Author Topic: Hellcat novi projekat...  (Read 115336 times)

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #75 on: May 29, 2011, 01:12:19 AM »
Hvala momci...
Kako napisah ranije, uvek postoji mogućnost da, kad ste u NS, svratite do Kombinata...

Inače u našoj maloj Radnoj Organizaciji se radilo ovih dana...

Konačno je gotov i trup...



Napravljeni su prelazi sa trupa na horizontalni i vertikalni stabilizator.





Ovo je dosta "pipav" posao jer se balza mora upasivati oko repnih površina, a mora da se odradi i radijus ispred vertikalca.
Sve ovo nije moguće napraviti "iz cuga" nego su se morali krojiti tanji plankovi, kako bi se dobio simetričan prelaz sa obe strane.







Na kraju su spojevi tri četiri puta gitovani i šmirglani. Gitovanje i šmirglanje je odnelo više vremena nego upasivanje "drvenarije"...
 
Sa donje tj. zadnje strane trupa, ulepljena je plastika i tu je takodje bilo dorade sa gitom.



 
Verovatno sve ovo ne bi bilo tako lepo uradjeno da svoj doprinos nisu dale male, vredne ruke, mlade radnice, koje su šmirglale trup...






Na svim repnim površinama napravljeni su i trimeri...




Pošto su "veliki" radovi na trupu i krilu gotovi, u Kombinatu se prešlo na izradu razno raznih poklopaca.
Prvi su na red došli oni koji pokrivaju točkove i stajni trap.
Za Hellcat imam detaljni nacrt aviona sa svih stana i to mi u mnogome pomaže kod razmere detalja na modelu...









Posao oko poklopaca je tek započet i nadam se da ću ga završiti u narednih par dana.
Potom na red dolazi presvlačenje kompletnog modela u staklenu tkaninu, špric git, detalji, a kad se Golub, sredinom jula, vrati sa mora, farbanje modela...

Teoretski, pred kraj avgusta Hellcat poleće...

I na kraju pitanje: Šta nedostaje na ovoj slici?



Odgovor: Zero, Goša ga je danas odneo iz Kombinata...


Pozdrav

Mirče
« Last Edit: May 29, 2011, 01:21:40 AM by mirce »

Offline disljenko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 353
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #76 on: May 29, 2011, 09:47:52 AM »
Odgovor na postavljeno pitanje ne mozemo da prihvatimo kao potpuno tacan odgovor(moze delimicno), naime nedostaje i P-47 :D. Nego Mirce mozes li da mi pojasnis malo te trimere, kakvu oni ulogu igraju na repnim povrsinama. Da li su to pokretni delovi (da li ih pokrece neki servo ili ne), tj. kako ces sa njima stelovati odredjenu repnu povrsinu?

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #77 on: May 29, 2011, 10:09:30 AM »
Trimeri su čisto iz "estetskih" razloga, pošto ih je i pravi avion imao na tim mestima. Pored ovih, koji su se pokretali na pravom Hellcat-u, biće i mali trimeri (na pravom avionu su bili od lima). Oni su fiksni i mehaničari su ih krivili prema dole ili gore, po potrebi... Model koji pravim imaće i te trimere, napravljene od 0,3 mm aluminijumskog lima...
 
Kao što znate, u Kombinatu se trudimo da, koliko god je u našoj moći, napravimo model što verniji originalu, tako da su trimeri, poklopci, nitne, panel linije, kokpit, pilot iz tog doba, svetla, vedering, itd, deo te priče...

Pozdrav

Mirče

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #78 on: June 05, 2011, 04:05:29 PM »
Zadnijih par dana u Kombinatu su iskorišteni za izradu poslednjih detalja pre postavljanja staklene tkanine na model.

Odradjeni su svi poklopci.



Pravio sam ih od aluminijumskog lima od 0,3 mm, koji mi je onomad poslao moj "kooperant" Beli iz Šapca.
Ovaj lim se pokazao veoma dobro za ovu namenu. Relativno je lak, lako se seče, obradjuje i savija...
Sečem ga sa skalperom, kojim par puta zasečem površinu i potom lim savijem par puta dok ne pukne. Ivice se veoma lako obrade sa šmirgl papirom.
Ako treba da se nešto seče u krug ili radijus, makaze završavaju stvar, a dorada je opet sa šmirgl papirom...

