Author Topic: ASW28 novo krilo  (Read 7591 times)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #30 on: April 19, 2018, 12:26:43 PM »
Pero mozda si mogao i trup kad vec radis krila ona su najteza da se urade sta ti ostaje trup i vertikalac i horizontalac to je dosta lakse uraditi vec krilo.Dobro si ovo uradio svaka cast samo napred ()-()

Pa mozda jednog dana odradim i trup. Ali to ce biti potpuno novi trup. Ovaj sadasnji je plasticni i specifican je deo gde se krilo kaci na trup. Sa druge strane, ne planiram da bacam originalna krila koja su bas skrojena za postojeci trup. Mada, ako se ispostavi da su ova nova krila bolja od postojecih (a nadam se) verovatno stara krila necu vise koristiti.
Pri tome, za sada nisam imao (ozbiljnih) problema sa trupom. Dosta dobro je odradjen.

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #31 on: June 20, 2018, 11:22:47 AM »
Plankiranje privodim kraju, a to znaci da je na vidiku konacni posao - presvlacenje. Nabavio sam crvenu foliju. Htedoh i belu al nije bilo a sad mi kasno da jurim sa aliexpresa.
Naravno, susretoh se opet sa onim sitnim poslovima koji oduzimaju znacajno vreme. Par dana sam se zezao sa montazom spojne plocice koja sluzi za spajanje levog i desnog krila i prolazi kroz trup. Zadnjih par dana sam se zezao sa krojenjem oplate u korenu krila, poklopaca dela za servo motore. Juce sam postavio hornice na elerone i montirao jedan servo - onda je krenula utakmica :)
Danas cu da montiram i drugi servo i ako stignem konacno zalepim uske na "korenite" delove krila. Nakon toga mi ostaje plankiranje gornjeg prednjeg dela uski: ovo zato da bih mogao nesmetano da uvucen karbonske cevke koje sluze kao ojacanje spoja centroplan-uska. Kod plankiranja sam poceo dosta da koristim CA lepak - za one delove za koje smatram da moze. Ostalo koristim epoxy.
Nisam slikao centroplane krila koje sam zavrsio kompletno pred presvalcenje folijom. Odradicu to danas pa cu (mozda) sutra da posujem i te fotke.

Evo sada nekih fotki:

Spojnica krila i (spojeni) centroplani





Levo krilo - spoj sa uskom


Desna i leva uska: nosaci servoa



Montiran servo leve uske: odgore pogled i od dole pogled na rucicu servoa i hornicu







« Last Edit: June 20, 2018, 11:27:25 AM by pnedic »

Offline Milos 94

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 224
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #32 on: June 20, 2018, 11:41:03 AM »
Lepo.

Vodiš li računa o težini? Ako si išao po nekom planu i ugrađivao delove, bojim se da ćeš imati mali problem sa težinom. I ja sam tako prošao. Jednostavno, imamo loš i težak materijal na tržištu. Npr. naša balza i balza preko, ne mogu da se mere ni po kom osnovu.

Vidim, dosta su ti velike komandne površine. Jesi li razmišljao o flaperonima? Puno bi ti pomogli za precizno sletanje...

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #33 on: June 20, 2018, 12:05:16 PM »
Lepo.

Vodiš li računa o težini? Ako si išao po nekom planu i ugrađivao delove, bojim se da ćeš imati mali problem sa težinom. I ja sam tako prošao. Jednostavno, imamo loš i težak materijal na tržištu. Npr. naša balza i balza preko, ne mogu da se mere ni po kom osnovu.

Vidim, dosta su ti velike komandne površine. Jesi li razmišljao o flaperonima? Puno bi ti pomogli za precizno sletanje...

Da, vodim racuna o tezini, ali nemam vise kud. Krilo ce biti do 100gr teze od originalnog. Medjutim racunam da imam vecu povrsinu krila pa smo "tu negde". Inace i krilo je vece od originalnog. Originalno je u korenu 17cm a moje je 22.
I da odradicu flaperone. Ali to mi je samo programiranje stanice.

