Author Topic: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele  (Read 37391 times)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #15 on: September 24, 2008, 12:02:56 AM »
Vruća tema, samo da se i mi ne zapalimo. :D

Za pojam "synthetic oil" sam našao da se pravi od petroleja,
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil

Znaći SVI oćekujemo probu Etanola. :o
« Last Edit: January 11, 2009, 04:13:47 PM by SABURO »

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2173
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #16 on: September 24, 2008, 12:19:28 AM »
Naravno etanol je visa frakcija, samim tim je gusci, teze zapaljiv i ima vecu energetsku vrednost u odnosu na metanol. Svaki SUS motor je u stvari termodinamicka masina, koja radi na odredjenom pritisku i temperaturi. Da bi motor funkcionisao i sagorevao gorivo kontrolisano odnos goriva i vazduha treba da bude u strogo definisanom opsegu i na odredjenom pritisku i temperaturi.

Kao što magic reče, sve piće u tabelama za etanol i metanol, jako su slični al opet ima dosta razlike... ( gustina, tačka paljenja, viskoznost... ), nešto više na sledećoj tabeli:

;)
« Last Edit: January 11, 2009, 04:14:38 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline kremic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 478
dodatak temi - maziva...
« Reply #17 on: September 24, 2008, 12:28:33 AM »
Ricinusovo ulje  (Castor oil),
 tacka kljucanja (boiling point is 313 °C (595 °F)) a gustina  961 kg·m-3.)
Motul synthetic oil Micro 2T - tacka kljucanja 224°С / 435°F
hmm.. da li ovo nesto znaci? Pa mnogo znaci...




malo podsecanje kako je krenulo ( za ricinus)

Uses in early aviation and aeromodelling

Castor oil was the preferred lubricant for the early aviation powerplant design known as the rotary engine, such as the Gnome engines used in pre-World War I "pioneer aircraft", after that engine's widespread adoption for aviation in Europe in 1909, and was used almost universally by the rotary engines in World War I Allied aircraft.

The methanol-fuelled glow plug engines used for aeromodelling purposes, since their adoption in the model airplane hobby in 1948, have used castor oil as a dependable lubricant that is highly resistant to degradation when the engine has its fuel-air mixture "leaned out" for maximum engine speed. The aforementioned gummy residue problem can still be troublesome for aeromodelling powerplants lubricated with castor oil, however, usually resulting in eventual ball bearing replacement when the residue builds up too much within the engine's bearing races.


i osnove o sintetickim uljima:
Sintetička bazna ulja

Sintetička bazna ulja proizvode se hemijskom sintezom iz različitih komponenata različitim tehnološkim postupcima. U novije vreme nazivaju ih nekonvencionalnim baznim uljima.

U odnosu na mineralna bazna ulja bolje osobine su im: visoka oksidaciona i termička stabilnost, vrlo visoki indeksi viskoznosti, dobre viskozno-temepraturske osobine, niska isparljivost, nizak sadržaj koksa. Potrošnja motornog ulja ogleda se, u prvom redu, isparavanjem koje je mnogo manje kod sintetičkog (7% - 8%) nego kod mineralnog ulja (13% - 15%). Osim toga, sintetičko ulje stvara manje taloga u motoru u odnosu na mineralno i na taj način motor ostaje čistiji i dugotrajniji. Nedostaci su im visoke cene i relativno lošija rastvorljivost konvencionalnih aditiva. U novije vreme sintetička bazna ulja se sve više koriste za proizvodnju najnovijih verzija motornih ulja, nekih specijalnih maziva i radnih fluida, a prema zahtevima konstruktora modernih vozila i industrijskih sistema. Proizvode se više vrsta i varijanata. U tabeli 3.1 prikazane su grupe koje se najčešće koriste kao maziva u primeni. (detaljnije na : http://maziva.org/omazivima.htm)
« Last Edit: January 11, 2009, 04:16:39 PM by SABURO »

