Author Topic: F5J  (Read 23297 times)

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #15 on: December 21, 2008, 11:11:39 AM »
Boco,

MIslim da je investicija prevelika za ono sto se dobija. Potrebno je 45e za dobar set, sa cenama u UH mislim da je to previse. Moje misljenje je da su brushed motori ipak zreli za penziju.

Pozdrav
Veljko

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F5J
« Reply #16 on: December 21, 2008, 05:48:41 PM »
Nema tu nikakve investicije, svako kuci ima bar po jedan speed 400. Ako nema, ja imam nekoliko da poklonim, a moze da ga izvadi iz nekakve igracke ili iz starog ink jet stampaca. Ista stvar je i sa reglerima. Poenta je u tome da svi imaju motor potpuno iste snage. Sto se tice brushless motora nesumljivo je da su oni daleko bolji, ali nije poenta u tome motor ce da radi 40 sekundi i sa speed 400 ce svi da budu na priblizno istoj visini. Tada ce da se vidi ko ima bolji njuh i osecaj za termiku. To je onda takmicenje, kada smo u startu priblizno svi isti.
Kod nas je kupljeno dosta Easy stara i Easy glidera i Arcusa. To je jos jedan razlog da prihvatimo kategoriju F5J 400.   
 
« Last Edit: December 21, 2008, 05:50:50 PM by boca55 »

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #17 on: December 21, 2008, 06:25:44 PM »
Ako si mislio na varijantu bez bez reduktora onda da, jer novi motor kosta 5e. Inace reduktor kosta 40e. Mislim da su performanse bez reduktora ipak premale za sve sto je teze od 500g.

Pozdrav
Veljko

Offline mirce

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3320
Re: F5J
« Reply #18 on: December 21, 2008, 10:48:00 PM »
Ako bude F5J kategorija ja sigurno dolazim da se takmicim...

Podrzavam Gorana da svako donese sta ima (sta da radim kad imam ovakav model) jer je to pocetak pa, ce se valda nesto izroditi tj. nadamo se da ce neki vremenom kupiti bolje modele primerenije ovoj kategoriji.

Smatram da, ipak, nije sve u modelu, jer i trazenje termike i preciznost sletanja su veoma bitni na takmicenju, tako da, trening u mnogome moze da nadomesti losiji model...

Misli da bi paznja trebala vise da se usmeri prema organizaciji ovakvih manifestacije jer organizacija nije jednostavna. Treba oprema i obuceni ljudi koji znaju sta se i kako radi na terenu... Mislim da ce to biti veci problem za pravljenje ovakvih takmicenja...

Pozdrav

Mirce

PS model cu predstaviti ovih dana samo da vidim gde su mi podatci....




Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #19 on: December 22, 2008, 11:24:45 AM »
Mirce,

apsolutno i u potpunosti se slazem da nije sve u modelu. Isto tako, mislim da nije puno ljudi, barem ne aktivnih korisnika foruma, ikada i probalo jedrilicu koja je teza vise od 2kg. OGROMNA je razlika izmedju nekog modela od 1,6-2m i necega oko 3m raspona. Mozda nekome novac i nije problem pa moze sebi i da priusti vrhunski model ali znati upravljati takvim modelom, znati izmiksovati sve kanale i razlicite pozicije flaperona/flapsova za razlicite vremenske uslove trazi dooooooooosta iskustva i znanja. Priznajem da sam dosta vremena potrosio trazeci na netu vrhunske F5J modele i odgovarajuci set up za iste. Cisto informativno za vrhunski opremljen model treba: oko 700-1000e za model, oko 300-400e za motor i kontroler i oko 250 za servoe, baterije barem 100e i odgovarajuca barem 7 kanalna stanica. Znaci oko 2.000-2500e za sve  (:sok:)!

Mnogo je bolje, jeftinije i pametnije stici do takve masine postupno. Imao sam Cularisa koji mi je neverovatno (uz odgovarajucu stanicu) prosirio vidike , a verujem da ce se to desiti i aktuelnom vlasniku. Za sledecu 2009 sezonu pripremam Proximu 2 a valjda cu biti spreman za 2010 za nesto jos bolje. Servoe sam vec nabavio, za motor ce biti nakon prolecnog ciscenja hangara a za model ce se valjda skupiti do kraja naredne sezone.

