Author Topic: PIPER J3 CUB  (Read 104717 times)

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #15 on: June 20, 2011, 01:40:05 PM »
Izvanredno urađeno, ja imam jedan predlog, a poučen svim Pajperima do sada. Svi su bili nosati, doduše glow varijanta i mislim da bi bilo dobro napraviti otvore u zadnjem delu trupa za servo dubine i pravca. Jedan sa jedne strane, a drugi sa druge, naravno da se mimoilaze. Položajem baterija i ostalog korisnog tereta podesiće se težište bez upotrebe olova. S druge strane ta dva otvore neće remetiti čvrstinu trupa tako da mogu da postoje i u elektro varijanti.
Pozdrav,
ex pseudonijum: licider

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #16 on: June 20, 2011, 09:14:34 PM »
Hvala na predlogu , što bi rekli, "iz prve ruke". Taj problem je već "apsolviran" pri samom projektovanju. Pošto je ovo elektro varijanta, a horizontalac i vertikalac se skidaju sa trupa, zbog lakšeg transporta, sama konstrukcija repnog dela je, samim tim dodatno otežana za oko 30 gr + vertikalac i horizontalac su komplet od špera i tu je oko 50gr razlike... U svakom slučaju, poslednji otvor je predviđen i za tu eventualnost, ali mislim da neće biti potrebe. Za sad je na 150mm od CG ka repu, repat da ne može biti repatiji ! Za varijantu sa fiksnim repom, otvori su ispred i iza zadnjeg rebra, jedan na levoj a drugi na desnoj bočnoj strani sa dodatnim korektorima paralelnosti otklona, jer su "šipke" kratke, mada može i bez njih, mada "lepše" klize s njima...


Ukupna težina, do sad sklopljenog trupa je 295gr. Ostatak konstrukcije trupa + kapotaž + komplet vertikalac i horizontalac ne bi trebalo da pređe 400 gr, tako da kompletan trup i rep, bez trapova, ne bi trebalo da pređu 700 gr, što je za 300 gr manje od, prvobitno, predviđene težine !
Samo da potsetim, prvobitno predviđena težina (na poletanju) je bila 3.200gr, a cilj mi je bio 2.800gr. No, videće se do kraja šta će biti. Ako se skine težina na konstrukciji, moći će se i na motoru i bateriji dobiti oko 200gr !?...
U razradi je i varijanta po kojoj bi se servoi skidali u kompletu sa pripadajućim im repnim elementima, tako da se samo otkače kablovi. Na varziji od 2,7 m je to bilo lako izvodljivo... Mislim da će i ovde +desetak grama, rešiti problem...

Nego Savo, jedno konkretno pitanje za mišljenje. Pošto će biti i varijanta sa krilom iz dva dela i dva servoa, da li bi imalo svrhe dodati im i flapsove ili uraditi samo mix, kad već idu dva servoa, nek idu i...?

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #17 on: June 20, 2011, 10:04:28 PM »
Rekoh jqa da ce biti sigurno laksi. Moje iskustvo je da je ovaj Piper kog je Sava pravio, mnogo brzi od ARF-a koji sam imao.
Taj Arf je imao 4 servoa u krilu tako da sam za svaku komandnu povrsinu imao po jedan servo. Rezultat je bio takav da je model
2m raspna mogao da poleti i bacanjem iz ruke a sa zemlje sa bukvalno 1 metra zaleta. Sletanje sa potpuno spustenim flapsovima je bilo
u mestu. Ovaj model trazi mnogo vise prostora i za poletanje i sletanje. Miksovanjem sam dobio flaperone i mogu Vam reci da mnooogo
pomazu prilikom sletanja ali je problem sto na taj nacin servo speed ne radi, jer su i eleroni u funkciji.
Dakle mozda je optimalna varijanta (ako nije kasno) staviti odvojene flapsove, i elerone i za svaki po jedan servo. (jedan da pokrece oba flapsa i jedan da pokrece oba elerona)



Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #18 on: June 21, 2011, 08:29:08 AM »
Potpuno se slažem sa Mishom(onaj iz Kg). Moj Pajper od 2 m. nema flapsove ali sam mu umiksovao flaperone i javlja se isti problem kao kod Mishe.Dobro bi bilo napraviti flapsove, mada ja mislim da pravi Cab nema flapsove, dok ih Super Cab ima.
U svakom slučaju flapsovi nemogu smetati, jedino je posao preraditi krilo i odabrati koju varijantu ugraditi. Najjednostavnije je svaka kom. površina ima svoj servo pa samo vući kablove kroz krila.
ex pseudonijum: licider

