Author Topic: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop  (Read 14200 times)

Offline djordjevicaca

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 147
  • Telepromtovani vazduplohov
Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« on: November 28, 2015, 04:01:25 PM »
Pozdrav svima

Skoro sam kupio Piper J3 Cub 450 ARF raspona 1,3M koji će mi biti prvi trener. Proizvođač preporučuje 2 vrste pogona za ovaj avion:

1. Motor E-Flite Park 450 890KV, sa elisom 10x7, E30A ESC i 3S baterija 1800mAh 30C
2. Motor E-Flite Park 480 910KV, sa elisom 12x6, 40A ESC i 3S baterija 2100mAh 30C.

Pošto nisam našao dovoljno podataka o ovim motorima na netu, iskoristio sam eCalc kako bih video da li mogu da nađem neke zamenske, pošto je ove motore teško dobaviti kod nas.
Malo me je zabrinulo kada sam video rezultate za Park 450 motor, pošto se pojavljuju upozorenja da "to baš i ne bi letelo"



Rezultati za motor Park 480 su bolji i u nekim granicama "prihvatljivog", mada struja "ide u crveno":



Oba motora su do 250W snage, pa se plašim da bi to možda bilo premalo za mene kao početnika, ako treba da se "čupam" iz nekih situacija...

U razgovoru sa mnogim kolegama mi je savetovano da stavim, za početak, jači motor, sa više snage, gde bi mi odnos potisak - težina išao čak do 1.72:1.
Povećao bih težinu na nosu sa 80gr na 130gr, ali bih dobio mnogo više snage "za nedaj Bože"...


Opredelio sam se za motor Joker 3542-7 800KV - cenim da bi on stao ispod kaoptaža bez problema, a i jedini je u seriji 3542 koji je predviđen i za 3S i za 4S.  Serija 3536 je predviđena za 2S i 3S, što mi ne bi dalo mogućnost promene vrste baterije u nekim budućim projektima.

Da li je neko koristio motor Joker 3542-7 800KV - interesuje me dužina motora sa nosačem i adapterom za elisu, pošto na sajtu postoji podatak "Housing-Ø/total-L w.o. Shaft/Shaft-Ø   35/42/5 mm" Kućište je fi 35mm, osovina je fi 5mm, ali srednji podatak ne zznam - da li je 42 samo dužina motora BEZ osonive ili sa?  mmmm

Takođe, voleo bih da se javi i neko ko je imao ovaj model - da li su preporučeni motori (ili njima slični po karakteristikama) dovoljni za lagano letenje ili mogu da posluže i za neko "čupanje" iz ne predviđenih situacija :)

Offline zajko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1502
    • www.shop.malaivanca.com
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #1 on: November 28, 2015, 04:44:59 PM »
Dobro je razmisljati da stavis jaci motor, pogotovu ako se uklapa u okvire koje je dao proizvodjac... jer ces ga mozda , nekom drugom zgopdom staviti u malo veci ili zahtevniji model...
Za J-3 Cub ti ne treba "motor za vadjenje", vise ti treba simulator i vezba prstiju, pa posle neki "prijatelj za 2-3 leta da bude uz tebe da se malo oslobodis... i dovoljno, posle sam vezbas...

Taj avion je maltene kao filigranski rad, od balse, ne moze to da trpi preveliku snagu, niti leti prevelikom brzinom, jednostavno takav je model i dobar je za obuku i prvo letenje, ali kao i svi J-3 i on zna biti malo zeznut za poletanje, ne trpi odmah veliki Gas, postepeno dok digne dupence, malo protrci na prednjim tockovima i eto ga u vazduhu... sve ostalo sa njim je... lako....

U svakom slucaju PARK 480 je za njega savim OK i u gornjoj granici...

E-FLITE 480 JE U BGD 60 EUR
http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLM1505     
Trazi ESC 25A to 40A brushless, 10x7–12x6 propeller i lipo 2-3S

i za ODMAH isto to, ali TURNIGY Park 480, duplo manje para
http://www.shop.malaivanca.com/kupi/park-480-1320kv-brushless-elektro-motor-175328

uostalom Google i youtube su uvek tu...
 ()-()
RC Hobby Park, Mala Ivanča, Belgrade, SRB
Executive warehouse keeper, senior

