Author Topic: Koji propeler za koju velicinu motora  (Read 25000 times)

Online SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1941
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Koji propeler za koju velicinu motora
« on: April 08, 2008, 11:27:48 PM »
pretpostavljam da ce mnogim novopecenim modelarima ova tabelarna informacija biti od velike koristi po pitanju odabira propelera.

Nikola | rcfly.in.rs


Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3196
Direktno merenje
« Reply #1 on: April 13, 2008, 01:04:02 AM »
Jedini i pravi nacin odabira elise na model je merenje vucne sile elise u datom sistemu. Ovaj prarametar je najvazniji jer je postizanje najvece vucne sile glavni cilj. Sve ostale tabele su samo priblizne.
Vucna sila kod glow motora veoma zavisi i od vrste goriva, podesenosti i starosti motora.
Kod elektro sistema je mnogo komplikovanije odrediti velicinu elise i optimalne parametre, jer treba paziti na maksimalne mogucnosti akumulatora i motora, pa i mogucnosti i potrebe za razlicitu vrstu modela.
Evo jedne mogucnosti da se meri vucna (potisna) sila malih trofaznih motora, koji su u osnovi Teslin pronalazak. Pa uskoro ce Tesla biti svetski poznat ako do sada nije.
T.E.


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #2 on: December 20, 2008, 04:10:43 PM »
Da li bi neko mogao da me uputi na neku tabelu ( ako takva postoji )
koja bi mi kao pocetniku pokazala koliko kubika ili konja ili cega vec, ide
za koliku tezinu aviona.
Sa elektro motorima imam iskustva i tu znam da odredim, ali kako nemam
bas nikakva iskustva sa benzincima ovo bi mi bilo od pomoci.

Online SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1941
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #3 on: December 20, 2008, 05:20:03 PM »
Pa, hajde za početak reci nam o kojem je modelu aviona reč i kojoj težini, pa bi smo od toga mogli da napravimo neku procenu.
 ;namig
« Last Edit: January 11, 2009, 04:00:42 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #4 on: December 20, 2008, 06:24:06 PM »
Pa fora je u tome sto nemam jos nista odredjeno sta bih kupio, vec sam mislio da bi mi takva tabela
ako postoji, mogla pomoci u izboru aviona.

Online SABURO

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1941
    • RCFly.in.rs | Vesti iz srpskog i regionalnog RC modelarstva
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #5 on: December 20, 2008, 07:30:45 PM »
pa adje ovako u grubo da pokušam da dam odgovor...

za avion koji ima raspon krila od 1500mm-1600mm, idu glow motori od 6.5-10ccm 2T, ili 12-15ccm 4T. Težina tih mdoela je od 2300g-3500 i koji gram više.

nakon raspona od 1600mm, dolazi raspon od 1800mm, i na taj tip aviona idu motori od 15ccm 2T ili 23-5ccm 4T. Ako je dvokrilac u pitanju sigurno ide jači motor, tipa benzinac od 35ccm, ovde težina modela zavisi od tipa modela i da kažemo da je u nekom rasponu od 3500g-6500g...

Modeli koji imaju raspon krila oko 2m, uglavnom koriste motore koji su oko 45-50ccm jaki.

Ovo  što sam nabrojao je sve u grubo, jer dosta zavisi od toga kakav je tip aviona, da li je akrobata, da li je WWII ili neki drugi, znači u zavisnosti koji je profil krila, težina, koji motor može da stane pod kapotaž itd...

nadam se da sam makar malo pomogao..
 ;namig

« Last Edit: January 11, 2009, 04:01:54 PM by SABURO »
Nikola | rcfly.in.rs


Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #6 on: December 20, 2008, 08:41:22 PM »
Hvala Saburo.
To je vec nesto konkretno, znam da sve zavisi i od tipa aviona ali je redosled koji si dao dosta od pomoci.
Srecan rodjendan jos jednom  :big smile

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 933
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
odabir elise
« Reply #7 on: February 13, 2009, 04:32:42 PM »
Koja elisa
 
