Author Topic: Piper J3 Cub 25%  (Read 91270 times)

Offline drjack

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1251
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #135 on: July 22, 2014, 10:15:09 AM »
Mišo sve čestitke , odličan je, neka te dugo služi. Pozdrav

Offline disljenko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 353
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #136 on: July 22, 2014, 10:54:04 AM »
Koje servoe si koristio na ostalim upravljackim povrsinama?

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #137 on: July 22, 2014, 11:08:27 AM »
Na horizontalcu su 2 (svaka polovina po jedan) HS5485HB
http://www.servocity.com/html/hs-5485hb_servo.html#.U84ndPmSxgg

Na vertikalcu i eleronima je MG946R. Prvobitno sam hteo da na vertikalcu bude metal gear zbog opterecenja
zadnjeg tocka, a onda sam i u elerone umesto planiranog gore navedenog HS5485HB stavio ove velike servoe
ali samo zbog velicine poluge. Nema potrebe verovatno za toliko jakim servoima, ali cu ih za sada ostaviti.
http://www.servodatabase.com/servo/towerpro/mg946r

Na gasu je ponovo famozni Hitec HS 311
http://www.servocity.com/html/hs-311_standard.html#.U84o_fmSxgg

Tek posle svega sam video da ovaj (311) servo svi izbegavaju i predlazu 422 kao mnogo bolju varijantu.
« Last Edit: July 22, 2014, 12:01:14 PM by misha »

Offline disljenko

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 353
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #138 on: July 22, 2014, 12:48:29 PM »
Miso imao bih jedan savet vezano za ove na horizontalcu HS5485HB, naime servoi sa karbonitnim zupcanicima se ne preporucuju za benzinske motore. Ja sam se isto zeznuo kad sam narucivao opremu za mog zeroa i uzeo 7 x 485HB (sto je nesto slicno ovim tvojim, pa sam morao da ih menjam za MG) i sasvim slucajno na nekom od stranih foruma naletim da su nekom liku pucali ti zupcanici na benz motoru. Ja istrazim malo vise o tome i ima sta da vidim, da ama bas svi kazu da treba njih izbegavati jer pri vibracijama hoce da puknu zupcanici ili mnogima se cak odvijao onaj sraf kojim se steze poluga servoa.

Istina je da je karbonit jaci kao materijal od plastike ali je i zato kruci i slon pucanju.

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #139 on: July 22, 2014, 07:28:58 PM »
Znam da su neki imali problema ali kao to vidis od sudbine se ne moze pobeci.
ako ne pukne zupcanik, puci crci ce motor ili elektronika. Takav nam je sport.
Razmisaljo sam da li da stavim te servoe, ali ce za sada ostati.
Imam dva MG servoa, ali ovi karbonski servoi su se kod mene u Zerou pokazali sasvim dobro.
Sto se vibracija, koje su navodan uzrok pucanja zupcanika tice. ni u Zerou ni sada u Piperu,
nemam vidracija ni upola koliko ih ima na nekim cetvootaktnim motorima.

Uglavnom hvala na savetu.

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #140 on: July 23, 2014, 01:41:00 PM »
Sve pohvale i cestitke mom prijatelju Misi, uz zelju da mu ovaj model godinama mami osmeh na licu. Prvi let je bio u domenu rutine, jer model leti savrseno, naravno ako izuzmemo tremu kada polecete letelicu u koju je ulozeno toliko truda i energije.
 Cub ko cub, savrsenstvo jednostavnosti i efikasnosti.
Sitni problemi koji su se pojavili su sasvim normalni kod ovako velikog projekta sa ovolikim brojem elemenata.
Drago mi je, a to sam saznao pre pola sata u telefonskom razgovoru, da je sve spremno za ponovno letenje.
Miso, jos jednom, sve cestitke

Offline miša2002

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1201
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #141 on: July 23, 2014, 09:56:58 PM »
 :)aplauz Bravo, ovo odlično izgleda, a i leti, bre!  :sljus
#FFCC00

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #142 on: July 24, 2014, 11:56:02 PM »
Gledajuci slike Pipera na netu ugledam ovo.
Firma proizvodi drveni kit za nekoliko vrsta aviona (izmedju ostalog imaju neku svoju kopiju Piper Cub-a)



cenovnik kitova
http://www.fisherflying.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=29

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #143 on: July 27, 2014, 01:21:56 AM »
Danas (sada vec juce) je Piper ponovo leteo.
Imao je i drustvo u vidu manjeg brata (1.8m). Mladji brat doduse ima pravi motor, boxer ali je
idealna kombinacija neka mesavina veceg brata i boxer motora, ali...



