Author Topic: Vodic za pocetnike na struju  (Read 73626 times)

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Vodic za pocetnike na struju
« on: August 22, 2008, 12:04:13 AM »
Vec duze vremena razmisljam da napisem jednu vrstu vodica za pocetnike na struju  :). Nisam to uradio ranije dok nisam bio sigiran da ovo sto cu napisati, po mom trenutnom iskustvu, nije najbolje resenje. Ili da budem precizniji da pocinjem danas od nule ja bih uradio ovako:

Danas elektro modeli stoje rame uz rame sa nitro modelima u svim disciplinama i po performansama i po vremenu trajanja leta. Fali samo zvuk  :(, ali zato prednosti ima mnogo vise  ;D. Necu se ovom prilikom osvrtati na iste jer su vec vise puta izrecene kako sa moje tako i od strane drugih korisnika ovog foruma.

Problem je sto struja kosta malo vise u startu nego da se pocne sa nekim nitro modelom. Ali, pazljivim odabirom i ispravnim koriscenjem, baterije mogu potrajati dovoljno dugo, pa cak i malo vise tako da u potpunosti opravdaju vecu pocetnu investiciju.

Jednu od bitnijih stvari koju treba da shvatimo je to da u jednom danu je jako tesko, i vrlo naporno, napraviti vise od 4-5 letova od 10 min. Letenje modela iziskuje maksimalnu koncentraciju koja posle odredjenog vremena definitivno pada, a i model zajedno sa njom  :(. Ako se ponesu 2 pune baterije i punjac na livadu, a kako se LiPo baterije pune 1 sat, onda je moguc sledeci scenario: baterija br. 1 napravi prvi let, pauza od pola sata, (baterija 1 je vec na punjacu posle 10 min hladjenja), baterija br. 2 drugi let, pauza pola sata, baterija 1 je sada ponovo puna i sledi treci let, pauza jedan sat, i jos jedan let sa baterijom br.2. Ovo je sasvim dovoljno za jedan krajnje uspesan letacki dan. Naravno, imati 4 baterije je bolje od 2  ;).

Kako su baterije definitivno najskuplji a i najosetljiviji deo nase opreme ovaj vodic ce biti baziran na tome da smo ustvari svoju flotu prilagodili baterijama koje imamo. A to nije uopste tako tesko!

Pocetnicki modeli: iako je opste poznato da se veci modeli lakse lete svi smo manje vise pocinjali sa modelima koji su bili raspona oko 100cm i do 1000g ukupne tezine. To je sve iz razloga sto su takvi modeli dosta jeftiniji i traze jeftiniju opremu: 3S LiPo bateriju, motor (200-250W), kontroler(30A).

Naredni korak (pocetno akrobatsko letenje): modeli od 130-140cm mase oko 2kg, baterija 3S, motor od oko 500W i kontroler od 60A.

Sledeci korak (napredno akrobatsko letenje): modeli raspona do 150cm mase od oko 2,5kg. 6S baterija, motor 800-1000W, kontroler 80A.

Preko ovih dimenzija modeli na struju traze vec mnogo vece baterije, i motore  i sve ostalo tako da postaju nesrazmerno skuplji od nitro modela. No iz mog iskustva modeli od cca 140-150cm su i optimalni hobi modeli.

Ajmo sad malo konkretno o brojkama: 250W je oko 25 Ampera sa 3S baterijom. To znaci da ce sa baterijom od 2500mAh model raditi u mestu 6 minuta odnosno 1/10 sati. Zasto podvlacim u mestu, zato sto otpore i snagu motora merimo u mestu. Naravno, ne letimo u mestu, sem ako hoverujemo  :). Model vuce mnogo manje struje kako brzina modela raste, (zbog smanjenja otpora na elisi) i do 4 puta manje na max brzini nego u mestu. Ali isto tako ne letimo model stalno na punom gasu i max brzini. Da ne bih dalje vise komplikovao, baterija kapaciteta od oko 8% max Ampera je dovoljna za 10 minutni let acro modela gore navedenih karakteristika, sto znaci kapaciteta oko 2000mAh. (25x8%=2A=2000mA)

Ako istu logiku primenimo i na narednim modelima koje bi smo voleli da imamo  ::) dolazimo do zakljucka da je za naredni korak ono sto nam treba baterija 3S od 4000mAh i za sledeci napredni korak baterija 6S od 4000mAh. Slazem se da zvuci jako skupo. Ali ...