Ovo je najcesce pitanje koje mi je bilo postavljeno.
 Iako nije potpuno primenljivo, osvrnuo bih se malo na odabir odgovarajuce elise na pravom avionu. Po pravilu, parametri aviona se proracunavaju za krstareci rezim leta. Izvrsi se pretpostavka visine na kojoj se obavlja krstareci let, brzine, mase aviona, snage motora…i poznavajuci performance aviona, trazi se elisa koja ce imati najveci stepen iskoriscenja (odnos raspolozive i korisne snage).
 Takodje, bitan factor je da ni u kom slucaju krajevi elise ne zadju u zonu kompresibilnosti vazduha (o.9 maha), jer ce tada gubitci znacajno porasti.
 Ovo je nesto sto se moze desiti kod pikiranja sa “gasom”, gde obimnoj brzini krajeva krakova elise (V=RxW ,  W=pi x n/30 <300m/s), ali se na ovo odnosi ukupna, vektorski sabrana brzina leta aviona i obimna brzina kraka elise.

 Dalje, svako ko je bar malo leteo pravi avion, primetio je da su brojevi obrtaja (maksimalni) u opsegu 2300-2800 obrtaja. Kod modela, vrlo lako u vazduhu mozete postici i 14000 obrtaja, ali su zato elise na modelima, srazmerno pravom avionu, daleko manje.
 Kako onda odabrati elisu?
Prvo elisu, ili bolje reci dijapazon elisa, definise pogonska grupa. U uputstvu svakog motora ce te dobiti podatke o tome koje najmanje i koje najvece elise mozete koristiti.
 Pri tome, za razradu sus motora, po pravilu, ne koriste se elise koje ce preopteretiti motor (veliki precnik i veliki korak), kao ni elise koje su premale, pa ce izazvati povisen broj obrtaja.
 Sto se tice letelica, zlatno pravilo je “Mala brzina-mali korak, velika brzina-veliki korak”, kao i to da je “veci precnik =veci stepen iskoriscenja”.
 Tako da, npr, ako imate motor od 6.5ccm i dijapazon elisa koje mozete koristiti 9x7, 10x5, 10x6, 10x7, 11x5… ako je avion koji letite npr. Piper cub ili dvokrilac, koristicete najveci moguci precnik i najmanji korak (u ovom slucaju 11x5), dok ako je u pitanju akrobatski model, najbolja varijanta bice nesto oko 10x6, a ako je u pitanju ekstremno brz model, tipa RAPTOR od Hangar-a 9, najbolji izbor bice 9x8 ili 10x7.
 Naravno, ponasanje u vazduhu motora i modela ce dati krajnji sud.
Ako primetite da se motor pregreva, evidentno ste izabrali preveliku elisu (i to verovatno preveliki korak), pa je motor preopterecen.
Ako, pak, primetite da se motor preterano rasterecuje u letu, pa zalazi u “iberturu”, povecajte korak.
 Zlatno pravilo je i da staticki potisak pada sa povecanjem koraka, t.j ako letite sa trave, gde vam podosta snage treba za poletanje, bolje je izabrati veci precnik i mali korak, dok ako iskljucivo zelite veliku krajnju brzinu, smanjujte precnik i birajte sto veci korak.
 Izuzetci su moderni f3a avioni koji koriste vrlo cudne elise tipa 12x11, ili 11x 12 ili 14x12…
 Ovi avioni su opremljeni veoma snaznim motorima, a pri izvodjenju akrobacija, kada sa spustenim gasom pikirate vertikalno ka zemlji, veliki korak sluzi kao veoma efikasna kocnica, pa je usporenje veoma veliko, sto vam daje jednu veoma konstantnu brzinu u letu.
 Maksimalni precnik vam je obicno definisan nekim drugim elementima, kao sto su visina stajnog trapa… i zato je nemoguce, cak iako letite spori visokokrilac, da izaberete ogroman precnik i veoma mali korak, iako bi ta varijanta dala ogroman staticki potisak.
 Krajem 20-og veka veoma su bile popularne varijante reduktora koje su se ugradjivale na razne sus i glo  benzinske motore. Prenosni odnosi su obicno isli od 1:1.3 do 1:2, i omogucavali su koriscenje mnogo vecih elisa od normalnih za odredjene pogonske grupe.

