RAZNO > PLANOVI / NACRTI MODELA

Excel program za dizajniranje letecih krila

(1/2) > >>

Skyracer:
Pre nekog vremena sam napravio par Excel sheet-a namenja dizajniranju letecih krila sa zvonastom distribucijom uzgona, slicnih onim koje su dizajnirala braca Horten, pa rekoh da podelim i ovde.


- Prvi excel (Flying Wing Designer - FWD) sluzi za dizajniranje samog krila i osnovna namena mu je da na osnovu unetih podataka dobijete koordinate preseka duz razmaha krila koje mozete da prekopirate u .dat ili. txt i direktno importujete u neki CAD program. Na ovaj nacin se izbegava komplikovana procedura u samom CAD programu gde treba podesiti velicinu i polozaj svakog profila posebno. Za krila koja su linearno vitoperena ovo i nije preveliki problem, ali za krila koja imaju zvonastu distribuciju i samim tim zahtevaju nelinearno vitoperenje procedura u CAD programu bi bila dosta komplikovana. Sam postupak dizajniranja je opisan u excel fajlu. Naravno, podrazumeva se da imate neko osnovno znanje o materiji.

NAPOMENA: Moja topla preopruka je da izracunato vitoperenje krila u excel-u koristite kao polaznu tacku za preciznije podesavanje vitpoerenja u programu FLZ Vortex (besplatan program: http://www.flz-vortex.de/). Ovaj program je vrlo praktican jer prikazuje krivu za zadatu zvonastu distibuciju uzgona sa kojom mozete da uporedite distribuciju vaseg krila i samim tim lakse "doterate" vitoperenje.  Nakon sto podesite vitoperenje u FLZ-u mozete te vrednosti da unesete u excel i da dobijete podatke za export u CAD porgram sa tacnijim vitoperenjm.

- Drugi excel fajl sluzi za dizajniranje profila matematickom metodom koju su koristila braca Horten. Pored modernih profila ovo mozda i nema neku prakticnu primenu, mozda je interesantnije sa istorijske strane. Sa druge strane omogucava vam da napravite razne profile sa Cm0=0. Naravno, ti profili nisu ispitani i kao takvi su samo teorijsko resenje.

- Treci fajl (Parabell) je slican prvom fajlu i sluzi za dizajniranje letecih krila sa parabolicnom napadnom i izlaznom ivicom. Obavezno izvrsiti popravku u FLZ za vitoperenje.

Fajlovi mogu da se skinu ovde: http://www.nestofdragons.net/weird-airplanes/flying-wings/flying-wing-designer/


Za one koji hoce da znaju vise o zvonastoj distirbuciji uzgona i njenim karakteristikama preoprucujem da procitaju sledeci "paper": https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160003578.pdf Rad nije previse zahtevan za citanje tako da svakome moze biti interesantan.


Ako ima nekih pitanja tu sam. Nadam se da ce nekome sve ovo biti interesantno. Imate i moj clanak o FWD-u u RC Soaring Digest iz marta 2016 sa detaljnijim objasnjenjem.

Nadam se da cu u nekoj skorijoj buducnosti naci slobodnog vremena da izbacim novu, poboljsanu verziju FWD-a. Ideja je da malo pojednostavim postupak, poboljsam preciznost izracunatog vitoperenja i mozda ubacim jos neke stvari. Verovatno opterecenja krila i dizajn flapsova.

Pozdrav,
Marko

presko:

--- Quote from: Skyracer on March 25, 2018, 01:57:31 PM ---da dobijete podatke za export u CAD porgram sa tacnijim vitoperenjm.

- Drugi excel fajl sluzi za dizajniranje profila matematickom metodom koju su koristila braca Horten. Pored modernih profila ovo mozda i nema neku prakticnu primenu, mozda je interesantnije sa istorijske strane. Sa druge strane omogucava vam da napravite razne profile sa Cm0=0. Naravno, ti profili nisu ispitani i kao takvi su samo teorijsko resenje.


--- End quote ---

Само симетрични аеропрофили имају Cm0=0 и као такви се не користе на летећим крилима.

Skyracer:
@Presko:

- Profil ne mora da bude simetrican da bi vazilo Cm=0 za Cl=0. Prvi primer iz glave: NACA 23015. Pogledaj rezultate iz aero-tunela. Cm je skoro 0 na celom rasponu testiranih napadnih uglova. Nije tesko malo modifikovati profil da Cm bude tacno 0. Naravno, moze se naci jos primera.

- Leteca krila mogu da koriste simetricne profile. Ne daju neke perfomanse i zato se izbegavaju u korenu krila. Sva leteca krila sa zvonastom distribucijom uzgona imaju simetricne profile na krajevima krila. Za referencu pogledaj sva Hortenova krila i profile iz NASA-inog pdf-a sa linka gore.

- Leteca krila mogu da koriste profile i sa pozitivnim i sa negativnim Cm-om kao i sa Cm=0. Nema nikakve prepreke za to. Ukoliko se radi o istoj geometriji krila razlika ce samo biti u koeficijentu uzgona na kom je krilo trimovano.

presko:

--- Quote from: Skyracer on March 25, 2018, 03:24:17 PM ---@Presko:

- Profil ne mora da bude simetrican da bi vazilo Cm=0 za Cl=0. Prvi primer iz glave: NACA 23015. Pogledaj rezultate iz aero-tunela. Cm je skoro 0 na celom rasponu testiranih napadnih uglova. Nije tesko malo modifikovati profil da Cm bude tacno 0. Naravno, moze se naci jos primera.

- Leteca krila mogu da koriste simetricne profile. Ne daju neke perfomanse i zato se izbegavaju u korenu krila. Sva leteca krila sa zvonastom distribucijom uzgona imaju simetricne profile na krajevima krila. Za referencu pogledaj sva Hortenova krila i profile iz NASA-inog pdf-a sa linka gore.

- Leteca krila mogu da koriste profile i sa pozitivnim i sa negativnim Cm-om kao i sa Cm=0. Nema nikakve prepreke za to. Ukoliko se radi o istoj geometriji krila razlika ce samo biti u koeficijentu uzgona na kom je krilo trimovano.

--- End quote ---

Cm није исто што и Cm0.

Аеропрофил NACA 23015 је аутостабилан профил пројектован управо за летећа крила. Основна карактеристика аутостабиланих профила је да им је коефицијент Cm0 позитиван, не скоро 0 него баш позитиван.

Skyracer:
Naravno da Cm0 i Cm nije isto. U pravu si, trebalo je da napisem. Smatrao sam da se podrazumeva, jer vecina profila koji se imaju Cm0 blizu nule vrlo malo menjaju Cm sa promenom napadnog ugla, barem u linearnoj oblasti. Tako da nije mnogo bitno da li govorimo o Cm za Cl=0 ili za neki drugi napadni ugao. Kao u slucaju NACA 23015...

NACA 23015 nije projektovan iskljucivo za leteca krila, jedino krilo sa ovim profilom za koje znam je Mitchell Wing B-10. Ima blago negativan Cm0. Ne postoje autostabilni profili, to je jos jedan od mitova koji se provlace po netu. Postoje profili sa pozitivnim Cmo. Letece krilo moze da ima profil sa negativnim Cm0 i da i dalje bude stabilno. Stabilnost nema nikakve veze sa Cm0. Trimovanje ima.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version