Sto se proizvodjaca vrhunskih takmicarskih modela tice nema ih mnogo:
http://www.nanmodels.com/
http://www.airplane-model.com/
http://mibomodeli.si/trgovina/index.php?main_page=index&cPath=23_27

i jos par ceskih firmi za koje jos nisam nasao sajtove (npr proizvodjac Storka).

Nemojte da vas zbuni brdo razlicitih modela na stranim sajtovima, sve to dolazi samo iz par gore navedenih "kuhinja".

Pozdrav
« Last Edit: December 22, 2008, 11:37:44 AM by magic »
Veljko

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F5J
« Reply #20 on: December 22, 2008, 09:12:26 PM »
Danas je izasao FAI-ov kalendar takmicenja za 2009.
http://events.fai.org/calendar.asp?id=24  ,pogledajte sami
Uglavnom se odrzavaju takmicenja RC jedrilica  u kategorijama F3B i F3J i F3K
To su uglavnom jedrilice koje se podizu winchom ili sajlom i ove poslednje bacanjem. Sajla  ogranicava visinu na koji model moze da se podigne. Zato su ova takmicenja po meni  i najregularnija.
Sto se tice motornih modela kategorija  F3A akrobata je najdominantnija.

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #21 on: December 23, 2008, 08:50:51 AM »
Kad je F3J u pitanju 2 takmicenja su dosta blizu nas, narocito Bugarska svetski kup i Austrija. Ja sam za to da se ode i vidi. Zanimljivo je da nema nigde F5J kategorije? U elektro delu dominiraju F5B i F5F. Evo kompletnih FAI pravila za elektro avione, helikoptere i jedrilice: http://www.f5d.org/reglement/SC4_Vol_F5_Electric_08_REV_1.pdf

Pozdrav
Veljko

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #22 on: January 23, 2009, 12:34:22 AM »
U zadnje vreme dosta sam citao po stranim forumima kako je resena F5J ili neka jednostavnija pod klasa koja lici na staru speed 400. Problem je izgleda dosta komplikovaniji nego sto na prvi mah moze da izgleda. Rasprave koje su se razvile na odredjenim forumima su maltene epske, a u vise razlicitih zemalja su se rodila dosta razlicita pravila. Sada, kao najnovije resenje se ispostavio mali uredjaj koji iskljucuje motor na tacno 200m visine i ima jos par funkcija. Cak i FAI razmatra homologaciju F5J sa takvim uredjajem! Pomisli covek super, medjutim cena uredjaja je za nase uslove prevelika, oko 120Eur tako da to ovde kod nas nazalost otpada!

Kako su se mnogi, sa pravom, pobunili da u Elektro Klub klasi svi imamo isti setup i model postoji jedno dosta dobro alternativno resenje. Za Aeronaut propelere postoji tabela za svaki njihov propeler koliko trosi vati na odredjenom broju obrtaja:
http://www.aero-naut.net/fileadmin/download/diagrammCAM.jpg
na ovaj nacim mozemo svi da imamo istu snagu bez obzira na citav kombo. A kako upariti totalno razlicite modele? E pa u Engleskoj su se 2 sezone takmicili po pravilu 200w/kg i to dosta uspesno jer je tezina modela najbitniji faktor brzine penjanja. Za 2009. prelaze na nova pravila, gore opisana, sa limitatorom visine.

Da bi smo se iole okupili u dovoljnom broju potrebno je dozvoliti ucestvovanje sto vecem broju modela. Sa pravilom 200W/kg mogu se takmiciti SVI, pod uslovom da koristimo Aeronaut propelere, od Easy Glidera pa do Stork 2. Isto tako, iskustvo iz Engleske je pokazalo da ne pobedjuje uvek najbolji mega giga model, vec je uglavnom bilo do coveka.