Kako se u RC letenju relativno brzo napreduje, i kako apetiti rastu, realno je da vec na kraju prve sezone covek pozeli veci i bolji model. Poznato je da kvalitetne LiPo bez problema traju oko 500 ciklusa (koliko je to godina?) uz jako mali gubitak performansi. Povezati LiPo baterije redno ili paralelno, ili i redno i paralelno nije nikakav problem. Da pojasnim. Ako uzmem  2 ISTE baterije i plus od jedne stavim na minus od druge (crvena na crnu), povezao sam baterije redno. Tako sam od dve 3S baterije od 2000mAh dobio jednu 6S od 2000mAh. Ili, ako bi opet te dve iste baterije povezao tako sto bih spojio plus sa plusom i minus sa minusom one bi sada bile vezane paralelno i imao bih jednu bateriju 3S od 4000mAh. Sto opet znaci da od 4 ISTE baterije 3S 2000mAh mogu naparaviti jednu 6S od 4000mAh. Dali ste primetili neku analogiju sa onim sto je prethodno gore napisano  ;)?

Neko moze reci da zvuci komplikovano, ali verujte mi da nije. Pre nego sto sam poceo ovim da se bavim o struji sam znao manje vise kao i svi drugi, malo. Ako znamo da JEDNA Kokam baterija 6S 4000mAh kosta 200Eur onda stvar poprima drugaciji oblik u smislu kakvu ustedu pravimo. Kineske kvalitetne baterije (25C) su nesto jeftinije, oko 120Eur. Opet nije malo.

Moze covek da krene i od manje kvalitetnih baterija ali ce one trajati i manje nego sto manje kostaju i definitivno nece doziveti da budu povezivane na gore opisan nacin.

Da probam da sumiram. Kupovinom barem 2 baterije 3S od oko 2000mAh covek se pristojno na pocetku naleti. Ako kupi 4 iste baterije sigurno ce imati sansu da ih koristi mnogo duze. To ne mora da se uradi odmah, ali svakako u prvoj godini da se ne bi mnogo razlicito trosile. Treba uzeti baterije koje barem imaju 20C konstantno praznjenje i barem 30C krakotrajno.

Znaci sta je to da sam pocetnik sto bih ja danas kupio: 2 baterije 3S od 2100mAh 30C i neki osnovni punjac. Posle 6 meseci bih dokupio jos 2 takve iste baterije. Ako bih prelazio na veci model, promenio bih i punjac. Osnovni se punjac uvek lako preproda.

Iz direktnog, bolnog  :'( iskustva mogu da kazem da modeli padaju. Neki put zbog nasih gresaka a neki put zbog Gremlina. Oprema prezivi u 95% slucajeva. Odabirom fleksibilnog (po karakteristikama) elektro motora covek moze da leti mnogo, mnogo razlicitih modela sa istom opremom. To opet nije slucaj sa nitro motorima.

Ovo se pisanje oduzilo, svaka cast ko je procitao sve  :D. Prihvatite ovu moju pisaniju kao najbolju nameru da se ljudima koji na pocetku znaju jako malo pomogne da izaberu opremu koju ce moci da koriste dugo. Tako ce nas biti vise i zabava ce biti veca!

Pozdrav
« Last Edit: August 27, 2008, 10:05:52 PM by magic »
Veljko

Offline n3mke

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 811
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #1 on: August 22, 2008, 12:52:07 AM »
Odlican vodic, razjasnio sam mnogo stvari koje su me mucile ;)
svaka cast za pisanije....

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #2 on: August 22, 2008, 05:59:52 PM »
Pohvale:
Ako ovaj forum bude pun ovako dobrih sadrzaja i nesebicnihih modelara koji napisu svoje iskustvo i predaju ga drugima, pozitivno cu se razocarati.
Pored dobrog i strucnog izlaganja iz perspektive prakticnosti i iskustva, zadnji pasus je najbolji.  :)
Uporedenje sa nitro motorima je isto dobro. Ipak, buducnost i u modelarstvu je u strujnom pogonu.
Uskoro ce neko da izmisli sinteticki generator zvuka klipnih motora, koji ce se moci staviti na elektro modele, pa ce tako i u zvuku stici nitro motore. Mozda sam ga ja bas sada izmislio  ;D
Bez brige, sve je razumljivo i tacno sto si napisao. Jeste da je za nulte pocetnike malo visoko letenje, (mnostvo kalkulacija i kombinacija sa velicinama komponenti zbunjuju), pa neka se popnu. :D
Samo napred.  :)
Nastavi !

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2292
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #3 on: August 27, 2008, 12:43:29 AM »
Hvala na velikom trudu i utrosenom vremenu, da nama, pocetnicima, detaljno objasnite neasnoce sa kojima se susrecemo oko odabira, a i kasnije sastavljanaja elektro modela.
Hvala jos jednom.

Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #4 on: August 27, 2008, 05:38:11 PM »
Magic,

ovaj vodic za pocetnike je veoma dobar i koristam. Ipak bih imao da dodam nekoliko kometara. Ne razumem zasto puniti LiPo baterije na polju za letenje a ne kod kuce. To i jeste prednost LiPo baterija u odnosu na NiCa ili NIMH da mozes da ih punis kada hoces i da gube veoma malo (oko 1% za mesec dana ) od kapaciteta kada stoje. NiCa gube oko 10% u 24 sata a NIMH oko 15%. Zato smo ih punili pre samog pocetka leta. LiPo baterije punim nakon zavrsenog dana letenja kod kuce, tako da su spremne za sledeci put. Tako sam izbegao da ispraznim bateriju u kolima ili da nosim posebnu tesku bateriju po polju sto smo obicno radili.

Ja kada dodjem na polje, zelim da letim i da me nista ne ometa. Tako stavim nekoliko baterija u djep i kada sam gotom sa jednom, zamenim je i nastavim letenje. Nema zastoja i mogu da se koncentrisem samo na letenje.

Od kvaliteta LiPo ne zavisi da li ces ih moci povezati paralelno ili redno, i jedne i druge se ponasaju sasvim isto, jedino sto im je vek trajanja razlicit. Vazno je da imaju slicne karakteristike zato je najbolje da kupis iste bateruhe od istog proizvodjaca u sto vreme i da ih odmah povezes ako zelis da promenis kapacitet. Kasnije, zbog razlicite upotreba karakteristike mogu da se razlikuju pa to moze da bude izvor problema.

Ja licno ne volim da imam mnogo celija LiPo u avionu. Problem nastaje kada se avion srusi. Sto je avion veci i tezi veca mu je kineticka energija tako da je i sam udar u zemlju mnogo jaci. Kako LiPo baterije nemaju neku vecu zastitu u omotu, pri tome veoma lako mogu da se ostete. To je i bio osnovni razlog sto u Americi modelari koji lete vece avione sve vise koriste A123 baterije koje su inferiornije u odnosu na LiPo ali su u metalnoj tubi tako da imaju vise sanse da "prezive" krah aviona. 

Ono sto je Magic napisao, je sve u redu, a ovo je kako ja radim pa kako ko voli.

Pozdrav Zivko.


Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #5 on: August 27, 2008, 09:05:55 PM »
Hvala svima na komentarima. Nadam se da ce ih biti jos vise i od drugih ljudi. Ono sto sam napisao je moje vidjenje problema da sam pocetnik, a sa iskustvom koje sada imam, kako bih sada zapoceo vodeci jako racuna o utrosenom novcu. To ne znaci da bih na tome i trajno ostao, mislim posle jedno 2 godine. Ukusi su razliciti pa svako posle odredjenog vremena shvati sta je to sto se njemu najvise svidja.

Ono sto sam napisao je skoro iskljucivo imalo u vidu da pocetak iole ozbiljnog letenja na struju (pod tim podrazumevam pocetno akrobatsko letenje) kosta po mogucstvu priblizno koliko i slicno nitro letenje posle 2 sezone. Imao sam u vidu 2 modela koji se kod nas mogu nabaviti a koji su se izuzetno pokazali i kao treneri (uz odredjenu pomoc na pocetku) i kao jako dobri avioni za pocetno akro letenje. Mislim na Calmata sa motorom od 6,5ccm koji kosta oko 330E komplet + glow 25E + 7l goriva 70E + svecice ukupno oko 450E i Calmato Sport za 140 Eur sa motorom od 350W kome fale servoi 30E, kontroler 30E, dobar punjac 50E, 4 baterije 3S od 2000mAh 120E, i stanica 100E (doduse mnogo bolja od one iz prvog seta) ukupno za 470E (ili manje ako neko ume sam da se snadje). Dobre baterije imaju barem 500 ciklusa, sto znaci ako se leti 50 dana godisnje i pune se na livadi to je 5 godina!

Jos jedna OGROMNA prednost elektro modela je oprema. Ako model i prezivi 2 godine (bez krpljenja redak slucaj  :-\), motor, kontroler i baterije se mogu lepo koristiti i u necemu sasvim drugacijem (3d, jedrilica, hotliner), dak nitro od 6,5ccm ima prakticno samo jednu namenu.

