Author Topic: Пројекат М 1723  (Read 10255 times)

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Пројекат М 1723
« on: April 12, 2019, 10:31:11 PM »



Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #1 on: April 14, 2019, 09:29:20 PM »

Време је да се прави нешто ново.
Још од студентских дана ме је привлачио један авион који је оставио траг у југословенском ваздухопловству. За мене врло атрактиван својим изгледом.
Значи овог пута ће то бити летећа макета, ништа куповно, биће уникатно и наше домаће.
Да не дужим даље, ради се о ловачком авиону ИКАРУС ИК 2.
Осим своје атрактивности (бар за мене), врло је погодан за модел. Био је високо крилац, са аеро профилом крила сличном аеро профилу „CLARK Y“ (ако можда и није био баш он). Поред овог је имао и неувлачећи стајни трап.
Велики проблем је био што од овог авиона није сачувано ништа од техничке документације већ само одређен број фотографија, и то не велики.
Неколико домаћих аутора је помоћу тих фотографија реконструисало три пројекције као и пресеке авиона. Мислио сам да нешто од овога искористим за своју градњу. Анализом доступног материјала установио сам да, бар за мене, има непрецизности и нетачности па сам одлучио да сам одрадим цртеже за свој модел.
Пратећи своју идеју полако сам се бацио на посао и у слободном времену помало „кљуцао“ документацију за овај модел. Ово је потрајало више од две деценије. Посао сам радио на рачунару са више програма за цртање и виртуелно моделирање. Радио сам стваран авион у реалној величини, да би на крају, по избору размере, све прерадио на модел.

Резултат тог рада је следећи:





















О овом авиону, како о изгледу и техничким карактеристикама тако и историјату, уколико већ нисте, можете се информисати у тексту колеге Ненада Миклушева објављеном у часопису МАКЕТАР ПЛУС.

http://www.maketarplus.com/dokumenta/2013-03.pdf

Колега Миклушев се дуго бави овом тематиком. Предходни чланак је само један у великом низу његових радова на ову тему. Тако су и моји почетни радови, у великој мери, управо били ослоњени на његов рад.


Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2231
Re: Пројекат М 1723
« Reply #2 on: April 14, 2019, 10:25:25 PM »
UUU Presko, prelepo. Jedva cekam da krene gradnja.

Koju velicinu planiras i kakav setup?

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1089
Re: Пројекат М 1723
« Reply #3 on: April 14, 2019, 11:38:10 PM »
Odlicna ideja za novi model, cekamo nastavak price.

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #4 on: April 15, 2019, 09:50:01 PM »

Следећи корак у изради модела је био да дефинишем његову величину, односно размеру у којој ћу га радити.
Са гледишта атрактивности пожељно је да овакви модели буду што већи. Међутим, има и разлога који ограничавају његову величину: цена, транспорт, чување итд.

Већ сам имао мотор SAITO 100, који има око 2KS, и било јe логично да њега искористим. Овај мотор, кад су у питању овакве летеће макете, може да повуче, без проблема, модел од око 5 - 5.5kg. Искуство казује да за ову врсту модела специфично оптерећење крила треба да буде максимално до 10kg/m2. Значи да би површина крила модела требала да буде око 0.5 до 0.55 m2.
Површина крила авиона је била 18 m2. Размера је квадратни корен односа површине крила авиона и крила модела, а то је, у овом случају,  између 5.72 и 6. Логично је да  сам одлучио да радим модел у размери 1:6.
Размах крила авиона је био 11.4m, што значи да би размах крила модела био 1.93m. Дужина авиона је била 7.88m, што значи да би дужина модела била 1.31m.

За почетак сам, уз мотор, набавио одговарајићи носач мотора и резервоар за гориво. Осталу опрему ћу набављати постепено, како радови буду одмицали.










Online dejan_ts

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 938
Re: Пројекат М 1723
« Reply #5 on: April 16, 2019, 10:57:37 AM »
Lep izbor modela ali ako ga vec radis uradi ga barem na 2,4m ili 2,5m ,

Znajuci kako pravite modele i dajete sve od sebe tokom izrade mislim da bi veci raspon bio bolje uocljiv na nebu a takodje i na zemlji


Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #6 on: April 16, 2019, 12:25:15 PM »

@ dejan_ts

Та величина ми је много компликована.

Тражи много већа новчана улагања, пре свега набавку новог мотора.

Немам где да чувам у стану, поготово ако се определим за бензински мотор, а што би било готово сигурно.

Проблематичан би ми био и транспорт на ливаду.

