Author Topic: Elektro jedrilica Roda 2  (Read 5806 times)

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #60 on: March 09, 2020, 01:05:33 PM »
Uške ... vrh uprošćen tako što je skraćen u odnosu na plan, sve je obrušeno na meru (!? nije baš najtačnije),  treba još napraviti i ugraditi rogove na elerone za RC komande pa bi moglo sve da se presvlači ...
« Last Edit: March 09, 2020, 01:08:30 PM by SloMi »

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #61 on: March 14, 2020, 07:06:39 PM »
Ovi RC rogovi su od pločice za štampana kola (PCB 1.5mm jednostrana Vitroplast) isečena na meru cirkularom sa dijamantskim prahom. 
Dva levo su za flapsove, dva desno su za elerone.
« Last Edit: March 14, 2020, 07:08:52 PM by SloMi »

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #62 on: March 18, 2020, 06:09:27 PM »
U ovom trenutku krila u kosturu su završena i obrađena, koren centroplana je obložen staklenom tkaninom 25g/m2 imprenisanom epoxy lakom razređenim sa 100% metilalkohola. Još preostaje presvlačenje termoskupljajućom folijom, ugradnja servoa i kabliranje i  povezivanje krila i zakrilaca. Masa svega što je na slikama je 289 g.

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #63 on: March 19, 2020, 11:35:20 AM »
Шта год то значило овај тест показује да центроплан издржава централно оптерећење од 30 Њутна

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #64 on: March 19, 2020, 10:05:44 PM »
Сад збиља, шта то испитивање значи? Покушаћу да импровизујем одговор. По мени то значи да ће овај модел када буде завршен
имати фактор преоптерећења  од најмање 10. Како то? Па ево како. Центроплани крила могу да носе 3 кг како показује слика, ушке
могу да носе још 2 кг. То је укупно 5 кг. Ако цео модел буде 1 кг, а од тога крила буду 0.5 кг, значи труп ће бити 0.5кг,  те је дакле
фактор преоптерећења н=5кг/0.5кг=10.  Шта мислите о овоме? Да ли ће то бити довољно за Ф5Ј?
« Last Edit: March 19, 2020, 10:07:58 PM by SloMi »

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 291
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #65 on: March 20, 2020, 10:19:42 AM »
Kao prvo da čestitam na pedantnosti izrade modela. Prava škola izrade modela. Još da je bio deo sa izradom ramenjače i radovima sa karbonom moglo bi to da bude bukvar za izradu relativno jednostavnih i jeftinih jedrilica, što mislim da je i bio cilj. Odlična varijanta za domaći F5J. Još jednom, čestitam.

Što se težine tiče sumnjam da će model biti oko 1kg težine. Sa SUP-om sam imao ohrabujuće rezultate u toj ''goloj'' varijanti a onda je ugradnjom svega ostalog (čemu nikako ne možeš da smanjiš težinu osim, možda, kablovima), težina krenula vrtoglavo uvis. Da zaključim - RTF sve ispod 1300 gr. biće pravi podvig.

Kod takmičarskih modela težina praznog modela prilično varira. Set-up je manje više isti u par grama kod svih. Explorer se do sada pokazao kao narasprostranjeniji i najuspešniji model a nije najlakši.

Što se tiče čvrstine, koliko sam ja uspeo da shvatim, cilj je što lakši a što čvršći model gde se čvrstina traži, ne samo zbog uvijanja po raznim osama već i zbog načina sletanja gde se modeli vrlo često, nemilosrdno ''bodu'' u tačku. Ko je gledao klipove na You Tube-u zna o čemu govorim.

Ono što je, po meni, daleko važnije je setovanje modova i raznih miksova u njima. A to opet zavisi, osim znanja, i od stanice, servoa ...

I kao najvažnije, trening, trening, trenig dok ne padneš u nesvest a kad se osvestiš, sve ispočetka.

