Author Topic: Hellcat novi projekat...  (Read 115497 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #105 on: July 13, 2011, 01:56:30 AM »
Da merili smo modele pre neki dan...

Duletov Hellcat ina plastičan trup i centroplan je sastavni deo istog. Na njegovom modelu trenutno nije postavljen fire wall, koji je od, čini mi se, 10 mm debelog špera i veličine je koliki je otvor od napred na trupu.
Kad smo stavili njegov trup (sa centroplanom ) na "kantar", bio je 5150 gr...

Kod mog Hellcata posebno je meren trup, posebno centroplan, pošto su to različita dela. Oba dela zajedno imaju 4800 gr.
E sad, u mom trupu je postavljen Robartov repni točak, dva HS 645 metal gear servoa, kompletma pneumatika (servo, ventil, creva do repnog točka), trup i centroplans su već bili špicgitovani i postaljene su bile panel linije (znači još je extra špricgitovano), što kod Duletovog modela, kad smo merili, nije bilo još odradjeno.
Kad se na težinu Duletovog modela još doda fire wall (nije u merenoj težini od 5150 gr), a kad odbijem sa mog modela malopre pomenute delove koji su ugradjeni, razlika je "debelo" preko jednog kilograma...

Bojim se da je plastičan trup prilično teži u svom zadnjem delu, pa će možda i doterivanje težišta biti problem... Videćemo...

Moje mišljenje je da motor koji je Dule namenio za ovaj model (Zenoah G 62) neće biti dovoljno snažan. No, treba videti koliko će Hellcat na kraju biti težak.
Ja se nadam da moj neće preći 17,5 - 18 kilograma i to u kombinaciji sa GT 80 Zenoah-om (na kojem sam sa elisom 23x8 dobio potisak 13,8 kila, a treba probati još par propelera) mislim da će biti dovoljno...
Ako ne bude, obojici nam "negine" MVVS 80...

I molim te ne zovi me "čika Mirče"...

Pozdrav

Mirče

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #106 on: July 13, 2011, 03:38:44 PM »
Mirče, da sad ne idemo u  (offtopic) , ali molim te napiši da po tebi koji su prednosti ili mane plastičnog trupa nasprem konstrukcije od špera...


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #107 on: July 13, 2011, 04:49:54 PM »
Gabore, ne idemo u off topic jer se u oba slučaja radi o istom modelu.

Plastični trup ima najveću prednost jer ga kupiš gotovog i ne moraš da izgubiš mesece rada...
Čak i razlika u ceni izmedju drvenog i plastičnog trupa nije samo u ceni trupa od plastike, jer je ona manja za delove koje moraš još extra nabaviti, a ne dobiješ ih u short kitu od Zirolija. Mislim na balzu za plankiranje, balzu za letvice koje povezuju rebra, lepkove, staklenu tkaninu, smolu, gitove, špric git...

Plastičan trup ima dobro rešen fire wall, koji se kompletan skida, pa se može namestiti da sa njim ide dole i rezervoar, servoi za gas, saugh...

Mana plastičnog trupa je njegova cena i cena nabavke, jer da bi vam ga poslali uz USA, bar za ovaj model, poštarina prelazi dve vrednosti samog trupa. Ja sam moj (sad čika Duletov) "nosao" preko pola Floride i sam sam ga doneo, pa nisam imao taj trošak.
I u toj kombinaciji su mi greškom isporučili delove za centroplan za drveni trup, ali srećom da sam to tamo video, pa smo preko Tijana nazvali Zirolija, koji je razliku delova (džabe) u roku od tri dana poslao kod Franka u firmu...

Kad sam trup donosio u Srbiju (mislim, kutija je bila ko mrtvački sanduk), bez obzira koliko sam velikim slovima na kutiji pisao da se pažljivo rukuje i ne baca, po povratku u Novi Sad, trup je bio prilično ulubljen na jednoj bočnoj strani izmedju krila i horizontalca.
Mal' me šlog nije strefio kad sam to video...

