Author Topic: Piper  (Read 18460 times)

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Piper
« on: October 06, 2008, 11:15:45 PM »
Na insistiranje kolege Stanka da isprobam njegov model Piper. Mislim da je Kyosho proizvodnja
http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=100431
otišli smo na aerodrom pre 10-tak dana.

Model smo već više puta pokušavali da poletimo. Jednom nije zbog ovog, drugi put zbog onog, treći puta motor nije hteo da "povuče" itd...

I onda se desi i taj čudesni događaj. :-)
Model sam uspeo da odlepim od zemlje. Kako je to izgledalo pogledajte na snimku.



Pajper je leteo kao pijan. Srećna vest kao što se na videu i moglo videti... uspeo sam da ga sletim bez loma...
Sve "akrobacije" prikazane na snimku su urađene prisilno, proizvoljno i nenamerno. Tako se model ponašao u vazduhu. A baš na Kyosho sajtu za ovaj model piše:

"Ideal scale beginner airplane that also has the same gentle flight characteristics as well as the form of the original"
"Idealni početnički model aviona koji ima iste blage letačke karakteristike kao i original" :-)

Za ovaj model su vezane i još neke "osobine":
Neznam koji prijemnik i servo motori su ugrađeni u njega ali servo motori imaju tu osobinu da kada npr. horizontalac pomeriš na gore pa na dole, on se ne vrati u isti položaj.
Lepo sam govorio kolegi. Taj model ne bi trebalo leteti dok se ne proveri gde je problem, Servoi, prijemnik ili i jedno i drugi. Ali želja za probom je bila jača....

Drugi problem bih ilistrovao u dve slike gde se to jasno vidi.
Krilo ima negativan ugao u odnosu na horizontalac.
Da li je to normalno?

Stanku bi svaka pomoć dobro došla.

Pozdrav Goran



« Last Edit: January 11, 2009, 02:57:06 PM by SABURO »

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: Piper
« Reply #1 on: October 07, 2008, 08:34:57 AM »
Gledanjem na sliku s preda, stvarno izgleda kao da model nema razliku uglova. Tako da je sa ovom razlikom uglova model leteo kao tane ili bolje reći pikirao . Razliku  uglova  je Stanko dobijao navlačenjem palice. Treba prvo videti dali je neka greška u sastavljanju modela. Ako nije, uzeti dugačku letvicu i prisloniti na horizontalni rep da se utvrdi otprilike koliki je napadni ugao krila. Minimalni napadni ugao krila je 3 stepena. To bi laički rečeno na širinu krila od 120 mmm trebalo da iznosi 6 mm,  viš¡lja napadna ivica u odnosu na izlaznu ivicu. U koliko se utvrdi da ova razlika nije kako treba, to se mora popraviti kako god znate i umete. I konstruktori znaju da pogreše pogotovo ako su Kinezi. Ovo se moze popraviti spuštanjem izlazne ivice krila, tako sto se obradi ležište krila na trupu. Kada se ovo prethodno uradi, treba proveriti gde se nalazi težište modela, dali je modelu težište na prvoj trećini krila. Pre letenja  treba podesiti komande da horizontalc mora da bude ravan a trimer na stanici na nuli. Kada se sve ovo podesi model mora da leti, ostaje da se trimovanjem na stanici  fino podesi da model ne pumpa ili pikira.
« Last Edit: January 11, 2009, 02:59:08 PM by SABURO »

Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Piper
« Reply #2 on: October 07, 2008, 09:18:43 AM »
Pre bi se reklo da je ugao krila -6 stepeni :-(
Sa donje slike se to dobro vidi...
Kada smo puštali letvicu razlika koliko se sećam je bila oko 1cm ...

Pozdrav Goran

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Piper
« Reply #3 on: October 07, 2008, 09:48:33 AM »
Apsolutno je nemoguce da ozbiljna firma, kakva je Kyosho, pusti u prodaju model sa pogresnim postavnim uglovima krila i stabilizatora. Ako nije napravljena BAS DIBIDUS GRUBA greska prilikom montaze, a licno mi nikako ne pada na pamet kako bi to uopste bilo moguce da se uradi, onda tu ideju treba odbaciti u startu.
Treba proveriti dali je polozaj tezista u skladu sa uputstvom. Ako nije, pomeranjem akumulatora, ili postavljanjem odgovarajuce kolicine balasta, treba ga doterati na preporucenu poziciju. Po snimku bih rekao da je teziste previse nazad.
Obavezno treba otkloniti sve otpore u linkovima komandi, a narocito kod kormila visine. To je glavni (i najverovatniji) razlog zasto se kormilo ne vraca na nulti polozaj i ZNATNO otezava upravljanje modelom.

