Author Topic: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori  (Read 10984 times)

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« on: March 17, 2018, 11:13:07 PM »
Čudnim sticajem okolnosti i velikom dozom sreće, uspeo sam da iz Sarajeva  i bosanske verzije Limunda , OLX, preko Priboja na Limu , a potom AKSom, dođem u posed , za sasvim korektnu sumu, tri motora od istorijskog značaja za YU i Srpsko aero modelarstvo.

Ovaj topik je samo podsećanje da  modelarstvo na ovim prostorima ima tradiciju , i da je postojala organizovana serijska proizvodnja modelarskih motora, kompleta i opreme.
 
Motori su potpuno novi, u originalnom pakovanju, sa pripadajućom dokumentacijom, nikad upaljeni, AERO 150 od kubik ipo, komada dva  i AERO 250 od dva ipo kubika , komada jedan.







AERO 150, dizel sa početka pedesetih godina prošlog veka, 1952. Serijski brojevi 507 i 605


















Aero 250 MR-2  , dizel , verzija proizvođena od 1959. do 1962.  Serijski broj 0242



















Uz motor se dobijaju i uputstva za startovanje i održavanje,





Ukoliko uspem da rešim glavni problem "Dizel" ili kompresionih motora, a to je Etar kao neizbežan sastojak goriva , ovi motori će biti upaljeni i nadam se stavljeni na neki retro kružnjak iz pedesetih.



Offline Tasa

  • Newbie
  • *
  • Posts: 43
Re: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« Reply #1 on: March 18, 2018, 12:13:02 AM »
Čestitam. Nisam imao prilike da ih vidim u originalnom pakovanju. Inače, i ja ih imam u svim verzijama koje je ing. Radisav Miloradović uradio, odnosno odklanjao jedan po jedan nedostatak koji se pokazivao u ekspoloataciji. U posedu sam i jednog motora koji ima oznaku Aero 250 special, koji je urađen u veoma maloj seriji i ne verujem da je još neki, pored ovog mog, ostao u životu. I ja sam ih sve upalio i ostavljao da rade na stolu po nekoliko minuta i to na malom broja obrtaja sa bogatijom smešom. Jednostavno, mi stariji znamo da je najveći problem ovih motora bila radilica. Ako se malo jače zavije kompresioni zavrtanj - puče. E sad, naravno, bilo bi mi žao da na nekom od ovih motora koji su ko zna šta preživeli, pukne radilica. Malo ih je ostalo i zaista mi je drago da ih još neko ima u kolekciji.

Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 104
Re: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« Reply #2 on: March 19, 2018, 05:27:32 PM »
Svaka cast Neso, lep topik.
Malo ko zna, a mozda i niko, da smo krajem osamdesetih godina gospodin Grubor Nikola i Ja probali da pokrenemo proizvodnju Aera 250. Naravno to je bio novi dizajn koji je imao 2 kuglicna lwzaja na radilici (za razliku od orginalnog koji je imao klizne lezajeve. Pored toga stublina se nije uvrtala u karter nego je ceo sklop glave bio pricvrscen odozgo sa 4 vijka. Moj zadatak je bio da izlijem kucista kartera sto sa uspesno odradio, a Nikola je uradio ostalo. Napravljeno je oko desetak motora i navodno su radili, ali ja to nisam video je se to deasavalo u Crvenki, a ja sam kao i obicno bio zauzet drugim stvarima. Na zalost u to vreme su se drugi bavili spremanjem za rat tako da je sve usporio i otislo u drugi plan. Jednom prilikom kada sam dosao iz Kanada sam otisao do Crvenke da ga vidim, ali on nije bio tamo. Na vratima njegove radionice (biznisa) sam zatekao njegovu kcerku pa sam je pitao: "jeste li mu vi zena?".  (Bilo me je stamota tada).
Elem alat (kokila) za livenje je jos uvek u mojoj kuci i odlicnom stanju, sacuvana od nekoliko kradja. Poslednji odlivak koji sam jos imao kao uzorak sam poklonio Novosadskom doajenu modelarstva Gezi Veceji-u koji je kao penzioner sakupljao te stvarcice, ali nazalost i umro pre nekoliko godina.

Pozdrav Nesi Miklisevom na ovom lepom topiku kome sam zahvalan sto me je uvek tretirao sa duznim postovanjem.

Joja

Offline Nenad Miklusev

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 392
    • AEROPOXY
Re: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« Reply #3 on: March 20, 2018, 10:11:29 PM »
THX Joja.

Nisam znao za varijantu pokretanja proizvodnje AERA , zanimljiv podatak.

Inače, za prvi "domaći" motor se računa TAM , 2 kubika, 1951-52. Pravljen baš u TAMu u Mariboru,





Pa onda Oskar 150 ( a.k.a. FSP-150 ) rađen u Zagrebu od strane Prohaske i Fresla, 1952. 1.5 kubika, dizel naravno,



A onda je sledila serija AERO - AERO 50/150/250/500/1000 od pola kubika do deset kubika GLOW. Sve ih je pravio CVM.

AERO-50 , 0,50ccm konstruktor, jedriličar i modelar Vasa Stepanović  , mala serija,



Pa onda  AERO-150  1,5ccm



Pa onda AERO 250 od dva ipo kubika, u raznim varijantama. Onaj usamljeni karter desno je slutim baš taj koji ste ti i Grubor radili , vide se modifikacije/podebljanja za kuglične ležajeve. Slika je od pok. Geze Večeija.
Konstruktor motora je bio inž. Radisav Miloradović.



Bilo ih je i sa crveno eloksiranim delovima,



AERO 500 od pet kubika dizel,



I AERO 1000, deset kubika, glow, RC, sa dve svećice u glavi,



I sve je što se tiče organizovane proizvodnje i distribucije  motora završeno sredinom šezdesetih.

Još se zna da je Reno Varjačić iz Zagreba radio svoje motore za TR trke , ali ja nisam video slike tih motora.

Možda je to ovaj, bezimeni, za koga nemam identifikaciju.



Toliko o istoriji domaće produkcije aerio modelarskih motora.


Offline Joja

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 104
Re: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« Reply #4 on: March 21, 2018, 05:28:50 PM »
Lepa prica o "nasim" motorima. Neso, ovo si dobro uradio.

Jeste to je odlivak koji sa ja odlio, i to je najgori odlivak u seriji koji nisam hteo da posaljem Nikoli u Crvenku. Medjuti i taj odlivak bi bio vise nego dovoljno dobar. Ostali odlivci su bili bez greske.

Ja sam od malih nogu bio fasciniran tim malim SUS motorcicima, pa sam pratio sta se desava u toj bransi i narocito me je impresionirao Paul Bugl sa svojim motorima, u to vreme.
Neko mozda i zna, ali vecina sigurno ne, da sam ja jedan (pa mogu reci i jedini) koji je poceo proizvodnju i prodaju elektro "brushless" motora u Kanadi. Bilo je i drugih koji su pravili samo da bi dokazali sebi da mogu da naprave ali niko se nije ozbiljno bavio proizvodnjom i prodajom.  Mogu da vam napisem i par reci u tom pravcu, mada bez obzira sto nisam potpuno digao ruke od toga, rezultat je da je to u fazi "on hold" jer Kinezima nemoze niko da konkurise.
Ako nekog zanima, videcu nacin da postavim par slika od mojih motora.
Pozdrav,

Joja

Offline dex

  • Newbie
  • *
  • Posts: 40
Re: AERO 150 - AERO 250 domaći dizel motori
« Reply #5 on: March 22, 2018, 09:20:25 AM »
Divno, za svaku pohvalu ! (res)