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #2 on: November 28, 2015, 05:32:54 PM »
Kao prvo da pohvalim trud za korišćenje kalkulatora.  (thumb)
Za odabrana prva dva motora sa malim Kv vrednosti ispod 1000Kv treba staviti 4S umesto 3S LiPo pakovanje, radi dobijanja većeg broja obrtaja, ili birati motor sa većim Kv između 1200-1400Kv. Upisati i tačnu letnu težinu modela i onda birati veličinu i korak elise APC-E tipa, sa kojim očekivani kalkulisani parametri izgledaju bolje, a u granicama mogućnosti delova. Kod Pajpera je važnija potisna sila nego krajnja brzina, pa je bolje birati elise sa manjim korakom do 5-6" za ovu veličinu modela, a sa većim prečnikom, nego obratno.
Ono crveno ispisano kalkulator obično daje radi uozorenja kod većeg koraka elise kod malih prečnika. Razlog je sada duga priča navesti. Bitno je da treba sići sa korakom za jedan standardni broj i ponovo pogledati šta kaže.

Sve što je Zajko napisao za ovaj model i pristup letenju potpuno podržavam, naravno iz teorjie i iz ličnog iskustva zajedno.  (thumb)

Takođe podržavam izbor ovog motora, sa elisom 9x5" ili 9x6" ili 10x4.5".  ESC od 30A i LiPo od 2200mAh je sasvim dosta za letelnje preko 10 minuta. Sve veće je potpuno nepotrebno za ovaj model koji inače ne voli velike brzine. Uostalom kalkulator je tu da se proveri.
 ;namig

Offline djordjevicaca

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 147
  • Telepromtovani vazduplohov
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #3 on: November 28, 2015, 05:49:11 PM »
Hvala vam na odgovorima :)

@tibeteagle - upisao sam težinu praznog modela i označio da je to bez pogonskih sklopova. Takođe, postavio sam da je površina krila 24.1, kako piše i u specifikacijama za ovaj model.

Što se tiče motora koji može da se nabavi kod nas, "provukao" sam ga kroz kalkulator i jedina elisa koja koja ne pravi preopterećenje je 9x5. 9x6 i 10x4.5 prvatilaze maksimalnu snagu motora i tu, možda, rizikujem da oštetim motor. Oštećenje motora mi je najmanja briga, čak i njegova nabavka, ali ne bih voleo da olupam model samo zato što sam "škrtario" na izboru motora.
I ovaj kalkulator - ne znam koliko smem da se oslonim na njega - koliko je pouzdan jer sam unosom parametara za prvi predloženi setup od strane proizvođača (Park 450) video da  me upozorava da elisa ne odgovara konfiguraciji. Ko je sad tu u pravu, proizvođač aviona ili programer koji je pravio kalkulator?  mmmm
Negde sam pročitao i da se prečnik elise bira po obrascu 1/3 raspona krila je optimalni prečnik elise. U mom slučaju je to 12". Jedino što bih onda morao da nađem neki motor koji bi tu elisu nosio. Sa druge strane, mislim da je pogrešan pristup birati motor spram elise...

Malo sam zbunjen u startu, zato i delim svoj problem sa vama...

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1250
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #4 on: November 28, 2015, 05:54:15 PM »
Aco, evo malo zapažanja iz moje prakse:

Imam 3542 /1000 kv sa elisom APC 11x5,5 i 12x6 + 3S baterije,od  2650 mAh  na 2 modela, Ampmasteru raspona 1,3m, i Spacewalkeru raspona oko 1,2m. Prvi težak sa sve baterijom oko 1250g drugi nesto lakši . Oba lete odlično a po težini su blizu tvog novog Pipera. Sa Ampmasterom sam se baš naleteo i sad bih mu recimo stavio nesto jači motor čisto za probu ili 4S bateriju (sad je imam ) u kombinaciji sa drugom elisom. Tvoj Piper nema potrebe za takvim načinom letenja i biće ti sasvim dovoljan. Probao sam i sa 12 x 6 elisom na 3S bateriji i to je OK.

