Author Topic: F3K ili DLG jedrilice  (Read 45862 times)

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
F3K ili DLG jedrilice
« on: October 28, 2008, 10:53:15 PM »
Hteo sam da napravim anketu oko zainteresovanih za ovu kategoriju, da se jednostavno prebrojimo.
Ovo je jako zanimljiva takmičarska kategorija, u Hrvatskoj i Sloveniji je jako razvijena i oni imaju ozbiljna domaća i medjunarodna takmičenja. Tamo ih popularno zovu "ÄŒukci". 
Smatram da vreme aeromitinga polako prolazi i da trebamo da se malo pozabavimo sa takmičarskim kategorijama.
Ja vec imam 3 ovakva modela i ozbiljno bi se pozabavio sa ovom kategorijom.
Molim sve koji su zainteresovani da se sada jave i kazu sta misle o ovoj ideji.
« Last Edit: January 11, 2009, 06:55:42 PM by SABURO »

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #1 on: October 28, 2008, 11:05:40 PM »
Pozdravljam ideju. Ovo moze biti korisno koliko sa strane nekih takmicenja toliko na polju relaksacije, posto su DLG jedrilice po meni uzivanje.
Boco, molio bih te kao najiskusnijeg (pretpostavljam) da mi peporucis neku DLG jedrilicu (Njemacka, Madjarska, H.Kong stagod...)

Sasa

Offline grunff

  • Newbie
  • *
  • Posts: 25
  • Saric Darko
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #2 on: October 29, 2008, 11:13:26 AM »
Smatram da vreme aeromitinga polako prolazi i da trebamo da se malo pozabavimo sa takmičarskim kategorijama.

 (yay) Mi u Subotici planiramo da iduće godine održime jedno takmičenje "Klub" klase, kod nas ima nekoliko modelara koji lete jedrilice. Kažem "Klub" klasa jer bi najverovatnije bilo dozvoljeno startovanje i vitlom i ručnim šlepom, ostala pravila bi verovatno bila za klasu F3J. Većina naših jedrilica je u kategoriji F3J. Mišljenja sam da je ograničavanje samo na DLG, HLG ili F3J pravila za naše uslove još uvek neprimenljivo jer je raznovrsnost jedrlica veoma velika što u startu isključuje jedan broj potencijalnih takmičara.
« Last Edit: January 11, 2009, 06:57:16 PM by SABURO »
Chi Vola Vale, Chi Vale Vola, Chi non Vola, e' un Vile.

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #3 on: October 29, 2008, 11:18:23 AM »
Nabavio sam 3 komada ovih modela.
Prvi je Solo Sal od Mibo modela a u stvari taj model pravi NAN models iz Bugarske i kod njih se zove Radina. To je vrhunski takmicarski model sa krilima kombinacija balza staklo i trupom kevlar karbon, i rep stiropor presvučen staklom. Mislim da je za početak malo skup ,ARF verzija košta nešto neto preko 150 Eura.
Drugi je Poljski model ne mogu da se setim kako se zove kad nadjem plan ili prospekt javicu. Krila su kombinacija stiropor samba, Trup fiberglas-karbon , rep balza. Veoma robustan ali težak model. Mene je koštao oko 100 Eura pa plus transport ,carina, porez itd. sigurno oko 160 eura.
Treći  model koga preporucujem je APACH, rade ga Nemci ima ga cini mi se kod švaje i Lindingera i košta oko 80 Eura + bla, bla, bla.
Ovde je krilo konstruktivno kombinacija balza karbon presvučeno oracoverom. Trup fiberglas-karbon, a rep konstruktivni presvučen oracoverom. Veoma lagan model koji može da učestvuje na vrhunskim takmičenjima. Za te pare sigurno vredi.
« Last Edit: January 11, 2009, 06:58:40 PM by SABURO »

Offline modelar

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 78
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #4 on: October 29, 2008, 11:58:13 AM »

jer je raznovrsnost jedrilica veoma velika što u startu isključuje jedan broj potencijalnih takičara.

