Author Topic: SUP 19  (Read 9828 times)

Offline stevapn

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: SUP 19
« Reply #45 on: August 05, 2019, 09:38:38 AM »
Pročitao sam to Drelino uputstvo odavno i tako podesio sve jedrilice osim Astre. Kad nju uvedem u poniranje, tako lepo zamaše krilima, flutter, da nema šanse išta da vidim! Imam utisak da će da se raspadne!

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 355
Re: SUP 19
« Reply #46 on: August 05, 2019, 06:20:22 PM »
Predpostavljam da na uškama krila imate preveliko negativno vitoperenje, što je odlično za sletanje i za let malom brzinom ali
je loše za veće brzine jer vrhove krila savija nadole ...

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 358
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS RESTORATION
Re: SUP 19
« Reply #47 on: August 05, 2019, 08:45:15 PM »
Evo jednog lepog snimka koji sam davno gledao. Ako tako izgleda Astra, to je jezivo. Da ne govorim koliko je užasan zvuk, kada otpočne flutter. Meni je na Kwiku dva puta flaterovao vertikalac i avion bi tom prilikom zaplivao kao riba kroz vazduh...


Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #48 on: April 06, 2020, 09:39:16 PM »
SUP 19 je, nakon zimske intervencije, ponovo poleteo. Ponovo se sve mora podešavati jer je rep pretrpeo skraćenje i olakšanje pa se i težište delimično pomerilo ali se već sada može reći da će se sve daleko lakše utrimovati nego što je to bio slučaj prošle godine. Samo 2 starta (zbog vetra više nije ni moglo) bila su dovoljna za neke zaključke oko trimovanja a i setapa. Pre nabavke odgovarajućih baterija poslužio sam se sa 2.2 20C koja se uz Gliderdrive 3858 840 kv i 13x8 pokazala slaba na maksimalnom opterećenju.

Snimaka leta nema ali su slike tu.

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #49 on: August 03, 2020, 04:25:12 PM »
Sve vreme me je mučila težina koja nije bila na onom nivou kako sam ja to zamislio. Kako nikada ne ostavljam stvari napola, rešim da promenim boom tako što ću starog majstora za F1C modele zamoliti da mi pomogne da napravimo trup od karbona (umesto postojećeg od fibera) i da zamenimo klasičan rep, v-repom.
Milan je uvek tu da pomogne i kao rezultat dobili smo boom težine 58 gr. - po sloj karbona, stakla i nekakve neverovatno tanke prohromske folije. Toliko je to dobro i pedantno odradio da nisam imao srca da ga zamolim i za v-rep.
26895-0

Na red je došla ugradnja bužira za komande. Kako originalnih nema (a neće i ni biti po svoj prilici) nekako nađoh nekakve pecaroške cevčice prečnika 3 mm dužine 600 mm. Kao glavna komanda trebalo je da posluži karbonska šipka od 1,5 mm ali se pokazala kao ne baš najbolje rešenje. Naime prostor za rad oko repnih servoa je kod mene jako sužen i samim tim zahteva dosta ''gimnastike'' tokom rada a karbon te debljine ne podnosi ono što može čeilčna klavirska žica iste debljine.

Jedini način da ubacim trajno u trup je izrada 3 tzv vođice od stirodura za koje je pričvšćen bužir. Možda postoji i drugi način ali zasad je tako i što je najvažnije veoma je lako, a radi.
26897-1
26899-2
26903-3
26901-4

Na red je došao i nosač v- repa gde se, iskreno. nisam baš previše potrudio da to estetski doteram jer su mi čvrstina, težina i funkcionalnost bili na prvom mestu. Obična čamova pločica umotana u karbon. Odabran je ugao od 105 stepeni, a d-boks je odrađen konstruktivno plankiran karbonom. Pokretni delovi su odrađeni iz komada od tvrđe balze presvučeni folijom. U nekom sledećem postu slikaću i to. Delovi su spojeni klasičnim šarkicama a dodatno je razmak zatvoren selotejpom kako bi sprečio produvavnje i povećao efekat podizanja modela.
26905-5
26907-6
26909-7
26911-8

