Author Topic: Пројекат М 1022  (Read 310547 times)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #255 on: October 07, 2016, 10:10:18 PM »



Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #256 on: January 12, 2017, 11:00:32 PM »

На моделу ново крило.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,8600.msg92282.html#msg92282

С мало кашњења да кажем нешто и о овој промени. Два су разлога за њу.

Први разлог:

Недовољан диједар крила. Улога диједра је да крило, односно модел, враћа из нагиба у хоризонтални лет, стабилише, око уздужне осе. Првобитна моја идеја је била да се стрелом крила надомести ефекат диједра.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,8600.msg53098.html#msg53098

Aли ово није у потпуности успело. Модел је у хоризонталном лету остајао индиферентан и није се, из малих нагиба, сам враћао у хоризонталу.
Кад сам већ поменуо диједар, односно угао диједра:


При лету са нагибом долази до скретања авиона.
Када се модел посматра са земље, мале нагибе крила није лако уочити. Међутим како при малим нагибима модел не скреће значајно са правца, поготово не на краћим растојањима, ово није велика сметња кад се „пегла“ ваздух.
Али кад се лети акробатски лет, мали нагиб може представљати проблем. Код прелаза из хоризонталног лета у вертикалу (а ово имамо у већини фигура), путања модела одступа од вертикалног правца за угао нагиба. Ово чини фигуру непрецизном и захтева додатну активност да би се фигура изкориговала и изтовренено квари квалитет урађене фигуре.



Због овог је пожељно,бар по мени, да, између две фигуре, модел сам, колико је то могуће,  изкоригује нагиб. Значи улога диједра крила је да то омогући, односно преведе модел у хоризонталан лет.

Исто важи и за попречну осу, а што се постиже правилним постављањем тежишта. Правилно подешена резерва стабилности треба да омогући да се модел лако доведе у хоризонталан лет и сам умири.

Правилно подешен модел, умерено стабилан, а довољно управљив, омогућава складно извођење фигура и олакшава одржавање равни у којој се фигуре изводе.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,8600.msg110116.html#msg110116



Други разлог:

Појава напрслине у вођици бајонета левог крила.



Ова напрслина није била проблематична у самом лету (с обзиром да се оптерећење преко ребара преноси на рамењачу), али ми је правила велике проблеме приликом монтаже модела. Бајонет је ивицом закачињао за прскотину и тешко прелазио преко ње.
Јавио ми се страх да, приликом монтаже, не направим већу штету и онеспособим крило за тренутну употребу. Ово се дешавало у јеку сезоне.
Нисам могао да проценим колико ми времена треба за поправку. Због тога сам, а да не бих губио од сезоне, одлучио да почнем са прављењем новог крила, а да старо користим до завршетка новог. У ствари, првобитна идеја је била да направим комплетно нов авион.


Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #257 on: January 14, 2017, 10:31:10 PM »

Угао дијера сам повећао за пола степена. Проценио сам да би ово било довољно. Тачна вредност се тешко одређује прорачуном, а код модела се одређује на основу статистике и експериментом. Не ваља ни кад је диједар превелики.
За почетак сам морао да преправим датотеке за сечење делова ласером. Ово није био велики посао.

На другом и трећем ребру сам морао да променим позицију отвора кроз које пролази вођица бајонета.



На предњем и задњем зиду рамењаче сам морао да променим контактни део са крајњим ребром.





После овога почела је изградња. Прво сечење делова ласером, а потом прављење композитних делова.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,8568.0.html

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,1515.0.html

Не бих препричавао већ испричано, већ ћу се задржати на новим детаљима.

Код старог крила сам у корену имао ребро од авиошпера дебљине 1.5mm.




Ово се показало као недовољно. Прилично осетљиво, јер је у овој зони било неопходно да се мало јаче стисне крило код монтаже и демонтаже модела. Због тога сам, са унутрашње стране постојећег ребра, додао још једно, истоветно, ребро од балзе дебљине 5mm.






Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #258 on: January 16, 2017, 10:18:24 PM »

Друга модификована ствар су била крилца. Код старих крила сам их правио од пуне балзе и констатовао да је ова израда прилично непрактична.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,8600.msg57107.html#msg57107

Нова крилца су била конструктивна.
Подразумева се да сам прво морао да припремим фајл за сечење ребара ласером.

Пошто су сви делови били припремљени, кренуо сам у састављање. Намера је била да направим крило у комаду, а онда одсечем крилце. Крило је планкирано, осим једне стране излазне ивице.







На постављеном планку сам потом полепио ребра крилца. Између последњег ребра крила и првог ребра крилца сам поставио динстанцер од балзе дебљинe 1mm који ми је обезбедио потребан размак између крила и крилца.







Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #259 on: January 18, 2017, 10:59:54 PM »

Следећи посао је био да одсечем дистанцере и направим простор за нападну ивицу крилца и потребан зазор.





У направљен процеп сам убацио и залепио напану ивицу крилца. И овде сам поставио дистанцер од балзе дебљинe 1mm који ми је обезбедио потребан размак између крила и крилца.



По сушењу лепка извадио сам дистанцер, ...



... а потом дотерао нападну ивицу крилца у контуру крила.



Нападну ивицу крилца сам ојачао на месту где се монтира ушка за пренос команде крилца.





И овде сам извадио дистанцер и обрадио ојачање.


Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #260 on: January 20, 2017, 10:17:16 PM »

Пре завршетка планкирања, скалпером сам на пар места прорезао постојећи планк и на тај начин обележио линије одсецања крилца, а да бих олакшао каснији посао.