Nekada sam poklopce pravio od 0,4 mm debelog špera. Da bi dobio krivi oblik, recimo da proprati krivinu trupa, mora da se laminiraju bar 3 sloja špera i kad na to dodje još i staklena tkanina, krajnji rezultat je em, deblji, em teži poklopac.

Probao sam i da pravim poklopce od ofset ploče. Lim ofset ploče je takodje aluminijumski, ali tanji, 0,10 ili 0,15 mm... Pokazao se pretanak i kad ga stegneš sa šrafovima, veoma se lako utisnu u lim, pa kraj poklopca u tom slučaju "zevne" u odnosu na površinu na koju treba da nalegne.


Poklopac koji pokriva pneumatski sistem stegnut je sa 4 mala šrafa.





Sa druge strane trupa nalazi se prostor gde će biti prekidači i taj poklopac će se stalno skidati i vraćati nazad na trup. Da bi manipulacija bila što jednostavnija napravljen je drveni ram na čijem se donjem delu nalazi karbonski štift, a na gornjem delu magnet. Prilikom postavljanja, štift se gurne u otvor na trupu, a magnet se "zalepi" ne dozvoljavajući poklopcu da se odvoji.
Prilikom skidanja, samo se povuče gornji deo i poklopac čas posla skinete...
Ovakav sistem se pokazao mnogo dobro na Thunderboltu i prvom Hellcat-u...










Napravljem je i otvor sa donje strane trupa za repni točak. Na pravom Hellcat-u otvor je bio samo do pola pokriven sa poklopcem koji se otvarao zajedno sa trapom.
Tako je odradjeno i na modelu.
Sistem je veoma jednostavan, trap potisne poklopac prema dole, a opruga ga vraća i drži nepetim...






Od "sitnih" radova, spomenuo bih još par detalja napravljenih na kapotažu.
Sa desne strane svećica malo viri van kapotaža i mora se napraviti otvor.



Ovo nije bilo teško odraditi jer je kapotaž polu providan i kad se postavi na trup tačno se vidi gde kapica od svećice treba da izadje. Taj deo sam obeležio i napravio rupu...



Na prvom Hellcat-u sam ovaj otvor pokrio sa malim plastičnim ispupčenjem, napravljenim od kašikice...
Oblik je idealan...





Ovo malo ispupčenje sam prvo fiksirao sa super lepkom za trup, a potom sa ga sa unutrašnje strane "zalio" dvo komponentnim lepkom...





Istu operaciju sam ponovio i sa desne strane, gde svećica dolazi tik do kapotaža...



Na kraju sve to dosta dobro izgleda i kad se ofarba biće mnogo manje uočljivo od rupa i kapica koje vire...



Da donje desne strane kapotaža napravljen je i otvor za Zenoah-ov Easy start sistem...





Easy start je elektronika koja se preko kabela sa konektorom priključuje od spolja i služi, kako samo ime kaže, za lakše paljenje motora...


Sve u svemu, delovi su spremni za sledeću fazu, staklenu tkaninu...





...a to počinjem da radim već danas...


Pozdrav

Mirče

« Last Edit: June 05, 2011, 04:21:04 PM by mirce »

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #79 on: June 06, 2011, 12:55:09 AM »
Kao što rekoh, sinoć je postavljena staklena tkanina na jednu stranu skoro svih delova sem trupa...














Trup ću za koji dan da nosim kod Belog u Šabac, gde ćemo prvo da zavarimo krivine na prirubnice od cilindara, a potom da sve to spojimo sa skala auspusima.
Ovo mora da se radi u sklopu, kako bi lulice od cilindara idealno nalegale na cevi od auspuha.
Više detalja o ovome kad bude pravljeno...
Sve u svemu, hoću prvo da to odradim da bih potom skinuo motor i lakše manipulisao sa trupom prilikom postavljanja staklene tkanine na trup...

Inače staklena tkanina je od 25 gr po kvadratom metru, i kupljena je u BG Model Shop-u u Beogradu. U istoj radnji je kuplenja i R&G epoxy smola.
Sajt od radnje je sledeći: http://www.bgmodelshop.com/


Pozdrav

Mirče


Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #80 on: June 13, 2011, 12:25:22 AM »
Od zadnjeg pisanja Kombinat je radio punom parom...

Krila za Hellcat su gotova, presvučena sa staklom, izšmirglana, potom još jedan sloj smole i na kraju finalno šmirglanje. Sve je odradjeno i na komandnim površinama i svim ostalim sitnim delovima...