Srećom, relativno sam lako to uspeo da "ispeglam" koristeći običan fen za kosu...
Tada sam razmišljao da ako se to može tako lako ispraviti, pa šta će biti ako model ofarbam u tamno plavu boju i ostavim, na primer, na nekom takmičenju da stoji par sati na suncu... Ima sav da se iskrivi...

Trup prilično "radi", bočne strane mu se daju rukama pomalo utisnuti. Naravno, to je bilo u na mom F3A modelu Montana pa je letela savršeno...
Čika Dule je išao kod Branka Bjelića da sa unutrašnje strane trupa ubace par traka od karbona, trup je postao malo krući, no radi i dalje, a dodata je extra težina iza težišta...

Plastičan trup od Hellcata ima mnogo komplikovaniju izradu centroplana, koji je kako rekoh ranije, sastavni deo trupa.
Mora se biti veoma precizan da vam posle, kad postavite horizontalac (a ne možete ga podešavati jer udje u tačno odredjen žljeb), ne bi stajao ukoso u odnosu na centroplan.


Za razliku od plastičnog, drveni trup ima samo jednu manu, mora da se napravi... Ali, kad se odradi ima prednosti.

Centroplan se pravi na planovima i može, naravno, da se skida, pa imate mnogo bolji prilaz "u trup"...
Drveni trup je čvršći na bočna ugibanja, tj. ne možete ga upošte stisnuti. Naravno, ako pritisneš "ko konj", probušićeš ga...

Postavljanje horizontalca je lakše i preciznije, pošto horizontalac legne tačno na za to predvidjeno mesto. Horizontalac možeš prilikom postavljanja "doterivati" spram centroplana i kad ga pogledaš od napred ili nazad, može se namestiti da bude apsolutno paralelan...

Kokpit je lakše napraviti na drvenom trupu...

I na kraju moje mišljenje je da je drveni trup, sem što je ukupno lakši, pogotovo lakši u zadnjem delu, iza težišta, a pošto je Hellcat "kratak" napred ovo je veoma bitno.

Na Hellcatu koji sada radim, sve plankove balze sam na prvom pravio od 3mm balze, zamenio sam balzom od 2,5 mm i to sam u Model Hungariji kupovao balzu sa oznakom "Lahka", što bi mi rekli laku balzu. Čak i te plankove kad merite videćete da izmedju njih ima i po 10 - 15 gr razlike, pa tada lakše plankove stavljate skroz nazad, a onu malo težu, više napred...


Pozdrav

Mirče
« Last Edit: July 13, 2011, 08:21:24 PM by mirce »

Offline Gabor

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2377
  • RC Bandit
    • Exclusive
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #108 on: July 13, 2011, 04:54:41 PM »
Mirče, hvala za detaljan odgovor!

Pozdrav
« Last Edit: July 13, 2011, 04:56:38 PM by Gabor »

Offline sova

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1035
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #109 on: July 13, 2011, 09:19:06 PM »
izbacuicu to cika!!!
hvala Mirce na predhodnom odgovoru to sam i ja hteo sledece pitanje da postavim koje su prednosti a koje mane u plasticnom i drvenom trupu al ti si to vec detaljno odgovorio!
mogu samo konstatovati da se na plasticnom samo brze radi jer je dosta vise sastavljen u pocetku i to mu je jedina prednost! krace vreme pravljenja!
sve osatlo je na strani drvenog trupa ili sto bi mi vazduhoplovci rekli zmaja!nazivam nas vazduhoplovcima jer sam ja 21 godinu u vojsci vazduhoplovac a ti u modelarstvu!!
jesi ikad razmisljao da otvoris neku skolu modelarstva kad tako imas strpljenja na svako pitanje da odgovoris sa uzivanjem???
ex pseudonijum: sova

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #110 on: July 14, 2011, 03:26:14 AM »
Od škole nema ništa, jer bi moralo biti školarine, a kad se umeša lova onda više nema uživanja...