Danas sam napravio jos 7 startova. za pocetak sam ipak skinuo kapotaz. Prosekao sam vecu rupu,
ali sto je sigurno sigurno je. Velika je vrucina i bolje da se sada u razradi lepo hladi, a za kapotaz ce biti vremena.

Obaranjem ugla motora nisam dobio skoro nista. model i dalje penje, tako da pocinjem da sumnjam i na CG.
Teziste sam odredio odokativno, ali je moguce da ono nije tamo gde treba da bude. Skinuo sam aluminijumski
spiner i vec je bilo bolje. Po ponasanju modela rekao bih da je mozda CG suvise nazad tako da cu sledeci
put staviti malo olova na rep.

Poletanja su bila uvek perfektna a sletanja sve bolja i bolja. Za neka sletanja sam morao da pravim i po dva tri prilaza.
Model navedem pravo na pistu i na 1.5 - 2m visine jednostavno ili zanese rep, ili poskoci kao na vazdusnom jastuku...
Verovatno tome doprinosi velika povrsina krila, bocni vetar a i isparavanja usled velike temperature.

Motor ima i previse snage, jer je za neki ravan let dovoljno i 30-40% gasa.
Potrosnja goriva je takva da za 10 min leta uz jos neki minut taksiranja potrebno oko 100-150ml goriva.

Posto sam da nas merio i vreme rada motora i ukljucenost elektronike, racunica je sledeca.
Prosecna potrosnja prijemnicke baterij po letu u trajanju od 10 min je 60 mAh.
Prosecna potrosnja baterije elektronskog paljenja (RCXEL) za isto trajanje leta je 46 mAh.
Zakljucak - mozda je zarad tezine, moguce staviti i samo jednu bateriju jer je potrosnja struje zaista minimalna.

Inace sto se finalne tezine tice, malo sam se iznenadio. Trup sa bajonetima je tezak 6200g
Krila po (na moje iznenadjenje oba u gram iste tezine) 1230 g.
UKUPNO - 8660 g. Malo teze nego sto sam se nadao, ali ne smeta. Ne znam gde sam dobio
taj kilogram viska, ali sta da se radi. Toliko je koliko je.

Sve u svemu, mnogo modelara me je pitalo da li sam zadovoljan.
Naravno da jesam. Model nije akrobatski, vec vise trenazni, leti tromo, sporo, ali opet u svemu verovatno isto izgleda kao i pravi.
I naravno, fenomenalan osecaj je kada nesto uradis sam od crtanja pa do sletamja.







P.S.
Video snimaka naravno nema, jer su svi gledali let modela, a niko se nije setio i da snimi.



Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #144 on: July 27, 2014, 01:29:44 PM »
Pohvale i od mene za veoma lep skala model  1ee

Quote
Obaranjem ugla motora nisam dobio skoro nista. model i dalje penje, tako da pocinjem da sumnjam i na CG.
 

Moraš se navići jer je Piper Cub spor model. Karakteristika veće sile penjanja pri manjoj brzina, a pogotovo pri većoj, je pre svega od većeg napadnog ugla krila i polusimetričnog profila, što se na žalost ne može menjati ali i ne treba. Sa većim napadnim uglom se želelo postići to, da krilo ima veći uzgon pri manjim brzinama sa većim korisnim teretom, naravno kod originala. Sa time se smanjuje poletna i sletana dužina, što je važno u safari prilikama. Pošto je ovaj avion i šleper jedrilica, dobro dođe i u tom slučaju ova karakteristika sporosti.
Dakle pošto imaš dovoljno jak motor na njemu, slobodno optereti sa nekim teretom tako da to ne menja mesto težišne tačke odnosno vertikalne linije. Recimo sa  još oko 10% letne težine modela. To se često radi kod velikih skala modela ovog tipa, da leti stabilnije i vernije pogotovo u vetroviti vreme. Sve probleme koje si nevao i prilikom sletanja će biti mnogo bolje.

