Author Topic: extra 300  (Read 9451 times)

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
extra 300
« on: June 16, 2008, 12:47:48 PM »
Pozdrav svima na forumu.
Pre par nedelja sam zavrsio model extra 300 , napravio 10 tak letova
sumirao utiske i odlu?io da ga predstavim na forumu.
Model je razmaha krila 151cm ,dužina trupa je 135 cm, težina bez goriva 2800 grama i
pogoni ga motor od 10 kubika, os 61 sf.
Model nije iz kita nego je sve radjeno u doma?oj radinosti,planovi su skinuti sa neta
sa nekog italijanskog sajta. Model je ceo konstruktivan 90% od lagane balze, a samo na poledinim
mestima je korišten topolov šper od 3mm. konstrukcija je izgledala dosta slabo. Medjutim
posle presvla?enja sve je leglo na svoje mesto.
Ovom prilikom se ne bi zadržavao puno na izradi drvenarije za model jer je ona standerdna kao i ve?ina
drugih modela. Više ?u pisati o izradi kalupa za kapotaž,kabinu i izradu stajnog trapa koji
sam sam osmislio u nedostatku fabrickog originala. i pokazao se izuzetno!
« Last Edit: June 17, 2008, 06:19:06 PM by uzvarb »
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #1 on: June 16, 2008, 12:58:14 PM »
Kapotaž
Prvo je izradjen model (beba) od pene (nalik pur peni), ovaj materijal je
izuzetno lako obredjivati ,i jako je mekan. Zato je na njega nanesen sloja epoksidne smole
i nakon njenjg stezanja usledilo je gitivanje i farbanje.
Od tog modela napravljen je dvodelni kalup od poliestera (kit za ?amce)
Izrada se svodi na dravljenje pregrade koja deli model na 2 dela po dužini,mazanja odvaja?ima
odlivanja 1 polovine, zatim po stazanju nje skidanja pregrade ,odlivanja druge polovine.
Kad je sve suvo otvori se kalup izvadi model, i posle poliranja kalupa i opet mazanja odvaja?a isti je
spreman za odlivanje kapotaža. liven od epoksi smole sa 2 sloja 163 gramske tkanine.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #2 on: June 16, 2008, 01:30:39 PM »
kabina
Kabina je istisnuta od providne folije koja je kupljena u prodavnici Uradi sam u Bg-u (nije reklama nego koristan podatak)
Od medijapana lepljenog u više slojeva do potrebne debljine je napravljen oblik kabine veci za par cm od potrebne.
Od bukovog špera je napravljen ram koji prelazi preko kalupa tako da mu je otvor veci za 3-5mm.
folija se isece na dimenziju rama i letvicama i frafovima m6 ucvrsti za ram. zatim se sve to ugreje na 180 stepeni celzijusa.
Kad je ugrejano folija se malo opusti i to je znak da moze da se pocne sa izvlacenjem kabine. za ovaj postupak se ima negde oko 10 sekundi vremena. Ivrši se jednostavnim pritiskom na kalup.
Posle se kabina obsece na tacne mere i to je otprilike to
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #3 on: June 16, 2008, 01:32:10 PM »
Stajni trap
U nedostatku originalnod od durala pribegao sam sledecem triku.
Od stare celicne testere, od mašine koja se u narodu zove Gater,
koja je debela 1mm je napravljen stajni trap.
Kao takav je suviše elastican i nije pogodan za tu upotrebu
pa sam uradio sledece. Sa obe strane tapa sam epoksijem zalepio penu, istu onu od koje je sadjena beba za kapotaž. Zatim istu obradio u kapljasti profil i obložio 1 slojem 163 gramske tkanine.
Kad se to steglo usledilo je gitovanje ,šmirglanje i naravno farbanje.
Konacan rezultat se vidi na slici.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #4 on: June 16, 2008, 01:44:04 PM »
Letenje
Posle par letova usledilo je eksperimentisanje sa razli?itim elisama 12x6 plasti?na,12x7 plasti?na,
13x6 drvena, i 11x7 i3/4 plasti?na. i od svih se najbolje pokazala , pogotovo u vertikalnom penjanju 12x7 graupnerova.
Takodje sam svakim letom težište pomerao blago u nazad da dobijem najbolju poziciju za akrobacije.
Model nije tražio neka ekstra trimovanja i ve? u prvom letu je zadovoljio preformansama.
Jedina stvar koja je naknadno uklju?ena je otklon vertikalca na 140% i eksponencijalno otkanjanje elerona i
dubine (30%)
Nadam se da ?e te videti i uzivo let ovog modela na nekom od slede?ih modelarskih druženja.
Uskoro novi projekt i novi model, do tad ostanite svi pozdravljeni.
Ako ima pitanja, komentara i sugestija rado ?u ih primiti.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline GILE