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #34 on: June 25, 2018, 12:41:24 PM »
Zavrsena izrada konstrukcije krila. Ostaje jos da se "presvuce". Evo dole slika.

Kada sam stavio na vagu, ispalo je kao planirano. Medjutim, ne znam odakle mi ideja o tezini od 700gr za originalno krilo kada je 500gr. "Malo" sam se zaj....  :sljus
Medjutim odmah sam napravio proracune, da vidim da li sam dzaba krecio. Mozda i jesam ali - na kraju sam nesto napravio i naucio.
Ipak proracuni kazu ovako:

Trup sa baterijom 4s 1300mAh je tezak: 928 gr
Trup sa baterijom 3S 1300mAh je tezak 898 gr
Trup bez baterije je 794 gr

Originalno krilo:
tezina 500 gr
noseca povrsina 33.43 dm2
Opterecenje je (sa 4S baterijom) : (928 + 500) / 33.43 = 42.716 gr/dm2
Opterecenje je (sa 3S baterijom) : (898 + 500) / 33.43 = 41.818 gr/dm2

Novo krilo (bez folije)
tezina 798 gr
noseca povrsina 50 dm2
Opterecenje je (sa 4S baterijom) : (928 + 798) / 50 = 34.52 gr/dm2
Opterecenje je (sa 3S baterijom) : (898 + 798) / 50 = 33.92 gr/dm2






Levo krilo


Tezina originalnog krila


Tezina desnog krila (vise 10 gr u odnosu na levo krilo zbog spojne letvice)


Tezina levog krila

Elem, nisam u "domenu" soaring jedrilica, ali se nadam da ce bolje leteti u odnosu na ranije krilo. To mi je bio cilj (pored ostalog). Sad videcemo na kraju kada je probam. Nadam se da ce deblji aeroprofil u odnosu na originalni ipak pomoci.

Verovatno imate dosta zamerki na ovaj moj "pionirski" posao. No, probao sam pa cu da vidim sta sam napravio.

Ostaje jos da postujem fotke presvucenog krila i na kraju info o test letu.

Offline grebic

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 541
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #35 on: June 25, 2018, 01:47:20 PM »
Pozdrav,
 ipak ima nesto sto nisi uzeo u razmatranje :big smile
Jedrilicu ne cini dobrom samo odnos mase i povrsine krila ;namig

Konstruktivnim krilima si dobio potpuno novu jedrilicu :)aplauz Ono sto neces imati je ona "ljigavost" - ne znam za bolji izraz lol, kod penastih krila. Svaki udar vetra krilo na svoju stranu :hehe
Ova tvoja krila ce biti otpornija i na nagle promene pravca, i udare vetra i nece se uvijati pri penjanju...jednom recju moci ces gotovo svu energiju da preneses na letenje a ne na uvijanje i upredanje :jaki:
Imaces neuporedivo bolju 'ticu (yay) (<--) A i sam si je napravio, sto joj daje prednost u odnosu na bilo koju drugu ;namig

Da te dugo sluzi (:beer:)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #36 on: June 26, 2018, 08:59:21 AM »
Pozdrav,
 ipak ima nesto sto nisi uzeo u razmatranje :big smile
Jedrilicu ne cini dobrom samo odnos mase i povrsine krila ;namig

Konstruktivnim krilima si dobio potpuno novu jedrilicu :)aplauz Ono sto neces imati je ona "ljigavost" - ne znam za bolji izraz lol, kod penastih krila. Svaki udar vetra krilo na svoju stranu :hehe
Ova tvoja krila ce biti otpornija i na nagle promene pravca, i udare vetra i nece se uvijati pri penjanju...jednom recju moci ces gotovo svu energiju da preneses na letenje a ne na uvijanje i upredanje :jaki:
Imaces neuporedivo bolju 'ticu (yay) (<--) A i sam si je napravio, sto joj daje prednost u odnosu na bilo koju drugu ;namig

Da te dugo sluzi (:beer:)

Hvala, verujem da je tako. Uzgred, nisam znao ove detalje, bas cu da obratim paznju.