Ideja o odrzavanju takmicenja u RC jedrilicama je odlicna  :)aplauz
Trebalo bi sto pre napisati pravila da bi modelari mogli da naprave, nabave ili poprave modele. Bilo bi dobro da pravilnik obuhvati, za pocetak, sve jedrilice bez obzira na tezinu, velicinu ili broj servoa. To bi uvecalo broj prijavljenih.
Pozz

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #5 on: October 29, 2008, 12:55:49 PM »
Apache (valenta) izgleda super. Vidim da ga na forumima preporucuju kao dobar takmicarski DLG, odlican i za pocetnike.
Ja sam o DLG citao dosta i prije jedno mjesec dana sam trazio sta da kupim po forumima ali nisam
uspio da nadjem nista ispod 200 eura tako da si mi sa ovim dosta pomogao.
Na zalost kod Lindingera ga trenutno nema pa cu da potrazim jos malo.

Hvala i pozdrav,
Sasa
« Last Edit: October 29, 2008, 01:08:57 PM by saxpg »

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #6 on: October 29, 2008, 01:06:43 PM »
Evo par savjeta vezanih za takmicenja i vjezbanja preuzetih sa IHLGF iz 2002.
Na ovo sam naletio onako na brzinu , vjerovatno se moze naci jos dosta toga sto bi koristilo.


Quote
HLG seminar   


1. Model Setup

   Control System

    o minimize slop in the servos (use quality servos - JR241, MX-50)
    o use small servo arms and max servo throws - minimize the effect
      of the servo play
    o pull-pull lines - check and adjust often
    o tape hinges - check often and repair if necessary
    o try to acheive a zero slop control system - a DLG at high speed
      is very sensitive to control play and trim changes!
    o avoid servos with temperature drift! can be disastrous during a
      contest

   Structural Integrity

    o check wing attachment bolt often
    o check control rods/clevises/etc. often
    o check fin and stab attachment points often

   Ballast

    o every thermal glider needs ballast in windy weather!
    o install a ballast system if your plane does not have it
    o test your glider with full ballast in strong winds BEFORE
      going to a contest


2. Launch

    o set the CG and elevator trim so that the model does not pull
      up excessively at high speed
    o always launch into the wind!
    o stance - glider on the downwind side
    o wind up - lower body rotates first, arm with the glider slightly
      behind the lower body
    o release - the pushing leg well planted on the ground, lower body
      almost stops rotation, upper body and throwing arm catch up with
      the lower body, the body torso acts as a torque spring, minimum
      wrist motion
    o launch presets - elevator up 3-5deg, rudder - neutral or outside
      10-15deg, if using a gyro - no rudder preset needed
    o glider must rotate to near vertical trajectory very soon after
      the release
    o minimal control inputs during the climb out!
    o push over when the glider speed is slightly higher than the
      normal level speed
    o adjust the trajectory depending on the wind - turn off the
      elevator launch preset sooner to get a shallower angle
    o launching into the thermal behind or on the side of you - launch
      into the wind with a slight bank angle, do a very lazy half turn
      while climbing, minimal control inputs


3. Contest Flying

    o read and understand the task before the round is started! (total
      time task, limited throws task, extra time in the window (4x2 in
      a 10min window versus 5x2)

    o for total time tasks (with or without penalty):
        o launch immediately
        o do not spend any time on the ground (unless you realize
          that you will use all throws before the end of the round)
        o do not land off field! it is better to cut the flight short
          and come back to the field than lose all of that flight
          time

    o for limited throws tasks:
        o watch other competitors closely
        o watch ground signs (wind shifts)
        o launch when any sign of lift is observed (competitor's
          plane or wind shift indicate a thermal)
        o be aware of the window time - do not spend too much time on
          the ground just to make 2-3 short flights at the end of the
          window!

