RC MODELI AVIONA - SUS > AKROBATSKI MODELI

Пројекат М 1022

(1/128) > >>

presko:
Скоро четири године нисам ништа значајно правио. С једне стране, ужелео сам се рада, а са друге стране појавио ми се вишак мотор. Наиме “OS MAX 61 FSR” који је био на “Кристен иглу” (CHRISTEN EAGLE), показао се нeдовољно јак за овај модел. Последица овог је била да је “игл” добио нов мотор, а ја сам за стари мотор почео да пројектујем и правим нов модел.



Први корак је био одлучити шта правити. Ту није било великих дилема. Како смо започели са “IMAC” такмичењима, донео сам одлуку да нови модел буде акробатски, који би могао да учествује у истим. Ова одлука је поткрепљена чињеницом да је овај мотор, већ, био на, некадашњим, F3A акробатским моделима и да се показао добар за ту категорију.







Из ранијег искуства сам знао да модел за овај мотор не би смео да има већу масу од 3.5kg, да би оптимално специфично оптерећење крила било око 7kg/m2 и да би добар релативни волумен хоризонталног репа био око W=0.65. Ове вредности су ми дефинисале, почетну, величину модела.

Други корак је био да још једном погледам и проанализирам актуелне моделе.

Трећи корак је био да видим шта могу искористити од предходних мојих пројеката, а што би ми уштедело и време и новац. Ту се нашао калуп за композитни капотаж мотора, калуп за терминезоне крила и комплетан стајни трап.





Овим је све било спремно за почетак радова.

magic:
Presko drago mi je da vidim da zapocinjes gradnju necega sto je prikladno za IMAC. Nadam se da ces motivisati i druge da naprave nesto slicno i da ce nas iduce godine na takmicenju biti jos vise!

poz

presko:
На свом моделу “МУЊА”, који летим неколико последњих година, имам велику финесу која ми прави проблеме на слетању. Због тога сам одлучио да, на будућем моделу, ово поправим смањењем виткости крила и употребом дебљег аеропрофила.



Гледајући многе моделе на ливади, на интернету, по часописима, уочио сам да многи акробатски модели имају стреласто крило, то јест крило забачено уназад. Зашто стреласто крило? Стрела крила има, између осталог, ефекте диједра крила, то јест побољшава попречно смерну стабилност авиона, до неких граница. Како акробатски авиони имају захтев за леђним летом, пожељно је попречно смерну стабилност остваривати стрелом крила при нултом диједру. На тај начин остварујемо потребну стабилност авиона и у нормалном и у леђном лету. Са стрелом крила не треба претеривати јер може доћи и до негативних ефеката. Ја сам одлучио, на основу предходних искустава, да стрела нападне ивице мог новог модела буде 10 степени.

Као што сам већ рекао, одлучо сам да на крилу новог модела употребим дебљи аеропрофил.
На акробатским моделима се углавном користе симетрични аеропрофили. Ја сам на “МУЊИ” имао аеропрофил NACA 0012 релативне максималне дебљине 12%. Значи, сад сам требао да употребим, за класу, дебљи аеропрофил NACA 0015 релативне максималне дебљине 15%. Овде се појавио проблем употребе калупа за терминезон крила, који је рађен за аеропрофил NACA 0012. Ово сам превазишао тако што сам одлучио да правим крило са променљивим аеропрофилом дуж размаха. Значи, у равни симетрије крила поставио сам дебљи аеропрофил NACA 0015, а на крају крила тањи аеропрофил NACA 0012. Са обзиром  да аеропрофил NACA 0012 има већи коефицијент максималног узгона, ово је било потпуно прихватљиво. Пожељно је да на великим нападним угловима (пре свега полетање и слетање) крајеви крила имају већу носивост од средишњег дела због попречно смерне стабилности. Да крајњи аеропрофил нема већу носивост морао бих да витоперим излазну ивицу крајева крила на горе. Тиме бих изгубио ефекте стабилности у леђном лету.



Маса модела и специфично оптерећење крила одредиле су димензије крила, а релативни волумен хоризонталног репа димензије и положај репа.

Одлучио сам да хоризонтални реп не правим конструктиван већ од фурнира балзе дебљине 5mm. Његов изглед сам, из естетских разлога, прилагодио изгледу крила.

На основу предходно реченог, а после пар скица на папиру и мале рачунице дошао сам до основних димензија новог модела.







magic:
Presko, samo mi se povrsina elerona cini mala. Ovo kazem cisto gledajuci u elerone mojih F3A modela. Cinjenica je da se za sve manevre koriste otkloni od samo 10-12 stepeni sem za snap rolove kada ti otkloni idu i na 20 stepeni. Evo dimezija krila od Wind 110.

Duzina izlazne ivice krila 81cm
Duzina izlazne ivice elerona 62cm
Dubina krila uz trup 44,5cm
Dubina krila na ivici 21,5 (zaobljene ivice)
Dubina elerona blizu trupa 9cm
Dubina elerona ka ivici 6,5cm
Eleron pocinje na 16,5cm od trupa

Nadam se da je ovo od pomoci.

poz

presko:
Рачуница каже да није, уз отклоне 18 степени горе-доле.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version