Pozdrav. Pratim radove i dalje.

p.s. Trebalo bi napraviti po sličnom principu i trup pa makar samo prednji deo.

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #66 on: March 20, 2020, 06:13:35 PM »
Hvala Miloše na čestitkama. Biće i o izradi trupa ali krila su još uvek aktuelna. Nakon presvlačenja levog centroplana pokazali su se i mali problemi. Naime termo skupljajuća folija žestoko vuče i ako  krajnja rebra nisu dovoljno čvrsta folija ih iskrivi pri peglanju. To mi se i dogodilo pa ću sada morati da skinem deo folije, ukrutim granična rebra i ponovo presvučem te delove. Sada imam vremena na pretek pa polako: napred dva, nazad jedan, pa ponovo. Do juna verujem da ću završiti. A što se tiče letenja i vežbanja to naravno važi za mlađe a za mene je najvažnije da u maju ili junu uopšte izađem na livadu i poletim ovaj model ... takmičenja ni nema...

Online dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1043
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #67 on: March 20, 2020, 06:42:48 PM »
Ima li oakve fotografije u vezi tog defekta ,ako nije problem koja je folija u pita ju pa se to desilo ,transparentna ili klasicna

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #68 on: March 21, 2020, 07:57:09 AM »
To je kineska transparentna, vrlo jaka, 50g/m2 ...
« Last Edit: March 21, 2020, 08:09:24 AM by SloMi »

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #69 on: March 21, 2020, 12:48:26 PM »
Odlučio sam da ostavim ovako kako je. Ali uške, koje još nisam presvlačio, sam samo malo korigovao praveći otvorenu kutiju oko otvora za kabl između prva dva rebra...  To je trebalo da uradim i na centroplanima ali sada je kasno ... nije strašno
« Last Edit: March 21, 2020, 12:58:48 PM by SloMi »

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #70 on: March 24, 2020, 04:36:00 PM »
Pošto prethodna mera nije dala očekivano poboljšanje pri presvlačenju preduzeo sam još dve 
mere: 1. formiranje pomoćne ramenjače do gdezda servoa, 2. zaštita karbon ramenjače od
prejakog zagrevanja kod preglanja ... Za ovo drugo sam koristio srebrnu monokot foliju da
odbija toplotne zrake i sunčevo zračenje na livadi. Pošto imam dosta one ljubičaste folije možda ću
to uraditi i na već presvučenim delovima krila ... ali neću žuriti.

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #71 on: March 24, 2020, 10:24:49 PM »
Miloše pogledaj dve slike u Replay#25 , tamo je prikazan postupak izrade karbon ramenjače na centroplanu.

Na pomoćnoj poliester (PES) foliji na stolu (ja koristim neku PES traku od 5 cm) razmeri se karbon roving preseka 1.5 mm2. Zatim se taj roving rasporedi da sva vlakna budu paralelna i da se ne upredaju sa drugim vlaknima. Ako to postoji i ne može da se rasprede onda taj struk nije dobar i uzima se sledeći. Struk se zatim prstima zategne i rasporedi da se dobije tanja karbon traka dimenzija oko 0.3mm x 5mm do 0.2mmx7.5mm. Zatim se temeljno umeša 3grama epoxi smole tipa L sa 0.75g epoxy otvrdnjivača tipa EP 163  (težinski odnos lepak:otvrdnjivač=4:1) i zatim četkicom natopi karbon struk s kraja na kraj.. Idealno je koliko grama karbona toliko grama epoxi lepka ali obično ode više lepka što nije preporučljivo. Zato kada je struk namazan onda se istiskuje višak lepka prstom i formira se neprovidna karbon traka širine 10mm i debljine 0.15mm . Namaže se epoxy lepkom ležište ramenjače i u njega prenese se ispružena karbon traka, koja se po potrebi još malo rasporedi po širini. Ostavi se 3-4cm više karbona od dužine ramenjače da se spolja može zategnuti prstima.