Na red je došlo i letenje. U međuvremenu su nabavljene Tattu baterije 1300 45c koje su dodatno olakšale model umesto ranije 2200. Baterija trpi 3 podizanja do visine na granici vidljivosti što je meni više nego dovoljno. Umesto 13x8 nabavio sam elisu 14x8 (poručio u februaru a došla pre mesec dana) što je dodatno doprinelo bitno boljem penjanju.
Juče smo se posle dugog vremena neletanja ''tražili'' ceo dan. Klikni levo, klikni desno, smanji otklone, traži bateriji mesto, te ''pumpa'' te ''usvirava'' te nova stanica, te se ''gica'' udesno, te ulevo - sve je išlo uz Kalemegdan ... Vetar je dosta doprinosio tome da isprva nisam mogao da je natrimujem a pun pogodak je nastao naravno na kraju dana kad je trebalo da se ide kući. Vetar je stao (a stao je i Stanko sa kosilicom ...) još par klikova i tu smo! Model plovi baš onako kako sam sve vreme tražio od njega. Mirno, ne brzo i izuzetno stabilno bez reakcija koje su mi dotad išle na živce. U zaokretu treba dodati malo elevatora što će biti zadatak da se umiksuje zajedno sa eleronima. Na nalet čeonog vetra blago reaguje a cela stvar se ''pegla'' blagim dodavanjem dubine.

Ceo utisak su pokvarila 3 Corona servoa DS 239 MG koji su pocrkali bez ikakvog jasnog razloga pa nisam imao flapsove. A taman sam umiksovao flapsove i elevator kao pomoć pri sletanju. Dr Stanko ih je pregledao i ustanovio kvar elektronskog sklopa koji upravlja servoom a da su motor i zupčanici potpuno ispravni. Ako neko ima neko rešenje da ih vratimo u život ...

Za sada toliko ...





Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #50 on: August 06, 2020, 05:27:16 PM »
Kovid 19 uzima svoj danak i u ovom našem hobiju. Sve se manje toga može nabaviti kod nas a sve teže dolazi spolja. Upravo se preganjam sa Hobbyking-om oko jednog paketa koji nije isporučen od 03.06. ove godine. No, to je  druga tema.

Jedno od boljih rešenja za komande v-repa je tzv. ball link umesto klasičnih klevisa. Ball link svojom konstrukcijom onemogućava gubitak u hodu servoa a što je slučaj kod rešenja sa klasičnim klevisama.

26913-0   

26915-1

Znači improvizacija. Hornovi su domaća radinost od 1,5mm aluminijusmkog L-profila (poprečno presečen) savijeni na ciljanih 105 stepeni. Ne bih se baš kladio da sam to pogodio 100% ... ali radi. Gubitak u hodu servoa na elevatorima se ne primećuje pri poletanju jer je i takav sasvim dovoljan za podizanje modela. Šta više, morao sam da mu smanjim expo jer je u termici preoštar.

26917-2

26919-3

Sve u svemu cela operacija i eksperiment sa modelom je uspela: novi trup je čvršći i lakši od prethodnog, v-rep takođe. Meni lično, v-rep je lepši i elegantniji od ostalih rešenja. Stvar ukusa. Sve priče o inertnosti (čitaj lenjosti) v-repa, ja nisam uspeo da prepoznam. Dalje, ukupna težina modela je smanjena za nekih stotinak grama što je još jedan od ciljeva koji je postignut. Sada je to 1870 gr što za raspon od 3,6m i dužinu 1,45 nije tako loše.

Nikako da se Bora, Stanko i ja opremimo malo bolje da napravimo jedan snimak leta SUP-19  pa da ova priča dobije svoju potvrdu. Nadam se da ćemo i to ovih dana napraviti.

