Author Topic: Izrada DLG jedrilice  (Read 99168 times)

Offline Johann

  • Pocetnik
  • *
  • Posts: 61
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #30 on: March 04, 2013, 10:37:02 PM »
Na ovom snimku se vidi kako je secen vrlo tanak profil(mozda cak i tanji nego tvoj) sa cnc i to veoma uspesno (premotaj na 5:46)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hV79pjFDdRY#t=346s
Rucno ovako tanke profile je tesko iseci(nije nemoguce), ali kao sto rece Vlada-r bolje probaj negde da iseces na cnc sekacu...
« Last Edit: March 04, 2013, 10:38:35 PM by Johann »
Blago meni, opet ja :)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #31 on: March 04, 2013, 11:15:12 PM »
Johanne postavio si odlične postove sa interesatnom teorijom sečenja.  (thumb) Napalio si Vacia.  :big smile Evo i ja da dolijem malo ulja na vatru. Bio sam i ja pre znatiželjan do koje male mere se može rezati stirodur na CNC sekaču. Rezultat je da se od 1mm može ići na gore. A taj 1mm se lako odšmirgla do 0mm, mislim na izlaznu ivicu. Evo jednog eksperimenta krila za mikro DLG. Ako se ovo može, može se sve.


Više slika:
http://s298.beta.photobucket.com/user/tibeteagle/story/5591


Vaci, nikad ne reci nikad ,mislim na napredne tehničke stvari. Primitivizam je ipak ograničeno u sečenju penastih materijala, obično zbog subjektivnog faktora, mislim na tresanje ruku i sl. Ja sam bez ikakvih ručnih eksperimentisanja znao da se ništa ozbiljno ne može napraviti ručnim vođenjem, pa sam odmah napravio jednu mašinicu i nisam zažalio. Pa ti vidi dotle želiš da se upuštaš u modelarstvo. Ako dođeš preblizu "modelarskog motora", uhvati će ti rukav klinasti kaiš u remenik i nema izlaska.  (nene)
 ;namig

« Last Edit: March 04, 2013, 11:20:19 PM by tibeteagle »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #32 on: March 05, 2013, 12:08:28 AM »
Jao Tibet tebra...  8) Ja da ne mislim da je CNC masinerija korisna ne bi pravio glodalicu. Al tako me mrrrrziiii da pravim sad jos jednu... Pa ako su ljudi pocinjali ovaj hobi turpijom vajda ja mogu bez jednog CNC sekaca. Mogu ja da "turim" balzu u glodalicu i da odradim ovo sa rebrima. Al mi nekako na izgled jeftinije, brze i lakse sa penom. I dalje tako mislim, samo da nadjem pravu kombinaciju.

Prvo, mnogo je izgleda optimisticno da isecem rukom stirodur na 0,5mm. Stavicu 1-1,3mm pa cemo videti.

Drugo, izgleda da nisam posvetio paznje zatezanju zice. Prilicno mi deluje labavo. Zna li neko kojom silom (ili masom) da zategnem zicu duzine 90cm? Imam i 0,5mm i 0,7mm zicu.

Trece, ako u nekom trenutku ludila budem resio da napravim CNC sekac, hoce li mi neko pomoci oko pravog softvera? Mozda i oko kupovine komponenti. Mehaniku bi i napravio, al me mrzi da se opet majem sa elektronikom. Ne znam ni koliko bi kostali drajveri... eto sad razmisljam i o tome.... 4e

Da napravim neki model ovim sto imam, pa kad prodje vreme ako i dalje budem zainteresovan za samogradnju moze i neki sekac pene. ;)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #33 on: March 05, 2013, 12:22:14 AM »
Ne možeš dršati konstantno zategnuto i voditi žicu precizno. Barem napravi ram i razapni kako je već pre bilo reči. To ne košta puno. Onda ćeš imati više šansi za dobar rez. Važna je i konstantna brzina pa možda žeš da pogodiš. Problem je sa šablonima da kače žicu. Najbolje je samo ako su od gvozdenog lima na kojem najlakše klizi žica i to sa poliranim ivicama. Ne treba šablon na manju stranu...
Ako imaš već CNC glodalicu sa upravljanjem, treba ti samo mehanika sa motorima, a elektroniku uzmeš od glodalice. Na netu ima dosta jednostavnih konstrukcija, a kako se vidi mnogo njih pravi od otpadnog drveta. Za upravljački softver nije problem, jer ima ih više.  ;namig

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #34 on: March 05, 2013, 12:46:11 AM »
Sa ovakvim kinematskim ili gravitacionim možeš da dobiješ ono što želiš. Stvarno ne treba puno da se napravi. Gravitaciona sila obezbeđuje konstantnu silu povlačenja što znači konstantnu brzinu pomaka. Poluga ispred stola ubezbežije da put obeju strana bude različit u meri koji je potreban za dati konus...


Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #35 on: March 05, 2013, 12:50:25 AM »
Jesam napravio neki pvc ram al to mi neozbiljno, izgubio snagu za 1 dan. Zato i pitam kojom se silom zateze zica, pa da napravim ljucki ram. Sta si mislio pod "ne treba sablon na manju stranu..."?
Sablone pravim od staklolita na cnc-u i super su glatki. Mozda ih isprskam i teflonom, tada nema sanse da zapne nigde...
Na zalost, glodalica ima samo 3 ose, pa bi mi falio 1 drajver. A i necu da rasturam glodalicu. Pre bi kupio drajvere negde na netu. Sutra cu pokusati ponovo sa novim sablonom i boljim ramom, pa cemo videti.... (work)

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #36 on: March 05, 2013, 11:37:53 AM »
Žica treba da je nategnuta toliko, koliko žica može da izdrži, a da ne pukne. Znači što više.
Ako vodiš ručno ram, dovoljan je jedan šablon. Ali fizički je nemoguće izrezati sa jednim šablonom ovako tanko krilo, jer je debljina reza velika na delu gde reže kraj krila zbog sporijeg prolaza žice. Tamo žica ne dodiruje materijal i reže sa toplotnim zračenjem i tako se debljine susreću na tankom delu.  Vidi tvoj primer. Ako se žuriš rez je talasast i ne tačan, jer se žica savije. Ako se ipak reže sa šablonom na kraju sa nekom od metoda, šablon na kraju treda da je deblji odnosno da je uračinata veća deblina reza. Kako vidim to nisi uradio na manjem šablonu. E sada uradi ovo  :sljus. Putanja mora da bude drugačija na oba kraja da bi se dobilo ono što treba. Dakle kinematski ili CNC mehanizam zbog konstantne brzine i tačne putanje po metalnom ili softverskom šablonu i tačka.

Sloja staklenog platna se stavlja 1, 2, 3 ili više u zavisnosti od vrste i opterećenosti konstrukcije. Na tvoj treba što manje zbog težine.

Krajevi krila na avionima su zaobljeni zbog boljeg strujanja vazduha. Logično.  mmmm

 ;namig


Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #37 on: April 04, 2013, 01:20:50 PM »
Posto je ostalo samo da se testira CNC sekac vrelom zicom, uskoro se vracam na jedrilicu. Imao sam vremena i da procitam i da razjasnim neke stvari, ali me interesuje nesto sto nisam mogao da dokucim.
Gledajuci one polare, dijagrame odredjenih profila, lepo su dati Cl, Cd i pri kom napadnom uglu je maksimalni odnos Cl\Cd. E sad, dali to znaci da je najbolje da se krilo sa tim profilom stavlja bas pod tim uglom, ili bas i ne mora da znaci? Ovo je jako bitno i zanima me koje stvari ulaze u donosenje te odluke? Dali je bolje uzeti ugao sa najmanjim Cd kada se radi o jedrilici?
Nadam se da je neko voljan da mi ovo pojasni.

Offline svrco

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 102
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #38 on: April 06, 2013, 12:20:11 AM »
Vaci sta kazes na ovo?

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #39 on: April 07, 2013, 11:27:49 AM »
Reci cu samo ovo. Znao sam da nisam lud, a sad imam i dokaz :P hehehe
Samo je mnogo veliki ugao pod kojim su krila sastavljena, ja ne bih isao toliko. Inace perfektna stvar, pravi zvuk kao da ce nekome glavu da otfikari :)

Offline Daki

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 238
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #40 on: April 11, 2013, 12:28:41 AM »
Ugao krila, to jest polihedral u ovom slučaju (kad krilo ima jedno lomljenje zove se dihedral) nije postavljen provizorno. :) Primećuješ da krilo nema elerone, i da skreće samo sa vertikalcem, što je veći polihedral to je vertikalac efektivniji, a model je stabilniji, naravno postoji gornja granica  :D . Kada model ima elerone, polihedral je manji zbog efektivnosti elerona, a krilo je inertnije.
Life is easy eat,sleep, fly!

