RC MODELI AVIONA - SUS > AKROBATSKI MODELI
BREEZE Dualsky
Stanko BG:
Maki i ja smo danas počeli da gradimo jedan lep kit, iako je kineski. U pitanju je model Breeze, koji je prozvodila firma Dualsky. Taj sam model kupio pre tri i po godine u RC Srbiji, zajedno sa kompletnim setupom.
Uzeo sam tri Robbe micro servo motora od 4.3gr, Roxxy c28 12 46 Brushless od 1720kV, Frsky micro prijemnik - 4 kanala. Turnigy plush 10A ESC kupio sam svojevremeno na Hobby Kingu, kao i stanicu Turnigy 9X sa Frsky modulom (koju koristim za indoor avione). Baterija mi je još uvek nedoumica, ali ću, vođen iskustvom sa indor modelima F3P/3D klase, uzeti bateriju malo većeg kapaciteta, a manjeg C koeficijenta. Propeler koji se dobija uz model je 8043, a rezervne propelere sam kupio na Hobby Kingu, doduše malko većeg koraka: 8045. Evo opreme u slikama:
Ovaj setup namenjen je za letenje na otvorenom (onim danima kada nema daška vetra), jer sam primetio, gledajući letove drugih letača, da je avion malko masivniji nego što bi trebalo da bude za let unutra, to jest specifično opterećenje krila mu je veće i malko je prodorniji pa samim tim i stresniji za let između zidova. No, naravno, probaćemo ga i u fiskulturnoj sali moje škole. Zbog svega toga, odlučio sam se da čitav zmaj lepim petominutnim epoksijem, koji je mnogo moćniji od FOAM SAFE cianokrilata, a na ukupnu masu aviona dodaje nekih 2%. Baterija je najveći problem kada je reč o masi ovih modela.
Prvo smo Maki i ja zalepili krila na trup i stavili "tešku nauku" preko (udžbenici istorije) - da se slučajno ne poremete uglovi!
Maki je pažljivo šmirglao sve karbonske trake koje se potom lepe za konstrukciju aviona. Epoxy smola ima tanak parafinski sloj na površini, jer se zbog lakšeg odvajanja od kalupa u većinu Epoxy smola fabrički stavlja parafin... Karbonska ojačanja ovaj avion ima na napadnoj ivici, ali ima i upornice, koje su već klasična konstrukcijska formula za ovakve modele.
Najvažniji detalj na svim modelima izrađenim od deprona i drugih vrsta pene jeste ovo čvorište koje pre liči na ukrućenje na Bleriot XI avionu, nego na Hi-tech tehnologiju :)
Najzad, na kraju dana, posle nekih tri i po sata (stajni trap je oduzeo najviše vremena - ja nisam želeo da ga ugradim jer povećava ukupnu masu aviona, a na livadi ovaj avion svakako ne može da poleće sa trave, ali je Maki insistirao da ugradimo jer, kako kaže: "Avion ima lepe 'cipele' i treba da ih stavimo!" - misli na Wheelpants-e)...
Do skorog nastavka, pozdrav svima ()-()
Stanko BG:
Danas smo stigli samo da zalepimo dve upornice na horizontalnom stabilizatoru. Dala učiteljica mnogo zadataka za domaći...
Maki fiksira horizontalac da se kojim slučajem uglovi ne poremete.
Mešanje EPOXY smole i lepljenje upornica. Pritom, vodimo računa da je stranica trupa pod pravim uglom u odnosu na horizontalnu ploču. Za ovu proveru koristimo Makijev trougaoni lenjir za školu. Jes' da nema ćoškove... Ali, koji je još pa đački lenjir imao ćoškove. :sljus
Valjda ćemo ovih dana imati malo više vremena pored svih tih silnih domaćih zadataka, iako je Maki tek prvi razred...
Stanko BG:
Danas je bio treći dan izrade našeg modela. Do sada smo ukupno utrošili oko 7 radnih sati na izgradnju. Ovo bi vreme bilo upola kraće da smo radili sa FOAM SAFE lepkom, ali onda ne bismo imali čvrstoću i elastičnost konstrukcije kakvu sada imamo. Jutros rano smo završili sve domaće (Maki sada uspešno sabira i oduzima do 10) i, negde oko podneva, započeli smo dalje radove.
Prvo smo pripremili komandne površine za ugradnju. To je podrazumevalo prosecanje kanala za špernate hornove, koji su dati u kitu. Model je smišjen sa pull-pull sistemom na obe repne komande, što je elegantnije i za letenje preciznije rešenje, ali opterećuje ležaj servo motora. Srećom, ugradićemo Robbe servoe koji su pristojnog kvaliteta. Materijal od kojih su izrađeni hornovi je troslojni avio šper debljine 1mm.
