RC MODELI AVIONA - SUS > MOTORI GENERALNO

GLOW GORIVO

(1/3) > >>

Stanko BG:
Ljudi, pre nekog dana diskutovali smo o gorivima i načinu na koji se ono sprema, ali u okviru teme: "Skupovi, takmičenja, okupljanja" pa sam odlučio da na ovom mestu detaljno obradimo tu temu. Namera mi je da svako ko želi pokaže svoj recept i detaljno objasni na koji način i kako sprema gorivo. Neka se svi koji žele da pomognu izjasne, jer bi ta informacija bila veoma korisna za modelarsku zajednicu. Na primer: neko će samo kupiti gotovo gorivo, neko će sam mešati, a neko će spajati različite vrste goriva...

Evo, za početak, ja pokušavam da pronađem mešavinu koja bi mi bila povoljna i za četvorotaktne i za dvotaktne motore, kako bih jedostavno mogao da mešam samo jednu vrstu goriva...

Ranijih godina mešao sam FAI gorivo - 80:20% metila prema ricinusu za dvotaktne, a za četvorotaktne motore sam mešao sa malo manje procenata ricinusa - otprilke, onoliko koliko mi je zapreminsko merenje omogućavalo (jer malo ko meša gorivo prema masenoj vredosti), za četvorotaktne motore pravio sam 82:18% metila naspram ricinusa. Naravno, za razradu motora koristio sam razmeru 75:25% metila naspram ricinusovog ulja.

U skorije vreme na tržištu su se pojavila nitrirana goriva koja u sebi sadrže sintetiča estarska ulja, a neretko i mešavinu sintetičkih i ricinusovog ulja. Ova goriva imaju od 17-18% ulja, od čega je veći procenat sintetičkog ulja koje u radu motora sagoreva mnogo uspešnije. Da živimo u Norveškoj, ja bih trošio samo ovo gorivo i milina. Ali, letimo u suptropskim klimatskim uslovima i ja sam se odlučio da u fabričko gorivo prvo dodajem mali procenat ricinusovog ulja, da bi mi računica kasnije odredila da je najboje rešenje da kupim nitrirano gorivo od 25% nitra i pomešam ga u odnosu 50:50% sa FAI gorivom, to jest gorivom 80:20% metila spram ricinusa. Na taj način dobijam modelarsko gorivo koje ima nekih 12-13% nitra i mešavinu ricinusovog i sintetičkog ulja. Nije mi problem ni da kupujem gorivo sa manje nitra... U suštini sve do 15% nitra upotrebljivo je i dobro za avionske motore. Preko te vrednosti povećava se temperatura u cilindru motora, jer je nitro metan samo pospešivač sagorevanja... Istina, mogao bih da kupim i zasebno Nitro metan pa da mešam sve sam, ali je jednostavnije kupiti gotovo gorivo i pomešati ga.

Pokazalo mi se da motori izbacuju upola manje ulja (jer sintetičko ulje izgori), nemam više, posle letačke sezone, gumirane zaostatke ricinusovog ulja u motorima, dovoljno je samo da obilato motor isperem AFTER RUN uljem, kako bi ostao sasvim čist i lako se pokrenuo na početku iduće sezone. Nijedna svećica mi nikada nije više izgorela... Probao sam ovu mešavinu na starim motorima, na novim motorima, na ABC i karikašima i za sada su dobri rezulatati. Istina, malko mi je žao da na starim motorima sa karikom trošim ovo gorivo i verujem da ću se tamo zadržati na kombinaciji 80:10:10% metila, naspram ricinusovog ulja, naspram sintetičkog ulja - MICRO MOTUL. ovo samo stoga što će mi modeli biti manje masni i što ću moći malko lakše da konzerviram motor na kraju sezone i otkonzerviram ga na početku.

Dakle, za stare i vrednije motore bez nitro metana!

Pišite kakva su vaša iskustva i kako vi mešate i pripremate gorivo. Ukažite na greške, dajte predloge...
   

ivanmagd:
Stanko tema je izgleda slabo posecena, izgleda da ljudi nisu raspolozeni da pricaju o svom gorivu.  Mene interesuje gde se ovih dana kupuje metanol i nitrometan? Sve teme ovde na forumu gde se spominje gorivo za nitro motore su stare i vecina firmi koja je tada prodavala metanol vise i ne postoji ili  nemaju kontakt na internetu. Kupovno gorivo je sigurno najlaksa i najjednostavnija varijanta ali je i dosta skuplja. Trenutno kod nas jedino gde sam uspeo da pronadjem avio gorivo je u oglasima i to samo na jednom mestu po ceni od 1200 din za litar. Verujem da bi u kucnoj radinosti prosli mnogo bolje. Mozda bi prosli jos bolje ako bi nekoliko ljudi kupovalo odjednom na vecu kolicinu.
Takodje je ovde na forumu bila tema o gorivu u kojoj je bio link ili attachment ka programu koji izracunava procente ako mesas gorivo razlicitih receptura da bi se dobio zeljeni odnos.
Ako neko zna o kom programu se radi neka pusti link ili se seca u kojoj temi ovde na forumu je spominjan.