Потом сам завршио са планкирањем крила.



Залепио терминезон.



Обрадио га и са тим завршио прву фазу израде крила.



По завршетку друге половине крила модел је изгледао овако.



Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1251
Re: Пројекат М 1022
« Reply #261 on: January 21, 2017, 03:54:21 PM »
"Stara frajla" super izgleda. Samo napred Presko :)aplauz

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #262 on: January 22, 2017, 10:09:23 PM »

Остало је још да се доврше крилца.

По већ обележеном резу сам их прво одсекао.









Потом сам дотерао контуру крилца и профилисао му нападну ивицу.



Урезао лежишта за шарке, ...



... а потом их и улепио.



Овим је конструктивна градња крила била завршена.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #263 on: January 24, 2017, 10:13:02 PM »

Следећа модификација се односила на пресвлачење крила, односно на материјал са којим сам то урадио.

Крила сам пресвукао са ''Solar Tex''-ом. Зашто? Први пут сам радио са њим и оно, што ме је определило да га испробам, била је могућност његовог фарбања. Хтео сам ово да пробам, не толико због овог модела, већ због неких будућих пројеката о којима размишљам.



Значи ''Solar Tex'' је пластична термо фолија која се пеглом, слично као монокот, лепи на модел. Пре пресвлачења крила урадио сам пробу, у циљу упознавања понашања фолије.

Прво што сам уочио је да ''Solar Tex'' захтева много веће температуре него монокот и да се мање деформише на високим температурама од монокота. Због овга, бар ми се чини, мало је лакши за рад.

Друго, што сам морао да урадим, је да проценим максималну радну температуру. Монокот, кад се прекорачи максимална температура, прогори, направи се рупа и створи велике проблеме. ''Solar Tex'', кад се прекорачи максимална температура, почиње прво да се дими, али остане цео. То даје времена да се склони пегла. Ово је велики плус.

Поступак пресвлачења је сличан раду са монокотом.












Offline banbo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 612
Re: Пројекат М 1022
« Reply #264 on: January 26, 2017, 08:19:11 AM »
N moju veliku zalost, ja jos nisam sklopio FPV trkaca, ali mi je drago da jos uvek imamo "prave" modelare, koji sa takvom posvecenoscu i dalje izradjuju svoje modele. Svaka cast i  (res)
Make things as simple as possible, but not simpler.

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #265 on: January 26, 2017, 10:04:12 PM »





Пре пресвлачења, како крила тако и крилца, измерио сам њихову масу да би је упоредио са готовим крилом.















По завршетку пресвлачења, крило сам очистио крпом натопљеном нитро разређивањем. Обрисао сам трагове које је оставила пегла.

Фолија је дигла масу крила за око 115gr.

Маса крила, у овој фази, је била око 550 gr, за разлику од крила пресвученог монокотом чија је маса, у сличној фази била око 470 gr.






Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: Пројекат М 1022
« Reply #266 on: January 27, 2017, 12:31:01 PM »
Ceo svet i sva avijacija se bori sa smanjivanjem težine i povećavanjem krutosti.
Vi radite suprotnu stvar.
E sada vidite kako je to lepo kada nekog tako napadnete iz čista mira a da vas pomenuo nije.....
Onako malo da vidite da znam i ja da uzvratim istom merom!
Iapk ću ostati fer pa vam neću dalje zagađivati topike, ovo je samo odgovor istom merom kao što već rekoh.
Isključujem se iz diskusije
« Last Edit: January 27, 2017, 03:28:55 PM by marko.jovanovic »
The ground is the limit (or a water)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Пројекат М 1022
« Reply #267 on: January 27, 2017, 04:05:54 PM »
Quote
Ceo svet i sva avijacija se bori sa smanjivanjem težine i povećavanjem krutosti.
Svet se ne bori, već razvija avione. Ni avijacija se ne bori, osim vojne, jer se tako nazivaju avio flote, a oni ekspoatišu avione. Smanjivanje težine oupšte nije prvenstveni cilj. Težnja je za povećanjem otpornosti na čvrstoću a ne na krutost. Konstrukcije ne smeju da budu previše krute, ineče će se prilikom opterećenja da se polome, umesto da se elastično saviju.

Kod akrobatskih modela, kao i kod svih drugih aviona potrebna je odgovarajuća težina, odnosno opterećenost krila inače neće leteti onako kako se to traži od njega. Dakle akrobatski modeli bi se mogli praviti mnogo lakše kao 3D modeli, ali za to nema potrebe.
Što se čvrstoće ove konstrukcije tiče, sasvim je dovoljna za ove potrebe.
Dakle Preško sve radi veoma dobro, ali i on to zna.

Quote
Isključujem se iz diskusije
Ovaj topik nije u kategoriji diskusije, već u predstavljanje gradnje.
« Last Edit: January 27, 2017, 10:04:39 PM by tibeteagle »

Offline trivajuve

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 283
Re: Пројекат М 1022
« Reply #268 on: January 27, 2017, 08:46:08 PM »
Pedantno i posvećeno.Lep prikaz izgradnje. (res)

Offline presko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1548
Re: Пројекат М 1022
« Reply #269 on: January 28, 2017, 10:26:54 PM »

На ред је дошло фарбање. Крило сам прво офарбао белом акрилном дво компонентном бојом.





Када се боја осушила, крило сам лагано исполирао да уклоним грешке од фарбања, ...



...а потом сам га фарбао акрилном златном и црвеном бојом у спреју.