Quote
Po ponasanju modela rekao bih da je mozda CG suvise nazad tako da cu sledeci put staviti malo olova na rep.
Ako je težište iza predviđenog mesta na oko 30% dubine krila, onda dodatni balansni teret treba na nos i suprotno. Stabilnije će leteti ako je težište ispred predviđenog mesta na oko 28%, jer se tako nešto malo smanjuje intenzivno podizanje modela na većim brzinama kod istog položaja palice visine.
Model se može brzo leteti sa većim gasom pravo tako, da se kompenzuje sa palicom visine, recimo prilikom brišućeg leta na manjoj visini.

Jedina estetska primedba je elisa. Sa nekim drvenim skala tipa bi bio lepši.
 ;namig


« Last Edit: July 27, 2014, 01:34:27 PM by tibeteagle »

Offline zajko

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1502
    • www.shop.malaivanca.com
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #145 on: July 27, 2014, 03:01:14 PM »
samo taksativno neki podatci ako mogu pomoci sa originalnog H9 Pipera tih dimezija, posto bi trebalo da manje/vise budu isti…

Weight........................ 14.5–16.5 lb (6.6 kg–7.5 kg)
Wingspan................................... 106 in (2692.5mm)
Wing Area........................ 1630 sq in (10.52 sq dm)
Length............................................. 68 in (1727mm)
Recommended Center of Gravity (CG)  Caution: Do not inadvertently skip this step!

The recommended Center of Gravity (CG) location for Piper J-3 Cub is CG: 4 1/2 inches (114mm) back,  from leading edge of wing at the root rib. Mark the location of the CG onto the bottom of the wing using a felt-tipped pen.
Make sure the aircraft is upright when checking the CG. If the nose of your aircraft hangs low, add weight to the rear of the aircraft. If the tail hangs low, add weight to the nose of the aircraft. Stick-on weights are available at your local hobby store and work well for this purpose.
The CG Range for your Piper J-3 Cub is 4–4 3/4 inches (102mm–120mm) back from leading edge of wing at the root rib.

Moj ti je savet da nedodajes nikakve baterije ili tezine u bilo kom obliku vec da uzmes/nadjes/kupis samolepljive olovne balanse (koriste vulkanizeri za balansiranje felni/tockova) jedna slajfna ima nekoliko razdvojenih tegica, razlicite tezine a spojenih samolepljivom jakom obostranom trakom… stavljas ili na horizontalac uz sam rudder (simetricno levo/desno ili negde gde je bezbeno na nas aviona, krajnje tacke, manje treba…

U tvom tekstu oko CG ili je greska u kucanju ili si se zbunio… kad je CG nazad dodajes na nos ili obratno… da ga ne bi prepavio u helikopter… ako nisi siguran, bolje da bude nosatiji, ispeglaces elevatorom/trimerom, repat avion samo jednom leti ... ;namig

H9 originalni piper sa dobrim CG takodje sa svakim gasom penje, a najvise se oseti sa vise od 50-60%, probaj malo MIX sa negativnim elevatorom, koji ce da ga pegla i drzi ravnim (mislim da je 5-10% OK), na stanici milim da je negde sa Throtlle Curve gs podesavas i menjas proporcijonalno raste sa gasom… malo se igras.. moj je bio sa odlicnim CG i leteo takoreci ravno, ali jako osetljiv na elevator, stavio nekih 70% D/R i EXPO +40 (malo ga usporio)

Ali odlicno izgleda.. ja mom nikad nisam stavio kapotaz, ne znam zasto !?

Sad i ja proucavam hladjenje motora (Sukhoi) kazu da neko uvazeno opste pravilo 1:3 uopste ne mora da bude tacno, jer je bitnije kuda ulazi, kako opstrujava i kako i koliko vazduha, kad i gde izlazi napolje, po stranim forumima napravljena posbna nauka, kako ohladiti motor, negde su u pravu… neki od njih su pravili od nekog tankog laganog lima, posebne delove za odvod/dovod vazduha… naucna fantastika…. nikako mi n ije zgodno a i mnogo gadno da potpuno skinem kapotaz na sukhoiu,
skinuo bih bar 1 - 1.5 kg tezine, napred koju sam dobio motorom, skinuo sa repa nekih 300 gr olova, ali bi mi onda vazduh ulazio svuda i svagda, sto pretpostavljam da ne bi valjalo, bolje da onda skinem i kabinu i napravim "kabriolet", sto opet ne ide… Probaj sa pravilom 1:3 mozda upali kod njega, napred sto je moguce/izvodljivo veca rupa za usis, na dnu i sa strana na kapotazu 3 takve, ali bojim se da onda ostajes bez kapotaza  ;namig