Kada se naslaže potreban broj namazanih karbon traka  jedna preko druge ramenjača se prekrije PES trakom zategnutom i fiksiranom na stolu pa se preko ramenjače stavi duži lenjir otežan tegovima i sve ostavi da miruje 24h, itd. ...Naravno posle se odseku viškovi karbona  i naknadne korekcije karbona nisu moguće zato uvek proveravajte sami sebe više puta..

Da bi epoxy lepak potpuno natopio sva vlekna karbona može se lepak razrediti metil alkoholom (metanolom) od 50 do 100%. U toku očvršćavanja epoksi lepka alkohol će potpuno ispariti i sva karbon vlakna će sigurno biti impregnisana i povezana u kompaktnu karbon traku.

Ja odmeravanje komponenata lepka vršim pomoću precizne elktronske vage i doziranje komponenata radim iz špriceva za injekcije u kinder jajetu diretno na vagi...

« Last Edit: March 24, 2020, 10:33:33 PM by SloMi »

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #72 on: Yesterday at 08:46:23 PM »
Presvučena krila
-------------------
Presvlačenje ovih krila je pravi izazov. Ja sam koristio kinesku transparentnu
foliju ljubičaste boje od 50 g/m2 za koju sam konstatovao da je vrlo jaka i jako
se skuplja kada se zagreja peglom tako da savija granične balza letvice. Da sam
to znao ranije sigurno bih granična rebra pravio od balze mnogo veće debljine.
Ovako imao sam grdnih problema i baš sam se namučio. Neke stvari zbog toga moraću
malo i da korigujem na već presvučenim krilima putem improvizacije, jer da skidam
foliju ne pada mi na pamet. Biće kako bude. Ali biće sve na broju i u funkciji.

Slika je loša jer je pravljena u sobi od 4 metra i krila su 3 metra.

Sada već može da se govori i o masi krila. Presvučena krila imaju masu od 360 grama.
Kada se dodaju bajoneti (32g), servoi sa kablovima (115g), najlonski vijci za držanje
krila na trupu (2g), poklopci servoa (?? g) i PCB pločica (?? g) cenim da će krila dostići
masu od 520 do 530g.  Videćemo  uskoro.
« Last Edit: Yesterday at 08:56:01 PM by SloMi »

Online dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1043
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #73 on: Yesterday at 10:10:15 PM »
pa ako si se elementi izvitoperili u istom smeru jedno od drugog problema nece biti ,tu su i eleroni za korigovanje po nagibu tako da ta vitoperenja se mogu anilirati preko tih elerona ,i sa samom postavkom elerona nulte tacke i u toku leta

problem se javio i kod mene na izradi horizontalca za veliku jedrilicu ali sam je nazalost morao eliminisati i ojacati te krajeve rebara ,posto sam radio sa tankom niti karbona od 0.1mm morao sam da dodajem jos jedan sloj ,tako da sam dobio malo na masi ali neznatno mnogo ali sam zato dobio na jacini i te kako , pored toga horizontalca istose manifestovalo i kod krila za gubija ali na svu srecu otisle su mi obe uske u negativu pa je ispalo kao da sam ih namerno tako uradio i odradio ,let sa njom je jako inzvanredan i ne zalim se sto se to desilo ,cak sam i zadovoljan ,slicno kao kad se da negativan ugao uski kod klase f1a,sad leti bez premca i stabilna je pri penjanju pod motorm i nemam kriticnih tacki za stol ili kovit

bice to dobro ,samo napred pa ce jos malo i da se isproba

vedro

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 297
Re: Elektro jedrilica Roda 2
« Reply #74 on: Yesterday at 11:47:11 PM »
Mislim da se ništa nije izvitoperilo, nego je između uške i centroplana nastao malo veći prazan prostor,
koji sam ja ispunio tako što sam spolja nagojio rebro uške. Sad je sve još jače!!!