD

Offline kremic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 478
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #36 on: October 31, 2008, 04:22:19 PM »

1
Quote
50m sajla ili elektromotor ali ne 30 sekundi nego dok ne izbaci jedrilicu na visinu za koju komisija proceni da je oko visine sajle.
Pa onda na 10 min jedrenje pa ko bude bolji.

Ovo bi bilo jako dobro kada bi iole mogli da imamo komisiju koja ume/moze da izmeri 150m.
Malo te odokativne metode iritiraju/nerviraju, jer je rec o subjektivnoj oceni.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #37 on: October 31, 2008, 04:46:10 PM »
Što se tice kategorija, moze se odrzati drzavno prvenstvo po bilo kojoj kategoriji koju propisuje FAI. To su zvanicna takmicenja po kojoj neko postaje drzavni prvak. Ovo prvenstvo VSS pomaze sa trofejima i salje svog delegata da oceni regularnost takmicenja. Ovde nemoze da bude nikakve improvizacije.  Ali postoje i nezvanicna takmicenja koju grupa
modelara proglasi za neki kup koji nije zvanicno takmicenje VSS-a, gde mi sami kupimo trofeje i organizujemo takmicenje. Takvo je recimo ove godine bilo takmicenje u F1ABC "Šumadija kup" gde se leti 5 umesto 7 startova da takmicenje traje krace,  ali se zato sa strane peku 2 praseta pa to preraste u pravu feštu. Otprilike sa 10-15 eura takmičaske takse se pokrivaju trofeji eventualno plati neka dnevnica za sudiju ali u glavnom se kod nas sudije zadovolje sa nekakvim gulašem na terenu.
« Last Edit: January 11, 2009, 07:23:27 PM by SABURO »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #38 on: October 31, 2008, 07:22:38 PM »
Hocu jos jednom da skrenem paznju ljudima koji imaju daleko vise staza od mene u ovom hobiju da ne zanemare mogucnost i elektro modela, jer ako zelimo masovnost samo cemo je tako dobiti. Da budem iskren, meni ne pada na pamet da kupujem bilo kakvo vitlo i 3 tipa sajle a narocito kada to kosta vise nego ceo elektro set  (:sok:). I svi drugi ljudi koje poznajem a koji su ili novi ili planiraju da udju u ovaj hobi dele moj stav. Imam ograniceno slobodno vreme na raspolaganju u toku nedelje i ne zelim da se za 15 minuta letenja pripremam sat vremena i nakon toga isto toliko pakujem i vise trcim po livadi nego letim. Kada covek uci da jedri zemlja se mnogo brze priblizi nego kada ste iskusni. Setite se malo kako je vama to sve izgledalo kada ste pocinjali  (:sos:). Ja samo predlazem nesto sto je jednostavnije, narocito na pocetku i sto ljude nece odbiti nego ih privuci.

Mogu da predlozim vise razlicitih elektro setova, ali nista jeftinije od UH necemo naci. Vec sam pisao na temu baterija, i posle 2 godine intenzivnog bavljenja modelima na struju dosao do zakljucka da je LiPo 3S od 2000-2500mAh optimalan izbor. Ista se moze koristiti i u puno drugih modela.

Mozemo SVI da imamo isti motor, isti kontroler, istu elisu i isti tip baterije. Mozemo da odredimo max raspon i minimalnu tezinu i definisemo duzinu rada motora. Posle toga samo jedrenje.

Dajem moj predlog jednog kupovnog modela koji sam vec imao i koji je zavrsio kao poklon. Model se izuzetno ponasao i sa speed 600 motorom i NiMh 7,2V baterijom teskom 360g!!! Model je malo cuknut od strane novog vlasnika pa mu treba mala popravka. Isto tako nakon popravke u model treba da udje drugi set up koji mozemo i testirati.

http://www.der-schweighofer.at/artikel/65310/primera_cloud_hopper_ii_95%2525_rtf_ep

http://www.der-schweighofer.at/public/files/65312.pdf

Model je ceo od balze sem prednjeg dela koji je od kompozita i koji postoji i kao rezervni deo. U pdf fajlu ima i adresa proizvodjaca, verujem da za vecu organizovanu kupovinu bi dobili popust ako bi se direktno obratili. Ako bi se uvozili na neki klub bili bi oslobodjeni i dazbina, ili gresim?

Cak i gosn Doajen nije imao primedbi na ovaj model, naprotiv, a to vec puno govori  ;).

Pozdrav
« Last Edit: October 31, 2008, 08:27:18 PM by magic »
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #39 on: October 31, 2008, 09:56:30 PM »
Ajmo prvo da vidimo koliko ima zainteresovanih. Mogli bi da napravimo jedan jedrilicarski skup, ne mora cak ni biti takmicenje.
Takodje, ima dosta ljudi koji ne prate ovaj forum tako da ne bi bilo lose malo i "radio Milevom" da ljudima damo do znanja sta se planira.

Taj susret bi pokazao koliko je realno ovo o cemu pricamo.