Ali, pogledajte ovu sliku...



Hellcati su rodili ove godine u Kombinatu...  Tri Zirolijeva na jednom mestu!!!
I onda kažu kriza...

U našem Vojvodjanskom Modelarskom Kombinatu nema krize.
Danas smo se ugledali na Drugove iz Bečeja, koji se skupe pa zajedno prave modele, pa smo tako i mi počeli kolektivno da radimo...


Ko je zaboravio, podsećamo, a ko nije znao sada zna, da Čika Dule ima dva Ziroli Hellcat-a.
Jednog kojeg je kupio od mene prošle godine, lepo ga reparirao u medju vremenu...
Drugi, tj. prvi, pošto je ovaj kupljen ranije, je model na kojem radi već neko vreme. Hellcat "u izgradnji" je onaj koji sam doneo iz Amerike 2008-me i koji ima plastičan trup.
Čika Dule je sad došao u fazu da treba da ga finišira, gituje, šmirgla i fino upasuje delove na modelu. U sobi stana u kojem živi, to je nemoguće izvesti, tako da je Hellcat stigao u Kombinat na "završnu obradu".

Kao ispomoć u radu, javio se i Golub, tako da je danas model stigao u pogone...




Čika Dule je prilično lepo napravio sve do sada. Vizije su nam da Hellcat završino od septembra, tj. da do tada bude ofarban i spreman za ugradnju motora i RC opreme...
Plan nije neostvarljiv, pogotovo kad nas par radi odjednom.
Odmah se pristupilo radu...



Neko je šmirglao, neko gitovao...





...pa je posle jedan gitovao, a drugi šmirglao...






U medjuvremenu je počelo da se skuplja i društvo...

Prvo je došao Sale i doneo svoj novi heli projekat, mali skala helikopter...





To je prvi heli u Srbiji sa glavom sa pet krakova...





U pozadini se vide trudbenici, koji nisu gubili vreme gledajući najnovija dostignuća heli tehnologije, nego su vredno radili na Hellcat-u...
To je trajalo sve dok nije došao Jole sa pohovanim krilcima (a šta drugo) i pomfritom, kad su ova dva malpre pomenuta druga, pobacali alatke i priljučili se na proizvode KFC-a...


Dule kaži "Puška"...

Stigao je i Bane, i onako usput, dao Golubu par saveta oko gitovanja...



Zvali smo i Oka, ali koliko smo saznali, nije mogao da dodje jer je brisao staklo od vitrine na kojoj stoji Corser...
Uz pivce i modelarske divane, proveli smo još jedno prijatno predvečerje u Kombinatu...

I dok je nekad Mujo potkivao konja po mjesečini, junaci našeg udruženog rada su rastavljali model po mjesečini...



 
Pozdrav

Mirče


« Last Edit: June 13, 2011, 12:30:50 AM by mirce »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #81 on: June 13, 2011, 12:51:42 AM »
Bas je lepo videti gomilu matoraca da se ovako lepo igra i druzi.
Ipak na gornjim slikama najvise me je impresionairao Saleto helikopter.
Napokon se neko setio i napravioo helikopter koji ne lici na igracku.

Offline mtesa

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 476
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #82 on: June 13, 2011, 07:40:27 AM »
Hocu i ja ovako, kad odem u "pemziju" :)
Striker, listen, and you listen close: flying a plane is no different than riding a bicycle, just a lot harder to put baseball cards in the spokes.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #83 on: June 15, 2011, 11:02:05 PM »
Danas u Kombinatu...















Pozdrav

Mirče

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #84 on: June 15, 2011, 11:09:49 PM »
Au sunce ti žarko  :sljus! Pa ovo bre kompletna ekipa za elementarne nepogode!?!  lol

 (pijemo)
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #85 on: June 15, 2011, 11:36:23 PM »
Vi ste se izgleda specijalizovali za izradu tih Hellcata?

Offline Sava

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 948
  • Istina je kao voda.Uvek nađe put.
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #86 on: June 16, 2011, 08:33:52 AM »
 :_D idete li vi kući na spavanje il po ceo dan prašite čoveku dvorište. Bravo, baš uživate, čestitam   :)aplauz
ex pseudonijum: licider

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #87 on: June 16, 2011, 09:57:10 AM »
Jadan komsija Djoka. Em mu prvo pustali one motore i turbine po ceo dan, a sada covek ni ves ne moze da susi napolju od prasine.