    o do not over-fly your target time, especially in a total time task
      or full window task (5x2 in a 10min window) - land as close as
      possible to the target time, over-flying every flight by 10sec
      immediately takes 40-50sec off your maximum achievable score

    o launch high! do not forget to concentrate on the launch technique
      and using all of your power for launches during a contest round -
      do not let  excitement and rush of the competition kill your
      launch

    o if you know that you can't launch well while rushing, take 2-4
      sec of extra time to get that perfect launch, it may give you
      much more flight time than those 2-4 seconds lost between the
      flights

    o try to be ahead of the task - if you know you can easily finish
      the current flight task, go upwind and scope the air that is
      coming towards you, find the thermal that you can use on the next
      flight

    o if you can't scope the air yourself pay careful attention to
      other airplanes in the air before you come in for landing and
      choose your direction for the next flight before you launch

    o learn to use ballast efficiently and do not hesitate to use it
      during a contest as soon as it gets windy; landing out of field
      due to the strong wind will cost you much more than a lost
      thermal; if it is windy - ballast is your best friend


4. Practicing

    o always use a stop watch to time all your flights - you can't
      improve your skills if you don't measure your performance

    o fly contest tasks if at all possible - find a helper (wife or
      flying buddy) and simulate a full blown contest environment -
      working time, score sheet, total points

    o get a talking timer from Radio Shack, attach it to your Tx,
      always use it during your practice sessions to simulate a working
      window

    o practice in bad weather days as well as in good ones - if the
      wind is strong or the clouds covered the sky and there is no lift
      - it is a perfect practice day (a good chance to test your plane
      with full ballast, or improve your launch technique in zero-lift
      and zero-wind conditions)

    o suggested practice tasks (courtesy of Joe Wurts):

        o maximum number of 10 second (15, 20) flights within 4 min
          (6, 8) window, launches must be higher than 50 ft - practice
          landing approach timing and quick turnaround and re-launch

        o maximum number of thermals "bagged" within a 10min window
          (to "bag" a thermal, the glider must make a full 360 deg turn
          while climbing or 3 turns without any loss of altitude)

        o max flight time is 1 min (2 min), find a thermal within a 1
          min flight, land and re-launch into the same thermal -
          count the max number of times you can re-launch into a
          previously found thermal; if you can't re-launch into the
          same  thermal for the second time, you must find a new one
          during the 1min flight (after making a full climbing turn
          in the previously found thermal)


Offline atlantis32de

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 124
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #7 on: October 29, 2008, 01:14:43 PM »
Dobar dan ,
Boco ,apache rade cesi a ne nemci...... Valenta(poznat po mnogo dobrih modela ) je proizvodjac!

Pozdrav Boban!

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #8 on: October 29, 2008, 07:03:53 PM »
Ja sam isto ranije napomenuo da me DLG modeli zanimaju. Da budem iskren Apache mi se bas dopao. Boco, da li bi mogao da preporucis ostatak opreme koja bi isla u Apacha?

Jako me raduje i najava o odrzavanju "klub" takmicenja u jedrlicama. Znam da su kod nas bile jako popularne F3J jedrilice i da ih dosta ljudi ima. Po mom skromnom misljenju milsim da je preorjentisanje na F5J (F3J sa elektro pogonom) ipak prava stvar jer to pak u mnogome smanjuje kompleksnost izlazka na livadu i letenje (treniranje). Mozemo da se dogovorimo i oko tipa motora i oko max tezine istog (npr. outrunner to 150-180g), tipa baterije (npr. 3S LiPo od 2000-3500mAh) kako bi smo ogranicili troskove i kako ne bi smo zapoceli "trku u naoruzavanju"  :jaki:. Jako dobar kombo iz moje preporuke ne prelazi 120$ (motor, kontroler i baterija). Pretpostavljam (mozda gresim) da je moguce konvertovanje modela iz F3J u F5J. Mislim da bi ovako doslo do relativne unifikacije modela i daleko vise i jednostavnije mogucnosti za trening. Za neke dalje preporuke stvarno nemam dovoljno iskustva u ovoj oblasti.

