Author Topic: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO  (Read 9731 times)

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 259
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #60 on: June 12, 2019, 02:02:54 PM »
 U gomili mermory stick-ova koje imam u kopirnici nalazio se softver od prošle godine, mislio sam da sam ga izgubio a par meseci mi je trebalo da ga napravim i unapredim i testiram. Poludeo sam! Sve sam živo prevrnuo - nema ga! Organizatora sam na vreme obavestio da sam ga izgubio i da mora da nađe neko drugo rešenje.

Kako to obično biva, softver tj usb flash sam pronašao ali sasvim slučajno, (prilikom rada greškom dao sam svoj a uzeo isti takav tuđi flesh) pošteni pronalazač ga je vratio ali je već bilo prekasno. Dakle, softver postoji, imamo ga i unapređen je u odnosu na prošlu godinu, testiran je i radi besprekorno. U sledećih nekoliko godina, bolji nam neće trebati. A ako neko ima dobru volju da napravi bolji, rado ću mu pomoći.

Jedan od problema je i taj što pravilnik kao takav nije usvojen (ili bar ja ne znam da jeste) od strane VSS. Usvajanjem pravilnika bi se stvar podigla na viši nivo i ne bi bilo više nikakve improvizacije. Sloba je tu potpuno u pravu. Imaš, brate pravilnik za tu klasu, opšti pravilnik FAI, pravilnike VSS, prouči pa vidi da li ti to možeš ili ne. Iz godine u godinu bi se time učvrstila i pravila klase ali i obaveze organizatora. Savez bi to mogao da prekontroliše prilikom prijave organizacije i da sa dotičnim klubom stupi u kontakt da se vidi može li se to i ima li se sa čim. Ako nečeg nema, da se vidi može li se nabaviti, pozajmiti i sl. Nama je prošle godine AK Zemun izašao u susret pozajmivši nam gotovo svu opremu koja nam je trebala a sve to zahvaljujući Lazi i Nikoli Borovcu (čiji doprinos ističem u svakoj prilici). Sa druge strane pomenuta dvojica i predsednik VSS su i u drugim oblastima dali svoj veliki doprinos.

Zašto svega toga nije bilo ove godine, nije pitanje za mene. I ja se pitam.

Dakle, da zavšim (i neću više pisati na ovu temu) sve je već isprobano i funkcioniše samo treba to primeniti.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #61 on: June 13, 2019, 01:42:54 AM »
Što se usvajanja pravilnika tiče, možda su ljudi iz VSS pametni jer čekaju da odrastemo dovoljno da bi nam pravilnik bio što bliži FAI propozicijama i da bismo pregrmeli sve dečije bolesti koje su prirodan proces odrastanja.

Za sledeću godinu treba svi da se udružimo i napravimo novi pravilnik (doteramo postojeći) i prilagodimo software. Ovde možemo i da se dogovaramo sa takmičarima. Mislim da nas ima dovoljno zainteresovanih koji će u tome svemu pomoći. Mislim da imamo i pameti i znanja da to sve ljudski uradimo za sledeću godinu, a ja bih se radovao i za neko drugo takmičenje ove godine, nema veze i ako je nezvanično.

Dakle, suština je da smo se dogovorili i spoznali da moramo svi zajedno da bismo imali takmičenje koje valja i vredi. To je sjajna vest.
« Last Edit: June 13, 2019, 01:53:01 AM by Stanko BG »

Offline SloMi

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 223
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #62 on: June 13, 2019, 06:29:02 PM »
Podržavam ovu diskusiju i sve iznete ideje. Važno je znati šta želimo da postignemo svi zajedno ...
 

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #63 on: July 09, 2019, 01:13:23 AM »
Pre neki dan išao sam na letenje sa mojim komšom Borom. Ponesoh Extru 300S na kojoj je Saito 125. Istini za volju, još uvek nisam uspeo da popravim sve nedostatke koje ima ovaj avion, a motor poglavito.

Nakon što smo Bole i ja uspeli da otkrijemo da je račva za punjenje goriva falširala i da motor zbog toga nije imao pravilan natpritisak, a samim tim ni dotok goriva, popravili smo kvar i, sada je trebalo da, prvi put nakon popravke, motor uštelujem i poletim avion. Takođe, skratili smo tom prilikom i crevce za iberlauf, jer je motor imao povratni pritisak u karteru. Crevce iz kartera koje je prethodni vlasnik ugradio u model bilo je duže od jednog metra, a promera 2mm, te se motor gasio na leru nakon pola minuta rada. Potpuno ga razumem zašto je ovo crevo ugradio - Saito izbacuje na iberlauf više goriva nego na auspuh.

