RC MODELI JEDRILICA > ELEKTRO JEDRILICE

ASW28 novo krilo

(1/9) > >>

pnedic:
Evo i ja nesto da pokusam da napravim posle ko zna kog vremena (mislim kako valja :))

POslednji put kada sam leteo svoju "cuvenu" ASW28, sa Branom, ustanovili smo da su joj krila (koja su od penastog materijala) deformisana sto rezultira "borbom u vazduhu" sa njom. Sve je u tezistu dok je testiramo na zemlji, po svim osama, medjutim kada poleti, taj deformitet dolazi do izrazaja tako sto jedrilica non-stop mora da se trimuje i "smiruje". A neko ispravljanje tih krila - nemam pojma kako da odradim.

Elem, odlucih da napravim novo, konstruktivno krilo za nju. Najveca enigma mi je bila kako da to novo krilo uglavim u postojeci trup jer trup na mestu gde se krila stavljaju nije jednak po porecnom preseku vec ide u nekakav konus. Elem to sam prvo resio tako sto sam zalepio tri bloka balze (2x10mm i 1x2 mm) i onda lepo ismirglao i po X i po Y osi (tj oblikovao tako da prati konfuguraciju tog dela trupa i na kraju omogucio spajanje ostatka buduceg krila. Kroz taj deo ce prolaziti metalna ramenjaca koja obezbedjuje/spaja dva krila tako da smatram da taj deo nece trpeti neke velike sile koje bi ga deformisale.

Dizajn krila
Dugo sam razmisljao sta cu i kako cu da napravim krilo, koji profil i oko dimenzija i evo sta sam odlucio:
Profil : N10 sirine 200mm (jako slican profilu Clark Y) - taj deo u korenu krila najvise lici na clark-yh
Duzina kirla: 2600 mm (tacnije 2 x 1300mm) gde mi je osnovni deo krila 700mm a uska sa eleronom 600mm. Odustao sam od flapsova. Ako me ne bude mrzelo ugradicu spojlere (vazdusne kocnice kao kod pravih aviona)
Materijal za gradnju: balza i lipa, presvlacenje japan papirom ili ako kupim oracover i neko mi pomogne oko toga, onda sa oracover.
Dizajn krila je malo staromodan, jer mi je ideja da sto manje imam briga (ako ih uopste izbegnem :)).

Projektovanje
Elem prvo sam mislio da rucno deljem rebra, pa onako iz glave da sastavljam, pa sam vrlo brzo ukapirao da to nece ici tako, i odlucih da se posvetim AutoCAD-u. Malo sam bio zardjao u tome, ali vec posle drugog dana sam brzo crtao i obnovio ranije steceno znanje i brzinu crtanja. Dosta vremena sam proveo crtajuci krila medjutim kroz crtanje sam dosta toga resio unapred (valjda). Otprilike za 10 dana (sa pauzama) sam dosao do finalne verzije. U medjuvremenu sam odlucio da izrezem delove upotrebom lasera (sto se ispostavilo kao ispravna odluka).
Evo linkovi na pdf verziju tih crteza. Ako se nekom svidi, mogu da mu posaljem dwg ili dxf fajlove
1. Kompletan crtez : https://www.dropbox.com/s/geftby5xw1qu7h9/Final_wings_complete%20M1-5.pdf?dl=0 - ovo je u razmeri 1:5
2. crtez oba krila za stampu na A0 formatu (u razmeri 1:1) https://www.dropbox.com/s/f6bzoaoilguenza/Krila_za_Stampu%20M1-1.pdf?dl=0
3. crtez za secenje na laseru  (u razmeri 1:1): https://www.dropbox.com/s/26l3u3v5f84jiq6/FINAL_Za_Laser%20M1-1.pdf?dl=0

Secenje delova laserom:
Konacno kada sam iscrtao rebra i druge delove, nabavio materijal, otidoh kod Dragana Pilipovica ovde na Novom Bg koji je za 20 min isekao gotovo 50 delova za krilo (60 din/min). Steta pa sam neke delove izostavio, misleci da cu lako da ih napravim. No skola se placa. Secenje laserom me odusevilo (prvi put to radim pa sam se obradovao ko dete cokoladi - i sa tehnologijom a jos vise sa krajnjim rezultatom). Shvatio sam da bukvalno mogu u deseti deo milimetra da "krojim" delove i da cu to na kraju i da dobijem. Rucno da radim mi vise ne pada na pamet.
Cak se desilo da sam morao da se vratim na doradu, jer (iz nekog razloga) nije bio isekao neke otvore (fi 4) na 6 rebara. Tada me je ponovo odusevio napravivsi prvo "sablon" za postojeca rebra a onda isekao te otvore tacno tamo gde je trebalo (dakle nisam morao ponovo da secem niti bacam vec iseceno) za manje od 3 min (to mi nije naplatio).
SVE POHVALE za Dragana (Laser centar) - ovde na forumu sam iskopao njegove kontakt informacije. Istina nekoliko puta smo se dogovarali da se nadjemo, zbog drugih obaveza koje je imao, ali to zanemarujem ! Naravno ovo ne znaci da i drugi koji se bave ovim laserskim secenjem nisu dobri !!!