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #19 on: June 21, 2011, 04:45:57 PM »
Za ovaj model je kasno, krila su iz jednog dela sa jednim servoom, ali za sledeći (koji nameravam da pravim za sebe i na koji oću da stavim Savin poklon-kapotaž) nije kasno. Krila će biti dvodelna sa četiri servoa i programskom pločicom sa 3 na 7... U principu bi mogao i sa tri, ali bi flapsove morao da "kuplujem"...
Poenta pitanja je bila više da li sve to ima svrhe raditi na Pajperu od 2m cliped ?
Znači, jednoglasno, ima svrhe dodati flapsove. Usvojeno i predlažem početni odnos: da bude 1/4 flapsovi i 3/4 eleroni, pa šta bude! Naravno površine shodno tome.
Mišo, koji je odnos bio na onom tvom ARF-u, ako se sećaš?
Originalni-pravi PIPER J3 CUB, nema flapsove, ali pošto ovo nije "skala model" po detaljima , već samo po geometriji, dozvoljena je "pesnička sloboda"!

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #20 on: June 21, 2011, 09:34:13 PM »
Moj savet je obavezno flapsovi. Arf je Super Cub a sutra cu premeriti velicinu flapsova i elerona.
Sa spustenim flapsovima i gasom od 10%, mogao sam maltene da pesacim pored modela.

Jos uvek ti nije kasno za flaperone, a mislim da ce mnogo znaciti pogotovo za pocetnika.

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #21 on: June 23, 2011, 07:55:47 AM »
Napokon sam uspeo da odvojim malo vremena za nastavak pisanja o toku sklapanja - nastajanja ovog modela. Do sad je urađeno dosta toga, mnogo više na drugima. Neću reći o kojim modelima je reč, samo da su svi veći od 2m, a treći tj četvrti je ona "karakondžula" započeta još prošle godine i planirana da se završi tek iduće godine u ovo vreme... Tu su i još par projekata u razradi. Projekt glisera je u završnoj fazi i za desetak dana bi trebalo da otpočne i izrada... Pa još i "borba za preživljavanje" , i svašta-nešto , što sad kažu !..
Nego da nastavimo s konkretnim. Stao sam kod obeležavanja i bušenja rupa za servoe pravca. Pošto su momci tek sinoć naručili servoe (?) idemo dalje sa sklapanjem, a rupe kad dotični stignu ! Biće malo zjbno ali tu su proxoni, klaksoni i ostalo... U međuvremenu su postavljene i zalepljene dve lipove letvice 10x3mm, skraćene na meru, po sušenju lepka i malo obrađene šmirglom ! Pala je i prva ruka šmirgle po "krovu".
Za to treba koristiti što veći dršač šmirgle i što lakši. Ovo je jako bitno, jer ako je težak (recimo oni gumeni), garantovano ćete skinuti i ono što ne treba, a da i ne primetite, i naravno ništa manje od 150 (gradacija šmirgle)...


Sledeće je lepljenje i provera ugla, "uglomerom" iz kompleta. Ovaj ugao nije mnogo bitan konstruktivno, ali je poželjan zbog daljnjeg spajanja, i nije prav ugao... Ovo je gornji deo "nosa" za elektro verziju. Za SUS je drugačiji zbog tanka-rezervoara i vibracija koje ovi motori prave... Kod elektra toga nema ! No to nije tema ovog topika.

Nema na slici, ali da napomenem da spoj F1 i GORNJEG DELA NOSA treba obraditi turpijom na delu gde se poklapa sa PROZOROM jer neće moći da uđe u žleb do kraja-dna. Ovim se postiže povećanje površine lepljenja i bolje naleganje delova...

Namazati dobro lepkom i spojiti sa bočnim stranama.  Stegnuti samo po sklopu gde dođe F2 i F3, kao na slici.

Sa donje strane, na spoju sa prozorom, staviti malo više lepka da popuni prostor između, nastao zbog ugaonog spajanja. Nigde ne treba preterivati s količinom lepka, jer, osim težine, neće se postići ništa drugo !

Ako malo pažljivije pogledate ovu sliku (donju), videćete da bočne strane već dobijaju luk, a da nismo morali da ništa "silujemo".  Takođe ste primetili da nije korišćen i nikakav crtež - šablon i verovatno ste primetili da ima dosta "olakšavajućih" otvora?!
Rećićete: "Pa šta, ima ih i kod ostalih..." Ovde ću samo da vam skrenem pažnju, da svaki taj otvor, u ovoj konstrukciji ima svoje tačno određeno mesto i oblik a i namenu. Objasniću samo ova dva što se vide na slici, a za ostale "pogodite sami" ili sačekajte dok dođu na red.
Ova dva, u ovoj fazi rada, imaju namenu smanjenja bočnog napona... a posle "će se kači" vatreni zid i... Ma koga to interesuje!?