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1037
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #37 on: June 26, 2018, 01:39:51 PM »
Jos da je prepeglamo do kraja nedelje i eto je spremne za godisnji odmor   (pijemo)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #38 on: July 23, 2018, 10:52:04 AM »
FINALNO

Presvučeno krilo i išarano. Išarao sam ga sa onim što sam imao. DrJack mi je pomogao oko presvlacenja krila (i dao neki njegov otpad za šaranje)  ()-(): većinu toga odradio i naučio me kako da radim sa peglom. Obzirom da u RCSRbija nije bilo bele folije sve sam presvuko crvenom pa sam posle šarao.

U subotu sam izašao na livadu (negde oko 17:00). Testirao par bacanja bez motora, i stabilno poleteo sa novim krilom (sa motorom), medjutim posle drugog zaokreta sam uleteo u sunce ( početnicka greška  :sljus) koje je bilo nisko, izgubio kontrolu i skrljao jedrilicu u polje visoke soje (yay). Elem kada sam došao do jedrilice, imadoh šta da vidim: krila NETAKNUTA ! Jedina šteta je bila što je pukla spojna letvica (ona koja prolazi kroz trup i spaja oba krila) i iskrivljena noseca metalna cevka. Presvlaka nije mrdnula, pipo sam i zagledao konstrukciju i nisam našao ni jednu pukotinu niti sumnjivo mesto. Komandne površine takodje deluju (i rade) OK. Jedino što sam (tek kad sam se vratio kući) ustanovim da mi je pilot nestao (posle sam se vraćao na mesto pada (i to dva puta) i ne nađoh ga.
Sumnjam na (ponovni) gubitak signala iako sam testirao domet pre poletanja (sve je radilo na oko 70m udaljenosti, koliko sam uspeo da vidim).

Sve u svemu, mislim da me je Onaj od gore (ponovo) pogledao :) Kad sam došao kući odmah sam pazario dva nova prijemnika (nikako da skupim para za ozbiljniju stanicu).

Ono što sam mogao da primetim za to kratko vreme normalnog leta je da je jedrilica stabilna (bez potrebe ikakvog trimovanja po uzdužnoj osi), motor (dovoljno) vuče na gore bez obzira na povećanu težinu (istina ne vuče ko MIG29 kao sa starim krilima, što je možda i bolje), i pitomo radi zaokret.

Evo slika:
Gornja površina:


Donja površina (ovo je išarano juče NAKON kraša) !


Jedrilica pre poletanja






Sve u svemu, mislim da nisam "džaba krečio" i da ću da letim ponovo čim mi stignu novi prijemnici !


Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3193
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #39 on: July 23, 2018, 11:43:52 AM »
Quote
Jedina šteta je bila što je pukla spojna letvica (ona koja prolazi kroz trup i spaja oba krila)
Ako je spojnica, kao glavni nosač krila od drveta, onda je to slabo i u letu. Preveliko je opterećenje na savijanje za njega, pogotovo što je pljosnato postaljen. Zamenite na čeličnu ili karbonsku šipku ili formirajte ga iz više sloja ploča od stakloplasike i dobro slepite.
S obzirom da je površina krila povećana pa i raspon, efekat vertikalne komande je znatno smanjen. Česta je greška da se želi povećati samo krilo, a trup ne, sa čime se remeti ionako loš dužinski odnos trupa i krila kod mnogih jedrilica, kao i kod ove.
Nemojte previše da cedite (usporavate) jedrilicu, jer ako izgubi brzinu, onda odmah pada na stranu i ulazi u kovit. Možda je ovo bio razlog pada a ne sunce. Predlažem da oba elerona podignete oko 5 mm. Tako će se smanjiti sila uzgona na uškama, koje inače nemaju prvenstveni zadatak da dižu avion, smanji će se otporne sile i sa time povećati upravljivost u pravcu i mnogo će teže padati u kovit ili nikako, ako na veme reagujete sa komandom elerona, koji su dosta veliki i treba dobro da reaguju i na malim brzinama. Bez brige. Jedriće i na taj način isto tako dobro.
Bez brzine nema sile uzgona i nema upravljivosti! Elerone nemojte nikako da koristite kao flaperon, samo kao spojleron!