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: Piper
« Reply #4 on: October 07, 2008, 09:57:55 AM »
Razlika se ne gleda u odnosu na trup nego u odnosu na donjaku krila. Ili bolje receno razlika napadnih uglova, krila i repa treba da je najmanje 3 stepena. Ili jos tacnije receno ako uzmemo da je horizontalac u nuli, krilo mora imati najmanji  napadni ugao od + 3 stepena. Trup je u celoj prici irelevantan. Odnosno moze se zamisliti neka osa modela (trupa) pa se u odnosu na osu modela izmeri napadni ugao krila i napadni ugao horizontalnog repa. Takodje jos treba proveriti ugao vuce motora. Primetio sam da se kod fabrickog podesavanja nosaca motora on postavlja suvise nadole sto takodje moze da bude problem kod uzletanja i letenja. Ovaj ugao na dole takodje nebi trebao da bude veci od -3 stepena.

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2172
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Piper
« Reply #5 on: October 07, 2008, 10:52:15 AM »
Ono što sam mogao da primetim iz video klipa jeste da je model prilikom gašenja motora koliko toliko dobio na stabilnosti, dakle složio bih se sa gore navedenim Lazinim viđenjenjem, verovatno težište modela nije na mestu ( čim je onako ko od šale upao u kovit ) i treba proveriti ugao motora.
Naravno i kontrolne površine, odnosno da li negde ima otpora prilikom zadavanja komande, pogotovo dubine.
 mmmm

P.S. Piper je strašno zeznut na poletanju i sletanju, jer mu krilo zaklanja opstrujavanje ka vertikalcu, tako da je na momente totano neupravljiv.

poz
« Last Edit: January 11, 2009, 03:00:11 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Piper
« Reply #6 on: October 07, 2008, 11:21:37 AM »
Ne sumnjam da je vjerovatno nesto u pitanju sa kontrolnim povrsinama, mada, (iz licnog iskustva) trebalo bi provjeriti i
stanicu i prijemnik, pogotovu ako su dosli u kompletu sa avionom. Ja sam sa mojim CUBom ,koji je doduse elekro verzija,
takodje Kyosho dobio stanicu koja koja je ocajnog kvaliteta, a servoi su sa 5 zica. Tek kada sam to izbacio bilo je sve OK.

Sasa

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2172
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Piper
« Reply #7 on: October 07, 2008, 11:29:43 AM »
Da to sam zaboravio da napišem, tj. pitam, na slikama se ne vidi antena, da li je ona unutar trupa ili je spolja, ako je unutra ne bi smelo da je smotana i nešto slično tome...?
 ;namig
« Last Edit: January 11, 2009, 03:00:44 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline Goran

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 400
    • Dual
Re: Piper
« Reply #8 on: October 07, 2008, 12:20:08 PM »
Gde je antena to neznam...
A inače jeste koliko sam čuo stanica i servo motori stigli u kompletu...
A sada o uglovima...
Prilažem novu sliku gde sam ručno produžio uglove krila i horizontalca pa će nada se biti očiglednije...

Inače koliko znam servoi idu lako ali ne vraćaju na nulu...

Poz. Goran

Offline Drapsin

  • Newbie
  • *
  • Posts: 39
  • Ministry of Silly Walks
Re: Piper
« Reply #9 on: October 07, 2008, 12:59:54 PM »
Onaj sto je napisao :
"Ideal scale beginner airplane that also has the same gentle flight characteristics as well as the form of the original"
ocigledno nije nikada provozao pravog KAB-a,
Utva 75 i bilo koja Cessna su smesne za sletanje u odnosu na KAB-a, jos ako ima malo bocnog vetra i bez dobre procene, nema te piste koja ce ti biti dovoljno dugacka, sa punim flapsom se "Put putuje" dok ne dodirnes zemlju a i onda te jos ceka poskakivanje.
Leteo sam znaci i pravog 1:1 scale KAB-a a i tri modela, od 6,5 kubika, 2 kubika i elektro na Speed 400 i svi su bili prilicno osetljivi po dubini i treba naci pravu meru hoda kormila dubine, jer ce inace svaki let liciti na rodeo.

O esencijalnim stvarima tipa uglovi krila, repa, vuce motora, tezista na oko 30% ne treba ni govoriti, to se podrazumeva.

Znaci, ispravite razliku uglova, po slici mi se cini da je krilo OK ali da vam je stabilizator dubine pobegao u debeli minus ( napadna otisla na gore)od bar 5-6 stepeni i prestigao krilo.
Na ledjima bi leteo odlicno, zato to ispravite promenom ugradnog ugla horizontalca .
Kada to resite, posvetite se vuci motora, mora da bude bar 2-3 stepena na dole i bar toliko u desno, za prve letove.