Evo jednog primera sa Evropskog F5J takmicenja koje modele ljudi koriste, od full composite do rucno izradjenog skroz drvenog modela:
http://www.rivamodels.sk/f5magazin_122.html

Kisa i dalje pada ali se prolece polako priblizava, vreme je da se malo pokrenemo i po pitanju ove teme!

Korisni linkovi:
http://www.esoaring.net/
http://www.esoaring.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=282&hilit=
http://www.esoaring.net/uploads/File/00-%20BMFA%20eSoaring%20Height%20Limited%20Rules.pdf
http://www.f5j.eu/index.php
http://www.f5j.eu/entry_11.php?w=2#body
http://f5jfun.com/e107/news.php
http://www.f5jfun.com/pravidla/pravidla%20f5j-2009v9.pdf
http://www.f5jfun.com/pravidla/f5j%20eurocup%20rules%202007-10.pdf


Pozdrav
« Last Edit: January 23, 2009, 08:23:19 AM by magic »
Veljko

Offline Miroslav

  • Newbie
  • *
  • Posts: 17
Re: F5J
« Reply #23 on: January 23, 2009, 03:30:05 AM »
Nazalost, ignorisali ste moj predlog iznet ovde pre oko 2 meseca, a to je da se takmicenje organizuje po principu da svako koristi motor koliko hoce, ali da let pocinje od momenta iskljucivanja motora i da se posle toga motor ne sme ponovo koristiti. Pa da vidimo ko ce da ostane 20 minuta u vazduhu. Tako svi imaju sansu bez obzira na model i pogonsku grupu.

Neki komentar na ovo?

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #24 on: January 23, 2009, 07:23:41 PM »
Miroslave,

predlog je zanimljiv ali ima jednu ozbiljnu manu. Ovako su veliki modeli u velikoj prednosti, ne toliko zbog svojih letnih karakteristika koliko zbog cisto svog gabarita. Da pojasnim. Ako bi rad motora bi neogranicen svako bi terao model do granice vidljivosti. Kao prvo to moze biti dosta nebezbedno zato sto pretpostavljam da bi broj izgubljenih modela bio jako velik, jer u zaru borbe covek pravi gluposti. Kao drugo, model raspona od 4m moze da ode na doplo vecu visinu na kojoj je isto vidljiv kao i model raspona 2m. Mislim da ovakvo takmicenje ne bi dugo imalo podrsku od strane takmicara.

Molim sve ostale da pre nego krenu da komentarisu barem malo bace pogled na linkove koje sam okacio jer je tu maltene vec sve raspravljano i polemisano i ima neki svoj odgovor. Nazalost, za sada, jedino dodatni elektonski uredjaj koji ogranicava visinu na koju se model penje daje jednake uslove za pocetak jedrenja.

Da pojasnim malo xW/kg klasu. Vec kad imamo tabelu sa apsorbovanom snagom svake elise na odredjenom broju obrtaja mozemo da kazemo da cemo svi biti do npr 160w. To znaci da npr. 16x10 ne predje 4100o/min, da 13x8 ne predje 6200o/min/ i da 10x7 ne predje 8550o/min ako bi model bio tezak 1kg. Dalje, 160W nije snaga koju motor vuce, (16A na 10V) nego koliko njemu treba snage da vrti odredjenu elisu na odredjenom broju obrtaja. Na ovaj nacin se eliminisu razlike izmedju vise i manje efikasnih motora, zato sto kod nekog Kontronik inrunnera sa redukcijom efikasnost je i preko 90%, kod outrunner Hackera 70-80% a kod kineza od 60-80% u zavistnosti od modela. Tako ce gore navedini Kontronik za 160W na elisi vuci npr. 20A, Hacker 25A a kinez 30A ali u stvarnosti svi imaju isti energetski potencijal, a to je ono sto je najbitnije!

Kako svi letimo jedrilice sa vrlo slicnim profilima krila tada tezina modela igra najvecu ulogu za brzinu penjanja. E sad, dali uzeti elisu veceg precnika a manjeg koraka ili obrnuto, pod kojim uglom peti model itd. e to se vec zove iskustvo, znanje vestina i trening.

