Author Topic: CW i CCW ?  (Read 9512 times)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
CW i CCW ?
« on: February 08, 2017, 05:28:25 PM »
Ja se izvinjavam na glupom pitanju:

Kako se racuna CW i CCW propeler: odakle se gleda na propeler pa da kazem "e to je CW" ? Bar kako ovi na HK racunaju.
Da li se gleda obrtanje iz pravca poletanja, tj kad stojim IZA modela (pravac od repa ka nosu, tj gledanje iz kabine) ILI obrnuto od pravca nosa ka repu.

Ako je od pravca repa ka nosu (pravac poletanja), onda cu verovatno dati oglas za prodaju dva propelera 11x5.5 jer sam izgleda pazario CCW :)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: CW i CCW ?
« Reply #1 on: February 08, 2017, 06:36:16 PM »
Samo odkada su dronovi, specijalne elise za njih kod Amera imaju CW i CCW oznaku. Kod njih se smer okretanja gleda od napred i relativizirano je u odnosu na smer okretanja kazaljki na časovniku.

CCW (counterclockwise) je suprotan od smera kazaljki i smatra kao desna i normalna kod klipnih aviona, jer se gleda od nazad. Normalne desne elise za avione nemaju posebnu oznaku za smer naznačeno na njima.

CW (clockwise) je zapravo leva i ima dodatnu oznaku L (left, links) ili P kao pusher u zavisnosti od proizvođača.

Elektro motorima smer elise nije važan, jer se oni podjednako mogu okretari u oba smera u zavisnosti kako su priključeni na kontroler (ESC). Klipni motori imaju samo jedan radni smer okretaja i to desni, CCW.



CCW ili desna APC 12x6:


CW ili leva APC 12x6P:



« Last Edit: February 08, 2017, 07:28:31 PM by tibeteagle »

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: CW i CCW ?
« Reply #2 on: February 08, 2017, 08:37:42 PM »

Za sve elise koje se koriste na quadovima imate oznaku ili recimo 5045, 5045R ili 5045L
R znači right što znači da se elisa okreće u desno gledano u nju od napred ili da prevedem kada gledaš u avion od napred elisa se okreće u desnu stranu dakle CW ili u smeru kazaljke na satu clockwise (i da dodam za te elise trebaju matice koje se zavrću u levu stranu ili naravno obična desna sa obaveznim osiguranjem)
Kod levih elisa imaš ili oznaku 5045 ili 5045L znači može a i ne mora da stoji oznaka posle 5045 misli se na levu elisu ili ti CCW counterclockwise odnosno kontra od kazaljke na satu i za te elise ide desni navoj.
Takve su ti sada uglavnom oznake na propelerima za quadove. I čim imaš cw i ccw varijantu u podaji elise račuja ih ovako a ne onako kako se računa kod aviona. 99% je ovakav sistem obeležavanja.
5045 nadam se da znaš šta označava ne mora da ti se objasni.

The ground is the limit (or a water)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: CW i CCW ?
« Reply #3 on: February 08, 2017, 08:46:41 PM »
Samo odkada su dronovi, specijalne elise za njih kod Amera imaju CW i CCW oznaku. Kod njih se smer okretanja gleda od napred i relativizirano je u odnosu na smer okretanja kazaljki na časovniku.

CCW (counterclockwise) je suprotan od smera kazaljki i smatra kao desna i normalna kod klipnih aviona, jer se gleda od nazad. Normalne desne elise za avione nemaju posebnu oznaku za smer naznačeno na njima.

CW (clockwise) je zapravo leva i ima dodatnu oznaku L (left, links) ili P kao pusher u zavisnosti od proizvođača.

Elektro motorima smer elise nije važan, jer se oni podjednako mogu okretari u oba smera u zavisnosti kako su priključeni na kontroler (ESC). Klipni motori imaju samo jedan radni smer okretaja i to desni, CCW.