Ja sam moju odluku o sledecoj jedrilici doneo, bice to Proxima 2 od Reicharda. Mislim da je to do dovoljno dobar korak posle Cularisa.

Pozdrav
Veljko

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #9 on: October 29, 2008, 07:26:57 PM »
Potrebno je imati od 2-4 mikroservoa od 9gr sa najmanjom silom od 1,2 kg i 2-4 kanalnu stanicu.  HS55 servoi se stavljaju svuda ali za elerone su uobicajeni.
Baterija je NiMh 4,8V, 200-400mAh, mogla bi i neka mala LiPo 2s od 500mAh
Modeli sa 2 kanala imaju obicno uÅ¡ke  jer su to autostabilni modeli po boku, ali sa ovim uÅ¡kama mogu neÅ¡to malo manje da se bace u vis, mada jako lepo planiraju.
Modeli bez uški su sa 4 servoa, dva u trup , 2 u krila od toga u krila sa najmanje 1,2 kg silom.

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #10 on: October 29, 2008, 09:58:22 PM »
Sve ste vi to lepo napisali....

Ali jel može neko ovde ili u novoj temi malo pojasni sve te pojmove, jednom za svagda.

Ja sam maltretirao Mirčeta u BGD ali nisam sve upamtio.

Dakle tema:
F3K, F3J, F5K, F5B, F5J, DLG, HLG, ima magnet, nema magnet, treba 10 min. da leti, treba da se baci rukom ili sme da se šutne nogom, oće vitlo, neće vitlo.... :-) itd...
Ajte budite dobri, pa da se sve to prvo definiše, klasifikuje i objasne po mogućnosti pravila, pa da vidimo ko će onda da pobedi :-)

Pozdrav Goran
« Last Edit: January 11, 2009, 06:59:42 PM by SABURO »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #11 on: October 29, 2008, 10:08:12 PM »
Gorane,

U potpunosti si u pravu!

Evo ovde mozes sve procitati:

http://www.fai.org/aeromodelling/

sa desne strane ide izbor za: AEROMODELLING DISCIPLINES

a evo linka i za F5J:

http://www.f5j.eu/entry_11.php?w=2#body

i tamo sve lepo pise.

A disciplina koja mene najvise privlaci je F5B  :rock , ludo burazere ludo. No, o tom (za par godina) po tom!

Pozdrav
« Last Edit: October 29, 2008, 10:23:28 PM by magic »
Veljko

Offline grunff

  • Newbie
  • *
  • Posts: 25
  • Saric Darko
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #12 on: October 30, 2008, 10:43:58 AM »
Sve ste vi to lepo napisali....
Ali jel može neko ovde ili u novoj temi malo pojasni sve te pojmove, jednom za svagda.
Ja sam maltretirao Mirčeta u BGD ali nisam sve upamtio.
Dakle tema:
F3K, F3J, F5K, F5B, F5J, DLG, HLG, ima magnet, nema magnet, treba 10 min. da leti, treba da se baci rukom ili sme da se šutne nogom, oće vitlo, neće vitlo.... :-) itd...
Ajte budite dobri, pa da se sve to prvo definiše, klasifikuje i objasne po mogućnosti pravila, pa da vidimo ko će onda da pobedi :-)
Pozdrav Goran

