Author Topic: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg  (Read 6068 times)

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« on: August 10, 2009, 11:43:48 AM »
Ево авиона који сам пројектовао и правио у последње време а недавно га завршио.
Распон крила је 82 цм, тежина на полетању до 1.7 кг.

http://www.youtube.com/v/RZItH1KIw7I&hl=en&fs=1&
« Last Edit: August 10, 2009, 11:47:57 AM by MEPHISTO »

Offline zgrujic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 633
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #1 on: August 10, 2009, 12:40:38 PM »
Opasna masina! Video sam ga na 13. Maju, brzo i ludo! A izgleda ko pravi.
Zvuk je bas zanimljiv. Privlaci paznju a moze da seje i strah u publici po potrebi. Pridjes blizu, pa dodas pun gas, a model ide vertikalno na gore...

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1602
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #2 on: August 10, 2009, 04:47:52 PM »
Ево авиона који сам пројектовао и правио у последње време а недавно га завршио.
Распон крила је 82 цм, тежина на полетању до 1.7 кг.

http://www.youtube.com/v/RZItH1KIw7I&hl=en&fs=1&

a gdeje crevo od ovog usisivaca
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3196
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #3 on: August 10, 2009, 10:35:21 PM »
Mephisto, sve pohvale za uspešan projekat.  :)aplauz  1ee
Ti ne da si napravio Zoljicu, naučio da upravljaš modelom, već si i otišao dva koraka napred.
Koliko se može videti na videu, model je lep i sasvim dobro i pravolno leti.
Točkovi su cool, a tek zvuk  (:sok:)
Siguran sam da ćeš pokazati i detalje. Žeim ti puno uživanja u letenju sa njim.

Logo tip slova na video klipu je  (thumb)

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #4 on: August 12, 2009, 05:28:54 PM »
Хвала на похвалама!

Иначе, јасно је да је овај пројекат изворно базиран на TibetEagl-овом F-22 илити Зољици о чему се може погледати овде http://rcfly4um.org/index.php?topic=254.0

TibetEagl, или како ја то имам обичај да кажем, Добри Дух моделара, је одиграо у више прилика позитивну улогу у настајању овог авиона, а једна од њих је и подстицајни импулс да направим овај секач за стиродур http://rcfly4um.org/index.php?topic=1733.0 који сам касније користио у изради Рептора.

Зољицу сам одавно направио и много лепих летова са њом имао. Када сам пожелео "озбиљнији" авион ипак нисам у потпуности мога да се одрекнем Зољице па сам решио да јој додам неопходне атрибуте који ће је извући из категорије парк-флајера.

F-22 Raptor, промене су почеле од имена - уз свој авион више не користим надимак "Зољица" јер заправо баш и није сличан некој зољици, то ће најбоље да потврди Лаза који пусти богами по коју грашку зноја док га лансира из из руке...

Елем, прво је пала одлука да мора имати ретракте, дакле комплетан стајни трап који ће му омогућити слетње и узлетање са писте. Фиксни стајни трап није долазио у обзир јер, прво не иде уз овај тип авиона, а друго на тај начин би изгубио једну од предности парк флајера - а то је слетање на траву тамо где нема писте.

Даље је дошла одлука да ће бити двомоторац. Први разлог томе је да елисе буду мање, тако ми је лепше, а други. још и важнији да на тај начин добијем управљање у хоризонталној равни (улога вертикалца). Одговарајућим програмирањем, са укупно три микса, DX7 је то и омогућио. Ипак, сви ови миксеви се пале и ли гасе помоћу једнок прекидача - опција која ми омогућава да се прешалтујем на уобичајен начин управљања на какав сам навикао на Зољици за случај потребе.

Следио је прорачун тежине. Моје су прогнозе биле да читав авион неће прећи 900-1000 грама. Решио сам да му распон крила повећам са 53 на 82 цм. То према неким калкулацијама даје око 2.12 пута већу површину крила тако да је оптерећење по дм2 требало да остане исто као код Зољице (али није, како ће се то касније испоставити...)