Sretno...
RC Hobby Park, Mala Ivanča, Belgrade, SRB
Executive warehouse keeper, senior

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #146 on: July 27, 2014, 04:56:32 PM »
Sve cestitke na letovima. Drago mi je da sve protice u najboljem redu.
 Ono o cemu smo Misa i ja pricali, a sto nikako da se razjasni na ovom forumu je da izmedju rc modela i pravog aviona postoji jedna velika, sustinska razlika.
Na  palicama rc predajnika postoje opruge koje vam vracaju palicu u neutralni polozaj. Kod pravog aviona, pilot u zavisnosti od uslova leta (brzina, gas, vetar, masa, polozaj tezista...)sam pridrzava palicu u polozaju koji obezbedjuje horizontalan let.
 Na duzim letovima, drzanje palice iziskivalo bi poprilicno snage i energije, pa se otklonom trimera vrsi rasterecenje pilotske palice.
 Pravi avion poleti, npr sa Lisicjeg Jarka i nakon trimovanja leti npr 1 sat do Velikih Radinaca, bez potrebe da menja ista oko trimovanja.
Nama modelarima stacionarni rezimi leta traju pola minuta pa ceo ovaj postupak gubi smisao.
 Zbog toga, ponovicu ponovo, ovaj model leti identicno pravom avionu i penjanje pri vecoj brzini ce biti malo teze otkloniti.
Jedno od resenja je mix gasa i elevatora i to bi funkcionisalo slicno onome sto pilot inace radi u pravom avionu, t.j malo obara kormilo visine sa dodavanjem gasa.
Ja licno ove mix-eve ne volim i ne koristim jer nece potpuno izleciti problem ( i dalje ce postojati problem penjanja pri porastu brzine) a problem koji ce se javiti je tendencija prilikom naglog dodavanja gasa da model pocne prvo blago da ponire i tek kako brzina poraste, predje u horizontalan let.

 Resenje je ipak navici se na ovakvo ponasanje aviona i parirati otklonom kormila.
 Lepota Piper Cub-a je bas u takvom ponasanju koje oponasa pravi avion.
 Za nedelju - dve, kada Misa napravi jos dvadesetak letova i kada se sa novim avionom "rukuje" kako to Bata Stepanovic kaze, imace utisak da ovaj model leti ceo modelarski staz.
 Da potsetimo, ovo je Misin bar 5. Piper Cub.
« Last Edit: July 27, 2014, 05:02:05 PM by coka »

Offline coka

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 940
  • cuvaj brzinu, ona te nosi...
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #147 on: July 27, 2014, 05:24:39 PM »
 A da malo i dodirnemo pitanje tezista.
 Shvatanje polozaja tezista da je to "na prvoj trecini krila, od napadne ivice" je u domenu crtanog filma Diznija "Avioni".
 Polozaj težišta se određuje tako da se dobije određena rezerva stabilnosti, t.j tako da se avion ponasa stabilno.
 Kada avion pocne da se propinje, ako je teziste pravilno postavljeno, stvoriće se takav aerodinamički moment sile koji će spuštati nos avionu i obratno.
 Neutralan avion će se ponašati u skladu sa imenom, neutralno, t.j zadržavaće svaku novonastalu putanju, dok će nestabilan ili labilan avion sa početkom npr propinjanja imati tendenciju da to propinjanje pojača.
 Labilan avion ne možete leteti bez elektronskih stabilizacija.
 Kada je Miša započinjao ovaj projekat, koristio je planove nekoliko proizvođača Piper Cub-ova, ali je ipak tolika količina unetih modifikacija da se ovaj model ipak ne može poistovetiti ni sa jednim nama poznatim modelom Cub-a.
 Kada jednom avionu promenite površinu repa, profil krila, dužinu trupa, polugu repa...promenićete i položaj težišta.
 Npr, ako produžite polugu repa ( laički rečeno udaljenost horizontalnog repa od krila), stabilišući uticaj repa će porasti, pa težište možete pomaći malo u nazad a da zadržite istu rezervu stabilnosti.
 Tako, bez da branim Mišino pisanje i da li je napravio grešku u pisanju ili ne, situacija je sledeća.
 Miša je posumnjao da mu je model na prvim testovima bio nosat (prestabilan).
 Pošto niko od nas koji smo indirektno ili direktno pratili izradu ovog modela nije bio sasvim siguran gde je potreban položaj težišta koji će obezbediti potrebnu rezervu stabilnosti modelu, Miša je napisao  "učinilo mi se da je težište ipak malo nazad".
 