Elementi kabine su već dovoljno suvi, tako da može da se proveri naleganje bokova i srednjeg dela. Vidi se blagi poluluk. Blagim pritiskom dva prsta druge ruke po sredini, mora ravno da legne, a prelaz će biti zaobljen, što i treba. Dosadašnjim redosledom i načinom lepljenja, postigli smo da oblina bude simetrična sa obe strane, a bokovi kabine ravni "ko strela" ! Naravno, ovo još uvek ne lepimo !


U međuvremenu, dok čekamo da se lepak osuši tj stegne, oborićemo ivice donjeg dela trupa gde dođu donja rebra. (Al sam ovo sročio...)



Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #22 on: June 23, 2011, 05:54:04 PM »
Da malo razbijem monotoniju izlaganja, jedno nagradno pitanje, za sve. Prvi koji tačno odgovori preko PM, na postavljeno pitanje, dobija na poklon pozadinsko LED svetlo. "Troškovi" transporta post-expresom, sam snosi !
Ukoliko niko ne odgovori tačno, u naredna 24h, poklon prelazi u vlasništvo "rcfly4um foruma" i oni će ga dodeliti nekome, na prvom narednom organizovanom skupu ili takmičenju(?). Razlog dodele i ostalo, nek smisle sami, jedini uslov je da oni budu organizatori ili akteri događaja !

A, evo i pitanja:
"Zašto se ne koristi master crtež 1:1?"
Pitanje se odnosi na ovaj topik!

NAPOMENA: Odgovori ISKLJUČIVO na PM, da ne opterećujemo topik !

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #23 on: June 25, 2011, 05:39:50 AM »
 :)aplauz
Poklon-nagrada Pozadinsko LED svetlo prelazi u vlasništvo "rcfly4um foruma".
 4e Uh, sad sam se setio! :sljus
Pa to baš fino izgleda ! (:sok:)

Futaba, JR, FrSky, Eurgle,..
« Last Edit: June 25, 2011, 05:48:39 AM by miša2002 »
#FFCC00

Offline Yu-men

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 828
  • ma nemam reci......;)
    • Yumen2011
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #24 on: June 26, 2011, 09:32:40 PM »
 mmmm

Pusti sad Pozadinsko svetlo, kad ce ta pticurina da poleti ?

pozdrav
Evo mene opet .....

               \\\--///
               ( @ @ )
  ----o00o----(_)----o00o---
                Yu-men    
   ------------------0ooo---------
               ooo0     (   )
               (    )      )  /
                \  (      (_/
                 \_)

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #25 on: June 27, 2011, 04:43:15 AM »
Došlo je do malog zastoja u gradnji iz "selidbenih" razloga. Naime, momci su se preselili u veći prostor i još uvek se raspakuju i montiraju mašine. Do Srede bi trebalo da proradi bar jedan laser i da se iseče i ostatak delova... (krila i rep), zapravo, krila su već isečena, samo ih treba "pronaći" gde su spakovana!

@Yu-men
Poletanje "ptičurine"(?) je bilo planirano oko 10-og jula, ali čisto sumnjam, momci su tek pre neki dan naručili samo jedan deo elektronike iz HK, tako da i ne žurim sa sklapanjem (silom prilika), ali, čim se dokopam ostatka delova, ubrzaću malo radove, pa makar poleteo sa "pozajmljenom im elektronikom"!...
Kad su svi delovi na gomili, za samo sklapanje, ne treba više od desetak dana po 2-3 sata rada maksimalno, onako "laganica"!

Pozdrav
Miša
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #26 on: June 27, 2011, 07:17:01 AM »
U međuvremenu se lepak "dobro" osušio i to sad izgleda ovako:


Rebra "gornjeg dela nosa" poravniti šmirglom, na već opisan način, ali tako što šmirglanje raditi ravno po rebrima i u smeru od jednog boka ka drugom. Nikako napred-nazad, tj od nosa ka repu ili obrnuto. Razlog je vrlo prost - u najboljem slučaju, ivice rebara, ako ih pri šmirglanju ne polomimo, će biti zaobljene, a samim tim će se i površina lepljenja, pri plankiranju, smanjiti.


Pogled iz malo neuobičajenog ugla, gde se vide i otvori za "srednji" nosač... Zadnji deo poda i donji deo repnog dela, kao što se vidi, još, uvek, nije zalepljen.