Drugo, ipak je ovo samo jedan mali Modelarski Kombinat, a ne neki Institut ili slična ustanova...

Umesto "škole modelarstva", ko želi, može čitati detaljne postove koje godinama unazad objavljujemo i koji su sem teorije veoma vezani i za praksu. Dobar deo te "literature" nalazi se ovde na Forumu, a dosta ima i na sajtu, čija je adresa u donjem delu ovog topica...
Onaj ko redovno čita naše tekstove, videće da se i tehnike pravljenja modela, materijali i mnoge druge stvari menjaju i napreduju...
Mislim da je Kombinat jedan od retkih koji piše i o problemima koji se javljaju i kako su se rešavali...

Najvažnije je da je u Kombinatu konstantan napredak.
Od modela Hangara 9, preko Delro F3A Montane, CMP Zeroa i svega što je na njoj prpravljano, Top Flite Thunderbolta i takodje svega što se na tom modelu radilo, dva Zirolijeva Hellcat-a i naravno jet modela, F9F Panther-a, vide se krupni koraci napred za relativno kratko vreme...
O svemu, gore navedenom, pisano je veoma detaljno...

Sledeći projekat, Meisterov Thunderbolt sa Mokijem, otvoriće novo poglavlje u našoj "radnoj organizaciji" i biće još jedan veliki, veoma atraktivan warbird model, kakav do sada nije leteo kod nas...

Plan je da se možda pravi i novi jet model, novi Panther, sa istih planova, ali povećanih za 20%.
Pošto za ovakav projekat delove ne možete kupiti kod Zirolija, jer se prave sa povećanih planova, uspeli smo ipak da nadjemo gde se mogu nabaviti kabina, trapovi, usisnici i još neke sitne neophodne stvari, a da ogdovaraju većoj razmeri...
Ovaj novi Panther u mnogome zavisi od toga kako će u narednim letovima "zaživeti" Panther kojeg trenutno letimo...

Sve u svemu, kako si Trex 450 primetio, najvažnije je uživanje, a ono je kod nas već dugo vremena vrhunsko...
Svega toga ne bi bilo da se godinama unazad ne vuku promišljeni "životni potezi", zahvaljujući kojima je sad Modelarski Kombinat u stanju da radi ovako kako radi...


Što se tiče izrade Hellcat-a, kao što vidite u zadnje vreme nema slika jer su Maja i Tamara na moru, i odnesoše foto aparat. Sa ovim starim "drndavim" što mi je ostao, slike su truba...
No, vraćaju se za par dana i onda slede fotke šta se radilo, a baš smo bili vredni...

Malo da vam "zagolicam maštu", krila su spremna za farbanje, "nitne" postavljene, paneli takodje sa svim detaljima...
Strugar je napravio nov alat, pa su sad kružići manji i više realističniji...
Na trupu trenutno postavljam "nitne" i na ovom modelu ne koristim lepak, kao na prvom, nego ih pravim od malih kružića sečenih na kateru. Gledajući do sada udradjeno i trup bolje izgleda jer su "nitne" manje, sve apsolutno iste i na jednakom odstojanju...
Gotovi su i svi pokretni delovi (eleroni, flapsovi, elevatori, vertikalac) i tehnika simulacije platna sa špric gitom izgleda mnogo dobro...

Slike, kako rekoh, za koji dan...


Pozdrav

Mirče
« Last Edit: July 14, 2011, 03:52:31 AM by mirce »

Offline pericamitic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 290
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #111 on: July 14, 2011, 07:26:26 AM »
Pozdrav Mirče,

Kada pomenuste školu, zapravo koliko detaljno opisujete Vaše radove na modelima u postovima JE postala škola izrade modela.

Da li ste možda razmišljali o izradi nekog velikog modela iz WW2 poput B24d liberator?

poydrav,
Nikola

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #112 on: July 14, 2011, 03:06:01 PM »
NIkola, nisam razmišljao o Liberatoru ili nekom sličnom modelu sa više motora.