Hvala, Ivan.

misha:
Nekada, dok nije bilo moguce kupovati gorivo, jedina opcija je bila pravljenje.

Ono sto sam sa Cokom ko zna koliko puta razgovarao, a vezano je za pitanje pravljenog goriva kao i
potrosnje goriva kod velikih Glow motora i uvek je zakljucak isti.

Jednostavno zakljucak je da cak ni kupvno gorivo neij skupo. 
Naravno ovde mogu jedino da iskljucim Dr Velju, koji svakoga dana napravi bar 10 startova, i mogu da razumem
da je njemu cena goriva bitna, ali kod nas, obicnih smrtnika, koji na livadu izadjemo jednom u 2 neelje
ili jednom mesecno, i napravimo nekoliko startova, cena goriva je nebitna.

Uzimo recimo moj slucaj. Dve kante goiva sam kupio u januaru i do sada sam potrosio ni pola litra.
Naravno vise modela, vecina su benzinci, ali opet nije to neka kolicina sati rada motora da utice drasticno na
opredeljenje.

dejan_ts:
U pocetku mog bavljenja modelarstva kontakt sa tim gorivom je bio veliki pojam za mene i strogo zabranjen za koristiti ga ,zivi otrov ,dovodi do slepila pa cak i do smrti ,saznavski kao klinac da se ovo prodaje samo u apoteci i to sa potvrdom odnekuda mi je sinula ideja da mozda CVM ne drzi gorivo ,bio sam ih zvao i pitao dali su pozitivan odgovor ,imaju ga ,orodavao se u zutim plasticnim litarkim bocama sa velikom kostur glavom po sredini te bice a u drugoj manjoj i zelene boje bio je ricinus ,odnos se mesao sve sto imas sve probuckaj i eto ti ga gorivo

Bilo je svega i svacega ,leteo sam i na etanol ,muku da namucis da ga upalis a kad ga upalis nikaoo da ga ustelujes ,i to prodje nekako

Jednig dana zadesio se forum ,spasitelj mojih muka ,pojavi se jedan oglas PRODAJEM GORIVO,bese to Adam iz subotice ,pokazami covek put i vise muke sa gorovom nisam imao do ove godine ,nazalost firma Tornado vise ne postoji i gorivo e ne pravi ko je leteo sa tim gorivom leteo je sad ga vise nema

E sad tu je i Gabor pa me je uoutio na njegovo Kjoovo gorivo uzeo sam ga i zadovoljan sam

5ĺ za 6000din ,nije mnogo a za moje potrebe taman za godinu dana letenja

E sad ja sam kupovao metil alkohol u zorki sabac ,potvrda AK za potrebe pranja delova aviona i od bureta 25l ja sam uvek dobijao po 7ĺ,ricinus kupovao u apoteci i buckao smesu 80:20 ,lepo sam se naleteo tih godina ,litar je bio oko 350din jer je ricinus skup do zla boga u odnosu na alkohol,to je davne 2000te pa cak i pte

Nemojte biti stipse za ovo gorivo ,gorivo nije skupo ako je letqc umeren ,ako i nije umeren ooet nije ni skupo jer leti sa zadovoljstvom taj model ,i trece,bolje kupiti tih 5ĺ goriva nego potrositi 6000din za 5 dana neurednog zivota ,kafe ,cigare,novine,

dejan_ts:
E da Sale iz Ks moze da vam potvrdi jucerasnji dan ,bili smo i leteli smo ,on je menjao baterije a ja kao dolivao gorivo ,mozda treba da me je srmota mog aviona i njegove potrosnje ali kad vam kazem da 100g goriva jedva da mi potrosi za ceo dan a pritom letim sa njim pa ne stajem ,eto kad dodjem do pola rezercoara ja mu malo dolijem eto kao da mu sipam gorivo  (:sok:) (yay) (yay) (yay)

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version