Author Topic: objasnjenje  (Read 2373 times)

Offline aco

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 218
objasnjenje
« on: August 12, 2008, 08:39:44 AM »
mozda je malo glupo ali interesuje me i voleo bih da mi neko objasni cemu sluzi polugica sa dva tega na vrhu rotora kod kontrarotirajucih helikoptera

Offline Lazo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: objasnjenje
« Reply #1 on: August 12, 2008, 02:52:32 PM »
Ajde da probam, mada nije bas jednostavno bez olovke, papira skica i slicnih pomagala. Inace pitanje uopste nije glupo, jer jedan od glavnih faktora zaziranja od letenja modela helikoptera, jeste upravo nepoznanice u vezi sa mehanikom leta helikoptera.
Naime, radi se o Bell-ovom sistemu za stabilizaciju i upravljanje diska glavnog rotora helikoptera. ta dva tegica pri rotaciji cine ziroskop cija je ziroskopska ravan preko polugica povezana sa radijalnim sarnirima krakova rotora. Preko tih polugica ziroskop ciklicno menja napadne uglove krakova rotora i primorava disk rotora, koristeci aerodinamicke umesto "sirove" sile, da stalno zauzima paralelni polozaj sa ziroskopskom ravni.
Helikopter se krece u pravcu sumarnog vektora uzgona glavnog rotora. Znaci, ako hocemo da se helikopter krece prema napred, moramo da sumarni vektor uzgona glavnog rotora nagnemo prema napred. E, tu je problem, jer je rotor takodje ziroskop koji se OGROMNOM silom suprotstavlja promeni ziroskopske ravni. Da bi ipak naterali helikopter da se ponasa u skladu sa nasim zeljama, a upotrebom razumnih sila upravljanja, upotrebicemo drugi ziroskop (klin se klinom izbija). I krakovi rotora i poluga tegova i krakovi rotora su sa glavnom osovinom vezani preko poprecnih klackalica, pa kada nagnemo glavnu osovinu, i disk rotora i disk tegova nastoje da zadrze svoje ravni, ali silu "suprotstavljanja" ne prenose na glavnu osovinu, odnosno ne suprotstavljaju se naginjanju iste. E sad, uvek ima neko medjutim. Poluga tegova, zbog centrifugalne sile, posle 1-2 okreta ponovo postaje normalna na glavnu osovinu, a preko polugica ciklicno menja napadne uglove krakova rotora, koji onda ciklicnom promenom uzgona AERODINAMICKI dovode disk rotora u paralelu sa diskom tegova. Posledica - koriscenjem razumne sile upravljanja, posredovanjem centrifugalnih i aerodinamickih sila, doveli smo rotor u zeljeni polozaj. Um caruje - snaga klade valja. Mnogo bolja modifikacija ovog sistema je pomocu malih krilaca umesto tegova, ali o tome u nekoj od sledecih epizoda (ako bude zainteresovanih).

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline aco

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 218
Re: objasnjenje
« Reply #2 on: August 12, 2008, 03:30:02 PM »
to hoce reci da ta poluga sa tegicima ustvari vraca helikopter u neutralni aerodinamicki polozaj kad se puste komande. koliko sam ja razumeo kao kad namotamo upravljac na kolima pa ga pustimo a tockovi se sami vrate u prvobitni polozaj

Offline Lazo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: objasnjenje
« Reply #3 on: August 12, 2008, 04:30:20 PM »
Ako bas hoces, u kontekstu automobila, tacnija analogija, ali samo po efektu a ne i po nacinu, bio bi servo upravljac. Znaci ceo taj sklop bi mogao da predstavlja centifugalno-aerodinamicki servo sistem za smanjenje sila na komandnim palicama. Ponavljam, efekat je slican, ali ipak to nije najtacnija analogija.

Pozdrav
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!