Mogu da zakljucim da danas struja ili nitro su cista stvar ukusa. Struja ima puno prednosti ALI nema ton, a to je ono ALI koje mnogima, jos uvek, srecu kvari  :D!

Ne razumem zasto puniti LiPo baterije na polju za letenje a ne kod kuce.
Modifikovao sam moj prvi post tako da bude jasnije!

Pozdrav
« Last Edit: August 27, 2008, 09:59:04 PM by magic »
Veljko

Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #6 on: August 29, 2008, 01:13:59 AM »
Magic,

ne razumem zasto zalis za zvukom koje proizvode nitro avioni. Verovatno nisi imao priliku da izgubis polje za letenje jer su se ljudi bunili zbog galame koju modeli prave. U Severnoj Americi je to najveci problem. Ne verujem da postoji klub u bilo kom gradu koji nije bar jednom izgubio polje za letenje. Uvedena su i pravila koja ogranicavaju zbuk na 92 decibela na rastojanju od tri metra. Ja sam cuo samo da je jedan klub sa iskljucivo elektricnim avionima izgubio polje ali to je zbog toga sto je zemlja prodata za gradjenje novih kuca a ne zbog galame. Zahvaljujuci razvoju elektronike, siroko su prihvaceni mali elektricni avioni u svakom parku, ili skolskom dvorustu. To je ranije bilo nezamislivo. Vec sada je moguce leteti i u dvoristu iza kuce ako vetar ne duva, tako da mogu da sedim u omiljenoj stolici sa papucama na nogama i jedina je opasnost da ne opalim u neko drvo ili kucu. Ako vetar pocne da duva, predjem u dnevnu sobu i nastavim letenje.

Pozdrav Zivko.


Offline n3mke

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 811
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #7 on: August 29, 2008, 01:18:47 AM »
Zivko ti bas imas nesto protiv nitro modela. :) Mislim da nije ok raspravljati o tim stvarima, ko voli nitro letece nitro, ko voli elektro letece elektro. Mislim da u tome nema puno rasprave, to je stvar ukusa. Evo ako bas hoces da se resis tvojih nitro modela ja cu da otkupim po nekoj maloj ceni  ::)

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2172
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #8 on: August 29, 2008, 03:13:41 AM »
Kao sto rece @n3mke, ko` voli nitro, letece nitro, a ko` voli elektro, letece elektro. Elem, nemojmo` od ovog lepog Vodica za pocetnike da pravimo raspravu ko sta vise voli, ljudi, sve je stvar ukusa.
;)

,btw magic svaka cast za ovako lepo ispisan i koristan vodic, za koji vec imas par pohavala od strane novih pocetnika! Cim nadjem vremena probacu da napravim vodic za pocetnike, al` za nitro modele.
;)

poz, Nikola.


Nikola | rcfly.in.rs


Offline Ziv

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 94
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #9 on: August 29, 2008, 01:57:36 PM »
Mora da sam negde preterao u diskusiji tako da je stecen utisak da ne volim nitro-modele. Izvinjavam se zbog toga. To nije tacno. Jos uvek imam vise nitro-modela ali na zalost nemam gde da ih letim. Klub je polje za letenje odavno izgubio zbog prosirenja grada a novo koje je dobio je veoma nepovoljno zbog blizine elektricnog dalekovoda i ogranicenja oko rasporeda letenja. Od preko 250 clanova spao je samo na nekoliko desetina. Tako moja gasna flotila stoji u podrumu, skuplja prasinu i ceka bolje dane. Na Floridi gde uglavnom letim, imam stan a ne kucu i tu mogu da drzim samo manje elektricne avione (imam ih vec 11). Da ne volim nitro-modele odavno bih se resio prodajom. Jos jednom se izvinjavam.

Pozdrav Zivko.