Offline GILE

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 594
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #18 on: September 24, 2008, 08:53:26 AM »
Kad sam poceo da se bavim GLO motorima pre tri godine dugo sam ih mrzeo u procesu upoznavanja sa njihovim radom. Prvo karburator i nije karburator bez polozaja rezervara drugo stepen kompresije osetljiv (preosetljiv) pa onda ucenje o svecicama koje i nisu svecice a nisu ni elektro grejaci a mozda i jesu samo nemogu strujom da menjam pred paljenje. Iz gore navedenih razloga ga nisam nikad zavoleo ali posto nisam nasao nikakav pogon sa zvukom motora koji ima tako malu tezinu sa toliko snage odlucio sam da ga postujem.
Pokazalo se kao ispravna teorija sto je motor manje kubikaze to je osetljiviji na gorivo, atmosverski pritisak, izbor svecice, stepen kompresije i ko zna nasta sve jos.
Moja je sreca da se druzim sa Pazinom (po mom skromnom misljenju naseg velemajstora za GLO i DIZEL motore) pa su se moji problemi smanjili prebacivanjem lopte na njegovu adresu.
Mozda sam odlutao od teme ali sam hteo da skrenem paznju koliko je kompleksno uz sve ostale parametre menjati gorivo moje zelje za uspeh Dakyle pa da cujemo rezultat.
Pozdrav od Gileta  :-*
Covek prolazi kroz tri stadijuma znanja u svom zivotu:
1- Misli da sve zna
2- Zna koliko zna
3- Zna koliko nezna (tu sam sad)

Offline Dakyle

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 170
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #19 on: September 26, 2008, 01:13:29 PM »
Videcemo drustvo,boze zdravlje u nedelju, javljam rezultate. Ako radi, prvo na zemlji...a vremenski uslovi dozvole probacemo ga malo i na nebu!
Svako dobro i javljam rezultate.

Offline Dakyle

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 170
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #20 on: September 28, 2008, 06:53:13 PM »
Pa ovako...kao sto sam i obecao, evo rezultata probe.
-motor O.S.40LA
-O.S. A3 scecica
- gorivo: 75% Etil aklohol , 20% ricinusovo ulje (to je jedna mesavina)

poele par primovanja i prilicno maltretiranja motor..on je upalio nekako, na leru je radio solidno, pri vecem gasu uz veliki broj stelovanja
se obavezno gasio i svako naredno paljenje je bilo prava muka...Presao sam na drugu mesavinu (96% etila aklohola i 22% ricinusovog ulja), stavio sam i drugu topliju svecicu i dosta kvalitetniju (hangar9), motor se dosta bolje ponasao, lakse pali (ali ne kao na metil-alkoholu) ali ostala je boljka gasenja pri vecem gasu. moj utisak je da treba da se igra malo sa diznom za vazduh...ali to danas nisam stigao da uradim...To cu nekom drugom prilikom...planiram i neki klip da snimim ako radi sve kako treba.. Na leru radi stvarno pristojno..do trecine gasa je sve u redu, zvuk nepromenjen..

Pozdrav
« Last Edit: September 28, 2008, 06:56:00 PM by Dakyle »

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #21 on: October 31, 2008, 08:08:09 PM »
Gde može da se nađe metanol u BG-u?
..neko je negde pomenuo 80din/l za kantu od 50l, po toj ceni je, pretpostavljam, to našao u BG, jer je u Kikindi 40-50din litar kolko se sećam?

..Što se teme topika tiče ...
http://www.os-engines.co.jp/english/bio_eng/

« Last Edit: January 11, 2009, 04:17:22 PM by SABURO »
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #22 on: October 31, 2008, 08:49:47 PM »
ima li neko neku korisnu adresu za nabavku metanola i ricinusa?

Offline kremic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 478
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #23 on: October 31, 2008, 09:20:22 PM »

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #24 on: October 31, 2008, 10:16:45 PM »
To je Kikinda, a ovde, ima li ovde u Beogradu nekih poštenih preprodavaca ?
« Last Edit: January 11, 2009, 04:17:43 PM by SABURO »
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline Matić Dragan

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 273
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #25 on: October 31, 2008, 10:35:33 PM »
u kikindi vam traze da ste pravno lice sa dozvolom za upotrebu otrovnih supstanci. cena kod njih je 35din+PDV po kilogramu. sto se tice vasih eksperimenata sa alternativnim gorivima, cak i da dobijete dobar rad motora pitanje je koliko ce taj motor raditi pre nego crkne? nisu glow motori izmisljeni juce pa da niko nije jos isprobavao mogucnosti.