Hod komandi, uzrok moze biti i bowden ili poluga koja cese o neku od povrsina kroz koje prolazi na izlasku iz trupa, pa se trenjem desava da uvek ostaje izvan nulte tacke trimovanja, i onda posle navlacenja , model ima tendenciju da penje a posle obaranja nosa, da ponire. Isto i za kormilo pravca, posle svake komande model menja trim na stranu poslednjeg otklona.

Modelarstvo ocigledno nije bas trouble free hobi, ima tu caka koje se kupuju iskustvom,gledanjem i vezbom, ne placaju se kreditnom karticom.
Drapsin rules!

Offline Drapsin

  • Newbie
  • *
  • Posts: 39
  • Ministry of Silly Walks
Re: Piper
« Reply #10 on: October 07, 2008, 01:03:25 PM »
I da, kovit je izveo kao po udzbeniku, perfektno, jel bio komandovani ili je sam upao u njega, morate mi reci.
Gorane, tebi svaka cast, uspeo si da odletis komletan let sa gotovo neupravljivim modelom, vidi se tvoje iskustvo u RC letenju a i predznanje iz letacke karijere na pravim avionima.
« Last Edit: October 07, 2008, 01:12:32 PM by Drapsin »
Drapsin rules!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: Piper
« Reply #11 on: October 07, 2008, 01:23:36 PM »
Tesko je sa ove slike utvrditi pravi napadni uglao krila u odnosu na horizontalac jer je u pitanju perspektiva a tada se sve menja. Najbolje je da naslonis letvicu sa gornje strane horizontalca i na trupu ispod krila sa flomasterom obelezis liniju koja prati liniju-nagib horizontalca. Kada izmeris duzinu od napadne ivice krila do te linije i izlazne do te linije mora razlika iznositi najmanje 6-10 mm u korist napadne ivice. Tada ti je krilo sigurno pod napadnim uglom od 2,5 do 3,5 stepena sto je dobar napadni ugao za krilo. Ona slika sa preda mi je dosta sumnjiva i govori mi da napadni ugao krila je skoro negativan ili u nuli.

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Piper
« Reply #12 on: October 07, 2008, 02:01:33 PM »
1. Napadni ugao krila i stabilizatora je ugao koji zaklapa tetiva profila (linija koja spaja vrh nosa profila i sredinu izlazne ivice) sa vazdusnim strujnicama. Prema podacima za taj model, krilo ima profil NACA2415, koji nema ravnu vec ispupcenu donjaku (kolokvijalni naziv - polusimetricni), pa kraca linija koju si povukao na slici nema veze sa linijom tetive profila kruila.
2. Nema smisla se ovim baviti jer je to SIGURNO u redu. Kyosho-ov konstruktor bi morao da bude neopojani idiot, da bi napravio ovakvu gresku. Slicnog mentalnog sklopa bi morali da budu i svi koji su taj model do sada kupili (znaci - vise hiljada), a da do sada nisu reagovali reklamacijom i galamom na svim forumima.
3. Otkaci komande sa servoa, pa rukom (umesto serva) pomeraj komandne povrsine. Onda ces videti dali ima nekog otpora i kocenja. Kocenje se moze pojaviti u sarnirima komandnih povrsina ili u sprovodnicima lonkova. Tek ako je to u redu, servo ne valja.
4. Namesti teziste prema uputstvu.

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline dule

  • Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Posts: 186
Re: Piper
« Reply #13 on: October 07, 2008, 03:04:02 PM »
Ja se izvinjavam sto se mesam ,ali 100% sam siguran da polozaj kormila dubine nije dobar.Ako pazljivo analizirate slike sa proizvodjackog sajta i sliku koju je Goran dao ,uocicete razliku u polozaju kompletnog kormila dubine.Kod svih J-3 Cub ,kormilo dubine mora biti paralelno sa vodenom linijom trupa,a u slucaju kod Gorana imamo ugao pozitivan i po mojoj proceni je oko 15 stepeni sto je strasno.Krila ne treba dirati ali zadnji deo koji nosi kormilo dubine treba nekako zarotirati za 180 stepeni.Ako je trup dosao u kutiji (a jeste) definitivno je greska u sklapanju tog zadnjeg dela koji nosi kormilo dubine.Jednostavno kada skinete monokot videce te da je on iz jednog dela e sad kako ga odlepiti ili iseci ne znam ali znam da treba da se zarotira.
Hvala na paznji i pozdrav!

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: Piper
« Reply #14 on: October 07, 2008, 03:13:29 PM »
U pravu si Lazo Profil je podosta ispupcen ododo. Ali Bez obzira na to na trupu moze da se locira vrh profila a to je tacka od koje pocinje tetiva profila ili tacka odakle pocinje krilo. Sa rasponom  krila od 1800mm i povrsinom od 45 dm2  pa je po tome dubina ili  Å¡irina krila skoro 25cm. Za ovu dubinu i napadni ugao od 3 stepena razlika izmedju vrha profila i izlazne ivice iznosi 13 - 14 milimetara.