 U jednom testu, iskoriscen je motor COX od 0.8ccm, koji normalno koristi elisu 5x3 do 6x3, sa reduktorom 1:2 i elisom od 8x4, za pogon modela koji je leteo sa motorom od 2.5ccm. 
Razlika u performansama aviona pogonjenim sa motorom od 2.5ccm, nasuprot pogonjenim malenim Cox-om, bila je veoma mala.
 Naravno, postojala je, ali je sigurno da je stepen iskoriscenja daleko porastao kada je ovaj mali motor pokrenuo veliku elisu (veliki precnik-veliki stepen iskoriscenja) sa manjim brojem obrtaja nego malu elisu   (5x3) sa 17000 obrtaja.
 Americka firma Byron je godinama proizvodila BYRON-ov reduktor, predvidjen za motor QUADRA 35ccm (benzinac), za pogon modela koje bi danas pogonili sa motorima od 50-60ccm, i naravno svi su bili puni reci hvale.
 Jos jedan aspect, koji ce uskoro i kod nas postati veoma bitan je BUKA.
Automobilski motor u 5.-oj brzini je tisi nego u 1-oj i to zbog opterecenja.
Isto tako, veliki korak ce opteretiti motor i po pravilu dobicete tisi rad.
Na takmicenjima gde postoje stroge norme buke koje se moraju ispuniti, takmicari ponekada trimuju elisu za samo 1 ili 2 mm, ne bi li smanjili buku za nekoliko dB.
 Obrtni moment koji se javlja i koji se poprilicno oseca na poletanju i pri sporom letu kada naglo dodate gas (sporo kretanje-velika snaga), ce biti manje primetan ako je korak elise manji.
Ovo je vrlo primetno kod dvokrilaca, koji opremljeni jakim motorima i velikim elisama, a sa relativno kratkim krilima, imaju vrlo izrazenu tendenciju “da vuku u levo” pri poletanju. Umesto da motor otlanjate 4-5 stepeni u desno, probajte manji korak elise, a povecajte precnik.
 Kada se dodje do trenutka da imate izuzetno jak motor, najveci moguci precnik koji je konstruktivno moguce ugraditi, najveci korak koji ste mogli da postavite, a da avion jos koliko toliko ima dovoljan staticki potisak, vreme je za uvodjenje treceg kraka elise.
 Elise sa vise krakova (3 ili 4) se koriste da bi mogle da absorbuju velike snage.
Ove elise izazivaju veoma tih rad motora, jer ga dodatno opterecuju, ali je penal za ovo resenje, pad stepena iskoriscenja, jer krakovi elise zasencuju jedan drugog.
 Zbog pomenutog, veoma je redak slucaj cetvorokrakih elisa u modelarstvu.
 Za novajlije u ovom hobiju, kao interesantan podatak, navescu primer jednokrakih elisa. Ove elise imaju na strani (gde fali krak) fiksiran kontrateg, kako bi se staticki dovele u balans. Poenta ovakvih resenja je izuzetno veliko iskoriscenje jer jedan krak ne zasencuje sam sebe vec se uvek krece kroz neporemecenu vazdusnu sredinu.
Ipak, ova resenja su primenljiva kod velikih brojeva obrtaja i kod malog broja ljudi, fanaticno raspolozenih za eksperimente.
Naravno, buka je nesnosna.
 Najbolja prica je promenljivi korak elise. Ovakva konstrukcija podrazumeva konstantan precnik elise ali je omoguceno pomeranje krakova od minimalnog do maksimalnog koraka.
Obicno se koristi   neka vrsta miksovanj gasa i koraka jer  bi pomeranje koraka u vazduhu zahtevalo stvarno od pilota neverovatnu koncentraciju (pricamo o akrobatskom letenju).
Ipak, ovo bi omogucilo daleko veci stepen iskoriscenja elise u toku leta.
 Po pitanju elektro letenja, moram vam priznati da i nemam tako veliko iskustvo, ali je zasigurno da je situacija daleko bolja jer su brojevi obrtaja daleko nizi nego kod sus motora.