proveren recept 75% metila, 5 % nitro, 20% ricinus

nemojte se previse ugledati na amere sa sintetikom i milion% nitroa osim ako nemate dovoljno para da menjate motore svake sezone.

pozz dragan
ex pseudonijum: mat

Offline srpska posla

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 304
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #26 on: November 01, 2008, 01:18:33 AM »
Alternativna goriva za modelarske motore u praksi (na oko 20 forumskih strana):
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=856383&highlight=glow+gas


..Ukratko  da bi modelarski motor radio sa gorivom na bazi benzina samo sa glow svećicom, mora da sadrži određeni procenat nitrometana i metila.Oni u sadejstvu pritiska temperature i katalitičkog dejstva platine započinju lančanu reakciju(reakciju započinju najreaktivnije supstance, tj one koje imaju najnižu aktivacionuenergiju to su nitrometan, zatim metanol pa onda benzin)
Ovde nitrometan i metil služe kao aktivatori a benzin kao pokretač tj glavni nosilac energije.
Stoga je jasno da određeni procenat nitrometana "hladi" motor jer reakcija započinje i održava (uspostavlja se ravnoteža) na nižoj temperaturi.
Da bi glow motor radio samo sa benzinom potrebna jer veoma visoka temperatura i pritisak što je nepovoljno za motore, da bi se to prebrodilo takvi uslovi se stvaraju lokalno u specijalnim komorama(dovoljno  da bi reakcija započela)-kao kod smart plugs(navodno svi motori mogu da rade sa svim gorivima uz pomoć ovih)
smart plugs:
http://www.smartplugs.com/index.html
http://www.ultralightnews.ca/sunfun02/smart_plugs.htm
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.smartplugs.com/images/ignitors/SmartPlug2.gif&imgrefurl=http://www.binderbulletin.org/forums/showthread.php%3Ft%3D30191%26highlight%3Dglowplugs&h=320&w=129&sz=370&hl=sr&start=18&sig2=9uyvG1mAyuv7FKps5glBBQ&um=1&usg=__JA1kgxM6EDbzJ1RSxUF9Qd2kyBY=&tbnid=x91zXqxlYOB5BM:&tbnh=118&tbnw=48&ei=oZMLSbLUBILW0AXu2fj5AQ&prev=/images%3Fq%3Dsmart%2Bplugs%2Bengine%26um%3D1%26hl%3Dsr%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sr:official%26sa%3DG

Objašnjenje aktivacione energije na vikipediji:
http://en.wikipedia.org/wiki/Activation_energy


Motor koji bih voleo da imam, (osim saita benzinca) moze da radi i ako glow i kao benzinac 6cc i snage mu ne fali ali teško se nalazi i preskup je, na žalost.

Compagnucci:
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.rconline.net/magazin-2001/mac-6/mac-6-001.jpg&imgrefurl=http://www.rconline.net/magazin-2001/mac-6/mac-6.shtml&h=271&w=350&sz=12&hl=sr&start=31&sig2=EyU1odo4FnndNHzMkQRMyA&um=1&usg=__jut3M8HChXbQmJz1o4GCojWfcSo=&tbnid=zyofunqgAYuquM:&tbnh=93&tbnw=120&ei=bYULSeOtFYr40QXfp_n3AQ&prev=/images%3Fq%3Dcompagnucci%26start%3D20%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dsr%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sr:official%26hs%3DmGN%26sa%3DN
ovde može da se kupi( kao i gomila drugih motora koji se "više ne prave" kao hb hp i ostali mecoa:http://www.mecoa.com/index.htm),  jedina razlika ovog i aviomotora je u auspuhu i ovaj ima ventilator i kvačilo i čitav auto zakačen za njega  za iste pare:
http://www.mecoa.com/compagnucci/index.htm


http://www.rcuniverse.com/forum/m_3203240/tm.htm

Dodaci za konverziju standardnih glow modela na spark plug sa svećicama koje pasuju na glow navoj (1/4-32)!
http://deboltmachine.com/_wsn/page4.html

.....
I još da se nadovežem na matov post...
nitro do određene mere hladi motor(činjenica dokazana u teoriji i praksi), a preko toga pregreva i opterećuje motor(takođe činjenica).(visok procenat nitroa traži nisku kopresiju, a daje visok broj obrataja tako da se koristi u takvim aplikacijama gde je to potrebno.)
Znači da vrsta goriva, hod, prečnik klipa, kompresija, opterećenje i broj obrtaja budu usklađeni da bi motor bio efikasan i dugovečan inače neusklađenost može dovesti do toga energija koja se pravilno ne troši šteti motor  pregrevanjem ili nepravilnim radom (detonacija isl).