Bora mi je asistirao u čitavoj akciji i neizmerno mu hvala jer Saito čovek ne može sam pokrenuti - u uputstvu piše da se motor ne startuje rukom već starterom tako što jedan čovek vrti elisu, a drugi postepeno dodaje gas na radio komandi. Vrlo smo brzo uštelovali motor i leteli nekoliko startova bez greške. Potom sam stavio kapotaž na avion i on se posle 6 minuta rada ugasio. Kada sam pipnuo glavu motora, bila je pretopla. Dakle, motor se pregreva kada je prekriven kapotažom! Odlično... Još mi je samo to trebalo...

Nakon naučene lekcije na aerodromu, danas sam pristupio modifikacijama. Čitao sam sve moguće knjige o deflektorima na LYCOMING
motorima i naučio da topao vazduh (pri temperaturi od oko 100 stepeni Celzijusa) zaprema nekih 20% više prostora, te da izlazne žaluzine na kapotažu treba da su najmanje za jednu petinu veće površine od ulaznih otvora.

Evo kako je kapotaž izgledao pre prepravke:






Jasno se može zaključiti da je površina ulaznih i izlaznih otvora bila gotovo jednaka, ako ulazni otvori nisu, možda, bili i veći od izlaznog otvora - mrzelo me je da računam.

Posmatrajući slike prave Extre, shvatio sam da ispod spinera postoji usisnik za hladnjak ulja, koji sam odmah napravio (da bude u skali, koliko-toliko). Vazduh koji će kroz taj otvor ulaziti u kapotaž, trebalo bi da hladi auspuh - glavni induktor toplote:





Sve sam otvore prorezao biaxom. Kada sam otvorio usisnike, približno sam izračunao njihovu površinu - aproksimirao sam njihov oblik kao da su u pitanju tri trapeza. Obavezno sam računao površinu projekcije tih otvora pod pravim uglom u odnosu na struju vazduha: dobio sam da je površina svih otvora 3900 mm2. Dakle, površina izduvnog otvora mora biti najmanje P=3900*1.2=4680mm2. Ja sam potom napravio maksimalni mogući otvor, a da avion i dalje liči na letelicu: 110*70mm što ima površinu od 7700mm2. Više nego dovoljno. Takođe, otvor koji sam napravio sa donje strane kapotaža pomerio sam ekscentrično prema strani na kojoj je motor - ne mnogo vidljivo, tek da pomognem strujanju vazduha. Evo kako izgleda kapotaž nakon prepravki:


Tanku sponu, koju sam ostavio da bih sačuvao oblik kapotaža, ojačao sam karbonskim tračicama - zalepio sam ih PASCO FIX-om:


Međutim, tu nije bio kraj prepravki - odlučio sam da konstruišem i izmodeliram deflektor iza glave motora koji će usmeravati vazdušnu struju prema donjem otvoru na kapotažu. Evo, kako je to realizovano:




Deflektor sam primakao glavi motora, a bliže karteru je on malo udaljen od cilindra - ideja je da se vazduh koji struji preko glave motora ubrza jer je tu neophodno bolje hlađenje. Opet, odmakao sam deflektor nekih pet milimetara od motora na najbližem mestu, a da ne smeta kapotažu. Kada sam postavio kapotaž, jedva da je bilo mesta; morao sam malko da ošmirglam noseću kobilicu deflektora, kako bi kapotaž stao na svoje mesto.

Naravno, nakon završenog konstruisanja, skinuo sam motor i čitav deflektor premazao epoksijem kako bih ga impregnirao i zaštitio od toplote, goriva i masnoće.

Ostaje još samo da ponovo probam avion i vidim da li se motor i dalje pregreva.

P. S.

Tog dana kada smo Bora i ja bili na letenju, toliko je bilo vruće da se na usisnoj grani motora hvatao kondenz, kao što se stvara na cevima klima uređaja... Zaista smo odabrali ekstreman, afrički dan. Da ne pričam koliko su mi pocrvenele ruke i vrat :)
« Last Edit: July 09, 2019, 02:14:43 AM by Stanko BG »

Offline schumi_SRB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #64 on: July 10, 2019, 08:55:14 AM »
Pozdrav ljudi, zanima me da li postoje neki posebni uslovi-pravila za dolazak i letenje na aerodromu? Dosta mi je blizi od 13. Maja i onog puta kod Ugrinovaca gde sam leteo.
Mozda bih cak i radnim danima mogao da ugrabim vreme za letenje, pa bih voleo da me neko uputi od iskusnijih clanova :)

Hvala!

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #65 on: July 10, 2019, 11:02:27 PM »
Ćao, Schumi.
Pošto aerodrom pripada vojsci, a Aeroklub ima pravo da koristi aerodrom (podjednako kao i fabrika "Utva"), neophodno je da se učlaniš u naš klub i da dobiješ člansku kartu da bi mogao nesmetano da letiš. Takva su pravila.