И на крају радови су већ започети и повратка више нема,


Online dejan_ts

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 938
Re: Пројекат М 1723
« Reply #7 on: April 16, 2019, 02:44:10 PM »
Sve prema svojoj mogucnosti sta je tu je na vama je da ga napravite i nama prikazete
 (res) (res) (res)

Ja se nebih libio da ga pravim u vecoj meri ,meni je ovde sve na dohvat ruke ,garaza ispod prozora ,aerodrom na 2km .prostora na pretek .ali samo jedno fali .vreme za pravljenje i dobre volje da se stvori nesto dobro,veliko i na kraju lepo

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #8 on: April 17, 2019, 11:01:13 PM »

Сада је на реду било да донесм одлуку о начину градње модела.

Ту није било много дилеме. Труп правог авиона је био од челичне решетке, при чему је предњи део био обложен алуминијумском оплатом, а задњи дрвеним уздужницима и платном. Крило је било класичне конструјције пресвучено дуралуминијумон. Репови су били решеткасте металне конструкције пресвучени платном.
Одлучио сам да сви алуминијумски панели који су били код правог авиона, код мог модела буду од композита, епокси смоле и стакленог платна. Ово практично значи да ће предњи део трупа модела бити од композита, а задњи део трупа од дрвених летвица и биће пресвучен Solartex-ом.
Крила и репови ће бити класичне градње, балза, авио шпер, смрекове летвице и где је потребно пресвлака од Solartex-а.
За почетак је требало да авион умањим шест пута и да га технолошки преправим на модел.
Почео сам од предњег дела трупа.









Истовремено сам измоделирао мотор, носач мотора и резервоар за гориво. Ово је било потребно да бих могао да разрадим конструкцију трупа.
















Offline raddde

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 120
Re: Пројекат М 1723
« Reply #9 on: April 18, 2019, 09:09:42 AM »
najzad nesto pametno, za videti...nek' je sa srecom...pohvale za izbor.... znam da si stara skola,novog kova  :)....i da volis klasicne tehnike...meni ovaj prednji deo dusu dao, za neku 3D stampu... da se nabaci na klasicnu konstrukciju od letvica...crtez sa detaljima imas sto je 80posto posla...tako se meni ucini...
cekamo nove postove...
poz
rade
tko lijeti,
vredi

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #10 on: April 20, 2019, 11:25:37 PM »

Када сам мотор, носач мотора и резервоар за гориво убацио у предњи део трупа, то је изгледало овако.



Прилично складно.

Био сам задовољан и могао сам да наставим са разрадом конструкције.
Од овог тренутка посао је могао да се одвија на два колосека.
Први, пројектовање и израда предњег дела трупа од композита и други, пројектовање задњег дела трупа.


Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #11 on: April 22, 2019, 10:21:33 PM »

Као што сам већ рекао, предњи део трупа ћу правити од композита.

Редослед радњи је следећи: прво се направи модел трупа, затим се са модела одлије калуп и на крају се из калупа лије сам труп.

Сличне ствари сам већ радио (поклопци мотора и точкова за пројекат М1022 и још пар ствари), тако да сам већ имао разрађен поступак. Основа модела трупа је од стиродура, пресвучена кором од композита, али отом потом.

Први корак је био да дефинишем карактеристичне делове трупа и припремим шаблоне за сечење стиродура.

Проценио сам да је најбоље да сегменте модела трупа правим од стиродура дебљине 30mm, па сам набавио две табле истог. Пресеке трупа, а потом и шаблоне сам прилагодио овоме.















Сад сам могао да отпочнем са радовима.


Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 283
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: Пројекат М 1723
« Reply #12 on: April 23, 2019, 07:14:08 AM »
Prežo, što se toliko mučiš metodom koju smo čitav život koristili. Kad već imaš kapotaž u Autocad-u, optimizuj ga i exportuj u File format za 3D štampu i tako napravi bebicu. Posle lako sa toga možeš skinuti kalup. Ili, čak, možeš da napraviš taj deo i u celosti na 3D printeru. Ima mnogo firmi koje vrše uslužno 3D štampu, možda i neki od modelara na forumu ima 3D štampač...

Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #13 on: April 23, 2019, 09:50:40 PM »

Мало се радило на рачунару и припрема за сечење на ласеру је била готова.





Шаблоне сам исекао од авиошпера дебљине 1.5mm.







Овим је градња модела званично почела.


Offline presko

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 925
Re: Пројекат М 1723
« Reply #14 on: April 30, 2019, 09:21:16 PM »

Пронашао сам рам са цекас жицом и трафо за сечење стиродура односно и стиропора.





Рам и трафо сам, пре око двадесетак година, позајмио од Радована из Панчева и још му нисам вратио. Исто толико дуго га нисам ни користио.
Започео сам са сечењем највећег комада.



Прво сечење на габаритне комаде, које сам међусобно полепио петоминутним епокси лепком.











Потом сам одговарајуће шаблоне, двострано лепљивом траком, налепио за бочне стране припремљених комада, један па други. Поступак је такав да се, са истим шаблонима, раде одвојено лева и десна половина трупа па се на крају лепком споје.