Bilo je eksperimenata dase goriva na bazi alkohola mešaju sa vodom,tako da voda koja ne učestvuje u sagorevanju služi kao medijum koji koristi višak(otpadne) toplote i prelaskom u vodenu par pretvara je u korisnu, kinetičku energiju.(kao  forsaž kod klipnih motora u drugom svetskom ratu). Inače najefikasniji i najsnažniji po kubikaži klipni motoru su parne mašine sa pregrejanom parom (flash steam), ali proizvodnja pare je neefikasna.

flash stem u modelarstvu:
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.flysteam.co.uk/groves.jpg&imgrefurl=http://www.flysteam.co.uk/recent.htm&h=518&w=762&sz=199&hl=sr&start=7&sig2=OMEv975hE3WRt_HmKYP91A&um=1&usg=__mdR0hsGNX1v4kN21zlL76xj4dqo=&tbnid=qjxfi5heRaUpTM:&tbnh=97&tbnw=142&ei=sZsLSen3J4v80QXKk6GIAg&prev=/images%3Fq%3Dflash%2Bsteam%2Bmodel%2Bengine%26um%3D1%26hl%3Dsr%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sr:official%26sa%3DN


http://www.flysteam.co.uk/hydro.htm


http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.modelenginenews.org/gallery/images/hhg_drawing.jpg&imgrefurl=http://www.modelenginenews.org/sparey/hh_groves.html&h=702&w=1024&sz=87&hl=sr&start=4&sig2=pvbKmuaMq1Y4G2bXesSg9w&um=1&usg=__2zY83LDI3OVHMNcNNi1yzcEdXzc=&tbnid=pdlWQpHuD2dsEM:&tbnh=103&tbnw=150&ei=SZwLSZCOMYrk0gXGqKCMAg&prev=/images%3Fq%3Dflash%2Bsteam%2Bmodel%2Bengine%26um%3D1%26hl%3Dsr%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sr:official%26sa%3DN

i u praksi:
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://webpages.charter.net/dusterpilot/besler_title.jpg&imgrefurl=http://webpages.charter.net/dusterpilot/bessler.htm&h=435&w=400&sz=45&hl=sr&start=1&sig2=WxsgbOIbb1SjpkzgzQ9MQg&um=1&usg=__Iqcw8jnnBKRxt_rNMItrWtXj1w8=&tbnid=e4dzXrYJBWC6sM:&tbnh=126&tbnw=116&ei=h5wLSdHtEo7I0gXFyfiCAg&prev=/images%3Fq%3Dsteam%2B%2Bairplane%26um%3D1%26hl%3Dsr%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sr:official%26sa%3DG


inače ja sam eksperimentisao sa raznim mešavinama i dodacima metil gorivu, kao što su nitro, aceton, benzin, toluol(razređivač), menjao svećie, kompresiju, opterećenje (elise), razne vrste ulja , na svim klasama motora koje sam imao (počev od cox-a pa preko visoko turažnih automobilskihmotora do super tigra  od 6.5 cc, malo sam se igrao i sa renaultom 4 gtl(probao metanol  (nono)al samo malo :angel )). inače cilj mi je bio da vidim kako koja komponenta utiče na rad motora, nisam imao praktičnih mogućnosti da isprobam totalni prelaz na drugu vrstu goriva (sa realnim izgledima na uspeh)


 
..odoh naširoko i izštrpkah temu sa raznih starna, (work) al' se nadam da će neko pronaći nešto korisno u svemu ovome. :mhm

..da ne načinjem još i ovu temu:
Dizel: :radioaktivno
http://www.50products.com/english/diesel/remodel.htm

« Last Edit: January 11, 2009, 04:25:40 PM by SABURO »
Jednom Hobi, opet Hobi treci put...to su vec srpska posla