Znaci ako je vreme rada motora ograniceno na 30s, a svi imamo isti energetski potencijal u odnosu na tezinu modela, maltene ce samo znanje i vestina odrediti na koju ce se visinu model popeti.

U iscekivanju vasih komentara.

Pozdrav
« Last Edit: January 24, 2009, 09:33:53 PM by magic »
Veljko

Offline Miroslav

  • Newbie
  • *
  • Posts: 17
Re: F5J
« Reply #25 on: January 24, 2009, 06:30:02 AM »
predlog je zanimljiv ali ima jednu ozbiljnu manu. Ovako su veliki modeli u velikoj prednosti, ne toliko zbog svojih letnih karakteristika koliko zbog cisto svog gabarita. Da pojasnim. Ako bi rad motora bi neogranicen svako bi terao model do granice vidljivosti. Kao prvo to moze biti dosta nebezbedno zato sto pretpostavljam da bi broj izgubljenih modela bio jako velik, jer u zaru borbe covek pravi gluposti. Kao drugo, model raspona od 4m moze da ode na doplo vecu visinu na kojoj je isto vidljiv kao i model raspona 2m. Mislim da ovakvo takmicenje ne bi dugo imalo podrsku od strane takmicara.

Hvala na komentaru. Sve sto kazes je u principu tacno. I nije moguce izbrisati razliku izmedju drvenog modela od 1.4m na Speed 400 i 3M grafitne full-house jedrilice sa brushlessom. To je kao kad hoces da izjednacis Ficu i Porsea. Medjutim! Iako razlike nije moguce sasvim ukloniti, moguce ih je minimizirati, a to je prema receptu koji sam napisao gore. NIJEDNA jedrilica nije u stanju da ostane 20 min u planiranju bez koriscenja termike. Npr. popnes model na 300m (tu vec pocinje da se gubi iz vida). Ako ima brzinu propadanja 0.5m/s sto je vrlo dobro, sastavices najvise 600 sekundi, sto je 10 min. Sta je sa ostalih 10 minuta? Ovde se vidi da taktika koja se sastoji samo u penjanju na sto vecu visinu nece doneti pobedu. Bolje je malo duze krstariti sa motorom dok se ne ubode neka termika, onda motor ugasis i odrzavas istu visinu, ili je povecavas, uz pomoc te termike. Dakle takvo takmicenje DEFINITIVNO ne bi bilo o tome ko ima bolji motor i model. Drugo, kad se takmicenje zavrsi, onda se mogu podvuci crte izmedju raznih velicina modela pa reci ko je bio najbolji medju 2M jedrilicama, ko u onim od klase S-400 itd.

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #26 on: January 24, 2009, 09:38:08 PM »
Miroslave,

u potpunosti shvatam poentu, kada bi smo imali recimo klasu do 2m, pa do 2,5m, pa do 3m, pa preko 3m. Problem je sto je broj nas koji bi smo se takmicili tako mali da bi skoro svako bio ako ne pobednik u svojoj klasi onda barem imao zagarantovan drugo mesto  :)aplauz. Mislim da to nije mnogo motivisuce za napredak.

Pozdrav
Veljko

Offline boca55

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 233
Re: F5J
« Reply #27 on: March 19, 2009, 11:58:52 AM »
U Segedinu ce se 4.aprila odrzati takmicenje u R/C jedrilicama klase F3J, F5J i F5J-400 " Tisza cupa ".
Segedinski aerodrom je veoma blizu nase granice, na ulasku u grad - levo ( put za Baju ).
Ko ima vizu moze da ode da vidi kako se odvijaju ova takmicenja.
Narocito mi je interesantna ova klasa F5J-400, sto ce reci jedrilice sa motorom speed 400.