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 594
Re: extra 300
« Reply #5 on: June 17, 2008, 08:50:25 AM »
Cestitam lepo izgleda. Ako te ne mrzi objasni malo izradu kabine, naslika ma su neki alati koje ne razumem.
Pozdrav od Gileta
Covek prolazi kroz tri stadijuma znanja u svom zivotu:
1- Misli da sve zna
2- Zna koliko zna
3- Zna koliko nezna (tu sam sad)

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #6 on: June 17, 2008, 01:22:45 PM »
Pzdrav Gile.
Procedura je u principu jednostavna, naravno da ce neko reci da se tesko isplati raditi sve ovo za samo jedan model , al sto da ne.
Od medijapan ploce iseku se oblici iz vertikalne projekcije kabine, i to onoliki broj njih koliko je potrebno da kad se naslazu jedan na drugi dobije visina kabine iz bocne projekcije visa za par cm. Medijapan je dobar jer se lako obradjuje i povrsina mu je tad glatka i nezahteva neko dodatno oblaganje ,gotovanje i slicno. Svaki sloj moze odmah da se radi malo manji tako da ima manje posla za smirgl.
Zadnja strana se takodje uradi zatvorena sa blagim uglom na spolja da pri izvlacenju ne bi doslo do pucanja folije pri izvlacenju.
Kad je ovaj kalup gotov od tvrdjeg spera (bukva) napravi se drugi deo (vidi se na slici) koji ima na sebi otvor oblika kabine u vertikalnoj projekciji uvecan za debljinu fojije  i jos 2-3 milimetra. Vazno je sa donje strane zaobliti ivice spera ,jer ce u suprotnom
doci do cepanja folije pri izvlacenju. Na taj sper se na krajevima napravi ram od letvica 15x20 na primer i on se ucvrsti
srafovima m5 ili m6 na svakih 3-4 cm okolo.
Isece se komad folije velicine spera i ucvrsti izmedju bukovog spera i letvica. Naravno izbuse se rupe i oni srafovi prolaze kroz
sper,foliju i ram od letvica, sve se jako stegne. Zatim se sve to ubaci u rernu koja je ugrejana na 180 stepeni. Posle par minuta foluja se otpusti. Tad je potrebno brzo  sper sa folijom snazno pritisnuti (najbolje dvojca da to rade) na onej kalup od medijapana i sacekati da se to malo ohladi
Ukoliko ne uspe iz prve moze da se ugreje ponovo i pokusati ponovo. Folija koju sam ja koristio je dozvoljavala to.
Po vadjenju kabine izmedju letvica i spera obsece se folija na tacne mere sa plana.
slika 1 pokazuje ne obsecenu i obsecenu kabinu na tacnu meru
slika2 je kalup od medijapana na kom je nacrtana linija kabine, i vidi se koliko je on veci.
slika3 pokazuje zaobljenu ivicu spera sa donje strane.
slika4 kako to izgleda odmah po izvlacenju.
Pozdrav i nadam se da je sad malo jasnije.
« Last Edit: June 18, 2008, 10:23:00 AM by uzvarb »
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1938
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: extra 300
« Reply #7 on: June 17, 2008, 05:09:55 PM »
Svaka cast, model izgleda, malo je reci fantasticno.;)
Nego, interesuje me, na koliko cm od napadne ivice krila se nalazi teziste i kako se ponasa s tim motorom, da li ima dovoljno snage da izvuce vertikalu itd.?

Nikola
Nikola | rcfly.in.rs


Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #8 on: June 17, 2008, 06:17:53 PM »
@saburo hvala.
Teziste je na 10,5cm od napadne ivice, krilo je u korenu siroko 35cm.
To se poklapa sa ramenjacom krila.
Prve letove sam izveo sa tezistem malo isprad te tacke, i sve je bilo ok
samo na noz nije bas hteo da leti, posle sam mu pomerio teziske nazad (25grama olova u rep)
povecao otklon vertikalca i mnogo je bolje.
Sto se tice motora po planu je bilo 7,5 kubika, i stvarno neznam na sta bi to licilo.
OS 61sf je stvarno jak motor, imam imam i 60 FSR, ali je on osetno slabiji i zato ga nisam ni postavio.
Sa 12x7 graupnerovom elisom ima snage dovoljno. Nije da moze iz mesta da ode u tacku ,al nije ni daleko od toga.
Jedno vreme cu ga voziti ovako a onda mozda stavim super tigra 15 kubika, mada on nije mnogo jaci od ovog os-a.
Pozdrav.
« Last Edit: June 17, 2008, 06:23:40 PM by uzvarb »
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #9 on: June 17, 2008, 06:20:56 PM »
He u prvom postu sam napisao da je u pitanju os61sx , greska u kucanju u pitanju je os 61sf.
Ispravljeno.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline GILE

