Author Topic: ESC  (Read 13503 times)

Offline leonardofibonacci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 536
ESC
« on: April 26, 2008, 12:17:55 AM »
Electronic speed control. U potpunosti znam znacenje ovog pojma, ali danas sam se zapitao. Naime, danas sam procitao tekst na "RC groups - Serbia", koji uvodi pocetnike u svet modelarstva. Tamo se pominje da brushless motori ne mogu da rade bez ESC-a, sto je sasvim logicno, ali, kako se onda kontrolise broj obrtaja na brushed motorima ??? Zar to nije ESC, ili se drugacije zove, sta je, onda, regler? Klasican ESC ima tri izvoda (za brushless motore), cime se onda kontrolisu brushed motori?
За живот ми мало треба: клавир, хлеб и парче неба!

Offline Drapsin

  • Newbie
  • *
  • Posts: 39
  • Ministry of Silly Walks
Re: ESC
« Reply #1 on: April 26, 2008, 11:03:14 AM »
Nasao si gde da nadjes pravu informaciju...

Brushed kontroler i Brushles kontroler rade na dva sasvim drugacija principa.

Brushed, sa cetkicama, (dve zice) ,varira izlazni napon kojim kontrolise broj obrtaja motora.Uz to ako je sa BEC, daje i napon za napajanje prijemnika i servoa.
Struja napajanja motora je jednosmerna, DC.

Brushless (bez cetkica), (tri zice), kontroler varira polaritet struje i dodeljuje ga u odredjenom trenutku odredjenom namotaju na statoru, i promenom frekvencije tog polariteta varira i broj obrtaja.Prakticno, vrsi "seckanje" protoka struje. Da kazemo da sinteticki kreira naizmenicni (AC) protok struje.
Ako je sa BEC, daje i napon za napajanje prijemnika i servoa.
Drapsin rules!

Offline zgrujic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 633
Re: ESC
« Reply #2 on: April 29, 2008, 07:02:57 PM »
Quote
Brushed, sa cetkicama, (dve zice) ,varira izlazni napon kojim kontrolise broj obrtaja motora.

Ne bih mogao da se slozim sa Drapsinom po ovom pitanju!

Prvi EP modeli su imali potenciometar (okretao se pomocu servoa) kojim je menjan napon na brushed motoru, ali ovaj metod je davno prevazidjen. Sledece resenje je bilo pomocu tranzistora koji su radili u rezimu promenljive - kontrolisane struje ili napona na motoru, ali i ovo resenje je brzo napusteno zbog niske energetske efikasnosti (mnogo disipirane toplote zbog velikog pada napona na tranzistoru).

Svi moderni brushed ESC koriste MOSFET prekidacke tranzistore. Sta mislite zasto motori sa ovakvim ESC zuje na malom broju obrtaja? MOSFET prekida napajanje motora frekvencijom od nekoliko KHz (obicno 3-8KHz). Znaci imamo naponski impuls i pauzu. Ako motor treba da radi punom snagom nemamo pauze, a ako nam treba 50% trajanje impulsa i pauze su jednaki. Posto se radi o nekoliko hiljada prekidanja u sekundi motor nema pojma sta mu se desava vec efektivno vidi samo nesto sto je ekvivalentno promeni jednosmernog napona.

Objasnjenje za brushless je sasvim OK.

Offline Drapsin

  • Newbie
  • *
  • Posts: 39
  • Ministry of Silly Walks
Re: ESC
« Reply #3 on: April 30, 2008, 10:19:56 AM »
Potpuno si u pravu, mozda sam se nespretno "odrazio", uprostivsi odgovor, nisam ulazio u nacin na koji Mosfet odradjuje posao, vec na konacni efekat, motor to prepoznaje kao pad i porast napona, i tako i reaguje, promenom obrtaja.
Inace, prvi brushed motori su imali reostat a ne potenciometar, pravi mali tosteri u modelima.

Uostalom, brushed dinosaurusi odlaze u istoriju, jer ih je cena brushlesa ucinila besmislenim, razlika u ceni je toliko mala da brushed motore vredi koristiti samo ako ih dobijes na poklon.
« Last Edit: April 30, 2008, 10:22:00 AM by Drapsin »
Drapsin rules!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3196
Re: ESC
« Reply #4 on: May 14, 2008, 08:50:39 PM »
Mesto da raspravljate sta je bilo pre, koka ili jaje, pogledajte sta je bilo pre koke i jajeta.
Bez procesora i digitalne tehnologije.
Riznica RC numizmatike :o
RC Vintage

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1421435

Poz. T.E.
« Last Edit: May 14, 2008, 08:53:35 PM by tibeteagle »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Sta znace oznake na kontroleru
« Reply #5 on: October 07, 2008, 10:05:34 AM »
Sta znace oznake na nekom kontroleru i kojih tipova ima (bez mnogo detaljisanja i cisto iz prakticnog ugla).