 Pri odabiru elise, bilo bi potrebno, osim pregrst razlicitih elisa, da posedujete i obrtomer. Moguce je naci za razlicite motore krivu snage i obrtnog momenta, u zavisnosti od broja obrtaja. Ono sto je sigurno je da nakon broja obrtaja gde je maksimalna snaga, uopste nema svrhe ici jer nemate veci potisak, vec samo vecu buku.
 Za spora letenja, najpametnije bi bilo drzati se broja obrtaja gde je moment maksimalan, jer tada imate idealan odnos snage i broja obrtaja, i samim tim ono ljudski “sa najmanje rada-najvise ucinka”, ali s obzirom da je ova tacka obicno na nizim brojevima obrtaja, opet se reduktor namece kao najbolje resenje.
 Potrebno je racunati da se motori rasterete u toku leta  (za 500-1000 obrtaja) i da je vrlo skakljivo pitanje koji broj obrtaja je stvaran i merodavan i zato nikakva pisanija ne moze zameniti probu…ali treba znati bar sta probati..i na koje drvo lajati.
 Kao grubi pokazatelj, evo necega do cega sam iskustveno dosao:


        Vazi za sus motore

   Velicina motora                            Tip letenja
   Dvotaktni  (ccm)   Trenazno     Akrobatsko   Scala
1   2.5                  8x4             7x6, 8x4, 8x5,           9x4
2   3.5               8x6, 9x4                  9x4, 9x              9x5, 10x4
3   6.5                 10x6             9x8,10x6, 10x7   10x6, 11x5
4   10                 12x6          11x7,11x8,12x6,12x7   12x6, 12x7,13x5
5   15                 14x6               14x6, 14x8   14x7, 15x6
6   20            16x10, 17x8, 18x6   16x10, 17x10   17x8, 18x6
   Cetvorotaktni         
1   6.5               10x7, 11x6   10x8, 11x6-7   11x5, 12x5
2   10               12x7, 12x8   12x8, 13x6   13x7, 14x5
3   15               14x6, 14x7   14x7, 15x7   15x6, 15x8, 16x5
4   20               16x6, 16x8   16x8, 17x6   17x5, 18x6


 Ono sto je vrlo bitno i sto bi trebala da bude polazna tacka svakog ispitivanja je pravilno podesen motor i izbalansirani elisa i spiner.
 Ako motor nije pravilno podesen pa ne postize punu snagu (zbog bogate smese) ili se pregreva (zbog posne smese), variranjem elisa necete bas puno postici, osim sto ce te pomisliti da autor ovog teksta nije imao veze sa onim o cemu je pisao.
 Takodje, nebalansirani spiner i elisa, pri visokim brojevima obrtaja ( a 10000 je itekako mnogo), dovesce do cudnih vibracija, otkazivanja zarnih niti svecica, penjenja goriva, kao i nemogucnosti da pravilno podesite motor.
« Last Edit: February 13, 2009, 04:46:24 PM by coka »

Offline marko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 941
Re: odabir elise
« Reply #8 on: February 13, 2009, 05:05:32 PM »
Da ne bi mnogo teoretisali evo jednog jednostavnog proracuna u EXCEL-u.
Za najbolje rezultate bi svi ipak trebali da imaju merac broja obrtaja elise.
Ako znate broj obrtaja mozete izracunati snagu koju motor daje elisi i tako kombinovati razlicite elise da be se dobili najbolji rezultati.

Evo ga link: http://www.mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
WARNING:intentional straight and level flight prohibited!