Offline doajen

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 100
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #10 on: December 31, 2008, 09:40:53 PM »
Postovani, nepoznati, vazduhoplovni modelaru; vidim da ste davno napustili ovo nase podneblje, gde se od dva do pet popodne (uz pomoc HILTI 18 pneumatske busilice) montiraju kuhinjski elementi; skidaju zadnji lonci sa izduvnog sistema (auspuha) da se komšijama pokaze sta se "ima i sta se moze", slave rodjendani i slave Slave uz pojacala od dvestotinak vati (i to do zore.)  itd..... A, TAMO; trebali ste to DA, napisete, postuje se 65 decibela (moze i vise po FAI-u, ali  na za  to posebnim  prostorima za koji se ima posebna dozvola!). JER TAKO, ILI JA GRESIM ? U suprotnom pojavi se, koliko se ja secam onaj "police" pa pise "ticket". Kako smo i mi članovi tog FAI-a ( a bogami ti zahtevi, u okviru vazecih zakonskih propisa vaze i kod NAS), pitanje ometanja bukom je regulisano. No, kako mi jos uvek IMAMO (iako skoro figurativno) sportske aerodrome, mozemo sebi da dozvolimo luksuz da letimo i modele sa GLOU PLAG motorima! Ne znam da li se ovo odnosi i na neke NITRO MOTORE (nitrat- dusikova sol; nitrid- sol dusikove kiseline .. pa sve do nitrogenij /pored nitrogenijum/ nitron-luzina + genezis-postanak; kako bi bilo prema tumacenju izvesnog pisca recnika stranih reci, Bratoljuba Klaica). Koristim ovu priliku da izrazim moje iskreno divljenje, kao i duzno postovanje na diplomatskim stavovima kao i odnosu na "strucne priloge i predloge" Gospodinu moderatoru Nikoli,zista!! Posebno u odnosu na pojedine  diskusije o polozaju tezista, kategorizacijama pojedinih (FAI PRIZNATIM kategoriama u kojima se organizuju SVETSKA PRVENSTVA u pojedinacnoj ali i EKIPNOJ konkurenciji!!itd...)No o ovome svemu drugom prilikom, (naravno, ako se slozi moderator!) ukoliko savete, uputstva, kategorizacije...dozvolimo i iskusnim vazduhoplovnim modelarima a ne samo ARF aero modelarima. Ispred grupe (veceg broja starih modelara)Doajen, srdacno Vas pozdravljamo, i zelimo godine i godine uzivanja u NASEM i VASEM, divnom beskonacnom plavetnilu!!
« Last Edit: January 11, 2009, 11:08:22 PM by SABURO »

Offline kole

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 281
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #11 on: December 31, 2008, 10:56:39 PM »
Bravo na lepom pisaniju, svaka cast.

A, jel moze neki laksi tekst za nas sa jeftinijim ulaznicama, jer mi ovo lici na dopisivanje radnika OZNE.

Hvala
Aeroplan Jocika, vidi!

Offline doajen

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 100
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #12 on: January 01, 2009, 12:58:24 PM »
Kole, MOZE!! Samo treba pogledati post Boce pod "elektro jedrilice" Dec.21-vi, post 182; Misha,"Interesanrna knjiga za pocetnike u elektro-vazduhoplovnom modelarastvu" pod "Razno-Livada", dva posta, a reagovao  je samo Mephisto, i  Doajen; podskup "Takmicenja"  na strani 3 NA KOJI NIKO nije reagovao, sem. mislim saveta da se ne "jedim" vec da sednem i na miru pijuckam pivo(??!!). U pravu si i u jos jednom; ocito je da ima nekih medju nama koji se svojom recitoscu nametnu do te mere da postaju "strucni" u svemu onome sto ni njima samima bas nije sve jasno!  Recimo "vazni" su volti i amperi, a koga i zasto bi interesovalo ono "10C, 20C, 25C, ili 30C" u opisu li-po baterija, Å¡to upravo pretstavlja njihovu PRAVU vrednost, i mnozenjem (prosto!) sa amperima , cini bateriju od 5 ampera (mnozeno sa 10C, ficicom) a sa 30C Formulom 1 (e, u ovom potonjem slucaju i cena je adekvatna - i do par stotina eura!!) itd. No, toga svega ima u spomenutoj knjizi; doduse na engleskom, ali , ako treba i tu cemo pomoci! Pa, Sretno u Novoj Godini, i ne zaboravi da se u mislima zahvalis pionirima vazduhoplovstva koji su od eksperimenata sa modelima stigli i do Svemira! Pozdrav Doajen-(i)

Offline kole

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 281
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #13 on: January 01, 2009, 06:25:13 PM »
Aaaaaaaaaaaa, hvala na pojasnjenju.

Sretno i sve naj-naj...

Kole
Aeroplan Jocika, vidi!

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Vodic za pocetnike na struju
« Reply #14 on: May 14, 2009, 09:12:15 PM »
Uskoro ce neko da izmisli sinteticki generator zvuka klipnih motora, koji ce se moci staviti na elektro modele, pa ce tako i u zvuku stici nitro motore.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=311

Evo i na to je dosao red. I ne samo zvuk motora karakteristican za odredjeni tip aviona Corsair, ME109, Spitfire, Cessna ..., nego i mitraljeza, tockova koji skripe ...

Ko se sprema za Top Gun dobro dodje!

poz
« Last Edit: May 14, 2009, 09:14:45 PM by magic »
Veljko