Uvek treba obratiti paznju da postoji dobar protok vazduha oko kontrolera radi hladjenja i u principu vazi pravilo sto veci to bolji.


Osnovni tip (primer):
Const Current: 18A (napon koji moze da izdrzi u kontinuitetu, neograniceno)
Burst Current: 22A (napon koji moze da izdrzi u trajanju od 15 sec)
BEC Mode: Linear (sa reduktorom napona koji radi linearno, ima manje smetnje za prijemnik ali se zato vise greje, moze da napaja prijemnik i servoe, nepisano pravilo 4 manja ili 3 veca servoa)
BEC : 5v / 2A (znaci da struja kojom napaja prijemnik i servoe je 5V a maksilani napon koji svi servoi mogu da povuku istovremeno je 2A)
Lipo Cells: 2-4 (moze se zakaciti na njega LiPo baterija sa 2 do max 4 celije, kapacitet baterije nebitan!)
NiMH : 5-12 (od 5-12 NiMH celija)

Znaci sa ovim kontrolerom setup motor/baterija/propeler ne sme da u mestu vuce vise od 15A, u suprotnom moze doci do otkaza rada u vazduhu i gubitka modela.



Napredni tip (primer):
Const Current: 60A (isto kao gore)
Burst Current: 80A (isto kao gore)
BEC Mode: Switching (sa reduktorom napona koji radi preko preko prekidaca, moze da vise obori napon nego linerni i manje se greje ali zato pravi vece smetnje za prijemnik, zato na kablicu koji ulazi u prijemnik uvek imaju feritni prsten koji smanjuje smetnje, mogu da podrze max do 6 servoa)
BEC : 5v / 3A (kao gore)
Input: 5.6v-22v (od 2 do 6 LiPo celija)

Znaci sa ovim kontrolerom setup motor/baterija/propeler ne sme da vuce u mestu vise od 55A, u suprotnom moze doci do otkaza rada u vazduhu i gubitka modela.


Vrhunski tip (primer):
Const Current: 100A (kao gore)
Burst Current: 110A (kao gore)
BEC Mode: N/A (no BEC) (na njima moze da pise i OPTO, ne moze da napaja prijemnik i servoe, znaci potrebno je dodatno napajanje, UBEC/baterija, koje ce to raditi)
Lipo Cells: 2-12 (kao gore)



UBEC ili SBEC:
dodatno parce elektronike koje se povezuje (+ i -) na vod izmedju pogonske baterije i kontrolera. U slucaju da BEC/SBEC vec integrisan na kontroler ne daje dovoljno struje za nase servoe mozemo ga isto naknadno ugraditi. U tom slucaju moramo, ako vec imamo kontroler sa integrisanim  BEC/SBEC, izvaditi srednju zicu iz trozilnog konektora koji ulazi u prijemnik i izolovati je. Izlaz iz UBEC-a se kaci na mesto na prijemniku za bateriju. Mogu biti linearnog ili prekidackog (switching) tipa i tada obavezno moraju da imaju i feritni prsten na kablicu koji vodi do prijemnika:

primer:
Output (Constant): 5v/5A or 6v/5A (mogu da daju izlaznu struju od 5/6V i maksimalni napon od 5A)
Input: 8v-42v (3-10cell lipo) High Voltage
Type: Switching (prekidacki tip)


Ako sam nesto zaboravio pitajte. Kontroler jos treba i programirati, ali o tome nekom drugom prilikom.


Pozdrav
« Last Edit: October 07, 2008, 11:49:03 PM by magic »
Veljko

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Sta znace oznake na kontroleru
« Reply #6 on: October 07, 2008, 11:29:05 AM »
Ovo sto si napisao je dosta razumljvo. Medjutim, da li na motor koji vuce recimo 20A( naravno sa odgovarajucom elisom) moze da se stavi ESC od naprimjer 60A? Ili, da li motor moze da pregori samo od veceg opterecenja (vece elise) ili se to moze desiti od jaceg ESCa?

Sasa

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: ESC
« Reply #7 on: October 07, 2008, 08:34:47 PM »
Motor moze da pregori iskljucivo od prevelikog opterecenja, prouzrokavano prevelikom elisom, prevelikom baterijom ili premalim reglerom!