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #27 on: January 18, 2009, 11:50:20 PM »
posto ste se svi malo udaljili od sonovne teme "kako praviti gorivo" interesuje me konkretno

ako neko koristi saito 4T motore

- kako pravite mesavinu goriva  (saito ne preporucuje koriscenje ricinusa i kazu da ga moze biti ali sto manje)
  Saito instructions (that no longer accompanies engines sold in the US) say the following: “Since the four-stroke engine
   has high exhaust temperature and carbon is apt to accumulate when castor oil type lubricants are used, avoid using
   fuel containing them.” This seems to imply Saito recommends fuel with no castor at all.
   In summary, any commercial 2-stroke or 4-stroke fuel should be fine, provided you make sure the castor oil content is low,
   with mostly synthetic oil. The only difference between commercial 2-stroke fuels and 4-stroke fuels is the total oil content
   (4-stroke fuels typically have 2-3 % less total oil content compared to 2-stroke fuels).

koju ukupnu kolicinu ulja koristite (opet saito preporucuje da i ako se koristi ricinus to ne bude preko 5%,
    a ukupno 15-18%)
- koje sinteticko ulje koristite (marka, i da li ide sintetika za 2T ili 4T motore)

pozdrav

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #28 on: January 20, 2009, 07:43:20 PM »
Misha, evo mog predloga:
Može se koristiti standardno gorivo sa 20% ricinusa za sve glow motore, ali samo dok je nov motor i treba razraditi. Treba računati na to da dugoročno ne koristi motoru, jer se nagomilava čađ u glavi motora. Na 4T motorima se jako čađi izduvni ventil i može da utiče na lošu kompresiju motora a samim tim i na snagu. Češće treba da se rastavlja i čisti motor. Da bi se smanio ovaj problem, bolje je koristiti gorivo sa sintetičkim uljem i to fabrički.
Ja kupujem gorivo u Mađarskoj i jedno i drugo. Sa ricinusnim gorivom urađujem motor, a sa sintetičkim letim dugoročno.
Optimalna količina nitrometana je 5% maks. 10%, a sa većim procentom brže propada motor. Fabrike motora preporičuju veliki procenat nitrometana iz razloga da vlasnik motora na početku bude što više zadovoljan sa performansama motora. Proizvođač će biti isto zadovoljan jer će se brže kupiti novi.
Teško je nabaviti pravo kvalitetno sintetičko ulje i ne znam kakav stavljaju u fabričko gorivo. U modelarskim radnjama se ne prodaje, jer niko u normalnom svetu ne meša gorivo, već kupuje mešavinu kakav hoće. Znam, mi nemamo mogućnost da kupimo kod nas, ali nije jedini modelarski materijam koji je nedostupan.
Znači slobodno koristi za 4T motor ricinusni metilalkohol 18%+82%, pošto je takav najlakše napraviti ili nabaviti od drugih modelara u blizini. Bolje je staviti manje ricinusa, recimo 16-17%, jer sa isparavanjem alkohola prilikom punjenja motora taj odnos se povećava.
Na pošti se ne prima nikakvo zapaljivi sredsrvo u svetu pa ni kod nas! Sa tim smo već barem kompatibilni sa svetom.  :(

Quote
(4-stroke fuels typically have 2-3 % less total oil content compared to 2-stroke fuels).
Razlika između 2T i 4T goriva je u procentu maziva. Pošto se gorivi duže zadržava u cilindru u 4T motorima, efekat mazanja je bolji nego u 2T, pa je dovoljno manje ulje u gorivu.
Poz.

Offline kremic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 478
Re: Kako praviti gorivo za Glow i Benziske modele
« Reply #29 on: January 20, 2009, 08:11:03 PM »

Teško je nabaviti pravo kvalitetno sintetičko ulje i ne znam kakav stavljaju u fabričko gorivo. U modelarskim radnjama se ne prodaje, jer niko u normalnom svetu ne meša gorivo, već kupuje mešavinu kakav hoće. Znam, mi nemamo mogućnost da kupimo kod nas, ali nije jedini modelarski materijam koji je nedostupan.


Ima kod nas da se nabavi odlicno sinteticko ulje za glow motore, Motul Micro.
www.mass.co.yu