CCW ili desna APC 12x6:


CW ili leva APC 12x6P:


E ili ja opet ne kapiram ili postoji neka greska u tvom drugom pasusu: ako gledam odzada (od repa ka nosu ili kao pilot u kabini) onda je DESNA ROTACIJA CW a ne CCW. Na svim mojim modelima je (tako gledano) desna rotacija. Ja bi reko CW.

Sad sam gledao na HK prop 10x5 (https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-thin-e-prop-propeller-10x5-2pcs.html) gde su za CW napisali da je counterclockwise from back. Pa sta sad ?
Sve sam ovo potego jer imam vec ove dve elise (sa desnom rotacijom, po mom opisu), a hocu da nabavim iste te samo kontra.

E izvinte ako sam glup 😊

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: CW i CCW ?
« Reply #4 on: February 08, 2017, 09:15:50 PM »
Rekoh ti već da sada čim imaš CW i CCW elisu smer okretanja ne gledaš od pozadi elise nego OD NAPRED!
Pogledaj te elise za koju si dao link i na njima vidiš na koju se stranu okreću u ovom slučaju na levo gldeajući u njih tj CCW
Takvi su ti sada adeti!
Teorija je jedno ali tržište i proizvodi i novi načini obeležavanja su drugo.
I potpuno je logično da smer gledaš sa one strane sa koje su i napisane oznake a ne da oznaka stoji napred elise a ti gledaš od pozadi pa ti je sve kontra.
Ako hoćeš da ti slikam elise CW i CCW pa da vidiš kako se gleda i gde su napisani brojevi i koja je leva i koja desna.
Ali očigledno sam ja ovde JERES pa šta god da napišem ne obraćate pažnju...
The ground is the limit (or a water)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: CW i CCW ?
« Reply #5 on: February 08, 2017, 09:26:32 PM »
Quote
E ili ja opet ne kapiram ili postoji neka greska u tvom drugom pasusu: ako gledam odzada (od repa ka nosu ili kao pilot u kabini) onda je DESNA ROTACIJA CW a ne CCW. Na svim mojim modelima je (tako gledano) desna rotacija. Ja bi reko CW.
Ne jer CW i CCW se gleda od napred, zbog laika u modelarstvu. Od nazad gledano (pilot) zato je na desno kod aviona, jer gornji deo elise ide na desno a od napred gledano je to levo. To je jedino pravilno, jer je to pravilo desne ruke kao pozitivan smer u fizici i tehnici.

Većina laika modelara zna da se orientiše samo u odnosu na kazaljku prema časovniku i da gleda elisu od napred, odnosno od gore kod mikrokoptera. Samo zato se koriste obješnjavanje smerova u hobi sferi kao CW i CCW, a u tehnici ne.

Ako bi postojao jedinstven standard za označavanje smera okretanja elisa i ne bi razni novopečeni kineski proizvođači izmišljali odakle da se nešto gleda i šta se smatra pozitivnim a šta negativnim smerom, ne bi bilo toliko zabune.

Ozbiljni brendovi kao APC se drži starih i veoma jasnih principa. Pozitivan desni smer se podrazumeva i nema oznaku, a levi se označava sa P (pusher) ili L (left). Sve ostalo samo uvodi zbrku.

Dakle još jednom. Ovo na slici sa crnom strelicom je desni (norlamni) smer elise, a od napred gledano je to CCW.


« Last Edit: February 08, 2017, 10:48:00 PM by tibeteagle »

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: CW i CCW ?
« Reply #6 on: February 08, 2017, 09:43:22 PM »
ok, znaci gledano od NAPRED racunam cw ili ccw. Nadam se da i HK tako racuna

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: CW i CCW ?
« Reply #7 on: February 08, 2017, 09:46:07 PM »
Quote
Nadam se da i HK tako racuna
Slike proizvoda na sajtovima uglavnom pomažu. Zato sam i stavio primere gore. Po obliku se jasno vidi koja je elisa levog a koje desnog smera. Problem je što ne navode tačnu oznaku na elisi sa P, već dopisuju CW i CCW smerove od napred.