Regler nije nikakav izvor struje, naprotiv on kontrolise kolicinu struje koja protice od baterija ka motoru. Tako da na njegovu oznaku treba gledati kao na to koliko on moze da "popije"  (pijanoo)! Sto je veci vise popije, manje se greje i efikasniji je!

Pozdrav
« Last Edit: October 07, 2008, 09:54:54 PM by magic »
Veljko

Offline SDmodelar

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 271
    • Moj KP
Re: ESC
« Reply #8 on: October 07, 2008, 08:37:02 PM »
JaÄčina kontrolera označena u A je podatak koji nam govori koliku struju kontroler može da propusti od baterije ka motoru, a potrošnja motora označena u A ili W znači koliku struju povlači motor iz baterije. Znači kontroler je tu samo u službi regulisanja protoka te struje i nikako nije on taj koji će proslediti više struje nego što taj motor traži. Možeš staviti kontroler namenjen za 60A u kombinaciji sa motorom koji vuče 10A, ali si tako bacio pare na veći kontroler i normalno povećao težinu modela. To što je razlika 50A neznači da će kontroler to i dati motoru i time ga oštetiti.

Pozdrav
Nikola
« Last Edit: January 11, 2009, 11:12:21 PM by SABURO »
Uslužna izrada delova od plastike vakumiranjem
Skype:  sdmodelari
http://www.kupujemprodajem.com/31402-1-nikola-djordjevic-svi-oglasi.htm

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: ESC
« Reply #9 on: October 07, 2008, 11:22:46 PM »
Hvala na odgovorima, pitanje je bilo na temu neke nase rasprave da li je u jednom slucaju motor izgoreo
zbog jakog ESCa. Ispalo je da sam u pravu.

Sasa

Offline jrlotpi

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 712
Re: ESC
« Reply #10 on: February 15, 2009, 04:09:50 PM »
Pomenuli ste programiranje speedcontrolera koliko je to neophodno i kada se to koristi.
Da li su fabricki programirani za neki standardni rezim koriscenja ,i kada se koriste kartice za programiranje
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2169&Product_Name=TURNIGY_BESC_Programming_Card
kakvih sve kartica ima za programiranje i koje se preporucuju
vidim poneki stavljaju metalni prsten ,da li je on neophodan i sta on otklanja i u kojim slucajevima nije neophodan

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: ESC
« Reply #11 on: February 15, 2009, 09:48:05 PM »
Svaki kontroler je neophodno programirati pre upotrebe. Mogu se programirati preko stanice palicama, preko kartice ili preko PC-a i odgovarajuceg adaptera i softvera. Sto je kontroler savrseniji (i skuplji) preko odgovarajuce kartice ili softvera se moze vrlo detaljno i precizno programirati.

Neke od osnovnih stvari koje treba programirati su:
tip baterije: Nixx ili Lipo (ako Nixx onda se nista drugo  ne podesava, kod LiPo br. celija ako nema automatsko prepoznavanje)
kocnica: (kod jedrilica obavezno ukljuciti a ja i kod acro/3d modela koristim kocnicu jer daje vecu kontrolu nad modelom kada je gas skroz iskljucen)
tip kocnice (jak, srednji, meki)
gas: normal, soft, super soft tj. koliko brzo motor prihvata gas (za avione normal, heli soft, motori za avione/jedrilice sa redukcijom super soft)
smer rotacije: moze okrenuti smer bez okretanja zica
cut off: za LiPo je potrebno definisati pri kojoj voltazi po celiji ce se ukljuciti cut off: od 2,7V do 3,3V (moja preporuka je sto veci)
tip cut off: dali ce nakon dostizanja predefinisanog napona baterije davati struju samo prijemniku ili i u smanjenom obimu i prema motoru
timing: low, middle, high (u zavistnosti broja polova koje motor ima definise se ugao za koji polje bezi od rotora) za inrunner low, outrunner middle i high. Sa high su agresivniji ali se i vise greju.


Evo jednog primera programiranja UH SuperSimple kontrlolera palicama. Mana programiranja palicama je sto covek nije 100% siguran u rezulat programiranja. Naravno karticom ili preko PC-a je daleko jednostavnije i sigurnije!