Offline Lazo

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1320
  • Za pametnog čoveka i komarac je muzika.
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #41 on: April 11, 2013, 04:42:14 AM »
Ugao krila, to jest polihedral u ovom slučaju (kad krilo ima jedno lomljenje zove se dihedral) nije postavljen provizorno. :) Primećuješ da krilo nema elerone, i da skreće samo sa vertikalcem, što je veći polihedral to je vertikalac efektivniji, a model je stabilniji, naravno postoji gornja granica  :D . Kada model ima elerone, polihedral je manji zbog efektivnosti elerona, a krilo je inertnije.

 (nene)
Aj razmisli još jednom.

 (pijemo)
Smrt fašizmu - Sloboda na aerodromu!

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #42 on: April 11, 2013, 10:17:35 AM »
Quote
Reci cu samo ovo. Znao sam da nisam lud, a sad imam i dokaz :P hehehe
Ako si mislio na rasklopljivo krilo, to ni kod ove velike verzije DLG (HLG?) na videu nije rešeno.


Quote
Ugao krila, to jest polihedral u ovom slučaju (kad krilo ima jedno lomljenje zove se dihedral) nije postavljen provizorno. :) Primećuješ da krilo nema elerone, i da skreće samo sa vertikalcem, što je veći polihedral to je vertikalac efektivniji, a model je stabilniji, naravno postoji gornja granica  :D . Kada model ima elerone, polihedral je manji zbog efektivnosti elerona, a krilo je inertnije.
Daki sve štima osim što inertnost ili tromost krila zavisi od njegove dužine i težine, a ne od uglova. Termine za uglove koje si naveo su tačne. Upravljivost sa vertikalcem sa većim uglovima lomova krila je isto OK, kako je to slučaj i kod ove velike DLG jedrilice. Mada je dosta ako ima dihedrala samo na uškama, a ne stredini treba samo onda ako nema uške sa uglom. Ovaj modelar se odlučio za oba, pa se vidi kako to lepo radi.


Ovde fali slučaj kada su samo uške pod uglom, a koji se naziva diheral na uškama.

Gledati moment inercije štapa.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_moments_of_inertia

Usput će Vaci da naući i malo teorije od Dakija.
 ;namig

« Last Edit: April 11, 2013, 10:43:57 AM by tibeteagle »

Offline Vaci

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 824
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #43 on: April 11, 2013, 01:05:45 PM »
Da, mislio sam na rasklopljivo krilo i velicinu. Nisam pratio link da vidim kako je izradjena jedrilica, vec sam zbog velicine automatski predpostavio da je rasklopljiva. Gresim?

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Izrada DLG jedrilice
« Reply #44 on: April 11, 2013, 01:27:08 PM »
Nemam ni ja 100% tačan dokaz za to, mada sam tražio bild log, ali se na video snimku vidi koren krila, gde se ne vidi ni jedan trag od sastava. Veruj da sam video dosta sastava krila, da znam šta da se gleda ili ga je dobro sakrio. Vidi se samo rupa za šaraš za fiksiranje. Karbonska traka ima čist sjaj na sastavu što ukazuje na to da je od jednog komada. Pošto je naprezanje baš u korenu krila najveći, nije logično ugrađivati jake i teške elemente za sastav, umesto spoljašnjih karbonskih traka. Onda njih ne bi bilo spolja, već bi teret prenosio neki vid bajoneta. Daki (inače moj mlađi kombat partner) je dobro primetio i to da nema ni elerone, što još olakšava jedrilicu, što kod ovog tipa jedrilice puno znači.
Amerima nije teško transpotovati dugačke dimenzije, jer je to tamo normalo da modelari imaju veće aute. Inače autor ove jedrilice je veoma iskusni jedriličar, s obzirom na informacije koje se mogu videti o njemu i o njegovim radovima.
http://www.radiocarbonart.com/
« Last Edit: April 11, 2013, 01:36:30 PM by tibeteagle »