Generalno jedrilice možemo podeliti na dve velike grupe: Slobodno leteće u koje spadaju A1, A2, Magnetene i druga grupa RC jedrilice u koje spadaju i gore pobrojane.
Kod slobodnoletećih jedrilica naglasak je na konstrukciji i izradi modela jer nakon otkačinjanja/puštanja jedrilice modelar nema kontakt sa jedrilicom.
Kod RC jedrilica naglasak je na pilotaži odnosno veštini pilota (modelara) da uz pomoć termike, iskustva i rutine u poznavanju jedrilice, meteorologije i terena održi jedrilicu dovoljno dugo u vazduhu. (jer kao što znamo sve što leti mora i da sleti  mmmm).
Da ne ulazim previše u detalje kod RC jedrilica se odmah postavlja i nekoliko pitanja i u zavisnosti od odgovora na ta pitanja razvijene su i različite klase modela.
Prvo je naravno pitanje startovanja jedrilice ili postizanja inicijalne visine. To je moguće postići bacanjem iz ruke (HLG i DLG) klase, pomoću elektro motora u koje spadaju F5B i F5G, ili pomoću sajle u koje spadaju F3B i F3J.
Drugo je pitanje merenja uspešnosti odnosno bodovanje leta, pa tako imamo različite klase u zavisnosti od toga šta se traži, uobičajeno je da se meri vreme leta i preciznost sletanja, ali ima i drugih disciplina, pa i "multitask" takmičenja kao što je F3B.
kao treće ostaje pitanje tehničkih karakteristika same jedrilice, koje su za većinu klasa RC jedrilica prilično "komotne" i ne predstavljaju značajan ograničavajući faktor kao kod slobodno letećih jedrilica, upravo jer je naglasak na pilotaži a ne na konstrukciji.

Iako se HLG i DLG jedrilice na prvi pogled čine kao logičan izbor za popularizaciju i omasovljenje moram reći da ne delim to mišljenje. Naime i HLG i DLG jedrilice zahtevaju specijalnu opremu (mikro prijemnici i servoi koji su dosta skuplji od uobičajenih) a učenje same tehnike bacanja je veoma komplikovano, posebno za DLG jedrilice (Discus Lunch Glider) kod koga se jedrilica baca slično kao kod bacanja diska (atletska disciplina). Iskusniji takmičari uspevaju da ovom tehnikom bace jedrilicu i preko 150m.
F5 klase (elektro jedrilice) takođe zahtevaju dodatnu specijalnu opremu (punjači, LiPo baterije, brushless motori i sl.) pa iz tog razloga po mom mišljenju nisu najpogodnije za popularizaciju i omasovljenje.
Kao logičan izbor nameću se jedrilice F3J klase koje se startuju pomoću sajle. Naravno i one imaju nedostatak, da je za startovanje jedrilice potreban jedan pilot i jedan pomoćnik, a od opreme je potrebna sajla koja se kupuje u ribolovačkim radnjama. Ovaj problem naravno nije prevelik jer većina nas na letenje izlazi u društvu kolega modelara pa tako jedan drugom "šlepamo" jedrilicu. Pitanje šlepovanja jedrilice može se rešiti i kupovinom vitla.

Takmičenje koje bi trebalo da bude organizovano u Subotici tokom iduće godine dozvoliće i ručni i šlep sa vitlom, ovo je i glavno odstupanje od FAI pravilnika za ove jedrilice (F3J - Ručni šlep, F3B - Vitlo).
Većina jedrilica sa kojima će leteti Subotičani je konstrukcije kao ona koju upravo prodaje Emil Hanak (Jeftine drvene konstrukcije bez egzotičnih materijala, može se sastaviti za desetak dana, leti iznenađujuće dobro   :mhm)

Kod F3J takmičenja leti se u grupama, boduje se vreme leta (maksimum 10min i preciznost sletanja), najbolji takmičar u grupi dobija 1000 bodova, a bodovi ostalih takmičara iz grupe se normalizuju prema njemu. Na ovaj način je moguće potpuno relativizovati prednost koju bi takmičari sa kompozitnim i/ili kupovnim jdrilicama mogli imati nad takmičarima sa drvenim jedrilicama. (u istoj grupi neće biti takmičara sa kompozitnim i drvenim jderilicama).
Cilj takmičenja je pre svega popularizacija i omasovljenje sporta, uključivanje početnika ali i iskusnijih modelara.