Imam Zirolijev kit od P 38 Lightinga, stoji u kutiji, ali nikako da se odlučim da ga pravim.
Stvar je u osnovi prilično jednostavna, kod Lightninga konkretno, ako stane jedan motor model obično padne u kovit i tu mu je kraj.
Nagledao sam se na RCU videa o tome, a i načitao postova...
Retki su modelari kojima se to nije desilo. 

Mislim da je slična priča i sa drugim modelima sa dva ili četiri motora.

Više motorni modeli su skuplji, kompikovaniji za izradu, a šanse da se ostane bez "letilice" zbog otkaza motora se prilično povećavaju...

Druga strana medalje je da kad se koriste motori koji su pouzdani mogućnost da vam se ovo desi se smanjuje.
Od preko 300 letova sa razno raznim Zenoah motorima (Zero - oko 180 letova, Thunderbolt - 104, Cap 232 - 18, Hellcat - 2...) imao sam samo dva otkaza motora.
Jednom na Zerou, kad je prilikom taksiranja povukao u karburator neki trun, a drugi put na prvom letu Hellcat-a kad se (mojom greškom) crevo za dovod goriva naslonilo na auspuh...

U varijanti korištenja pouzdanih motora, više motorni modeli su prava atrakcija...
Ko je imao prilike da čuje kako zvuče u nekom niskom preletu, kad se zvuci iz više auspuha "sastave" zna o čemu pričam...

Što se tiče Ligtninga, ko zna, možda jednog dana sa dva Zenoaha 45...

Pozdrav

Mirče
« Last Edit: July 14, 2011, 03:09:18 PM by mirce »

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 949
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #113 on: July 14, 2011, 04:37:35 PM »
ex pseudonijum: licider

Offline pericamitic

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 290
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #114 on: July 14, 2011, 06:27:54 PM »

...Imam Zirolijev kit od P 38 Lightinga, stoji u kutiji, ali nikako da se odlučim da ga pravim. ...


Pozdrav Mirče,

Samo ću reći da ide zima. (res)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #115 on: July 14, 2011, 08:01:06 PM »
Tokom zime će se praviti Meisterov P 47...

Offline sova

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1035
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #116 on: July 15, 2011, 10:36:16 AM »
uzivam u citanju i gledanju mnoge modele ne poznajem po imenu al srecom google sve zna pa kad spomenes ima nekog kog ne znam motora ili aviona pitam google za sliku!!
meni je cas sto imam ovakve poznanike i mogu svasta nauciti od njih!!
iako radim 21 godinu u avijaciji umrecu glup ne moze se sve nauciti al zato su tu pojedine radionice gde se svasta moze videti i nauciti i o materijalima i nacinu izrade! jos jednom svaka cast!! :)aplauz :)aplauz :)aplauz (:beer:)
ex pseudonijum: sova

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #117 on: July 15, 2011, 11:49:08 AM »
Trex 450, za tebe, kao i za ostale, isto važi,
kad si u Novom Sadu, Kombinat potraži...
Dodji kod nas na kafu i cugu,
sve ćemo pokazati modelarskom drugu...


Pozdrav

Mirče


Offline sova

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1035
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #118 on: July 15, 2011, 12:08:33 PM »
nije problem kad dodjem to ce mi biti prvi cilj obici majstorsku radionicu!!
ex pseudonijum: sova

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #119 on: July 17, 2011, 02:50:16 AM »
Kako obećah pre neki dan, evo slika šta se radilo u Kombinatu u zadnje dve nedelje. Doduše nešto je odradjeno i pre toga, ali nije slikano i objavljeno...

Prvo mali uvod...

Pošto sam počeo sa izradom detalja, da se podsetimo kako je to radjeno na prvom modelu.
Na prvom Hellcatu sam za panele koristio Juvidur, tanku plastiku od 0,3 mm (kao za čaše za jogurt) koju sam nosio na laser da se seče i lepio na površinu krila ili trupa sa cijanofixom.
Nažalost, ova ideja se baš nije pokazala kao dobro rešenje, jer se juvidur na nekim mestima počeo odlepljivati, pogotovo kad model duže vreme stoji na suncu.