Offline sasa

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1611
Re: odabir elise
« Reply #9 on: February 14, 2009, 11:56:54 AM »
Coko svaka cas na ovako iscrpnim objasnjenjima i veoma je humano sto si to tvoje znanje preneo i nama. Ja sam ljubitelj motora sa unutrasnjim sagorevanjem i ovo mi je bas dobrodoslo a i relativno sam nov u ovom hobiju.jos Jedamput svaka cas i veliki pozdrav od sase iz krusevca.Vedro ti bilo  (<--)
BOLJE JE DA PLACES STO NISI NA NEBU NEGO DA PLACES STO NISI NA ZEMLJI

PRE NEGO STO PUSTIS JEZIK , PROVERI DA LI SI UKLJUCIO MOZAK

Offline jrlotpi

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 712
Re: odabir elise
« Reply #10 on: February 17, 2009, 12:44:23 AM »
Coko ovo je odlicno sto si prezentovao mislim i na druge postove ,mislim da su informacije zlata vredne za pocetnike u ovom hobyju ovakve postove treba drzati uvek na vrhu radi lakseg nalazenja.
Eto i predloga ako se slazete da sve obrazvovne postove  zakjlucate na vrhu

Offline osy

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 69
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #11 on: July 13, 2011, 02:06:31 AM »
Moze li neko da mi pomogne oko objašnjenja; koja je razlika izmedju propelera koji nosi naziv THIN ELECTRIC i SLOW FLYER? Pošto mi treba za model koji ima motor od nekih 930KV, dimenzije znam koje trebaju, samo neznam za koju da se odlučim od te dve vrste.

Hvala unapred!

Offline saxpg

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1734
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #12 on: July 13, 2011, 09:33:48 AM »
U principu su jedno te isto, ali slow flyer je cini mi se malo fleksibilnija i samim tim bolje iskoriscena kod malih modela.
Medjutim nema nista bez eksperimentisanja i najbolje je da uzmes i jednu i drugu i uporedis ih na modelu.

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #13 on: July 13, 2011, 09:48:37 AM »
Hm, pa nisu jedno te isto. Sama rec kaze o cemu se radi, slow fly elisa ide na slow fly modele, znaci ima najbolju efikasnost pri manjim brzinama kretanja modela. Kao thin electric bi se mogle definisati sve elektro elise, to je vise da se skrene panja da se one ne stavljaju na SUS motore zbog vibracija. No u svakom slucaju ekpeimentisanje je najbolji pokazatelj.

poz
« Last Edit: July 13, 2011, 11:48:42 AM by magic »
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3336
Re: Koji propeler za koju velicinu motora
« Reply #14 on: July 13, 2011, 11:50:26 AM »
Thin electric elise imaju tanje (uže) krake. Postoje elise i sa širim kracima i obično imaju oznaku "W" (wide). APC ima takve propelere...

Slow flyer elise su namenjene za modele koji sporo lete i obično se postavljaju na male stiroporce, shock flyer-e i slične modele...

Kad sam pre par godina pravio i leteo malog "pljosnatog" Sukhoi-a, koristio sam par propelera i to: 10x3, 10x4,7 i 10x7...
Razlika je da sa 10x7 model mnogo bolje vuče, ali samim tim troši i malo više struje.
10x4,7 mi je za taj model bila najbolja, a 10x3 je sve to radila, ali sa jedno 4-5 klikova palice gasa više nego 10x7. Model je sa ovom elisom bio malo "tromiji"...
Ako bi mogla da se "povuče paralela" sa kolima, sa 10x7 je kao kad na autu daš pun gas u drugoj, sa 10x4,7 u trećoj, a sa 10x3 u četrvtoj brzini...

Kod SUS motora, zona najvećeg obrtnog momenta je veoma bitna i dobro je znati koji su to obrtaji za odredjeni motor.
Recimo za Zenoaha GT 80 to je oko 6500 o/min.
Kad je prvi Hellcat leteo (nisam tada o tome vodio računa, nego sam postavio propeler koji sam video da svi koriste) sa elisom 24x10 imao sam oko 5950 - 6000 o/min. Model se jedva "vukao"...

Tek kasnije, merenjem, saznao sam da je sa tom elisom vučna sila bila oko 12,4 kg.
Se elisom 23x8, obrtaji su se popeli na oko 6600 - 6700 o/min i vučna sila se "popela" na 13,8 kg.
Sa nešto manjom elisom 22x10, dobio sam 7200 o/min, ali je vučna sila "pala" na 13 kg...

Pozdrav

Mirče