Na HK  imas i dim. motora. verujem da su iste kao kod Lindigera na Joker motoru.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__18232__Turnigy_D3542_6_1000KV_Brushless_Outrunner_Motor.html
   

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #5 on: November 28, 2015, 06:39:13 PM »
Quote
Što se tiče motora koji može da se nabavi kod nas, "provukao" sam ga kroz kalkulator i jedina elisa koja koja ne pravi preopterećenje je 9x5. 9x6 i 10x4.5 prvatilaze maksimalnu snagu motora i tu, možda, rizikujem da oštetim motor. Oštećenje motora mi je najmanja briga, čak i njegova nabavka, ali ne bih voleo da olupam model samo zato što sam "škrtario" na izboru motora.
I ja sam letelo moj akrobatski model sa debelim simetričnim profilom sa motorom 3530-1400Kv, (potpuno isti kao Park 480) sa elisom Cam Prop 9x5" najbolje, a probao sam i sa raznim drugima. http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,338.0.html
Ne smeta da struja prelazi maksimume za malo. On kalkuliše za maksimum gas. Maks. gas se koristi samo na male periode pri ubrzanju modela, ili ni onda, a leteti se ovaj model tako konstatno ne može stabilno. Motoru ni ESC-u ne smeta preopterećenje za 10% do 15 sekundi pa i nešto više, sa time da se posle toga isto toliko vreme leti ispod 50% gasa da se ohladi motor. Dakle u ovim granicama sigurno ništa neće pregoreti. Naravno važno je da svakako motor, ESC i LiPo imaju dobro hlađenje, odnosno da je strujanje vazduha na njima što bolje.

Quote
I ovaj kalkulator - ne znam koliko smem da se oslonim na njega
Sigurno tačno radi. Odstupanje može da bude toliko koliko vrednosti komponenti odstupaju od navedene vrednosti na njima. Recimo Kv može da bude +-5% jer on zavisi i od debjine žice koja se mota, a toleracija debljine žica je tu negde. Dakle za izbor je dovoljna potpora, ali svakako je dobro imati vatmetar i proveriti parametre pre letenja sa 2-3 različite elise koje je dobro imati. Tako se može proveriti i tačnost kalkulatora.

Quote
Negde sam pročitao i da se prečnik elise bira po obrascu 1/3 raspona krila je optimalni prečnik elise.
Da može i to da bude neka preporuka, ali nije svaki avion isti sa istim rasponom krila, karakterom i brzinom letelnja kao ni sa istim motorima. Važniji su polazni uslovi za elisu kao vučna sile i brzina.

Ako se iole želi veći motor, sledeća kategorija veličine je 3536 sa težinom 105g i snagom od maks 500W, sa vučno silom od čak 1800g, ali je to apsolutno suvišno za ovaj model, kao i drugi veći spomenuti gore. Da model ima simetričan profil sa krilom u stredini trupa kao akrobate, onda ne bi smetalo za ovu težinu modela od samo 1000g
 ;namig


« Last Edit: November 28, 2015, 06:43:17 PM by tibeteagle »

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #6 on: November 28, 2015, 07:05:33 PM »
Quote
Što se tiče motora koji može da se nabavi kod nas, "provukao" sam ga kroz kalkulator i jedina elisa koja koja ne pravi preopterećenje je 9x5. 9x6 i 10x4.5 prvatilaze maksimalnu snagu motora i tu, možda, rizikujem da oštetim motor.
...onda može da se bira motor iste veličine i snage ali sa manjim Kv, recimo probaj da ubaciš u kalk. ovaj motor,
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37259__Turnigy_Aerodrive_SK3_3530_1150kv_Brushless_Outrunner_Motor_EU_Warehouse_.html
Pa da se vidi sa kojom elisom šta da je.  mmmm

Offline relakso

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #7 on: November 28, 2015, 08:09:43 PM »

     Ovaj motor dosta hvale po kvalitetu i snazi, uskoro mi stize za Parkzone Mustanga ali po njihovom testu moze da povuce 2140gr. sa propelerom 11X5.5 i na 3s bateriji.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=19019


Offline djordjevicaca

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 147
  • Telepromtovani vazduplohov
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #8 on: November 29, 2015, 11:00:28 PM »
Hvala svima na pomoći i savetima!  (res) (pijemo)

Prelomio sam i rešio da uzmem Joker 3536-8 990KV. Ovaj motor i elisa 11x6 @ 3S bateriji daju odnos potisak-težina 1.68:1 (nekih 1682gr). Motor 3542 nije mogao da stane ispod kapotaža, a nisam hteo da ga razbušujem. Još jedna stvar je i da je ovaj motor približan preporučenom od strane proizvođača aviona, a ako ne bude valjao, lako ga je zameniti.
Naravno biće tu malo i igranja sa elisama, dok ne budem imao ukupnu težinu modela (čitaj: dok ne sakupim sve komponente na gomilu :D)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #9 on: November 29, 2015, 11:48:49 PM »
Quote
daju odnos potisak-težina 1.68:1
Toliko ni 3D avionima ne treba. Pajperu i sličnim sportskim visokokrilcima treba 0.8-1 : 1