 ;namig

« Last Edit: July 23, 2018, 12:26:03 PM by tibeteagle »

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #40 on: July 23, 2018, 12:10:34 PM »
Quote
Jedina šteta je bila što je pukla spojna letvica (ona koja prolazi kroz trup i spaja oba krila) i iskrivljena noseca metalna cevka.
Ako je to isto cev od antene, onda je to slabo. Zamenite na čeličnu ili karbonsku šipku. Dodatna težina metala u korenu krila će imati pozitivan uticaj na letenje, s obzirom da je površina krila povećana pa i raspon i to previše, sa čime je znatno smanjen efekat vertikalne komande i to na relativno kratkom trupu. Česta je greška da se želi povećati samo krilo, a trup ne, sa čime se remeti ionako loš dužinski odnos trupa i krila kod mnogih jedrilica, kao i kod ove.
Nemojte previše da cedite (usporavate) jedrilicu, jer ako izgubi brzinu, onda odmah pada na stranu i ulazi u kovit. Možda je ovo bio razlog pada a ne sunce. Predlažem da oba elerona podignete oko 5 stepeni. Tako će se smanjiti sila uzgona na uškama, smanji će se otporne sile i sa time povećati upravljivost u pravcu i mnogo će teže padati u kovit ili nikako, ako na veme reagujete sa komandom elerona, koji su dosta veliki i treba dobro da reaguju i na malim brzinama.
Bez brzine nema sile uzgona i nema upravljivosti! Elerone nemojte nikako da koristite kao flaperon, samo kao spojleron!

 ;namig

Cevka nije od antene vec aluminijumska cevka fi 8 debljine zida 1mm. Raspon nije promenjen (2.6m), kao original.
A ovo sto si predlozio, to cu da testiram nakon sto prvo detaljno testiram onako kako jeste. Trenutno, elerone sam isprogramirao da mogu da rade i kao flapsovi (flaperon) ali to jos nisam probao.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3193
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #41 on: July 23, 2018, 12:21:58 PM »
Quote
Raspon nije promenjen (2.6m), kao original.
Ok, ali dubina profila po celoj dužini krila jeste veća od originala, sa čime je povećana otporna sila na krilu. Treba videti kolika je dubina na kraju krila bila i kolika je sada? Krajevi krila imaju veliki uticaj na upravljivost u pravcu i naravno na celu efikasnost letelice. Dakle poremećen je sklad oblika i dimenzija, koji je kod originala bio drugačiji.
Najveći problem kod ove (originalne kupljene) jedrilice je da je skala. Ona je umanjena verzija prave velike gde je odnos dužine krila i trupa toliki koliki je. Kod dobrih modelarskih jedrilica, trup je obično mnogo duži za ovoliki raspon krila, sa razlogom.



Quote
Trenutno, elerone sam isprogramirao da mogu da rade i kao flapsovi (flaperon) ali to jos nisam probao.
Probajte na većoj visini da spustite elerone kao flaperon i vidite šta se događa?


 ;namig
« Last Edit: July 23, 2018, 03:00:50 PM by tibeteagle »

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1025
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #42 on: July 23, 2018, 12:32:29 PM »
Quote
Trenutno, elerone sam isprogramirao da mogu da rade i kao flapsovi (flaperon) ali to jos nisam probao.
Prpbajte na većoj visini da spustite elerone kao flaperon i vidite šta se događa?
Naravno - sve na vecoj visini za pocetak :)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3193
Re: ASW28 novo krilo
« Reply #43 on: July 23, 2018, 03:02:34 PM »
Ako se model bude slabo odazivao na vertikalnu komandu zbog relativno kratkog trupa, ta komandna površina se može slobodno povećati na duplo u dubinu.
Dobra upravljivost je osobina dobre jedrilice, inače će da leti gde ona ili vetar hoće, a ne pilot.
« Last Edit: July 23, 2018, 08:25:20 PM by tibeteagle »