Eleroni i ruder nisu bili problem i njihova krutost je zadovoljavajuća, ali elevator je bio u problemu! Na slikama ispod prikazana je priprema elevatora i rudera za ugradnju.
Za lepljenje kormila za stabilizatore koristili smo veoma moćnu samolepljivu traku sa ulivenom mrežom od staklenog tkanja. Ovo je proveren način pričvršćivanja kormila za sve vrste penastih konstrukcija i ja ga rado koristim.
Kada sam prosekao elevator kako bih u njega ugradio horn, shvatili smo Maki i ja da je oko horma ostalo po tri milimetra materijala (deprona) i da će elevator pući ako nešto ne preduzmemo.
Konstruktori u Dualsky kompaniji oslonili su se na čvrstoću trake kojom se elevator spaja sa horizontalnim stabilizatorom, ali to, ipak, nije dovoljno. Elevator se veoma lako uvija rukom - proverili smo nakon ugradnje na avion... Usledilo je brzo konstruktivno rešenje - odlučio sam da u koren elevatora, na mestu gde su najveći naponi uvijanja i savijanja stavim karbonsko ojačanje u obliku slova "П". Na taj način će se sva opeterećenja prenositi na karbonsku tračicu debljine 0.5 i širine 3mm.
Potom je mogao da se zalepi hrbat na avion. Naravno, opet smo koristili polomljeni i krnjavi lenjir da bismo utvrdili upravnost svih površina na avionu, a potom smo zalepili privremeno trakama delove trupa.
Nakon što se lepak u korenu hrbata stegao, dodali smo upornice koje repnu konstrukciju drže na mestu.
U tom trenutku me je kopkalo kolika je masa aviona i izmerismo ga... Ukupno 72gr. Bio bih srećniji da je u ovoj fazi avion nekih 60gr, ali nije ni ovo loš rezultat. Da je spajan FOAM SAFE lepkom, avion bi imao oko 70gr. Planirana masa zmaja do kraja konstruisanja ne bi trebalo da pređe 80 - 84gr. Tome treba dodati nekih 50gr opreme i zaključak je da će avion imati oko 130gr bez baterije, što je tačno onoliko koliko su Kinezi deklarisali, ali kineski podaci dati su verovatno bez baterije ili sa baterijama od 250-300mAH, a mi ćemo koristiti bateriju od 400-450mAh. Prostor za masu baterije je do 20gr, a to prilično ograničava čitavu situaciju, jer je baterija od 300mAh otprilike oko 20gr. Zbog svih ovih predviđanja, verujem da avion nije povoljan za let u sali i da bi me prilično namučio kada bih letuckao između zidova. Čitav ovaj setup je za livadu pre svega, i to onim danima kada gotovo da nema vetra. Zna se šta je za salu: karbonske cevčice i majlar...
Potom smo dolepili nosač motora i preostale dve tračice karbona i to je podiglo masu za još dva grama, tako da avion trenuto ima 74gr.
Malo karmanisanja nosača motora, uvek pazeći na masu!!!
Evo ga, najzad, naš lepi avion! Maki je oduševljen, mada mu uskoro na TV-u počinje STAR WARS, pa je na sliku samo dotrčao i odjurio dalje (<--) Sledi ugradnja opreme, provera težišta i priprema letelice za prvi start...
Pozdrav.
Stanko BG:
Danas smo stigli samo da zalepimo ojačanje na nosač motora. Opet koristimo samolepljivu traku sa staklenim vlaknima...
Lepota u vezi sa kit modelima je u tome što oni već unapred imaju zadate uglove - tako je i na ovom modelu ugao motora nekih pola stepena na desno i nepun jedan stepen u desno. Sasvim dovoljno za elektromotor.
Leteo sam ovakve depronce i bez ugla motora... na jednom modelu sličnih dimenzija, međutim, morao sam posle prvih letova, ipak, blago da korigujem ugao motora. Verujem da su na Breez-u znali šta rade kad su zadavali ugao motora.
Stanko BG:
--- Quote ---Lepota u vezi sa kit modelima je u tome što oni već unapred imaju zadate uglove - tako je i na ovom modelu ugao motora nekih pola stepena na desno i nepun jedan stepen u desno.
--- End quote ---
Izvinjavam se; u ovoj rečenici iznad sam napravio lapsus. Naime, ugao motora je pola stepena udesno i nepun jedan stepen nadole!
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version