Sto se tice VSS-a, po meni,  to za sada ne treba potencirati.
Setite se kroz sta sam ja prosao pre manje od godinu dana pokusavajuci da napravim F4C klasu. Niko nece da se uclani u neki klub, a na zvanicnim manifestacijama ucestvuju samo sa karticama i markicama...
Kad cujete cenu markice proce vas volja...
I to da platite da bi pravili, sta, Klub klasu...

Ajmo mi bolje da se skupimo da letimo da razmenjujemo iskustva, pa ovde skoro niko nije rucno slepao model a, vitlo mnogi nisu ni videli uzivo... Iz par susreta ( u Beogradu,  Novom Sadu, Subotici) mnoge stvari bi nam bile jasnije i blize...

Predlazem da se za dve nedelje 16-tog novembra nadjemo na Ceneju, makar samo da letimo jedrilice, sve vrste jedrilica... Naravno ako vreme posluzi...
Ja cu obezbediti vitlo i sajlu pa neka svako proba...
Cenejski aerodrom predlazem kao najpogodniji posto je velik a, poletanje sa sajlom i vitlom moraju biti u vetar. Na Zemunskom aerodromu ako je bocni vetar sajle ce padati preko pruge i kukuruzista... Na kraju krajeva Suboticanima koji su tu najjaci Novi Sad je blizi od Beograda.

Magik-ov model nije los, treba videti "taksimetar" tj. koliko bi sve kostalo i da li su svi spremni da to plate...

Palo mi danas popodne na pamet da mozda napravimo dve klase do 2,5 metra i Open pa, ko se gde uklopi....

Puno predloga sa moje strane

Cekam odgovore

Pozdrav

Mirce

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #40 on: October 31, 2008, 10:35:59 PM »
Iz Crne Gore mozete da racunate na nas 2-3 za pocetak sigurno, ako nas primate naravno  ;D .
Ja sam trenutno u nabavci neke DLG jedrilice pa me eto i u toj prici ako je bude, sa zadovoljstvom.

Pozdrav, Sasa

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #41 on: October 31, 2008, 11:22:10 PM »
Mirce ti si medju iskusnijim ovde.

Slazem se da takmicenje treba odzati.
Moze i NS.

Sto se mene tice klase nisu bitne.
Ne svidja mi se kombinacija gde jaci elektro setup moze da izbaci jedrilicu vise.

Bolja je varijanta sa procenom visine.

Kome je bitno da li je komisija procenila visinu neke jedrilice na 140 ili 150m (pre komande "gasi motor") taj ne bi trebalo da se takmici.

Kao sto rekoh osnovna je ideja da se svi takmicimo u jednoj ili bas ako mora u dve kategorije ali bez razlike da li je elektro ili ne.

Pozdrav Goran

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #42 on: October 31, 2008, 11:35:19 PM »
Ajde da se prvo skupimo da letimo zajedno... lako ce mo se za sve dogovoriti...

Mirce

Offline Emil Hanak

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #43 on: November 01, 2008, 12:12:23 AM »
Pozdrav svima,
pomno pratim diskusiju po pitanju kategorija jedrilica ali nisam hteo za sada da se ukljucim u debatu.
Podrzavam Mircetov predlog oko letenja na Ceneju i potvrdjujem svoje prisustvo (bas ako visa sila ne zakrmaci stvar :) ). Misljenja sam da se ipak kvalitetniji razgovori na ovu temu trebaju odrzati licno jer ima previse detalja koji ne mogu da se rese-dogovore online.
Nadam se da ce nas biti u sto vecem broju.

Pozdrav iz Subotice

Emil Hanak

Offline Drapsin

  • Newbie
  • *
  • Posts: 39
  • Ministry of Silly Walks
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #44 on: November 01, 2008, 12:47:22 AM »
Nemam jedrilicu i nisam se nikada takmicio ali kako vidim, vi ovde imate babe i zabe, kruske i jabuke i F3B i F5J, sve pomesano i na gomili.

Tup..i Amerikanci su davno resili problem takmicenja miksovanih klasa modela.
Zove se A.U.L.D.
All Up Last Down.

Trajanje leta i sletanje na cilj, podeseno da odgovara modelima sa najlosijim karakteristikama.

Znaci, svi polete zajedno, ko zadnji sleti , dobija rundu.

Radno vreme je ograniceno na deset ili manje minuta, zavisno od vrsta modela koji su na livadi.

Leti se tri ili vise rundi, po dogovoru.

Zasto je podeseno prema najlosijem modelu, pa da bi svi imali jednaki hendikep faktor, dobar model sa vrhunskim motorom lako ostane 5-10 minuta u vazduhu .
Los (mali, jeftin, jednostavan) model takodje ostaje 5-10 minuta u vazduhu.
Cilj je da se pobednik dobije na osnovu vestine letenja, taktike i iskustva a ne cene motora, akumulatora i High Tech modela.
Cilj je da se modelarsko drustvo zabavi i odmeri snage.
Cilj je da se letenje omasovi i popularizuje kroz jednostavno takmicenje.

Sve u duhu stare , narodne, Boj ne bije...




Drapsin rules!