1. TAKE OFF PROP!!!
2. Turn on Rec, ESC, then Xmit with throttle on full, listen to beeps:
3. Musical tone, then 1 beep indicates that battery type can be programmed. This is repeated three times, then same but 2 beeps, then 3 beeps, 4, 5, and 6, all repeated three times, and it starts all over again. When you hear the one you want, go to 1/2 throttle. Here is what they mean:
ONE=Battery
TWO=Throttle
THREE=Brake
FOUR=Direction & Cutoff
FIVE=Timing
SIX=PWM setting
4. Next you select the choice within that option, with beeps coded to say where you are, again each choice is repeated three times, and when you hear the one you want, go back to full throttle, here they are: (Short-Long)
1-1 = NiCd
1-2 = 7 cell LiPo
1-3 = 6 cell LiPo
1-4 = 5 cell LiPo
1-5 = 4 cell LiPo
1-6 = 3 cell LiPo
1-7 = 2 cell LiPo

2-1 = Auto throttle range
2-2 = 1.1ms to 1.8 ms from Recvr
2-3 = Accelerate Fast
2-4 = Accelerate by ramp-up

3-1 = No brake
3-2 = Soft brake
3-3 = Medium
3-4 = Hard brake

4-1 = CW rotation
4-2 = CCW rotation
4-3 = Cutoff soft (When battery low)
4-4 = Hard cutoff

5-1 = 2 to 4 pole motors
5-2 = 6 to 8 pole motors
5-3 = 10 to 14 pole outrunner
5-4 = Hi RPM outrunner (I think >20k)

6-1 = 8 kHz PWM for low RPM
6-2 = 16 kHz for outrunners

When done either:
A-Go full throttle to select another
B-Go low throttle to end and save

Nadam se da sam barem malo razjasnio sta i kako treba uraditi.

vidim poneki stavljaju metalni prsten ,da li je on neophodan i sta on otklanja i u kojim slucajevima nije neophodan
Odgovor si vec imao 5 postova iznad ali ajde da ga ponovimo  mmmm:
BEC Mode: Switching (sa reduktorom napona koji radi preko preko prekidaca, moze da vise obori napon nego linerni i manje se greje ali zato pravi vece smetnje za prijemnik, zato na kablicu koji ulazi u prijemnik uvek imaju feritni prsten koji smanjuje smetnje, mogu da podrze max do 6 servoa)



Pozdrav
« Last Edit: February 15, 2009, 09:57:05 PM by magic »
Veljko

Offline jrlotpi

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 712
Re: ESC
« Reply #12 on: February 15, 2009, 10:41:17 PM »
mislim da je bolje kupiti karticu za programiranje

Offline nesazmaj

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
Re: ESC
« Reply #13 on: March 11, 2009, 06:05:51 PM »
meni nesto nije jasno,recimo prijemnik radi na 6v,servoi na 4,8v,motor je na 8,4v,a baterija je 12v,dali regler tu kontrolise koliko kome treba struje?ili se to nekako steluje(programira)

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: ESC
« Reply #14 on: March 11, 2009, 08:37:38 PM »
Prijemnik i servoi imaju jedan izvor napajanja a motor drugi. Oni ne moraju da budu i fizicki razdvojeni ali struja koja ide u njih je razlicita. Prijemnik i servoi se mogu napajati preko odvojene baterije koja daje 4,8V (4 x AA punjive) ili 6V (5 x AA punjive ili 4 x AA ne punjive), preko UBEC (vidi prethodne postove, vec je opisano sta je) koji se preko prekidaca namesti da daje 4,8V ili 6V, i preko BEC vec integrisanog u kontroler (isto vec opisano) koji u 99% slucajeva daje 4,8V/3A.

Znaci, regler uzima struju iz pogonske baterije i odredjuje kolicinu struje prema motoru u zavisnosti od polozaja palice gasa, a samo u slucaju kada ima integrisan i BEC onda moze da prosledi iz iste te baterije i konstantni napon od 4,8V i prema prijemniku a koja onda sluzi da napaja i servoe.

Uglavnom se na  manjim modelima (do 130-140cm raspon, ~1,5kg tezine, 3-4S LiPo) koristi integrisani BEC u regleru jer je njegovih 4,8V/3A sasvim dovoljno za servoe koji se koriste u takvim modelima. Za vece modele (oko 160cm raspona, 2,5-3kg i do 6S) trebalo bi koristi UBEC koji se napaja iz pogonske ili odvojene baterije i koji moze da izdrzi barem 6V/5A jer servoi koji idu na takve modele mogu da povuku i vise struje. Za vece modele se skoro obavezno koristi odvojena baterija od pogonske za napajanje prijemnika i servoa.

Nova generacija prijemnika (Spectrum) moze da radi do 9,8V, a polako se pojavljuje i nova generacija servoa koja radi na 7,4V. Na ovaj nacin koriscenjem odvojene 2S LiPo napajamo i prijemnik i servoe naponom od 7,4V bez posledica po iste.

Pozdrav
« Last Edit: March 11, 2009, 09:32:31 PM by magic »
Veljko