Ja razumem da je ovo za mnoge teško, ali zato sam tako detaljno objasnio, da se razjasne razna gledišta na ovaj problem. Nekada su i naučnici bili u nedoumici, sve dok se nisu dogovorili koja im je dasna a koja leva ruka.  :) Sve drugačije u praksi primenjeno je samo relativizacija iz nekog subjektivnog razloga, ne sluteći da se zapravo uvodi zbrka.
« Last Edit: February 08, 2017, 10:31:32 PM by tibeteagle »

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: CW i CCW ?
« Reply #8 on: February 09, 2017, 08:33:31 AM »
CW i CCW su oznake uvedene od kada su miltikopteri došli do izražaja i to ima apsolutno logiku u ovoj branši jer imate motore koji se okreću u smeru kazaljke na satu ili ti cw koji takođe imaju leve navoje na mestima pričvršćivanja propelera i motore koji se okreću kontra i imaju desne navoje. Koja bi logika bila da elise obrnuto označavaju od motora odnosno kako se nekada označavalo na avionima? Tebi za avion treba CCW elisa po današnjim oznakama i to je to.

The ground is the limit (or a water)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: CW i CCW ?
« Reply #9 on: February 09, 2017, 09:38:08 AM »
CW i CCW su oznake uvedene od kada su miltikopteri došli do izražaja i to ima apsolutno logiku u ovoj branši jer imate motore koji se okreću u smeru kazaljke na satu ili ti cw koji takođe imaju leve navoje na mestima pričvršćivanja propelera i motore koji se okreću kontra i imaju desne navoje. Koja bi logika bila da elise obrnuto označavaju od motora odnosno kako se nekada označavalo na avionima? Tebi za avion treba CCW elisa po današnjim oznakama i to je to.

Marko

Ja sam pitao sa koje strane treba da gledam u propeler da bih odredio da li je CW i CCW: spreda ili od pozadi. I to bi trebalo da vazi za sve sto koristi propelere u nasem hobiju.
Hvala na dodatnim objasnjenjima ali smo se rasplinuli u teoriji i krenuli da zbunjujemo citaoce.

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: CW i CCW ?
« Reply #10 on: February 09, 2017, 01:19:12 PM »
Ako prodavac navodi da ima varijanta cw i ccw gledaš spreda.
The ground is the limit (or a water)

Offline alzo

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 406
Re: CW i CCW ?
« Reply #11 on: February 09, 2017, 02:19:10 PM »
Znaci zato sam se ja nakupovao pogresnih propela....sad ima samo da pravim pusere  :o  >:(

Offline marko.jovanovic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1643
Re: CW i CCW ?
« Reply #12 on: February 09, 2017, 02:52:17 PM »
Pa i ne moraš.
Promeniš ugao motora na kontra stranu, staviš CW elisu i dobro zategneš maticu.
U tim slučajevima poželjno je pre svakog leta proveriti da li se matica olabavila, mada kad je dobro zategneš nema zime.
A ako možeš da nabaviš sigurnosnu maticu onda si na konju.
The ground is the limit (or a water)

Offline alzo

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 406
Re: CW i CCW ?
« Reply #13 on: February 09, 2017, 04:59:07 PM »
Tako je i bilo  8)

Offline pnedic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
Re: CW i CCW ?
« Reply #14 on: February 13, 2017, 09:33:02 AM »
Hahaha, mislio sam da sam postavio glupo pitanje, ali izgleda da nisam. Nisam jedini koji je bio u zabuni.
Narocito sto se sve u ("pravom") avionu racuna gledajuci iz ugla gledanja pilota, tj u pravcu leta aviona: levo, desno krilo, trapovi, motori, signalna svetla....