Pista se redovno kosi, a mi modelari se trudimo da detaljno pokosimo pistu malom baštenskom kosilicom samo za naše potrebe. Aerodorm je divan: sunce je uvek iza leđa, osim u ranim jutarnjim satima, gotovo da nema velike avijacije, a drugari iz našeg kluba su više nego dobronamerni.

« Last Edit: July 10, 2019, 11:17:02 PM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #66 on: July 10, 2019, 11:07:38 PM »
Večeras sam spakovao Extru i veoma sam zadovoljan kako sve izgleda - sada Extra ima onaj prepoznatljivi "osmeh" na kapotažu...


Jasno se vidi da je izlazni otvor mnogo većeg promera od usisnih otvora:


Evo kako sada izgleda deflektor, kada je kapotaž na svome mestu...




Prilikom ove modifikacije, primetio sam da mi negde curi gorivo na auspuh i obliva ga te se sve zalepilo i obgorelo. Malo sam ispitivao izduvnu granu i otkrio da je na jednom mestu slabo zavarena i da ima otvor. Zato na slikama nema auspuha. Naime, prethodni vlasnik je skraćivao izduvnu cev auspuha kako bi mu čitava pogonska grupa stala pod kapotaž. Morao je da seče i zavaruje izduvnu cev. Ovo je divna ideja, ali je zbog toga neophodno da se obezbedi dobro hlađenje. Sutra ću to da izvarim, obrusim, montiram na model i letelica je spremna za novi pokušaj. Nadam se da će ovog puta sve biti kako treba...
« Last Edit: July 10, 2019, 11:11:23 PM by Stanko BG »

Offline Milos 94

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 259
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #67 on: July 11, 2019, 12:50:27 PM »
A u nedelju samo Janko (Jan Zloh) i ja. A sezona curi li curi ... Nema veze letećemo u decembru k'o ljudi. Uz kuvano vino i rakiju!
Ihaaaj, Bog da nas vidi!

Dakle Janko je peglao nebo svojim p-51 posle remonta motora koji je zvučao zaista fenomenalno zaslugom Stanka koji je i odradio remont.

Ja sam ugrabio malo vremena da testiram SUP-a nakon kompletne izmene repa i premeštanja repnih servoa u prednji deo trupa.
Odradili smo par veoma kratkih letova, malo trimovali model i dok smo se okrenuli, krenula je oluja ... u poslednji čas smo pobegli sa aerodroma. Prilike za neki video nije ni bilo.

Vidimo se za vikend.

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #68 on: July 12, 2019, 12:51:52 AM »
Miloše, planiram u subotu da dođem na letenje... Čućemo se da se dogovrimo za detalje, naravno, ako možeš doći. Sutra popodne ću kositi...

Mnogo mi je drago da je Jan lepo leteo... :)

Danas sam otišao na posao pre radnog vremena i malo modelario. Za početak sam ispeskirao auspuh koji je bio do zla boga musav jer na izduvnoj grani ima malenu rupicu kroz koju je curelo ulje iz izduvnih gasova... Na slici ispod se lepo vidi var koji je prethodni vlasnik napravio.


Rupica se nakon peskiranja lepo otkrila - nema je milimetar sa pola milimetra:


Otvor na krimerčiću sam provario CO2 aparatom i malko oturpijao, vodeći računa da ne provarujem velikom strujom i brzinom žice, kako ne bih sa unutrašnje strane dobio prokapljinu i na taj način smanjio unutrašnji promer krimera. Naime, nema načina da ovaj krimer iznutra obrađjem, čak je moj biax preglomazan alat za ovu finu cevku, možda bi jedino zubarskim alatima bilo moguće nešto napraviti. Krimer nisam spolja baš sređivao da dobije visoki sjaj, ali nije ni loše.


Najzad, sve sam brunirao (i matice i krimer).


Večeras namontirao na avion i stavio bateriju da se puni, kako bih bio spreman za subotu. Ostaje još samo da vidim da li je rupica zaista zakrpljena. Ako jeste, verujem da ću dobiti i malo bolji natpritisak u auspuhu, a samim tim i bolji rad motora. Videćemo na letenju šta sam uradio. Avion je sada ponovo spreman za let.

« Last Edit: July 12, 2019, 01:29:35 AM by Stanko BG »

Offline Stanko BG

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 278
  • Tko leti vrijedi, tko ne leti ne vrijedi (Grunf)
    • AMERICAN CARS REDTORATION
Re: AEROKLUB "UTVA" PANČEVO
« Reply #69 on: July 13, 2019, 12:30:33 AM »
Livada je danas pokošena - bio je pravi trenutak za kosidbu. Pomogao mi moj komša Bora da posao brzo uradimo. Nadam se da će nas sutra poslužiti vreme...


Eto ga naš maleni raj  ()-()