Zato sam se, pri izradi sledećeg modela, Panthera, "vratio" samolepljivoj tapeti i od nje pravio detalje.
Naravno, i tu postoji "kvaka", a to je da ako farbar malo deblje nanese boju, a potom i preko toga lak, detalji se prosto "utope". Mislim, vide se oni, ali su im ivice neoštre.
Da bih to izbegao, na Pantheru sam sve poklopce pravio od dva sloja srebrne tapete, koju sam prvo zalepio jedan na drugi. Time sam dobio veću debljinu i koliko god da Golub "nalije" boje nema šanse da ivice budu ne oštre.

Ovu metodu sam primenio i na Hellcat-u.

Male detalje, poput šrafova i tačkica koje čine nitne, sekao sam od iste tapete (Oracal 641 - srebrne boje), ali jednoslojne.
Neke nitne, recimo one koje sam sad koristio za trup (videćete kasnije) prosto "traže" i moraju da im se ivice ublaže kako bi bile realističnije.
Oko ovih nitni na trupu sam se dvoumio da li da ih pravim sa belim lepkom, kao prvi put, ili da promenim "tehnoligiju" i koristim kružiće od folije.
Opredelio sam se ovoj drugoj opciji i mislim da nisam pogrešio.
Nitne od lepka, na prvom Hellcat-u, su bile malo velike. Model lepo izgleda sa njima, ali realno, bile su malo "teške"...
Na cutteru, mogu da se iseku kružići manjeg prečnika (nego što su bile nitne od lepka), a sem što su sve idealne, pošto se u ovoj koncepciji nitne lepe, mogu da se naprave da sve budu i pravilnog razmaka...

Ako se neko upusti u izradu ovakvih detalja (u šta čisto sumnjam) evo male cake.

Kružići koji se seku na cutteru (cutter je mašina za sečenje samolepljive folije) prilično su malog prečnika, oko 2-3 mm.
Neki šrafići su malčicko veći, ali pošto su iz dva dela, opet su sitni.

Da bi cutter takve sitne detalje mogao da iseče, a da bi vi posle uspeli da odvojite kružiće od folije koja vam ne treba i koja se baca, morate da imate nov, specijalan nož za cutter.
Naš Kombinat ima Rolandov cutter i standardni nožić kojim seče folije, kad radimo normalne poslove. Videćete na slikama, koje slede, da je nož što seče foliju, ustvari jedan mali metalni cilindar sa naoštrenim vrhom.




Koliko je mali procenite spram modelarske čiode...

Za sitne detalje morate kupiti nož koji ima veoma špicast vrh (gornji na slici). Da taj oštri vrh ne bi prosekao i papir na koji je folija zalepljena (što nikako ne valja), morate na cutteru, smanjiti pritisak noža na foliju.
Ja sam sve sitne detalje, sa ovim špicastim nožićem, sekao sa pritiskom od 70 gr.

Kad koristite onu malo pre spomenutu duplu foliju onda stavite standardni nož (na slici donji), ali pritisak mašine povećate na 180 gr (od mogućih 200 gr).
Čak ni to nije dovoljno, nego morate bar 4 - 5 puta da sečete jedno isto mesto. Ako pustite cutter samo jednom, nož neće proseći tapetu (pošto je deblja jer je dvoslojna)...
Mora više puta da se seče. Cutter je vrlo precizna sprava i on će svaki put seći po istoj liniji u hiljditi deo milimetra...

E sad, pošto smo ovo apsolvirali, idemo dalje...

U Corelu sam nacrtao detalje, neke sam imao od prošlog Hellcata...
Kružići za nitne su u par prečnika i različitih udaljenosti jedni od drugih.