 Pri tome je mislio na potreban položaj težišta a ne na stvaran , koji je na modelu.
 Odatle ideja da stvarno težište pomeri u nazad.
  U telefonskom razgovoru mi je pomenuo kako mu je ta ideja pala na pamet i koju probu je izvršio u jednom od letova.
 Ovo bi bilo veoma interesantno da podeli sa svima na ovom mestu.

Offline tibeteagle

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3191
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #148 on: July 27, 2014, 05:30:37 PM »
Quote
Jedno od resenja je mix gasa i elevatora i to bi funkcionisalo slicno onome sto pilot inace radi u pravom avionu, t.j malo obara kormilo visine sa dodavanjem gasa.
I ja sam isprobavao ovaj miks na nekim  RC modelima, ali ne valja, jer snaga rada komandi ne zavisi od trenutne pozicoje palice gasa, već od trenutne brzine modela. Ako tome dodamo i različitu brzinu strujanja na horizontalcu zbog elise, onda više odmaže pri naglom dodavanju gasa nego pomaže. Ne bih da dalje detaljišem, jer je iskusnima sve jasno. S obzirom koliko treba raditi sa palicom visine u akro i 3D letovima, pomeranje i držanje palice visine zaista nije veliko opterećenje kod ovog modela.
 ;namig
« Last Edit: July 27, 2014, 05:53:24 PM by tibeteagle »

Offline misha

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2293
Re: Piper J3 Cub 25%
« Reply #149 on: July 27, 2014, 08:34:38 PM »
Hvala svimana savetima i predlozima.

Covek koji je leteo pravog i gledao let ovog Pipera kaze da izgledaju i ponasaju se isto.
Lepo za cuti, ali kao sto Coka rece, mi modelari treba sebi malo da olaksamo proceduru
jer nemamo subjektivni osecaj letenja vec nagadjamo sta se gore desava.

Sto se elise tice, i meni se nimalo ne svidja, preteska je, ali jedina te dimenzije (19x6, 20x6)
koju sam uspeo da nabavim. Drvena je naravno idealno resenje.

Teziste. Mozda sam se nejasno izrazio pa je doslo do zabune.
Dakle, posto ne znam gde teziste treba da bude, uzeo sam neku tacku gde sam mislio da treba da bude.
Koristio kalkulatore, iskustva i sl. Posto se model ponasa kako se ponasa, napisao sam da sam da sumnjam
na to da sam CG pomerio suvise unazad (mislim, GC je tamo gde je mada ja za sada nemam poima gde :), ali
sam pretpostavio gde treba da bude) i kada je taj pomenuti CG nazad model je automatski nosat.
(slika sa avioncetom)

Ono sto sam probao, je takozvani "Dive test", koji jeste osmisljen za akrobatski modele, ali moze da pomogne i ovde bar malo.
Dakle, model se iz ravnog leta (natrimovanog) spusta pod uglom oko 45 stepeni i prati se ponasanje.
Moj moel se ponasa kao debela A varijanta. Takoreci odmah pocinje da penje.
Prvo sto sam probao je da skinem spiner i vec jebilo malo bolje. Kada
bude laksa elisa bice jos bolje. Zajko, upravo sam nabavio te samoleljive tegice i njih cu staviti.

Sto se rada motora sa ibez kapotaza tice i tu postoje rane teorije.
Kod mene je hladjenje bas preko cilindra i izlaz iza tako da je bar po meni sve idealno.
Ono sto ljudi predlazu i znam da je cini mi se Mirce imao taj problem na jednom od modela,
je da se na gornjem delu karburatora, zalemi mesingana cevka, nacuce crevo i sprovede negde u kabinu kroz
firewall. Ja cu ovo uraditi jer mislim da nikako ne moze da skodi.

http://tech.flygsw.org/walbro_carbvent.htm