Rad
Koliko vremena imam, ovaj topic moze da se oduzi. Dalje, Canadair me jos uvek ceka (ima ga na slici) - i nepravedno je zapostavljen. Naravno, stoji tako da mi non-stop bode oci :) zato se izvinjavam unapred ako bude velikih pauza izmedju postova na ovom topku.

Pa evo slika

Delovi

Koreni krila izradjeni od blokova balze


Levi koren krila


rebra za glavno krilo


Delovi za glavno krilo

Rebra i delovi za uske:







Nivelacija podloge za sklapanje (Canadair se pita sta koji k... radim:))

Sklopljen deo uske (bez lepljenja i bez sklopljenog elerona)










Milos 94:
Bravo! Konačno neko da i jedrilicu krene da gradi.

Moj komentrar shvati kao sugestije a nikako kao zamerke.

Ja imam jednu jedrilicu raspona 2,2m sa profilom koji je takođe ravan odozdo ali koji je mnogo vitkiji od ovog koji si pokazao. Svi oni koji su je videli kako leti, oduševili su se. Ima ih dosta i na ovom forumu. Ja u principu, više volim tzv. ptičiji profil koji je malo zaobljen odozdo i koji se pokazao kao efikasniji ...

Ono što, po meni, moraš svakako da uradiš je da u širokom luku izbegneš lipu iz dva razloga: prvi je težina. Lipa će ti drastično povećati težinu krila ili uške zavisi gde je stavljaš. A drugi je to što lipa mora da bude idealno suva da ti ne bi ''povukla'' celu konstrukciju na neku stranu. Potencijalni problem se uvećava ako sve lepiš lepkom na bazi vode. Sve ti ovo pišem iz iskustva. I ja sam radio po planu i nije mi se dopalo to što sam dobio.

Malo skuplje, mnoooogo lakše i daleko čvršće rešenje ti je gornja i donja ramenjača npr 5x1 karbonska traka povezana balzom od 5 mm sa godovima okrenutim vertikalno. I ovo ti govorim tj. pišem iz iskustva.

Borba sa gramima je nešto što je imanentno u izgradnji jedrilice. Ispočetka ti se čini da će tu ''malčice'' povećanu težinu raspon i površina podneti ali kad svemu tome dodaš još servoe, instalaciju, komande i foliju ....

Želim ti mnogo dugih i visokih letova.

dejan_ts:
konstruktor je tako zamislio i bice lipa postavljena u ramenjacama,mogao je i smrekove letvice da stavi ili dugoaziju ili ti strobus ,jako fino i lepo drvo za obradu ali je problem kad se osusi,tesko ga je obradjivati ,

sto se tice lipovih letvica nekada sam ih koristio samo za delic napadne ivice kod modela F1A kao ojacanje napadne da prilikom sletanja tih modela ne dodje do ostecenja ,uglavnoj je bilo 3x2mm

po meni je smreka smreka ,drvo koje je izabrano za prave i nase modele ,kad nasa citabrija u klubu nosi smrekovu ramenjacu sta da kazem.drugo ali dobro konstruktor je konatruktor

nemoze se sve naci na prvi dohvat ruke

sto se tice Japan papira mislim da ti za taj model nije prikladan ,ima tand3nciju da poprska pri malo jacem sletanju ,pri ulasku u tesmiku zbog rada krila boce da s pojave likijije duz ramenjace koje teze na cepanje istog ,monokot ili orakover ti je daleko bolji od japan papira a i laksi za presvlacenje

pnedic:
Milose

Hvala na sugestijama. Cilj ovoga mog posta je upravo da citam vase sugestije, iskusnijih modelara. Mnogo toga, priznajem, nemam pojma a jos manje iskustva. Bez obzira sto sam kao klinac sve radio konstruktivno.

E sad od odabira profila necu odstupiti jer sam sve isprojektovao na odabranom profilu i mnogo vremena i novog materijala bih potrosio sad to da menjam. Nisam takmicar da sad jurim finese. Inace sam vec naumio da gradim jednu, recimo, profi jedrilicu raspona oko 3m. Ovo ce mi biti upoznavanje sa gradivom i susret sa greskama.
Sto se odabira lipe tice, nekako sam skeptican bio po putanju delova krila koji ce da trpe veca opterecenja, bar ono sto mislim. Tu sam stavio lipu. Otprilike je fifti fifti lipa balza, sto se konstrukcije tice.
Ovo moze jos da se izmeni jer imam balze i nisam jos nista zalepio pa cu razmisliti. Lako ce mi biti iseci ponovo rebra od balze.
Siguran sam da ce krila biti razlicite tezine zbog kvaliteta drveta al valjda ne puno.

pnedic:
Dejane

Hvala za sugestiju oko japan papira. To nisam znao. Gledacu onda nekako da pazarim monokot ili oracover, sta vec.
Za napadnu ivicu bih opet morao iznova da secem rebra, al videcu mozda nesto drugo smislim.

Vidim ne prederirate lipi al za ovaj put nek bude tako, uz eventualnu redukciju.

Na onom pdf final za laser, delovi od lipe su na okvirima 50x800 mm a balza na 100x800

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version