Pre montiranja srednjeg nosača, turpijom oboriti ivice, sa obe strane, u smeru kao na slici. Taj prorez ide na "prozor".

Ovo je nosač rezervoara, tako da ga neću sad montirati jer ne bi bilo dobro. Za elektro verziju ide drukčiji nosač. Kad se "pojavi" nastaviću sa ovim delom, a do tad;

Montaža trupnog dela repa.


Pre "zatvaranja", okruglom turpijom oborimo ivice i spolja i iznutra, na otvorima za prolaz od servoa ka ruderu i aileronima (elevator). Kao na slici.

Ovo je "iznutra". Donji deo (pod) je već zalepljen do rebra R-1. Provučemo cevi od vitroplasta kroz prvi i treći otvor (gledano od rebra R-1) i poravnimo ivice sa "podom", tako da sa gornje strane ostanu prepuštene 8 do 9 mm.

Iznutra, svuda oko spoja cevi i rebara, naliti epoksi lepkom. Da ne zaboravimo da prethodno oborimo ivice rupa sa svih strana. To uraditi pre spajanja rebara.

"Nalivanje" epoksi lepkom odraditi prvo sa gornjim stranama pa kad se slije i malo zgusne, okrenuti konstrukciju za 180 i naliti sa te strane. Tako će da "ucuri" između. Ako odradimo sve odjednom, sa jedne strane bi "ucureo" a sa druge "iscureo" !

Levi bok je samo "prislonjen" i još uvek nije zalepljen!

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
« Last Edit: June 27, 2011, 12:46:50 PM by miša2002 »
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #27 on: June 30, 2011, 01:53:32 PM »
evo obecane skice

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #28 on: July 02, 2011, 04:45:18 AM »
Malo sam "rasprodat" na drugoj strani, tako da ne stižem ni da odgovorim, a kamoli nešto drugo.

evo obecane skice

Hvala na "merki". Oko 5" je razlika, ali preračunaću i uraditi još jedan prema ovome. Pa koji tip se pokaže bolje, on ide dalje!
A u međuvremenu je, idejno, osmišljen i transportni kofer, za ovaj model. Kad se već sve može rastaviti, zašto ne bi bilo i sve na jednom mestu, osim stanice?! Bio bi iz tri dela; levi i desni poklopac, u kome bi se nalazilo levo i desno krilo, i recimo, po jedan komplet baterija, rezervni servoi... i središnjeg dela gde bi bio trup, trap, horizontalac, vertikalac, ključ, par elisa... Svaki deo bi bio u sopstvenom ležištu... Predviđene dimenzije su: 1.100 x 250 x 300 mm. Mogle bi i nešto manje, ali bi, u tom slučaju, morali i elisu da skidamo, ovako do 15" ima prostora, što je i više od planirane !

Znači, rešio bi se i problem odlaganja tj čuvanja modela...

Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
« Last Edit: July 02, 2011, 04:49:08 AM by miša2002 »
#FFCC00

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: PIPER J3 CUB
« Reply #29 on: July 05, 2011, 07:03:24 AM »
Pošto je ubačen i "osigurač" u repni deo, možemo pristupiti sklapanju trupa.


Ovo se može uraditi u "cugu", ako imate dovoljno stegica i štipaljki, a ako nemate, onda može iz tri puta!
Prvo ćemo spojiti levi bok sa sredinom i rebrima RD-2 i RD-3, vodeći računa da strane dobro "sednu", a rebra da dobro naležu na obe strane. Za svaki slučaj, proverite da li ste dobili prav ugao između boka i sredine, i jako je važno da spoljnje ivice ne "strče", već da tačno uležu u žlebove!


Imamo zalepljene dijagonale, s tim što je "rep" poda ranije već zalepljen i dobro suv. Spajanje desnog boka, sredine i levog boka uraditi za oko pola sata nakon lepljenja levog boka, sredine i rebara. Za ovo vreme se lepak dovoljno stegao da "drži" dok upasujemo ostatak i podesimo uglove. Nije se stegao do kraja, tako da još uvek prima izvesne manje korekcije !



I ostaje da se zalepi i pod


Ja sam to odradio u "cugu", tj nisam spajao pod na kraju. Ako pod ne "potrefite" , ceo trup repnog dela, može da ode "u šreh". Zato savetujem da se ovo odradi iz više puta. U principu, ako dobro upasujete žlebove i trnove i ravno stegnete, ne bi trebalo da se uvrne...



Kontrola posle sušenja tj skidanja stegica i štipaljki.






I okačimo da se suši...


I dok se "suši", evo malo o proizvodnom procesu...



Pozdrav
Miša

45 1/4 /72 /63
#FFCC00