Ukoliko postoji interesovanje objavićemo planove ove drvene jedrilice. Samo iz Subotice očekujemo 5 - 10 takmičara sa drvenim jedrilicama i 2 - 3 sa kompozitnim jedrilicama.
« Last Edit: January 11, 2009, 07:07:28 PM by SABURO »
Chi Vola Vale, Chi Vale Vola, Chi non Vola, e' un Vile.

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #13 on: October 30, 2008, 12:42:42 PM »

F5 klase (elektro jedrilice) takođe zahtevaju dodatnu specijalnu opremu (punjači, LiPo baterije, brushless motori i sl.) pa iz tog razloga po mom mišljenju nisu najpogodnije za popularizaciju i omasovljenje.


Kako sam i ja tek juce detaljno proucio pravila za F5J video sam da vreme trajanja rada motora nije ograniceno vremenski ali se moze koristi samo jednom. Samim tim oprema koju stavljamo u model moze da bude cak i krajnje prosecna. Moja racunica pokazuje da se za 100Eur moze kupiti JAKO dobar set koji ima motor (TGY AerodriveXp SK Series 35-42 1000Kv) / kontroler (TURNIGY Plush 40amp) / bateriju (Rhino 2250mAh 3S 11.1v 25C) / spiner sa 12x6 elisom / punjac (Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S).

Siguran sam da bi sve F3J modele koje imate lako modifikovali za prijem ovih komponenata. Kad vec pricamo o omasovljenju ove discipline misljenja sam da ce ljudi koje ovo zanima a nisu se ranije bavili jedrilicama daleko lakse prihvatiti elektro verziju nego vitlo i trcanje po livadi. Kada neko uci da jedri mnogo cesce mu treba da digne model u vazduh a u elektro varijanti ima 10 penjanja na 150m sa jednom barerijom  ;).

Pozdrav
« Last Edit: January 11, 2009, 07:09:43 PM by SABURO »
Veljko

Offline grunff

  • Newbie
  • *
  • Posts: 25
  • Saric Darko
Re: F3K ili DLG jedrilice
« Reply #14 on: October 30, 2008, 01:10:23 PM »

F5 klase (elektro jedrilice) takođe zahtevaju dodatnu specijalnu opremu (punjači, LiPo baterije, brushless motori i sl.) pa iz tog razloga po mom mišljenju nisu najpogodnije za popularizaciju i omasovljenje.


Kako sam i ja tek juce detaljno proucio pravila za F5J video sam da vreme trajanja rada motora nije ograniceno vremenski ali se moze koristi samo jednom. Samim tim oprema koju stavljamo u model moze da bude cak i krajnje prosecna. Moja racunica pokazuje da se za 100Eur moze kupiti JAKO dobar set koji ima motor (TGY AerodriveXp SK Series 35-42 1000Kv) / kontroler (TURNIGY Plush 40amp) / bateriju (Rhino 2250mAh 3S 11.1v 25C) / spiner sa 12x6 elisom / punjac (Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S).

Siguran sam da bi sve F3J modele koje imate lako modifikovali za prijem ovih komponenata. Kad vec pricamo o omasovljenju ove discipline misljenja sam da ce ljudi koje ovo zanima a nisu se ranije bavili jedrilicama daleko lakse prihvatiti elektro verziju nego vitlo i trcanje po livadi. Kada neko uci da jedri mnogo cesce mu treba da digne model u vazduh a u elektro varijanti ima 10 penjanja na 150m sa jednom barerijom  ;).

Pozdrav

Materijal za onu drvenu jedrilicu je cirka 30 eura. Trčanje po livadi se svodi na hod lakim korakom u dužini od 15 metara pri slabom vetru. Sajla u prodavnici ribo opreme košta oko 10 eura.
P.S. Naravno nije mi namera da bilo koga ubeđujem da je neka klasa bolja ili ne. Pitanje je naravno ako već stavljam motor zašto ga stavljam na jedrilicu umesto na avion.
« Last Edit: January 11, 2009, 07:10:40 PM by SABURO »
Chi Vola Vale, Chi Vale Vola, Chi non Vola, e' un Vile.