Quote
Povećao bih težinu na nosu sa 80gr na 130gr, ali bih dobio mnogo više snage "za nedaj Bože"...
Ako se povećava težina nosa sa većim motorom i elisom, potrebna je dodatna težina na rep za kontra balans, pa će takvo povećanje težine modela biti još veće.
Ako se navodi preporučena klasa težine motora za navedeni Pajper od 75g, onda to tako treba uraditi. To su dosta precizno izračunali konstruktori modela. Ništa dobro se sa odstupanjem dole ili gore neće dobiti.
Za "nedaj Bože" situacije neće spasiti snaga motora. Spasiti može samo ona veština upravljanja koja je na čas zakazala.
Ako se želi više (nepotrebnog) potiska, za to treba veći motor, veći ESC i veći LiPo. Tako ćemo nesvesno preći u sledeću kategoriju veličine setapa. Dakle 1 je jedan, 2 je dva. Ako treba 1 onda traba staviti jedan.
Ovo sve navodim jer dosta često se primećuje da se misli da je prekomerna snaga važan cilj.
Džabe fabričke preporuke, kalkulator i savet za alternativne komponente, ako se odlučuje na osnovu subjektivnih faktora. Tehnika je čista objektivnost. Mislim da je ovo jasno kao sunce.
 ;namig

« Last Edit: November 29, 2015, 11:52:27 PM by tibeteagle »

Offline djordjevicaca

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 147
  • Telepromtovani vazduplohov
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #10 on: November 30, 2015, 12:02:36 AM »
Nisam baš toliko otišao u ekstrem iako sam početni :)

Sa preporučenom konfiguracijom proizvođača (E-Flite Park 480) odnos potisak-težina je 1.52:1 (ima gore slika ecalc-a), tako da sam "gađao" da budem najpribližniji tom odnosu.
Isto tako, razlika u težini na nosu je +20gr sa izabranim motorom u odnosu na preporučenu težinu. Znam da je za avion od ~1000gr to mnogo, ali nisam u datom momentu našao lakši sa odgovarajućim karakteristikama.

Trudio sam se da budem približno onome što proizvođač preporučuje, a da u isto vreme ispoštujem i svoj budžet-kvalitet kriterijum. Ovaj motor sam izabrao i na osnovu datih sugestija u pogledu KV-a i snage motora ovde u temi. Kapacitet baterije je po preporuci proizvođača modela, pa se nadam da sam skoro u potpunosti ispoštovao ono što su konstruktori zamislili.

Što se "ne daj Bože" situacija tiče - letimo visoko i pažljivo slušamo starije i iskusnije.  :big smile

 (pijemo)

Offline zajko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1502
    • www.shop.malaivanca.com
Re: Piper J3 Cub 450 pogonski sklop
« Reply #11 on: November 30, 2015, 12:48:46 AM »
Ma nije to problem...
Ovaj izabrani setup (motor/ESC/prop/4 mikro servoa, Rx i neki kablic servo extenzija, ce biti sve skupa na gomilu 450-500 gr... Ne znam koliko je samo ARF avion !?
Sve ima svoje mesto u avionu, pomeranjem baterije napred/nazad moze to lepo da se izbalansira, trazi paznju i obavezno proveru CG, da bude kako bog zapoveda... i to ce poleteti...

Za "nedaj boze" ti nista nece znaciti ta snaga ispod haube i taj odnos 1.7, jednostavno je takav avion, lep, lepo i poslusno leti, ako se ne pretera sa ....
Ja sam sve moje J-3 trimovao sa 50% gasa,(po mirnom vremenu, bez vetra), tu treba da bude ravan.. idealno... povecanjem gasa on sam penje... taki je... i kao sto rekoh obrati paznju na poletanje, posle 2-3 m, dize dupence i nemas upravljiv tocak, samo rudder... to kod njih treba vezbati.. poletanje je "tricky" ... Uvek ima tendenciju bezanja u stranu, na poletanju...
Kad poletis, bezi u visinu i beznedan si... na sletanju, gadjaj pistu, skini THRO na  0% i maltene ce sam da sleti

Ali svakako obrati paznju na montazu motora, osovina motora mora da ide 2-3%, na dole i na desno...

 ()-() (<--)
« Last Edit: November 30, 2015, 12:52:05 AM by zajko »
RC Hobby Park, Mala Ivanča, Belgrade, SRB
Executive warehouse keeper, senior