Malo sam zumirao da vidite da je selektovano 3335 kružića (manjih). E, tih manjih sam sekao dva puta i skoro svi su zalepljeni na model.
Kad na to dodamo još 2700 i kusur većih "nitni", a model još nije gotov, dolazimo do cifre od skoro 10000 polepljenih nitni !!!
Videćete posle koliko ih je još lemlicom utisnuto na krila...

Šrafova i ostalih detalja ima manje, ali sigurno preko 1500 razno raznih "prcoboca"...
















Pre nego sam počeo sa detaljima na krilu i trupu, završio sam radove na eleronima i flapsovima do elerona.
Na pravom Hellcatu, u početku, ove komandne površine su, isto kao i kormila na repu, bile presvučene platnom. Evo par slika od pravog aviona:







Pokušao sam i na delovima od modela da napravim, koliko god je bilo moguće, realnije ove detalje. Koristio sam još neke časopise i DVD-e, a ono što sam uspeo da ustanovim je da su se Hellcati vremenom menjli i da detlji nisu isti na svi avionima. U osnovi konstrukcija je ista, ali su sitnice varirale od serije do serije...

No, vratimo se eleronima i flapsovima od modela. Posle "tretmana" sa detaljima od samolepljive folije, špric gita i blagog šmirglanja, delovi izgledaju ovako:















Flapsovi koji su bili do trupa (Hellcat je imao 4 flapsa), na pravom F9F-u bili su od metala i još nisam stigao do njih...


Kad je rad na malo pre pomenutim delovima bio gotov, prešli smo na krila. Prvo su odradjene uške...

Skinute su linije od tapete od 1,2 mm i pojavili su se "kanali" koji su činili ivice panela. Potom je sve blago prešmirglano i pristupilo se lepljenju poklopaca.

Kako rekoh na početku teksta, poklopci su pravljeni od dva sloja samolepljive tapete.
Da bi sve bilo na svom mestu koristio sam tlocrt od makete Hellcat-a, vrlo detaljan model koji sam pre par godina doneo iz USA...



...i nešto slika iz muzeja avijacije, mislim u Dejtonu...

Opet ponavljam, postoji par "varijanti na temu" ali, sve su vrlo slične...

Prvo su polepljeni poklopci i odradjeni detalji na njima, a nakon toga su lemilicom utisnute nitne. Verovatno se pitate zašto su na trupu lepljene a na krilima nitne pravljene sa lemilicom?
Odgovor je jednostavan, na trupu su nitne bile sa "glavama" (ispupčene), a na krilima su bile poravnate sa površinom krila.
Evo malo slika krila od dozdo:

















Pa sad malo od gore...











Detalji na maketi...



...pa, na modelu...











Za nitne koje sam postavljao lemilicom išao sam prvo kod strugara da napravim novi alat. Ranije, su sve nitne bile prečnika od 3, a sada su od 2 mm. Ove manje mnooooogo bolje izgledaju...


Centroplan još nije gotov, iako je dosta toga odradjeno...













Centroplan odozdo...




I na kraju ostade još trup...
Da se podsetimo, prvi Hellcat je izgledao ovako:











...a ovaj novi, za sada izgleda ovako...





























A da je "bolest uzela maha" i da se neizlečivo širi, dokazuju sledeće slike...

Prvo pravi Hellcat...





...potom model...







...pa, ondak opet pravi...







...pa, malo model...





...pa, malo pravi...



...pa malo, mali Hellcat...








Nadam se da ste uživali u slikama, bar upola kao ja dok sam sve ovo pravio.
Evo još jedne slike za kraj, gro plan jednog poklopca (a, svi su taki...) i detalj kako ih mi iz Kombinata crtamo...






Radovi na trupu i centroplanu još nisu gotovi, fali tu još nekih detalja, ali se nadam da će sve biti napravljeno do kraja nedelje...
Potom na red dolazi kokpit i farbanje...


Pozdrav

Mirče








 
 

   
« Last Edit: July 17, 2011, 02:56:43 AM by mirce »