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 594
Re: extra 300
« Reply #10 on: June 17, 2008, 07:01:38 PM »
Zahvaljujem se na iscrpnom objasnjenju sad mogu i ja da pokusam slicno.
Puno uzivanja letackog tebi i tvojoj EXTRI zeli Gile ;)
Covek prolazi kroz tri stadijuma znanja u svom zivotu:
1- Misli da sve zna
2- Zna koliko zna
3- Zna koliko nezna (tu sam sad)

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #11 on: June 17, 2008, 07:06:48 PM »
 :D
Hvala, ako mogu jos nekako pomoci stojim na raspolaganju.
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3196
Re: extra 300
« Reply #12 on: June 18, 2008, 06:40:21 PM »
Cestitam na znanju, smelosti i strpljenju, sto je potrebno da se napravi ovako ozbiljan model! 8)
Model ti je EXTRA dobar  :o
Svi detalji su dobro uradeni. Lep sportski je dizajn i sigurno se dobro vidi na nebu.
Pazi, musice vole zuto!
Za letenje se ne bojim, jer sam te video sa delta krilom da dobro i sigurno letis.
Verovatno si "izrastao" taj model, pa je ovaj Ekstra dobar iskorak dalje.
Motor ne menjaj!  :(
Vidim da si staviu sivu graupnerovu elisu.
Graupnerova CAM serija je mnogo bolja. Ima bolju geometriju i efikasnost je bolja, pa samim tim i bolje vuce.
Pa da ne ostane snaga u motoru, obavezno nabavi!
Jeste da su skupe ali nije slucajno. Probaj CAM 14x4 i neces se pokajati. Nije za brzinu ali staticki bolje vuce za 3D.
Izvedi nekoga na livadu da te snimi video kamerom.
Zelim ti sretne trenutke sa njim!
Poz. T.E.
« Last Edit: June 18, 2008, 06:54:59 PM by tibeteagle »

Offline uzvarb

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 88
Re: extra 300
« Reply #13 on: June 18, 2008, 08:30:28 PM »
@tibeteagle Hvala na savetima. Nabavicu preporucenu elisu i probati. Na proslom letenju me je pokusao covek snimiti. al nije bas najbolje rukovao kamerom, tako da je model vise bio van kadra nego u njemu.
Pozdrav od uzvarb
ne ne decko tako se ne prave eroplani, taj avion nikada nece poleteti...

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1044
Re: extra 300
« Reply #14 on: August 09, 2008, 05:25:52 PM »
evo jedno pitanje ,mali mozda jeste problem ali mozda i nije ,po nekim mojim dosadashnjim radovima izrade modela ,naravno ja praktikujem da radim sam svoje modele u odnosu na one koje vole da kupe ali nebitno ,mene zanimaju uglovi krila u odnosu na osu celog trupa prednje krilo i zadnji stabilizator (horizontalac) ,da li se to postavlja kao i kod svih modela da prednje krilo bude u plusu 3 stepana u odnosu na osu trupa i horizontalac u nuli u odnosu na osi trupa ,ja sam poceo da radim Extru od 1.65 i naravno  se dokopao Os Max 61 fsr koji planiram da stavim na taj avion ali eto posto sam prestao sa tim proektom (visa sila) polako mi se navraca ideja da to jednom zavrshim ,inace proshle godine u isto vreme kada sam poceo nju da radim paralelno sam se zahvatio i da radim jednog dvokrilca SUPER BIPE i umesto da i jedno i drugo zavrshava kako treba ja zapostavio extru a zavrshio dvokrilca,nije mali raspon 2m u je u pitanju i duzina trupa 175,bash veliko,i goni ga motor OS Max 61 FSR ali jako je tanan ,mogu da letim klasiku bez ikakvih teshkih akrobacija sem onog osnovnog,valjak,petlja,raversman,ledjni let,vertikalno nikako ,ali dobro da ne gnjavim sa tim
mene interesuje moje pitanje,
hvala unapred
Dejan TS