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #88 on: June 16, 2011, 10:41:37 AM »
He, he, he...

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: Hellcat novi projekat...
« Reply #89 on: June 17, 2011, 02:03:45 AM »
Pošto je prošla ponoć, sad već juče, jedan od glavih inžinjera Kombinata, čika Dule i ja, smo se uputili na put u Šabac, kod Belog, najvećeg kooperanta našeg Modelarskog Kombinata za rad sa metalom.
U velelepnom objektu prepunom high teck opreme, ovaj metalurški gigant je po ko zna koji put prevazišao naša očekivanja i odradio nam posao brzo, tačno, kvalitetno i po vrlo prihvatljivoj ceni...

Stigli smo u Šabac oko jedan popodne i posle kafice "bacili" se na posao. Vizije da ćemo sve napraviti za jedno dva sata, brzo su se raspršile i ostali smo do posle osam sati uveče.

Kao što znate od ranije, u Kombintu smo smislili da svaki cilindar od Zenoaha GT 80 ima svoj polu otvoreni izduvni sistem, koji bi se završavao na istom mestu na trupu, gde se nalazio i izduvni sistem na pravom Hellcatu.
Skala auspuh imam od prvog modela, a za ovaj drugi je malo modifikovan.
Beli je trebao da na prirubnice auspuha, isečene na water jet-u, u novosadskoj firmi "Rapid", zavari i upasuje Krumscheid-ove cevi koje mi je Jole doveo iz Lindingera...






Kad smo objasnili Belom šta treba da radi, odmah smo videli da nema teorije da se uklopimo u vreme koje smo predvideli, jer je Beli samo pola sata pravio alat za deformaciju cevi  koja ide na prirubnicu (cev je okrugla, a otvor naprirubnici elipsast).
Bez obzira na apele da ne preterije, kuckao je, brusio, kuckao, proveravao, kuckao i tako u nedogled, ali kad je sve bilo gotovo, rezultati su bili svršeni...

Alat je prvo brusio malo...


...pa malo više...



...da bi nakraju varnice letele na sve strane...



Kad je cevi napasovao na prirubnicu, pecnuo ih je na par mesta i potom zavario...



Leva strana je bila gotova...



...onda dorada, turpejisanje i šmirglanje prirubnice da bude idealno ravna...



...pa, malo biax da se skinu neravnine...



...i na kraju sve to i na drugom cilindru...

Kad je taj deo posla bio gotov, motor je izgledao ovako...



E sad je trebalo na postojećim skala auspusima napraviti otvore i zavariti cevi, koje će se idealno nastavljati na lulice...
Prvo je sve radjeno na jednoj, a potom i na drugoj strani izduvnog sistema.

Pošto je opcrtao gde treba da se naprave otvori, Beli je izbušio rupe i polako, malo po malo, biaxom ih širio...



...onda je postavio deo na model...



...i fino ga upasivao...



Inžinjer Papić je proveravao radove...



...i pošto je utvrdio da je sve "brucenzi", pristupilo se varenju...



Desna strana je bila gotova...



...a, posle ponovljenog postupka...



...i leva...

Sad je sve izgledalo ovako...






Pošto su sve slike koje ste do sada gledali slikane na trupu koji stoji naopačke, u najdonjoj tačci auspuha napravljeni su otvori i zavarene cevčice kroz koje će se drenirati ulje od mešavine...






Izmedju lucica i auspuha su namerno ostavljeni procepi jer će ta dva dela povezivati teflonska cev. Kako će sve to "funkcionanisati" u praksi videćemo...
Na kraju je Beli sve delove oprao kiselinom, isprao vodom i posle blagog poliranja, skala auspuh je sinuo u punom sjaju...



 

Na kraju su postavljeni tefloni i time je rad na izduvu bio gotov...








 

Ovim putem bih želeo da se zahvalim Belom na svemu što je napravio za moje modele za sada...



Svaki put je imao nevidjeno mnogo strpljenja i sve što je odradio bilo je savršeno...
Beli hvala ti...

Sad znate zašto je pravljenje ovih aupuha trajalo više od šest sati. Mnogo je i kad se čita, a kamoli da se radi...

Pozdrav iz Kombinata

Mirče
« Last Edit: June 17, 2011, 02:11:51 AM by mirce »