Offline doajen

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 100
Re: F5J
« Reply #28 on: March 19, 2009, 10:56:58 PM »
 Boco, ne treba viza, razdaljina manja, takmicenja ista,, jedno Svetsko i nekoliko evropskih, tu u komsiluku! Treba samo pogledati Fly Freek , Borutov, AK Tresnjevka, AK Zapresic... sajt. E pa sad ako je problem sto je u komsiluku gde odlazite na nekoliko takmicenja u organizaciji navedenih ,godisnje,onda treba otici u Madjarsku, tamo ce i onako susedi ( Damir Kmoch, Damir Kosir "Dlaka", Nikola i Miljenko Franci(vrhunski takmicari /da ne kazem sampioni i u juniorskoj i u seniorskoj konkurenciji Svetskog kupa) i nekoliko slovenaca voditi glavnu rec. Moze mozda i da se nesto preko Belovica (ili ti, kako ga na Fly Freek-u oslovljavaju Belovanovica, koji je duhovni otac u F.A.I. priznate klase F5J 4OO),dogovori o saradnji, ili cemo jos koju godinu polemisati u cijoj "Klasi" ARF-vovaca cemo da se takmicimo.

Offline magic

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2754
Re: F5J
« Reply #29 on: March 17, 2010, 03:59:36 PM »
 FAI je napokon izbacio po prvi put svoj predlog (do sada su bila samo nacionalna) F5J pravila (verovatno ce biti usvojena 16.4) koja mogu lako da sumiram:

- Pogonska grupa ogranicena na 200W/min (znaci mozemo koristiti 600W 20s, 1200W 10s ili 2400W 5s ...)
- potrebna elektronika koja ce sluziti kao tacan ogranicavac (tipa Unilog http://www.der-schweighofer.at/artikel/69551/uni_log_datenlogger_mit_usb-kabel ) koja ce iskljuciti motor nakon potrosenih 200W/min
- dozvoljeno ukljuciti motor vise puta (npr. 2 x 5s za tih nekih 1200W)
- ukupno 600s od trenutka kada model napusti ruku takmicara, boduje se samo jedrenje, znaci vreme za koje motor radi se ne racuna
- precizno sletanje u krugove 10m, 20m, 30m

Bice potrebni modeli koji mogu jako brzo (max 10s) da se popnu na potrebnu visinu i nakon toga jedre. Znaci neki hibrid izmedju danasnjih F5B i F3J (nesto oko 2-2,2m barem po diskusiji sa rcgroups) stim sto su manji (oko 2m) bolji za dobre uslove sa puno termike (kraci rad motora) a veci (oko 3m) bolji za slabe uslove. Mogu da stavim linkove za moja 2 favorita:
http://f3j.in.ua/index.php?id=115
http://www.f3b.in.ua/graphite2e.html

A evo i diskusije sa rcgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1137247&page=23

I celog teksta sa FAI sajta:

g) 5.5.10 F5J Electric Duration Gliders F5 Sub-committee
Add a new class to the rules as follows:
5.5.10.1 Definition
This contest is a duration and landing event.
5.5.10.2 Model Aircraft Specifications
Maximum Surface Area 150 dm2
Maximum Flying Mass 5 kg
Loading 12 to 75 g/dm2
Type of Battery .LiPo
Limitation of Energy 200 Watt-min
5.5.10.3 Duration and Landing Task
a) This task must be completed within 600 seconds after the model
releases hand-launched and ends, when the model airplane comes to
rest after landing.
b) The competitor has to decide how much and how often he will
switch on the motor.
c) Gliding time is cumulative and one point will be awarded for each
full second the model aircraft is gliding;
d) One point will be deducted for each full second flown in excess of
600 seconds.
e) Additional points will be awarded for landing; when the model
aircraft comes to rest in the 30 m circle, 10 points will be given while
coming to rest in the 20 m circle gives 20 points, and when coming to
rest in the 10 m circle 30 points will be given. The distances are
measured from the centre of the circle to the nose of the model
aircraft.
f) No additional points will be awarded if the landing occurs more
than 630 seconds after beginning of this task.

I kompletan dokument za sastanak koji ce se odrzati 16-17.4. u Lozani http://www.fai.org/aeromodelling/system/files/ciam_201003_agenda.pdf nama ovde zanimljiva str. 69.

poz
« Last Edit: March 17, 2010, 05:07:09 PM by magic »
Veljko