Следио је избор сетапа, што није било лако. Стицајем околности овај авион је летео на два потпуно различита сетапа.

О детаљима ћу другом приликом ако буде интересовања, за сада ми је при руци (аплоудована) само једна фотка, па ево да је окачим:




Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 772
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #5 on: August 12, 2009, 09:43:17 PM »
Moze li da se vidi kako si resio retrakte?
model izgleda fenomenalno a jos lepse leti!
Veliki pozdrav!

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #6 on: August 13, 2009, 01:10:56 AM »
Ево основних детаља предњег ретракта:



Уграђен је на овај начин:



Више слика и видео како ретракт функционише погледај на овој теми: http://rcfly4um.org/index.php?topic=1697.0

У фази изградње задњи ретракти су изгледали овако:



...а у завршној фази...



То је све добро функционисало на асфалтној писти и уз прецизно слетање. Пошто слетање оваквог авиона на обично узане асфалтне писте није баш једноставно увек извести показала се потреба за додатним амортизерима и већим точковима, основни механизам је и даље остао исти:



Већи точак је добио и предњи ретракт, као и јачи механизам, исти какви су у тој фази били и позади:



...за асфалт већ прилично употребљиво. Ипак пошто је асфалтних или бетонских писта (или нечега што се може користити у те сврхе) јако мало и тешко се налазе следи планирање полетања и слетања са траве. За такву авантуру потребни су већи точкови и јачи основни механизми који су позади и уграђени:





У пракси се показало да ни оваква варијанта стајног трапа не омогућава полетање са траве и то не што нису довољно снажни - неравнине доводе до поскакивања и нагле промене правца кретања авиона тако да је јако тешко достићи узлетну брзину и остати на правцу...за траву је ипак боље када је овакав авион у питању полетање из руке...

Ипак основни циљ је постигнут. Са оваквим траповима узлетање и слетање на равној писти је савршено. С друге стране, сачувана је могућност полетања из руке, и то без икаквих проблема (захваљујући одабраном сетапу), као и слетање на траву на трбух авиона без икаквих оштећења. То ми је и била полазна идеја у конципирању авиона.

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1602
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #7 on: August 13, 2009, 12:27:50 PM »
Na sve si vodio racuna...savaka cast
Reci mi u vezi retrakta posto isti takav imam i ja od 3.5 mm zice ako se nevaram,do koje tezine su oni predvidjeni

poz.
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #8 on: August 15, 2009, 12:06:46 AM »
Саша, не знам препоруку произвођача (потражи на ХК, од њих сам купио основни механизам). Ипак, по мом мишљењу 2 кг, можда 2.5 кг максимално.

Ево и видеа како ретракти функционишу. Лагано се увлаче и извлаче, делују прилично "скејл":

http://www.youtube.com/v/K1tLHtimw4s&hl=en&fs=1&

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #9 on: August 16, 2009, 11:25:00 AM »
Ево како изгледа полетање из руке и слетање без стајог трапа - на траву.
Лансирање је маестрално обавио Лаза, а снимао је zgrujic:

http://www.youtube.com/v/FA5Pidsf07k&hl=en&fs=1&

Offline zgrujic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 633
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #10 on: August 31, 2009, 01:20:24 AM »
Ova tica puno obecava! Ima dobar zvuk, neko biga poredio sa usisivacem, ali mlazni motor je rodjak usisivaca i slicno se cuje. Leti brzo, a moze i da uspori do razumne brzine za uspesno sletanje. Posto ima dva motora blizu kontrolnih povrsina, dobija se efekat vektorisanog potiska sto model cini jako upravljivim. Posto je prilicno tezak, a profil krila je ravan, model nema neki potisak, pa vise leti kao raketa, odnosno kao pravi lovacki avion! Mislim da je to i bio cilj konstruktora.

S' obzirom na snagu motora mislim da ce moci da leti full 3D. Za to je potreban odlican pilot i dva ziroskopa za stabilizaciju.

Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 772
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #11 on: November 21, 2009, 09:30:09 AM »
Mephisto , mozes li nesto vise da mi kazes o tvom raptoru , posto i sam pravim ovaj avion istih dimenzija pa me interesuju nekoliko stvari: gde si stavio CG i koje su specifikacije tvog setup-a? Ja cu staviti samo jedan motor ali me interesuje koja bi elisa po tvom misljenju bila dobra kada je samo jedan motor u pitanju, ja necu praviti retrakte tako da ce model biti laksi i mislim da koristim 3s 2200 baterije, kazi mi koliko je tvoja baterija teska i koliko dugo letis sa jednom baterijom?
 ()-()

Offline MEPHISTO

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 409
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #12 on: November 21, 2009, 07:40:10 PM »

Дакле, један мотор мање (70г), једна батерија 3S2200 које сам и ја користио (200г), без ретракта (200г).

Даље, то омогућава и лакшу конструкцију, мој је без опреме и пре фарбања био тежак 414г а верујем да твој може бити око 350г.

Фарбање је додало још 135г (три слоја воденог лака за паркете, па преко ауто-спреј, 1 до два слоја, како где.

Све кад се сабере, нема разлога да твој Раптор буде тежи од 1кг.

Ја сам, иначе после овог направио нешто модификован Raptor кога сам назвао MephistoJET који је имао распон 72цм и један мотор. Главни циљ је био да буде што лакши и што бржи - спреман за полетање, са 4S батеријом (250г) био је тежак 650г! Колико је то лагана конструкција јасно је када се има у виду да је мотор тежак 70г, а ЕСЦ је 50А (дакле тежак). Пошто је тежина била императив, нисам га фарбао чак ни у једном слоју. Биће више речи о њему касније.

И сад да се вратим на твоја питања.

Центар тежишта Раптора од 82цм који је представљен на овој теми је нешто испред елисе, није сувише критично, лети веома стабилно и са извесним шетањем тежишта - битно је да је неколико сантиметра испред елисе.

Што се сетапа тиче, зависи шта хоћеш. Ако хоћеш брзину онда ћеш изабрати мотор са више Кв и мању елису. Води рачуна и о потиску. Код свих мојих конструкција бирао сам сетап који даје потисак бар 10-20% више од тежине модела.

Конкретно ја сам на Раптора ставио два оваква мотора:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7993&Product_Name=Turnigy2836_brushless_Outrunner_2350kv

Елисе су трокраке 6х4 са контра-смером:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8090&Product_Name=Master_Airscrew_propeller_6x4

Ако користиш исту комбинацију имаћеш потисак од око 850-900г на 3S.

Дакле, направи авион да буде тежак до око 800г, стави овај мотор и можда двокраку елису 6х5 или 7х4 и имаћеш солидну причу.
Треба имати у виду да је овај мотор у стварности од 2800Кв, дакле бржи него што на њему пише.

Потрошња ће се кретати око 35А, дакле трајање лета око 4мин.





Offline ivanmagd

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 772
Re: F-22 Raptor by MEPHISTO - WS 82cm, AUW 1.65 kg
« Reply #13 on: November 21, 2009, 09:54:49 PM »
Ok hvala ja sam za sada samo isekao stirodur jos uvek nisam poceo da sklapam , ustvari jesam ali sam probao da koristim onaj Moment lepak za drvo na kome pise da vezuje za 20 min a ustvari mu je trebao ceo dan, pa cu neke stvari morati ponovo da radim, jer se nisu lepo zalepili, imam neke slike ali cu okaciti na forum kada budem imao nesto i da pokazem, ovo mi je probni model pa cu malo eksperimentisati sa motorima i elisama imam 380 geared i 550 speed motore i 8x8 i 7x5 pa cu probati , za saada nemam nameru da se bavim detaljima a ako poleti uradicu sve ponovo samo sa mnogo vise detalja i boja.
Veliki pozdrav.