 




Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #51 on: September 06, 2020, 08:01:01 PM »
Posle određenog broja izlazaka na aerodrom i letova čovek poželi da eksperimentiše pa nekad to izađe na dobro a nekad ne. Čačkajući po stanici umiksovao sam nešto što je trebalo da pomogne a nije i umesto da rastereti letenje taj moj miks je doveo do akrobatskih figura za koje ni sam nisam znao da znam da letim. Svega je tu bilo (čak bi mi i Stanko pozavideo) a krajnji rezultat je lom centroplana. Nije bilo druge  nego da pravimo drugi. Dosadašnja konstrukcija sa ramenjačom ''na kant'' se pokazala kao dosta nežna jer su uvijanja krila zbog velike površine bila poprilična - a na vetru da i ne pričam.

Profil je ostao isti AG24/AG25 s tim što je ramenjača zamenjena sa karbonskom cevi 12/10 mm, rebra su nešto gušća ali su i dodatno ojačana karbonskim trakicama ''preko leđa i stomaka'' što bi rekao jedan stari modelar. Sve zajedno ide u karbonski d-box a uz poveznu gredu ide još jedna karbonska cev 4x4 mm. Na napadnoj je karbonska šipka 3 mm.

Ramenjača je sastavljena na sredini a sastav je ojačan aluminijumskom cevčicom 10/8mm dužine 20 cm
27079-0
27081-1

Rebra su sečena na laseru. Rebra koja nose bajonet za uške su od 2mm špera i imaju dodatna ojačanja a ostala rebra su od 3 mm balze.
27083-2
27085-3
27087-4

I polako se krenulo u ređanje rebara.
27089-5
27091-6
27093-7
27095-8

Za sada toliko

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #52 on: September 11, 2020, 01:55:49 PM »
Srednji deo centroplana je planiran da se ojača zbog naleganja na trup i bušenje rupa za šrafove i konektor db-9. Donji deo je ojačan karbonom zbog šrafa koji bi bez njega ostavljao udubljenje u balzi. Gornji deo ide u karbonski d-box pa je samim tim mesto za šraf ojačano.
27133-0
27135-1
27137-2
27139-3
27141-4
27143-5

Bajonet za uške. Osim prvog još 4 prva rebra od špera 2mm. Čvrstina je dobila prednost u odnosu na težinu.
27145-6
[ Specified attachment is not available ]

Ojačanja povezne letvice
27149-8

Flap
27151-9

Offline stevapn

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 453
Re: SUP 19
« Reply #53 on: September 11, 2020, 02:27:51 PM »
 :)aplauz

Offline SloMi

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 355
Re: SUP 19
« Reply #54 on: September 11, 2020, 02:35:52 PM »
Vidim da si za ramenjaču izabrao karbon cev 12/10 mm, a na slici se vidi da je od karbon platna.
Da li će to biti dovolhno čvrsto na savijanje krila?



Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #55 on: September 11, 2020, 03:37:13 PM »
To sve zajedno ide u karbonski d-box. Trebalo bi da bude dovoljno jako ... Naravno, ako se izbegavaju jak vetar i željene i neželjene akrobacije.

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1130
Re: SUP 19
« Reply #56 on: September 11, 2020, 03:40:30 PM »
Kako zatvaras D-box

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #57 on: September 11, 2020, 05:38:06 PM »
Postoje 2 varijante:

 - da ostane otvoren sa zadnje strane jer je ramenjača (karbonska cev) jako blizu - manja težina

 - da se zatvori ulošcima između rebara koji su obrađeni da nalegnu na ramenjaču - teža varijant

Offline dejan_ts

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1130
Re: SUP 19
« Reply #58 on: September 11, 2020, 06:45:46 PM »
Moj savet,obavezno zatvori D-box,nemas ramenjace gde ces da okacis D-boxa da ostavis bez popuna onda ti nije formiran D-box i nicemu ti ne vrsi posao a zatvaranjem D-boxa sa bocnim popunama i to u dva reda dobices strasno jako krilo,pa sagledaj i vidi sta i kako

Pozdrav


Vedro

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 332
Re: SUP 19
« Reply #59 on: September 14, 2020, 10:17:43 AM »
Vertikala za zatvaranje d-boksa postavljena
27159-0
27161-1
27163-2
27157-3